Auteur |
Onderwerp |
|
berttrein
Netherlands
64 berichten |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 16:30:57
|
Hallo,
Ik heb een probleem met een blok van mij. Hoeplijk herkent iemand van jullie dit en kan mij helpen.
Als een trein van blok 48 blok 49 binnen rijdt stopt de treinbij de eerste bezetmelder ipv bij de tweede.
Als ik kijk wat koploper detecteert, dan zie ik bij het binnenrijden van een trein dat hij de eerste bezetmelder weergeeft en dan heel snel De tweede bezetmelder om door te gaan naar de eerste bezetmelder van het volgende blok. Het is alsof hij de tweede bezetmelder te snel detecteerd. Wie heeft er een mogelijke oplossing? Alvast bedankt! Met vriendelijke groet, Bert
|
|
Bonaza
Belgium
786 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 16:40:04
|
Dag Bert,
Ook hiervoor kan je best je database plaatsen.
grts
Marcel |
|
|
berttrein
Netherlands
64 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 17:06:52
|
Hallo Marcel,
Dank voor je reactie. Ik zal de volgende keer mijn database plaatsen. Ik heb nav een ander draadje even een loc op het blok gezet en beude melders werden bezet gegeven. Daarna de isolatie tussen de delen nog een keer bekeken en stukje karton ertussen en klaar! Dus het was de scheiding van de bezetmelders die niet goed isoleerde. Dank voor meedenken! Met vriendelijke groet, Bert |
|
|
berttrein
Netherlands
64 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 17:18:04
|
Hallo marcel en anderen,
te snel gejuicht!
Hij blijft de snelle melding van bm 9.7 via 9.6 naar 9.5 (volgend blok) geven. Ik heb de database toegevoegd. Wat kan ik doen?
mvgr Bert
Download Attachment: TreinCadier.zip 31,68 KB |
Bewerkt door berttrein op 02 jan 2021 17:24:11 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 17:41:54
|
Dit soort problemen zitten nooit in koploper maar altijd in je baan. Er zal een isolatie vergeten zijn, of niet meer als isolatie zijn werk doen. Rails tegen elkaar aan geschoven.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
berttrein
Netherlands
64 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 17:48:25
|
Hallo Wim,
Dank voor je reactie. Ik zal nog eens kritisch naar de railscheidingen kijken en de isolatieassen checken in dit blok.
mvgr. Bert. |
|
|
berttrein
Netherlands
64 Posts |
Geplaatst - 03 jan 2021 : 15:57:16
|
Hallo,
Ik heb de isolaties opnieuw aangebracht maar het euvel blijft hetzelfde; bij binnenrijden blok 49 geeft hij bm 9.07 aan en schakel vervolgens door naar bm 9,6 om direct naar 9,5 door te gaan. Ik heb de aansluitingen van de kabels ook bekeken en die lopen gebundeld naar de bezetmelder.
Als ik handmatig een loc door het blok laat lopen dan doet de bezetmelding het wel goed.
Alleen bm 9,6 heeft een iets dikkere kabel dan de rest. Kan daar het probleem in zitten? Alvast bedankt voor jullie reactie!
Met vriendelijke groet, Bert
|
|
|
JPJ
Netherlands
558 Posts |
Geplaatst - 03 jan 2021 : 16:16:38
|
Hallo Bert,
Zijn de bezetmelders van de blokken wel goed ingevuld ?
Jos |
Bewerkt door JPJ op 03 jan 2021 16:32:00 |
|
|
berttrein
Netherlands
64 Posts |
Geplaatst - 03 jan 2021 : 17:01:16
|
Hallo Jos,
Ik heb de blokken en de bm nog eens gecheckt. Staan in de goede blokken en in de goede volgorde van binnenrijden.
Vreemd is dus dat de loc bij 1e bm in blok 49 blijft staan als vervolgblok bezet is. Daardoor botsen er dus treinen achterop.
In volgorde bezetmelders geeft hij wel de goede volgorde aan alleen schakelt hij snel door van 9.7 via 9.6 naar 9.5.
Kan het toch met de dikte van de kabel te maken hebben? Met vriendelijke groet, Bert |
|
|
JPJ
Netherlands
558 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2021 : 10:00:41
|
Hallo Bert,
Heb je de oorzaak kunnen vinden waar het fout gaat ? De dikte van de ader zal niet veel uitmaken voor de werking.
Jos |
|
|
Bonaza
Belgium
786 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2021 : 13:36:28
|
Bert,
In een vorig item schrijf je:
Ik heb de aansluitingen van de kabels ook bekeken en die lopen gebundeld naar de bezetmelder.
Hoe zijn deze gebundeld ? Als dit flink aan gespannen is kan het misschien zijn dat er daar 2 kabeltjes contact aan mekaar geven. Maak deze even los en probeer eens.
grts
Marcel |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2021 : 14:21:33
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza
Bert, Ik heb de aansluitingen van de kabels ook bekeken en die lopen gebundeld naar de bezetmelder.
En in die bundel lopen ook de draden van de digitale baanspanning of andere spanningen mee. In dat geval heb je last van het klassieke probleem van overspraak.
Of zijn simpelweg de draden te samen met de railaansluitingen te lang. Modules moet je ook zo dicht als mogelijk plaatsen bij de aansluiting naar de meldsecties, en niet allemaal te samen op een centrale plek.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
prehorst
Netherlands
603 Posts |
Geplaatst - 05 jan 2021 : 19:57:40
|
Bert
Overstraal zou kunnen als je alle kabels bij elkaar bint ik zou de digitale en overige kabels van elkaar scheiden. Of de lengte van invloed is weet ik niet, ik heb bij mijn vorige h0 baan wel bezetmeldkabels gehad die meer dan 10 meter waren en jaren perfect gefunctioneerd hebben.
Heb je al eens de betreffende bezetmelder vervangen door een ander, het probleem kan ook ln de bezetmelder zitten.
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
|
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2021 : 11:41:33
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door berttrein
Vreemd is dus dat de loc bij 1e bm in blok 49 blijft staan als vervolgblok bezet is. Daardoor botsen er dus treinen achterop.
Dat duidt er meestal op dat inrijbezetmelder en stopbezetmelder verwisseld zijn. Zoniet: Liggen bij jou beide bezetmelders tegen elkaar ? Dan is de isolatie ertussen niet "waterdicht" braampje ofzo. Contact door trilling ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
berttrein
Netherlands
64 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2021 : 08:32:49
|
Hallo allemaal,
Dank voor jullie hulp en suggesties. Ik heb idd een bundeling van kabels naar de bm. De afstand naar de bm is minder dan 1,5 meter dus dat zou ok moeten zijn. Maar de strakke bundeling van kabels zal ik eens naar kijken. De railscheidingen heb ik goed nagekeken en isolatieassn vervangen. Daar lijkt het dus niet in te zitten. Ik meld mij terug als ik de bekabeling heb bekeken.
Nogmaals dank voor het meedenken!
Groeten Bert |
|
|
berttrein
Netherlands
64 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2021 : 21:56:31
|
Hallo allemaal,
Ik heb de oplossing gevonden. Na eerst alle kabels losgemaakt te hebben en en de railassen opnieuw gecheckt te hebben bleef de melding bestaan.
Ik heb toen bezetmelder 9.6 losgemaakt en op een andere vrije bezetmeldernr gezet. Nu gaat het goed en gaat de melding in de gode volgore en springt het niet direct na bm 9.5. Waarschijnlijk zijn de aansluiting in de bm van 9.6 en 9.5 ergen met elkaar verbonden. Gelukkig opgelost! Dank voor jullie hulp en tot de volgende uitdaging!
Met vriendelijke groet, Bert |
|
|
|
Onderwerp |
|