Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 161 / Bezoekers Vandaag: 7713
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Beginnen in een Eindblok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

keessap

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 16 mei 2020 :  12:17:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil een locomotief slepen naar een eindblok, om van daar af een vaste route te beginnen, maar dat gaat niet. In de Variabele route, die voor deze lok van toepassing is, staat het Eindblok vrij (geen vinkje). Is dit altijd zo in Koploper of is er ergens een instelling waardoor ik dit kan wijzigen. Ik kan hier nergens iets over vinden in de handleiding. Ik heb al vele zoek argumenten op de pdf los gelaten.

Wie kan mij helpen?

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 mei 2020 :  13:18:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet niet wat je met eindblok bedoelt.
Plaats even een backup van je database en geef daarbij aan om welke loc, welk blok en welke vaste route het gaat.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 16 mei 2020 :  16:19:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Ik denk dat je het probleem ook een beetje duidelijker moet omschrijven. Ik begrijp niet wat je bedoeld met Eindblok vrij (geen vinkje). Over welk vinkje gaat dit ? En plaats inderdaad zoals hubertus vraagt je backup van je database.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 mei 2020 :  16:29:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door keessap


Wie kan mij helpen?



Op basis van bovenstaande Niemand.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 16 mei 2020 :  17:12:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Kees,

Ik denk dat je het probleem ook een beetje duidelijker moet omschrijven. Ik begrijp niet wat je bedoeld met Eindblok vrij (geen vinkje). Over welk vinkje gaat dit ? En plaats inderdaad zoals hubertus vraagt je backup van je database.

Grts

Marcel



@Marcel,

Denk dat Kees bedoeld dat de trein door middel van de variabele route wel in het eindblok mag komen.
Staat dus geen vinkje bij " uitgesloten ".

Jos

Bewerkt door JPJ op 16 mei 2020 17:15:07
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 16 mei 2020 :  17:57:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar meer dan denken kunnen we voorlopig ook niet doen. Hij wil de trein naar daar slepen dus dat heeft weinig met de variabele route te maken.

Groetjes

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

keessap

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 16 mei 2020 :  20:39:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Alle maal bedankt voor jullie reactie. Ik ontdek veel onduidelijkheid.
Ik zal de database later opsturen, deze staat op een andere Laptop, die moet ik even overzetten. Ik heb wel heel complexe database 10 tallen vaste routes, speciale acties en logische acties die allemaal aan elkaar hangen of afhankelijkheden hebben en uitzonderingen. Mijn baan is erg klein en rijdt volledig automatisch met 4 treinen tegelijk. De treinstellen mogen ook keren. De baan is mobiel en heeft op Houten Digitaal van het begin tot het eind foutloos gereden met minimale aandacht. De reden dat deze vraag stel is dat een dood moment heb geconstateerd als de railbus en Mat54 beide paar minuten op een opstelspoor staan en de andere personentreinen langs een perron staan te wachten. In die tijd wil ik een goederen trien laten rijden vanaf een eindblok 2 rondjes en weer terug naar hetzelfde eindblok om dit dode moment te doorbreken. Ik heb de vaste route gedefinieerd, maar kan het de loc niet naar het eindblok slepen.

Eind blok.
Wanneer je kijkt in bloktypes (shift F6) vind je de gedefinieerde bloktypes: normaalblok, stationblok, eindblok, rangeerblok.
Een eindblok is een doodlopend stukje rails met aan het einde een stootblok. Ik hoop dat er nu meer duidelijkheid is.

De database volgt.
Kijk ook op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=C1iswuy8M8g&t=0s

vr gr Kees Sap
Ga naar bovenaan de pagina

keessap

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 17 mei 2020 :  11:32:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Kees,

Ik denk dat je het probleem ook een beetje duidelijker moet omschrijven. Ik begrijp niet wat je bedoeld met Eindblok vrij (geen vinkje). Over welk vinkje gaat dit ? En plaats inderdaad zoals hubertus vraagt je backup van je database.

Grts

Marcel



@Marcel,

Denk dat Kees bedoeld dat de trein door middel van de variabele route wel in het eindblok mag komen.
Staat dus geen vinkje bij " uitgesloten ".

Jos



Klopt. Wanneer je een blok uitsluit in een variabele route dan kun je naar dat blok geen loc toeslepen.
Ga naar bovenaan de pagina

keessap

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 17 mei 2020 :  11:34:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij de koploper database.

Download Attachment: TestGB2-4h.zip
25,24 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 mei 2020 :  11:54:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goed, en om welke trein gaat het nu, waar staat hij en waar sleep je hem naar toe. Of moeten en mogen we dat zelf uitvinden?

Maar voor alle treinen zijn de blokken 14,15,16,17 uitgesloten. Dus daar kun je hem niet naar toe slepen. Als dat de blokken zijn die je bedoeld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 17 mei 2020 12:03:45
Ga naar bovenaan de pagina

keessap

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 17 mei 2020 :  14:42:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Ik denk dat jij iets ziet dat ik niet zei. Waar uit leid jij af dat 14,15,16,17 zijn uitgesloten, want daar zit het punt dat ik denk ik over het hoofd zie.
Verder betreft het de Locs: Oranje, V100 en V100-2, die probeer ik in 14 te zetten voor een goederentrein. Het is de bedoeling dat deze de vaste route "goederentrein sp14" gaan rijden, wanneer de sporen 15 en 16 bezet zijn door resp. de Railbus en de Mat54.

Groeten, Kees Sap
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 17 mei 2020 :  14:53:21  Toon profiel  Reageer met citaat
De variabele routes "elektrisch" en "rangeerders" gelden voor alle getrokken treinen, ongeacht het treintype. Daar zijn die blokken uitgesloten.
Een getrokken trein is alles wat geen treinstel of trek/duwcombinatie is.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 17 mei 2020 14:53:48
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 mei 2020 :  15:08:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

keessap

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 17 mei 2020 :  21:20:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Hubertus,

Bedankt voor jullie uitleg. (Case closed)
Het is me duidelijk. Ik wist niet dat het zo in elkaar, maar ik begrijp nu waarom het niet lukt. Nu moet ik nog iets hierop verzinnen, want wanneer ik de sporen 14,15, 16 en 17 voor alle getrokken treinen openstel gaan de loks ook al deze sporen een keer af bij het automatisch rijden.
O ja, de V100-2 was nog niet getest. Deze moet ook de V100 van 35 jaar oud gaan vervangen, omdat deze wel eens keuren heeft.

vr gr Kees Sap
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 mei 2020 :  12:09:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Kees,

Om de kopsporen uit te sluiten voor de getrokkentreinen is niet zo moeilijk. Alleen treinstellen en trekduwtreinen mogen op een kopspoor komen en van rijrichting veranderen.

Staat een beetje vreemd als een getrokkentrein in eens zijn wagonnetjes duwt.

Dus met 1 simpele variabele treinroute kun je dit regelen, hoef je dit ook niet bij andere variabele treinroutes in te vullen en blijft het geheel overzichtelijk en kom je minder snel voor verrassingen te staan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina