Auteur |
Onderwerp |
|
Stij
Belgium
129 berichten |
Geplaatst - 09 apr 2020 : 09:08:56
|
Goede morgen,
Op m'n baan heb ik een Märklin Thalys treinstel en zoals al het rollend materieel dient die geijkt te worden. Ik ijk met twee bezetmelders op basis van stroomdetectie.
De Thalys neemt telkens stroom af van de voorste sleper (dus in functie van de richting) en is ondeelbaar. Dit maakt ijken op lage snelheden moeilijk maakt: de achterste sleper is dan niet voorbij de tweede bezetmelder bij het keren wat de volgende automatische meting onmogelijk maakt.
Concreet los ik het nu op door bij lage snelheden stap per stap te ijken. Dit werkt, maar bestaat er misschien een betere truc?
Groetjes,
Stijn |
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2020 : 09:16:20
|
Je kunt proberen in 1 richting te gaan ijken. Als je het ijken dan begint met een hoge snelheidsstap, zal als het goed is die stap ook gebruikt worden bij het terugrijden na de lagere stappen. Je beginpositie bij iedere stap zou dan goed moeten zijn. Maar geen garantie.
groet, Huub |
|
|
Ben
Netherlands
938 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2020 : 09:55:29
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Stij
De Thalys neemt telkens stroom af van de voorste sleper (dus in functie van de richting) en is ondeelbaar.
Al weer zo'n 9 jaar geleden sloopte ik voor een 3rail vriendje de sleperomschakeling eruit waardoor de slepers permanent doorverbonden zijn. Daarmee is het probleem weg en het komt ook nog eens de stroomafname ten goede.
Workaround: in "instellingen database" de keeropdracht fors verhogen wat je de tijd geeft met de handregelaar het stel even door te laten rijden tot de 2e sleper ook vrij is van de bezetmelder. Maffe oplossing natuurlijk maar dat is 3railen op stroomdetectie ook. |
|
|
Stij
Belgium
129 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2020 : 10:11:32
|
Bedankt Huub en Ben,
Er is dus geen mirakeloplossing! ;-)
Ben, bij M-rail is stroomdetectie eigenlijk nog niet zo maf hoor... Nu goed, ik gebruik een cocktail van massadetectie, stroomdetectie en lichtsluizen. Toevallig op de plaats waar ik het beste kan ijken zit er stroomdetectie... en die werken super voor alles behalve dus voor die Thalys... :-)
Groetjes, geniet van je hobby en blijf dus binnen en gezond! ;-)
Stijn |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 09 apr 2020 : 18:50:13
|
Hallo Stijn,
Neemt zo'n treinstel nog stroom af van de achterste sleper? Ik kan me voorstellen dat daar de verlichting op werkt. Dat weet jij zelf het beste.
Als dit zo is, dan moet je er voor zorgen dat de bezetmeldsecties langer zijn dan het treinstel zodat ze niet na het passeren van de eerste sleper vrijkomen.
De twee bezetmelders hoeven volgens mij niet in een blok te liggen.
Groeten, Jan
Spelfout |
Bewerkt door Jan Huchshorn op 09 apr 2020 21:14:53 |
|
|
Stij
Belgium
129 Posts |
Geplaatst - 10 apr 2020 : 11:12:21
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn
Neemt zo'n treinstel nog stroom af van de achterste sleper?
Hallo Jan,
ik moet toegeven dat ik het niet zeker weet... volgens mij schakelt hij volledig tussen de twee slepers bij veranderen van richting... maar dat is vanavond snel getest!
Groetjes,
Stijn |
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 24 apr 2020 : 13:07:45
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Ben
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Stij
De Thalys neemt telkens stroom af van de voorste sleper (dus in functie van de richting) en is ondeelbaar.
Al weer zo'n 9 jaar geleden sloopte ik voor een 3rail vriendje de sleperomschakeling eruit waardoor de slepers permanent doorverbonden zijn. Daarmee is het probleem weg en het komt ook nog eens de stroomafname ten goede.
Als je de voorste en de achterste sleper verbindt, krijg je dan geen problemen bij de overgang tussen boosters? Je bouwt altijd een onderbreking van de middelleider in, zodat de rode draden van de verschillende boosters niet verbonden zijn. De sleper over die overgang kunnen beide boosters goed hebben, maar werkt dat ook op den duur met twee verbonden slepers?
Lang geleden gebruikte ik Delta's als booster en dan was een sleperwipper noodzakelijk om geen contact te maken tussen het bereik van de ene Deltabooster en de andere. Sleperwippers moeten ook nog steeds worden geplaatst als je een 6017 van Marklin als extra booster aan de Ecos aansluit. Op een Marklinbaan zijn sleperwippers met 6015 of 6017 niet noodzakelijk meer, maar deze combinatievan verbonden slepers kan niet bij een aansluiting van Ecos-6017, of bij Deltaboosters e.d., waarbij een sleperwipper noodzakelijk is.
Voor de techneuten: kan dit kwaad als hiermee door twee verbonden slepersop deze wijze langdurig(er) verbinding wordt gemaakt tussen twee boosters, dan wel tussen een centrale eenheid 6021 met een booster? Of is dit ook veilig, net als bij een normale overgang tussen twee boosters?
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
|
Bewerkt door tomprins op 24 apr 2020 13:35:54 |
|
|
Ben
Netherlands
938 Posts |
Geplaatst - 24 apr 2020 : 14:10:25
|
Een 6017 aan een Ecos van bijna €700 knopen is niet van deze tijd. Maar meer algemeen: als je de boosterscheiding daar maakt waar nooit een trein(stel) langdurig stil staat is er niets aan het handje. In 2rail land is dat de gewoonste zaak van de wereld temeer omdat veelal op alle assen van treinstellen stroom wordt afgenomen. |
|
|
Stij
Belgium
129 Posts |
Geplaatst - 24 apr 2020 : 15:09:23
|
Goede middag,
ik vergat nog te melden dat
- de Thalys wel degelijk volledig schakelt tussen de 2 slepers. - de Thalys geijkt geraakt is met Ben's oplossing (keertijd naar maximum).
Dank voor de hulp!
Groetjes,
Stijn |
Bewerkt door Stij op 24 apr 2020 15:09:58 |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 24 apr 2020 : 17:15:11
|
Ik heb op mijn baan twee lichtsluizen van Huub Maaskant gemonteerd speciaal en alleen voor het ijken van snelheden. Werkt perfect onafhankelijk van de lengte van de te ijken loc. / treinstel. M.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders |
Bewerkt door MRdirect op 24 apr 2020 17:16:10 |
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 26 apr 2020 : 11:59:11
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Ben
Een 6017 aan een Ecos van bijna €700 knopen is niet van deze tijd. Maar meer algemeen: als je de boosterscheiding daar maakt waar nooit een trein(stel) langdurig stil staat is er niets aan het handje. In 2rail land is dat de gewoonste zaak van de wereld temeer omdat veelal op alle assen van treinstellen stroom wordt afgenomen.
Het was een voorbeeld waarbij sleperwippers noodzakelijk zijn. Het is zeker niet van deze tijd maar daar gaat het natuurlijk niet om.
De vraag is daarmee beantwoord. als sleperwippers noodzakelijk zijn kan het niet en dat was wel zeker Zonder sleperwippers kan het dus wel, zo geef je aan en ook dat is dan bevestigd. Daar ging het me om
Het concrete voorbeeld doet er niet toe, natuurlijk is dat uit de tijd, het gaat om de abstracte vraag en die is dan wel beantwoord omdat er een werkend praktijkvoorbeeld is
Bij een normale boosterscheiding zonder sleperwipper is ' er niets aan het handje' in de praktijk en juist dat wilde ik even bevestigd zien.
Better safe dan sorry. ;-)
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
|
Bewerkt door tomprins op 26 apr 2020 12:25:13 |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 26 apr 2020 : 12:36:54
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Ben
Een 6017 aan een Ecos van bijna €700 knopen is niet van deze tijd. Maar meer algemeen: als je de boosterscheiding daar maakt waar nooit een trein(stel) langdurig stil staat is er niets aan het handje. In 2rail land is dat de gewoonste zaak van de wereld temeer omdat veelal op alle assen van treinstellen stroom wordt afgenomen.
Hallo Ben,
Als de uitgangsspanningen van de boosters iets van elkaar verschillen of de snelheid van schakelen verschillen van elkaar, gaan er hoe dan ook vereffeningsstromen lopen als je de boosterscheidingen gaat overbruggen met een trein. Ik denk dat je dat niet moet willen en beter naar een andere oplossing kan gaan zoeken.
Groeten, Jan |
|
|
Ben
Netherlands
938 Posts |
Geplaatst - 26 apr 2020 : 13:05:44
|
Als je doelt op de Ecos en een Marklin 6017: mee eens. Vroeg of laat gaat dat verkeerd. Wil je het toch: sleperwipper. |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 26 apr 2020 : 14:08:02
|
Ben,
Twee verschillende boosters is al helemaal niets, maar ook bij twee gelijke boosters kan de uitgansspanning verschillend zijn door o.a. verschil in belasting. De vereffeningsstromen lopen dan wel door de bedrading, printplaten en stroom afnemertjes in jouw treintje (tweerail), of door de sleper (drierail), waarbij ik denk dat de tweede dat beter kan hebben dan de eerste.
Groeten, Jan |
|
|
Ben
Netherlands
938 Posts |
Geplaatst - 26 apr 2020 : 14:17:26
|
Theoretisch geleuter Jan. |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 26 apr 2020 : 14:57:28
|
Dat zal dan wel. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Ben
Netherlands
938 Posts |
Geplaatst - 26 apr 2020 : 18:18:30
|
Tja, leuk voor de W.F.Ros omzet. Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend.
Maar dat kastje is echt overbodig als je nette spullen koopt.
Gr, Ben. |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 26 apr 2020 : 19:03:51
|
Met de ”discussie” gaat het hier de verkeerde kant op. “Geleuter” “WC-eend”, doe eens volwassen! M.vr.gr.Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders |
|
|
Ben
Netherlands
938 Posts |
Geplaatst - 26 apr 2020 : 19:17:42
|
Het gaat helemaal niet de verkeerde kant op. Het doorverbinden van slepers wordt met oneigenlijke argumenten ter discussie gesteld. Verder is het niks om je druk over te maken Marco en ik ben deze off-topic verhalen niet begonnen......
Gr, Ben. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 27 apr 2020 : 01:08:22
|
Jongens, jongens. Ik wist al zeker dat het niet kon als je sleperwippers gebruikte, die dingen zijn er niet voor niets om ongewenste verbindingen te voorkomen, ik vroeg me alleen of en in hoeverre twee verbonden slepers bij een boosterovergang geen problemen gaf. Dat is dus gelukkig niet zo, en dan is mijn vraag beantwoord.
Dat een aansluiting van een 6017 aan een Ecos niet van deze tijd is, doet niets af van het feit dat sleperwippers dan toch noodzakeliijk zijn. Het was een voorbeeld, naast die van de Deltaboosters, en dat zal voor velen ook lang geleden zijn. Er is een vraag beantwoord en daar gaat het om.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
|
|
|
|
Onderwerp |
|