Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 356 / Bezoekers Vandaag: 8839
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Deel van de route in rangeerstand rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

De eerste Ivo

44 berichten

Geplaatst - 21 aug 2020 :  14:13:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik heb een Plan U die ik als volgt wil laten rijden:
Blok 13->15->24->20 etc.
Op het stuk van 13 naar 24 wil ik rangeersnelheid en rangeerlicht aanhebben. Daarna wil ik binnenverlichting aan en met gewone verlichting verder.

Nadat de route gereden is, gaat de loc vanuit 24 weer terug naar 13 zonder binnenverlichting, met rangeersnelheid.

HOe fix ik dat?
Ivo


Download Attachment: Ivo2020.zip
15,59 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 aug 2020 :  15:45:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Met logische en speciale acties.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

De eerste Ivo

44 Posts

Geplaatst - 21 aug 2020 :  16:14:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dank je wel voor de hint, maar dan ben ik er nog niet....
Ik had gedacht 2 logische acties aan te maken:
Blok 13-> 15 voor Plan U
Blok 15->24 voor Plan U

Hierin zit dan wanneer/waar: loc rijd van ene naar andere blok
Van/naar blok invullen

Bij de speciale actie, moeten dan deze 2 waar zijn.
Maar dan?




Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 21 aug 2020 :  21:47:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ivo,

Als de rangeersnelheid, de rangeerseinen, binnenverlichting en de gewone seinen als functies zijn gedefinieerd, kun je een en ander ook via functies uitgebreid voor de Plan U regelen.
Dus in blok 13 rangeersnelheid en rangeerverlichting aan, seinen uit. In blok 24 binnenverlichting aan, rest weer uit. Op de terugweg in blok 24 binnenverlichting uit, rangeersnelheid aan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

De eerste Ivo

44 Posts

Geplaatst - 22 aug 2020 :  17:23:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk,

Ja de functies zijn zo gedefinieerd. Probleem is dat ik door blok 15 en 24 ook gewoon rij. Ik wil dus in rangeerstand van blok 13 naar blok 24. Daar de gewonen rijstand aanzetten en dan een heel rondje linksom en heel rondje rechtsom. Dan kom ik weer door 15 en 24, maar dan moet de gewone rijstand blijven behouden.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 22 aug 2020 :  17:41:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ivo,

Je komt, als je je rondje rijdt, volgens mij, niet door blok 13. Je kunt dan in blok 15 (komend vanuit blok 14, of vanuit 24) de functies uitzetten. Deze blijven dan aan als je vanuit blok 13 naar 24 rijdt en uit als je de rondjes linksom of rechtsom rijdt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

De eerste Ivo

44 Posts

Geplaatst - 23 aug 2020 :  21:48:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Ik heb 2 logische acties gedefinieerd: 13>15 en 15>24. Deze gecombineerd in 13_>24.

In onderhouden soorten functies locomotieven, heb ik voor de DE3 een functie gemaakt. In de stamgegevens gezegd dat dit voor blok 13, 15 en 24 geldt, in zet aan 13->24 gekozen.

Bij Zet uit, moet ik dan iets maken van 24-> 20 of van 24 -> 14 denk ik.

HOe krijg ik bij de TAB "Waar" ingevuld dat ik de rangeerstand moet hebben van de loc?

Ivo



quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Ivo,

Je komt, als je je rondje rijdt, volgens mij, niet door blok 13. Je kunt dan in blok 15 (komend vanuit blok 14, of vanuit 24) de functies uitzetten. Deze blijven dan aan als je vanuit blok 13 naar 24 rijdt en uit als je de rondjes linksom of rechtsom rijdt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 24 aug 2020 :  10:00:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Je geeft in de vaste route al aan dat je bij bepaalde blokken als rangeerbeweging rijdt en bij de locomotieffuncties dat bepaalde functies aan moeten bij rangeerbeweging.
Werkt dat al (zonder logische en speciale acties) en, zo ja, wat mis je dan nog concreet, de binnenverlichting?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

De eerste Ivo

44 Posts

Geplaatst - 24 aug 2020 :  11:57:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Ja, maar dat werkt niet goed. Omdat blok13 het startblok is, kan ik daar de rangeerstand al niet ingeven. Denk dat de optie van Dirk mooier is, maar die krijg ik nog niet helemaal voor elkaar.

Ivo
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 24 aug 2020 :  14:01:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan kun je toch een ander startblok kiezen? Eenmaal gestart, komt die plan U toch niet meer uit de vaste route.
En omdat je een vaste route gebruikt, zou ik zoveel mogelijk daarin regelen. Het wordt een ander verhaal als je van die vaste route af wilt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

De eerste Ivo

44 Posts

Geplaatst - 24 aug 2020 :  21:41:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,

De loc vertrekt vanuit blok13. DAt is een soort kopspoor. Dus kan nergens anders vertrekken.

Ivo
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 24 aug 2020 :  21:59:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals je het nu hebt zal de Plan U zodra die de vaste route heeft opgepikt, altijd in die vaste route blijven rijden. Het einde van de vaste route is namelijk blok 13 en zodra hij weer gaat rijden is dat naar blok 15 en wordt de vaste route weer gestart.
Je kunt de vaste route dan ook in een van de andere blokken op de route laten starten, evt. ingesteld als herhalende route als dat nodig is. Ook dan geldt, zodra de plan U de vaste route heeft opgepikt, zal hij daarin blijven rijden.
Als je bijvoorbeeld blok 4 als richtingsblok neemt en vervolgens hetzelfde rijtje blokken opneemt in de route, waarbij vlok 4 ook weer het laatste blok is, bereik je precies hetzelfde als nu en kun je wel probleemloos instellen dat van 13 naar 15 een rangeerbeweging is.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

De eerste Ivo

44 Posts

Geplaatst - 24 aug 2020 :  22:03:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,

Als ik blok 4 als richtingsblok gebruik, de andere incl. 13 toevoeg aan de route en afsluit met 4, krijg ik de melding dat de blokovergang niet goed is. Dat klopt ook. Want 13 grenst niet aan 4.

Ivo
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 24 aug 2020 :  22:24:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Richtingsblok wordt 4.
Daarna het volgende rijtje:
5 11 14 15 24 15 14 12 3 2 16 18 20 24 15 13 15 24 20 19 17 4

Dit geeft geen melding, ik heb het net je voor geprobeerd.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 24 aug 2020 :  22:41:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ivo,

In de bijgesloten database heb ik voor de Plan U de volgende zaken ingesteld:
In blok 13 bij functies uitgebreid:
Rangeersnelheid aan bij vertrek (gewenst), binnenverlichting en sluitsein uit bij vertrek (gewenst)

In blok 24 bij functies uitgebreid:
Rangeersnelheid uit bij arriveert in blok, binnenverlichting en sluitsein aan bij arriveert in blok.

Volgens mij zou het op die manier moeten werken voor het stuk naar 24. Voor het stuk terug van 24 naar 13 moet je dan onderscheid gaan maken tussen de situatie of het een gewoon rondje is of het reiden naar 13. Dat zal wel een vaste route met een start door een logische actie (of telfunctie) worden.


Download Attachment: Ivo20200824DHM.zip
15,68 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 24 aug 2020 22:46:13
Ga naar bovenaan de pagina

De eerste Ivo

44 Posts

Geplaatst - 25 aug 2020 :  20:59:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk/ Huub,

Bedankt voor jullie meedenken. Heb even paar dagen vakantie. Als ik terug ben, kijk ik.

Thx!
Ga naar bovenaan de pagina

De eerste Ivo

44 Posts

Geplaatst - 28 aug 2020 :  20:44:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Heb ik het goed gezien dat je alleen bij functies uitgebreid wat hebt ingesteld voor blok 13 en 24?

Ik heb alleen veranderd dat de lichtwissel pas moet plaatsvinden als de loc gepland heeft om te vertrekken.

Nu nog stoeien op de voorwaarde dat hij van 24->13 moet gaan....
Ik heb geprobeerd om daar 2 logische acties aan te verbinden, maar dat lukt niet. Heb je daar suggesties voor?

Zal met de teller eens stoeien.

Bedankt voor je hulp zo ver.

Ivo
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 29 aug 2020 :  17:06:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ivo,

Dat klopt. In blok 13 worden de 'rangeerfuncties' aangezet en bij aankomst in blok 24 weer uit, zodat daarna in de normale configuratie kan worden gereden. Je kunt natuurlijk de instellingen nog wat aanpassen, bijvoorbeeld wanneer de verschillende functies worden geschakeld, zoals je dat al hebt gedaan.

Als ik het goed begrepen heb wil je nadat de 'rangeerfuncties' zijn uitgeschakeld in blok 24, eerst een tijd in normale configuratie rijden en dan de 'rangeerfuncties weer aanschakelen wanneer er van blok 24 wordt teruggereden naar blok 13.

De vraag is natuurlijk wanneer dat gebeurt. Wil je dat at random laten gebeuren of na een aantal keren rondrijden via een telfunctie of gestuurd via bijvoorbeeld een schakelaar of een logische actie
Bij de laatste opties is er prima een vaste route van te maken.

Indien je het at random wilt laten gebeuren wordt het wat lastiger. Mogelijk kan dat als je 2 blokken vooruit kijkt. Als dan vanuit blok 24 blok 13 wordt gereserveerd kun je op basis van logische acties die nagaan of vanuit blok 24 blok 13 wordt gereserveerd via een speciale actie de rangeerfuncties activeren.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina