Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 150 / Bezoekers Vandaag: 9091
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Pendelbaantje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bertbecker

Netherlands
67 berichten

Geplaatst - 05 mrt 2021 :  16:14:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allen, weer een vraag helaas. Ik werk met Dinamo en Koploper, in de demo/testfase loopt de virtuele lok van blok 1 naar 3 naar 4 en via 2 weer terug naar 1. In de live versie niet helaas. Bijgevoegd mijn backup en een tekening waar in rood de isolatie t.b.v. secties en blokken zijn gemarkeerd. Wie wil er even meekijken en meedenken? Alvast bedankt!

Download Attachment: Tandradtraject.zip
23,15 KB

Download Attachment: Baantekening.pdf
55,54 KB

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2021 :  16:25:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Bij blok 1 en 4 staat geen vinkje bij keer loc.
En de wissels schakelen volgens de wisselstraten ook niet goed.
En als je ook met de E-loc rijd in de blokken aanvinken dat je bovenleiding hebt.
Bij aanvulling blokgegevens nog een vinkje zetten dat alle locomotieven mogen keren.
Ook bij de E-loc aanvinken dat die elektrisch is.

Jos

Bewerkt door JPJ op 05 mrt 2021 16:33:19
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2021 :  19:51:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Jos, al weer een stukje verder, echter lok stopt niet in blok 3 komend uit 1 en stopt vervolgens ook niet in blok 4 helaas. Ideeën?

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2021 :  20:22:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Zijn de bezetmelders goed ingevuld ?
Of heeft de trein er een gemist ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2021 :  20:31:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jos,

Bezetmelders zijn ok als ik met een wagon met licht over het spoor gaat met DinamoUsersCC lijken de bezetmelders juist.

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2021 :  11:00:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Bert,

Zelf ben ik mijn eigen ook aan het verdiepen in Dynamo en daarom even gekeken naar de isolatielassen in je afbeelding.

De volgende opmerkingen:
1- Volgens mij hebben blok 2 en 3 niet voldoende dubbele isolatielassen, blok 2 mist een dubbele isolatielas links na wissel 1 en rechts na wissel 2, dit geldt ook zo voor blok 3.
2- dan heeft de TM44 blokkaart 4 secties per blok, ik zie dat je 3 secties per blok hebt, dus bij elk blok heb je een sectie over. Dan zou ik de 4e sectie van blok 1 gebruiken voor wissel 2 en de 4e sectie van blok 4 gebruiken voor wissel 1.
De wissels worden dan voorzien van de benodigde spanning/stroom, worden gekoppeld aan het aangrenzende blok maar maken geen deel uit van een blok!

Hier een link naar de site van VPEB met diverse handleidingen voor het Dinamo systeem.
http://www.vpeb.nl/index.php/ondersteuning/documenten-dinamo/

Ook een downloadlink van een pdf met daarin een beknopte uitleg over wissels (blz 27)
file:///D:/Downloads/PPP%20Beginnen%20met%20digitaal%20rijden%202020.pdf

Waarom het fysiek op je baantje niet correct werkt kan ik vanaf hier niet beoordelen, toch even alle bedrading, aansluitingen en instellingen nalopen of deze kloppen. Anders op het forum Dinamousers de vraag even voorleggen!?

Groet,
Gerard van Kemenade
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2021 :  12:26:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Zie dat Gerard meer kennis van Dinamo in huis heeft.
Ik laat het aan hem over om je verder te helpen.
Succes verder met bouwen.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2021 :  15:13:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jos,

Bedankt!

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Hallo Bert,

Zie dat Gerard meer kennis van Dinamo in huis heeft.
Ik laat het aan hem over om je verder te helpen.
Succes verder met bouwen.

Jos




Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2021 :  15:22:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Gerard,

Bedankt voor je uitvoerige reactie en tips en commentaar, ik heb inmiddels alles opnieuw opgebouwd, gesoldeerd en ingedeeld.

Op dit moment rijdt de E110 keurig van blok 2 naar blok 1, dan naar blok 3 en blok 4, maar aangekomen in blok 4 vertrekt de lok niet naar blok 2 maar naar de verkeerde richting/stootblok. Dit snap ik niet want volgens mij zijn de instellingen van blok 4 en blok 1 hetzelfde? In blok 1 keert de lok wel netjes. Suggesties?

Overigens is wissel 2 met wisselspoel, pulse in OC32 en wissel 2 met MTB MP1 wisselmotor. Wissel 2 initialiseert wel, wissel 1 niet, waarom is dat?

Fijn weekend! Mvg. Bert

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BigG76

Dag Bert,

Zelf ben ik mijn eigen ook aan het verdiepen in Dynamo en daarom even gekeken naar de isolatielassen in je afbeelding.

De volgende opmerkingen:
1- Volgens mij hebben blok 2 en 3 niet voldoende dubbele isolatielassen, blok 2 mist een dubbele isolatielas links na wissel 1 en rechts na wissel 2, dit geldt ook zo voor blok 3.
2- dan heeft de TM44 blokkaart 4 secties per blok, ik zie dat je 3 secties per blok hebt, dus bij elk blok heb je een sectie over. Dan zou ik de 4e sectie van blok 1 gebruiken voor wissel 2 en de 4e sectie van blok 4 gebruiken voor wissel 1.
De wissels worden dan voorzien van de benodigde spanning/stroom, worden gekoppeld aan het aangrenzende blok maar maken geen deel uit van een blok!

Hier een link naar de site van VPEB met diverse handleidingen voor het Dinamo systeem.
http://www.vpeb.nl/index.php/ondersteuning/documenten-dinamo/

Ook een downloadlink van een pdf met daarin een beknopte uitleg over wissels (blz 27)
file:///D:/Downloads/PPP%20Beginnen%20met%20digitaal%20rijden%202020.pdf

Waarom het fysiek op je baantje niet correct werkt kan ik vanaf hier niet beoordelen, toch even alle bedrading, aansluitingen en instellingen nalopen of deze kloppen. Anders op het forum Dinamousers de vraag even voorleggen!?

Groet,
Gerard van Kemenade



Download Attachment: Tandradtraject.zip
23,48 KB

Download Attachment: Baantekening.pdf
84,67 KB

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2021 :  16:38:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Kijk toch af en toe een beetje mee.

Is het niet zo dat als de loc in blok 1 staat, en je hebt daar bij default rijrichting vooruit aangevinkt, dat in blok 4 feitelijk default rijrichting achteruit zou moeten zijn.

Jos, ( Die misschien iets doms zegt ).

Bewerkt door JPJ op 06 mrt 2021 17:11:02
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2021 :  12:08:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt allemaal, na wat testen, resetten e.d. werkt alles nu precies zoals het bedoeld is. Nu nog de uitdaging dat de lok precies boven een ontkoppelrail stopt, iemand een goed idee?

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2021 :  12:22:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Waar zit die ontkoppel rail???

M.vg Piet
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2021 :  15:51:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Piet, bijgevoegd de meest recente backup. De ontkoppelrail is nog niet aangesloten want ik wil eerst uitzoeken hoe te bedienen. Mij is al gesuggereerd om met een lichtsluis te werken, kan het misschien ook anders? Overigens dit is een testtraject als onderdeel van mijn totale baan.

Download Attachment: Tandradtraject.zip
23,64 KB

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2021 :  17:37:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Afhankelijk van waar de ontkoppelrail precies zit, kun je met doorrijden in cm de zaak goed voor elkaar krijgen. Een lichtsluis werkt ook en is preciezer.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2021 :  13:27:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door P de Reede

Hallo Bert,

Heb een proefbaan voor je gemaakt.

M.vg Piet.




quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bertbecker

Dag Piet, bijgevoegd de meest recente backup. De ontkoppelrail is nog niet aangesloten want ik wil eerst uitzoeken hoe te bedienen. Mij is al gesuggereerd om met een lichtsluis te werken, kan het misschien ook anders? Overigens dit is een testtraject als onderdeel van mijn totale baan.

Download Attachment: Tandradtraject.zip
23,64 KB

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!



Download Attachment: 202136152022.zip
6,97 KB

Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2021 :  14:02:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Een nieuwe database.
M,vg Piet

Download Attachment: 202136152022.zip
7,03 KB
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2021 :  14:16:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Piet, bedankt, ga ik vanavond even bekijken.

Mvg. Bert

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door P de Reede

Hallo Bert,

Een nieuwe database.
M,vg Piet

Download Attachment: 202136152022.zip
7,03 KB



Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2021 :  12:20:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Piet, bedankt voor je ontwerp. Het origineel werkt nu!

Mvg. Bert

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door P de Reede

Hallo Bert,

Een nieuwe database.
M,vg Piet

Download Attachment: 202136152022.zip
7,03 KB



Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2021 :  16:53:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Plaats je database als je dat wil??

M.vg Piet.
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2021 :  19:01:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Piet,

Zie bijlage.

Mvg. bert

Download Attachment: Tandradtraject.zip
23,67 KB

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2021 :  09:35:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Dit werkt niet.

M.vg Piet


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bertbecker

Dag Piet,

Zie bijlage.

Mvg. bert

Download Attachment: Tandradtraject.zip
23,67 KB

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina