Auteur |
Onderwerp |
|
Peter Kleton
198 berichten |
Geplaatst - 24 jan 2021 : 14:49:49
|
Goedemiddag. Het laatst dat ik op het forum was ,was jaren geleden. Ik rij niet digitaal ,maar analoog op een andere baan in een andere schaal . Ik overweeg echter ,Koploper weer te gaan gebruiken op mijn huidige schaal 0 baan. De kennis van Koploper is wat weggezakt inmiddels. Nu is het sporenplan zo ,dat ik een getrokken trein kan laten pendelen tussen twee eenvoudige eindpunten/kopstations. Omdat door ruimte gebrek niet door de treinloc kan worden omgelopen aan de eindpunten ,neemt een 2e loc ,die op een spoortje achter de aangekomen trein kan aankoppelen ,de trein mee terug. De eerste loc gaat dan op het spoortje staan waar de 2e vandaan kwam als de trein weer weg is, Het moeilijke lijkt mij echter ,dat er dus ontkoppeld moet worden van de 1e lok, en weer gekoppeld moet worden door de 2e lok. Dit moet met de hand gebeuren. Ik gebruik Kadee koppelingen ,die wat lastig te ontkoppelen zijn,dat kan in theorie magnetisch, maar gaat dan moeilijk. Is dit met K. mogelijk, of kan ik maar beter met de Multimaus van Roco de zaak besturen ? Wie ? Groeten , Peter
Heb baan volgens NS voorbeeld in schaal 0 met zelfbouw eloks en stoom loks |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2021 : 15:33:21
|
Peter dat is in Koploper allemaal mogelijk, maar het vergt wel heel erg veel kennis van Koploper. Kadee koppelingen werken juist perfect via een magneet voor de ontkoppeling, is een van de voordelen van die koppelingen. In Koploper zit daar speciaal de Kadee actie voor in.
Wil je dit eenvoudiger oplossen dan kost het wat extra geld voor de aanschaf van een ander besturings programma, wat dit soort zaken eenvoudig en perfect kan uitvoeren.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Peter Kleton
198 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2021 : 16:12:36
|
Dag Wim, Ik ben me er van bewust dat het niet eenvoudig zal zijn. Daarom vraag ik het hier eerst maar eens op Koploper. Bedoel je dat ik ,als ik het eenvoudiger kan doen een ander besturings programma moet gaan gebruiken ? Welk programma is dat ? Groeten . Peter
Heb baan volgens NS voorbeeld in schaal 0 met zelfbouw eloks en stoom loks |
|
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2021 : 17:07:04
|
Gezien de overvloedige eerdere verwijzingen van Wim op dit forum naar itrain, zal hij dat in dit geval ook wel bedoelen.
Of het in dat programma eenvoudig kan, weet je pas als je het voor elkaar hebt gekregen. Wat voor de een eenvoudig is, is voor de ander ondoorgrondelijk.
In elk geval kan wat je wilt in koploper en vergt in mijn ogen ook niet heel veel kennis. In de simpelste oplossing hoef je alleen maar met wat vaste routes te werken. Daarbij is de keus aan jou of je het volledig wilt automatiseren of het ontkoppelen met de hand wilt doen. In dat laatste geval moet je koploper laten weten dat de loc is afgekoppeld zodat het programma weet dat het verder mag. Ook daarvoor zijn er verschillende mogelijkheden.
Groet, Huub |
|
|
Peter Kleton
198 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2021 : 18:24:38
|
Hallo Huub. Ja zo zal het wel moeten ,een aantal vaste routes aan elkaar knopen ,waar tussen dan het ontkoppelen of koppelen gebeurt, met een ander loc adres. Als ik een loc van de drie eruit haal, zal een andere het adres van zijn collega moeten overnemen. Van iTrain heb ik alleen ooit gehoord, maar al wel ergens de gebruiks aanwijzing gedownload en opgeslagen. Groeten , Peter
Heb baan volgens NS voorbeeld in schaal 0 met zelfbouw eloks en stoom loks |
|
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2021 : 18:42:53
|
De meest eenvoudige oplossing is iedere loc zijn eigen vaste route waarin het hele riedeltje van pendelen, afkoppelen, opstelspoor opzoeken, aankoppelen en weer pendelen wordt afgewerkt. Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van die lange vaste routes, maar andere oplossingen maken het wel ingewikkelder.
Ga stap voor stap te werk. Dus bijvoorbeeld eerst het afkoppelen voor elkaar krijgen, dan het aankoppelen en dan allebei na elkaar. En denk eraan dat de aankomende en vertrekkende loc niet tegelijk in hetzelfde blok mogen zijn. Dat spoor waar je de locwissel op uitvoert moet dus wel uit twee blokken bestaan.
groet, Huub |
Bewerkt door hubertus op 24 jan 2021 18:43:20 |
|
|
Peter Kleton
198 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2021 : 18:48:14
|
Hallo Huub, Ja ,ik begrijp het, die nieuwe lok zal niet naar bezet spoor gaan. Gelukkig moet ik alles nog aanpassen voor digitale besturing. [:) Je andere tips zijn alvast genoteerd,. Groeten, Peter
Heb baan volgens NS voorbeeld in schaal 0 met zelfbouw eloks en stoom loks |
|
|
phdirk
Netherlands
2583 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2021 : 19:51:11
|
Hallo Peter,
Wat je wilt is, zoals de anderen ook zeggen, goed te realiseren. Ik heb onlangs iets vergelijkbaars voorbereid in de baan van Ivo Beuvink. Hij heeft daar vervolgens ook een handleiding voor gemaakt. Ik weet niet of die al gepubliceerd is. Ik ben wel gaan werken met verschillende korte vaste routes, waarbij het einde van de eerste vaste route de tweede start. Dat voorkomt dat je lange vaste routes krijgt, want dat wil de zaak nog wel eens erg beperken, zoals Huub ook aangeeft.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 24 jan 2021 19:52:53 |
|
|
Peter Kleton
198 Posts |
Geplaatst - 24 jan 2021 : 22:38:30
|
Hallo Dirk, Ik ben dus niet de eerste die zoiets wil gaan doen. Ik ga eerst verder met het aanpassen van een klein stukje van het emplacement bij z'n eindpunt. Kan ik gelijk de sectie en blokscheidingen er in maken. Groeten . Peter
Heb baan volgens NS voorbeeld in schaal 0 met zelfbouw eloks en stoom loks |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|