Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 222 / Bezoekers Vandaag: 13256
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Treinstel ijken met 2 slepers
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Stij

Belgium
113 berichten

Geplaatst - 09 apr 2020 :  09:08:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,

Op m'n baan heb ik een Märklin Thalys treinstel en zoals al het rollend materieel dient die geijkt te worden. Ik ijk met twee bezetmelders op basis van stroomdetectie.

De Thalys neemt telkens stroom af van de voorste sleper (dus in functie van de richting) en is ondeelbaar. Dit maakt ijken op lage snelheden moeilijk maakt: de achterste sleper is dan niet voorbij de tweede bezetmelder bij het keren wat de volgende automatische meting onmogelijk maakt.

Concreet los ik het nu op door bij lage snelheden stap per stap te ijken. Dit werkt, maar bestaat er misschien een betere truc?

Groetjes,

Stijn

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 apr 2020 :  09:16:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt proberen in 1 richting te gaan ijken.
Als je het ijken dan begint met een hoge snelheidsstap, zal als het goed is die stap ook gebruikt worden bij het terugrijden na de lagere stappen.
Je beginpositie bij iedere stap zou dan goed moeten zijn. Maar geen garantie.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 09 apr 2020 :  09:55:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Stij



De Thalys neemt telkens stroom af van de voorste sleper (dus in functie van de richting) en is ondeelbaar.




Al weer zo'n 9 jaar geleden sloopte ik voor een 3rail vriendje de sleperomschakeling eruit waardoor de slepers permanent doorverbonden zijn. Daarmee is het probleem weg en het komt ook nog eens de stroomafname ten goede.

Workaround: in "instellingen database" de keeropdracht fors verhogen wat je de tijd geeft met de handregelaar het stel even door te laten rijden tot de 2e sleper ook vrij is van de bezetmelder. Maffe oplossing natuurlijk maar dat is 3railen op stroomdetectie ook.
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
113 Posts

Geplaatst - 09 apr 2020 :  10:11:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Huub en Ben,

Er is dus geen mirakeloplossing! ;-)

Ben, bij M-rail is stroomdetectie eigenlijk nog niet zo maf hoor... Nu goed, ik gebruik een cocktail van massadetectie, stroomdetectie en lichtsluizen. Toevallig op de plaats waar ik het beste kan ijken zit er stroomdetectie... en die werken super voor alles behalve dus voor die Thalys... :-)

Groetjes, geniet van je hobby en blijf dus binnen en gezond! ;-)

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 09 apr 2020 :  18:50:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stijn,

Neemt zo'n treinstel nog stroom af van de achterste sleper?
Ik kan me voorstellen dat daar de verlichting op werkt.
Dat weet jij zelf het beste.

Als dit zo is, dan moet je er voor zorgen dat de bezetmeldsecties langer zijn dan het treinstel zodat ze niet na het passeren van de eerste sleper vrijkomen.

De twee bezetmelders hoeven volgens mij niet in een blok te liggen.

Groeten,
Jan

Spelfout

Bewerkt door Jan Huchshorn op 09 apr 2020 21:14:53
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
113 Posts

Geplaatst - 10 apr 2020 :  11:12:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn


Neemt zo'n treinstel nog stroom af van de achterste sleper?



Hallo Jan,

ik moet toegeven dat ik het niet zeker weet... volgens mij schakelt hij volledig tussen de twee slepers bij veranderen van richting... maar dat is vanavond snel getest!

Groetjes,

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 apr 2020 :  13:07:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Stij



De Thalys neemt telkens stroom af van de voorste sleper (dus in functie van de richting) en is ondeelbaar.




Al weer zo'n 9 jaar geleden sloopte ik voor een 3rail vriendje de sleperomschakeling eruit waardoor de slepers permanent doorverbonden zijn. Daarmee is het probleem weg en het komt ook nog eens de stroomafname ten goede.



Als je de voorste en de achterste sleper verbindt, krijg je dan geen problemen bij de overgang tussen boosters? Je bouwt altijd een onderbreking van de middelleider in, zodat de rode draden van de verschillende boosters niet verbonden zijn. De sleper over die overgang kunnen beide boosters goed hebben, maar werkt dat ook op den duur met twee verbonden slepers?

Lang geleden gebruikte ik Delta's als booster en dan was een sleperwipper noodzakelijk om geen contact te maken tussen het bereik van de ene Deltabooster en de andere. Sleperwippers moeten ook nog steeds worden geplaatst als je een 6017 van Marklin als extra booster aan de Ecos aansluit. Op een Marklinbaan zijn sleperwippers met 6015 of 6017 niet noodzakelijk meer, maar deze combinatievan verbonden slepers kan niet bij een aansluiting van Ecos-6017, of bij Deltaboosters e.d., waarbij een sleperwipper noodzakelijk is.

Voor de techneuten: kan dit kwaad als hiermee door twee verbonden slepersop deze wijze langdurig(er) verbinding wordt gemaakt tussen twee boosters, dan wel tussen een centrale eenheid 6021 met een booster? Of is dit ook veilig, net als bij een normale overgang tussen twee boosters?


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 24 apr 2020 13:35:54
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 24 apr 2020 :  14:10:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Een 6017 aan een Ecos van bijna €700 knopen is niet van deze tijd.

Maar meer algemeen: als je de boosterscheiding daar maakt waar nooit een trein(stel) langdurig stil staat is er niets aan het handje. In 2rail land is dat de gewoonste zaak van de wereld temeer omdat veelal op alle assen van treinstellen stroom wordt afgenomen.
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
113 Posts

Geplaatst - 24 apr 2020 :  15:09:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede middag,

ik vergat nog te melden dat

- de Thalys wel degelijk volledig schakelt tussen de 2 slepers.
- de Thalys geijkt geraakt is met Ben's oplossing (keertijd naar maximum).

Dank voor de hulp!

Groetjes,

Stijn

Bewerkt door Stij op 24 apr 2020 15:09:58
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 24 apr 2020 :  17:15:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Ik heb op mijn baan twee lichtsluizen van Huub Maaskant gemonteerd speciaal en alleen voor het ijken van snelheden. Werkt perfect onafhankelijk van de lengte van de te ijken loc. / treinstel.
M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Bewerkt door MRdirect op 24 apr 2020 17:16:10
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  11:59:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Een 6017 aan een Ecos van bijna €700 knopen is niet van deze tijd.

Maar meer algemeen: als je de boosterscheiding daar maakt waar nooit een trein(stel) langdurig stil staat is er niets aan het handje. In 2rail land is dat de gewoonste zaak van de wereld temeer omdat veelal op alle assen van treinstellen stroom wordt afgenomen.



Het was een voorbeeld waarbij sleperwippers noodzakelijk zijn. Het is zeker niet van deze tijd maar daar gaat het natuurlijk niet om.

De vraag is daarmee beantwoord. als sleperwippers noodzakelijk zijn kan het niet en dat was wel zeker
Zonder sleperwippers kan het dus wel, zo geef je aan en ook dat is dan bevestigd. Daar ging het me om

Het concrete voorbeeld doet er niet toe, natuurlijk is dat uit de tijd, het gaat om de abstracte vraag en die is dan wel beantwoord omdat er een werkend praktijkvoorbeeld is

Bij een normale boosterscheiding zonder sleperwipper is ' er niets aan het handje' in de praktijk en juist dat wilde ik even bevestigd zien.

Better safe dan sorry. ;-)





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 26 apr 2020 12:25:13
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  12:36:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Een 6017 aan een Ecos van bijna €700 knopen is niet van deze tijd.

Maar meer algemeen: als je de boosterscheiding daar maakt waar nooit een trein(stel) langdurig stil staat is er niets aan het handje. In 2rail land is dat de gewoonste zaak van de wereld temeer omdat veelal op alle assen van treinstellen stroom wordt afgenomen.



Hallo Ben,

Als de uitgangsspanningen van de boosters iets van elkaar verschillen of de snelheid van schakelen verschillen van elkaar, gaan er hoe dan ook vereffeningsstromen lopen als je de boosterscheidingen gaat overbruggen met een trein.
Ik denk dat je dat niet moet willen en beter naar een andere oplossing kan gaan zoeken.

Groeten,
Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  13:05:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je doelt op de Ecos en een Marklin 6017: mee eens. Vroeg of laat gaat dat verkeerd. Wil je het toch: sleperwipper.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  14:08:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Twee verschillende boosters is al helemaal niets, maar ook bij twee gelijke boosters kan de uitgansspanning verschillend zijn door o.a. verschil in belasting.
De vereffeningsstromen lopen dan wel door de bedrading, printplaten en stroom afnemertjes in jouw treintje (tweerail), of door de sleper (drierail), waarbij ik denk dat de tweede dat beter kan hebben dan de eerste.

Groeten,
Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  14:17:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Theoretisch geleuter Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  14:57:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat zal dan wel.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  16:39:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Voor al dat soort problemen is er een hele simpele oplossing, en dat is een boosterscheiding module.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  18:18:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Tja, leuk voor de W.F.Ros omzet. Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend.

Maar dat kastje is echt overbodig als je nette spullen koopt.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  19:03:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Met de ”discussie” gaat het hier de verkeerde kant op.
“Geleuter” “WC-eend”, doe eens volwassen!
M.vr.gr.Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  19:17:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Het gaat helemaal niet de verkeerde kant op. Het doorverbinden van slepers wordt met oneigenlijke argumenten ter discussie gesteld. Verder is het niks om je druk over te maken Marco en ik ben deze off-topic verhalen niet begonnen......

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 apr 2020 :  21:18:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Tja, leuk voor de W.F.Ros omzet. Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend.

Maar dat kastje is echt overbodig als je nette spullen koopt.

Gr, Ben.



Ben, dan koop jij deze toch https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:btm-sg

Dit is Dreft gaat twee keer zolang mee.

Kleuter.






Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 26 apr 2020 21:21:14
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 27 apr 2020 :  01:08:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Jongens, jongens. Ik wist al zeker dat het niet kon als je sleperwippers gebruikte, die dingen zijn er niet voor niets om ongewenste verbindingen te voorkomen, ik vroeg me alleen of en in hoeverre twee verbonden slepers bij een boosterovergang geen problemen gaf. Dat is dus gelukkig niet zo, en dan is mijn vraag beantwoord.

Dat een aansluiting van een 6017 aan een Ecos niet van deze tijd is, doet niets af van het feit dat sleperwippers dan toch noodzakeliijk zijn. Het was een voorbeeld, naast die van de Deltaboosters, en dat zal voor velen ook lang geleden zijn.
Er is een vraag beantwoord en daar gaat het om.




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina