Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 149 / Bezoekers Vandaag: 10932
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Speciale Acties
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  10:07:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Bedankt voor de reactie. Ik heb het weer terug gebracht naar de oude configuratie zoals ik had.

Indien de wisselstraat niet goed staat, stopt de trein in blok 5. Wanneer alle wissels na het schakelen goed staan gaat de trein weer rijden.

Nu op mijn test opstelling, nu zijn beide schaduwstations op elkaar aangesloten, heeft dat tot gevolg dat je af en toe een foutmelding in het blok krijgt, maar die wordt opgeheven als de wisselstraat goed staan. Dus alles automatisch.

Straks op de baan zit er een klimspiraal aan vast, en heeft de trein genoeg tijd om naar beneden te komen in het blok 5 nadat de wissels zijn gezet.

Ik heb nu ook een extra blok tussen de schaduwstations gemaakt. Daar wat mee spelen om te kijken of de wissels gezet zijn voordat de trein bij de wisselstraat aankomt.

Download Attachment: StationMartinsdijk_20200601_100826.zip
29,72 KB

Bewerkt door flyerman op 01 jun 2020 10:10:32
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  10:25:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Raoul

Beste flyerman,

Zeker ben ik niet want er zijn al een aantal specialisten overheen gegaan maar wat met het volgende. Je bedraad de schakelaars van de wisselmotoren in een ketting en wel zodanig dat je op het einde 5 uitgangen hebt (1 per blok).
- blok 300 = 17 recht;
- blok 301 - 17 krom, 18 krom;
-
- blok 305 = 17, krom, 18 recht, 19 recht, 20 recht, 23 recht
Dan een bezetmelder op deze 5 uitgangen en de lok laten doorrijden naar het door koploper gekozen spoor als de overeenkomstige bezetmelder "waar" wordt'
Groetjes,
Raoul



Hallo Raoul,

Dat heb je slim bedacht, dat maakt het invoeren in Koploper een stuk eenvoudiger.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  11:46:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik heb het andere schaduwstation naar het idee van Raoul uitgevoerd, prima idee, minder bezetmelders.

Wat ik geprobeerd heb is een inrijverbod te zetten van Blok 312 naar de vervolgblokken. Dat werkt wel maar de controle wordt gedaan voordat de wisselstraat gezet wordt, en ik zou het willen dat het erna gedaan wordt. Even kijken of ik wat met de sequence kan doen.

Aldoende leert men.

Als de wissels fout staan van een vorige wisselstraat dan wil Koploper niet een nieuwe wisselstraat zetten totdat ik zelf de wissel heb omgezet.

Wil ik hetzelfde doen als met het andere schaduwstation, de trein stopt in het blok, dan moet ik meer dan 1 bezetmelder selecteren.

Download Attachment: StationMartinsdijk_20200601_154603.zip
29,93 KB

Bewerkt door flyerman op 01 jun 2020 16:16:45
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  19:27:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag flyerman,

Jij werkt met een inrijverbod naar de vervolgblokken en dan speelt inderdaad het ogenblik van testen als ik het goed begrijp. Kan je niet werken met een "vertrek naar" voorwaarde naar het vervolgblok en dan weer testen op de bezetmelder die aan het einde van de ketting voor dat bewuste vervolgblok staat? Als alle wissels nog goed stonden dan zal de lok zelfs niet stoppen in blok 312.

Even terzijde, ik zie in je database dat je voor blok 313 anders tewerk gaat dan voor de 5 andere blokken; wat is daar de gedachten gang achter?

Bedankt Jan voor jou aangename reactie.

Groetjes,
Raoul

PS: je sprak altijd over een "foutmelding"; kan je dat voor mij even verduidelijken want dat heb ik tot nu toe niet echt begrepen.
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 01 jun 2020 :  21:06:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Hallo Raoul.

Blok 313 was een beetje probeerblok, had ik nog niet terug gezet.

Zal even uitleggen wat ik met foutmelding bedoel. De manier waarop ik
de wisselstraat vanuit blok 5 heb beveiligd is met het idee dat wanneer een van de wissels niet goed staat, de trein stopt in blok 5.

Op het scherm begint dan blok 5 te knipperen. Het voordeel hiervan is dat meteen het tabblad tevoorschijn komt met het foute blok.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina