Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 123 / Bezoekers Vandaag: 8526
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Dubbeltractie met een Mat 54 en een NS Pec
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Hamelinck

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 27 jul 2019 :  12:17:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hamelinck  Reageer met citaat
Geachte forumleden,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Artitec Pec.
Ik weet hoe met twee locs ( dubbel tractie ) werkt, maar kan dit ook met een NS Pec?
Omdat ik meerdere Mat46ers en Mat 54ers heb lijkt het mij handig de NS Pec een eigen decodernummer te geven.
Dat heb ik ook gedaan, maar 'drop and drag "werkt niet.
Ik vermoed omdat die NS Pec niet is geijkt.

Graag jullie tips

MVG
L. Hamelinck

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 27 jul 2019 :  12:53:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou de PEC als stuurstand aanmaken. Die kunnen een eigen adres hebben en kun je vervolgens koppelen met een loc.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Hamelinck

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 27 jul 2019 :  13:19:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hamelinck  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Na een half uurtje zoeken heb ik "stuurstand" bij onderhouden gevonden.
De warmte zit waarschijnlijk nog in mijn hoofd.
Ik ga dat even uitvogelen.
Dank voor je tip

MVG
Leo
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 jul 2019 :  14:00:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hamelinck

Geachte forumleden,
Ik vermoed omdat die NS Pec niet is geijkt.



Dat weet ik zeker.

quote:
Let op
Het is noodzakelijk dat van alle locomotieven die je in tractie wilt laten rijden de snelheid geijkt is. Dit betekent ook dat het rijden in tractie voor blokgestuurde systemen niet op deze manier kan werken. Het ijken van de snelheid is een onderdeel van het onderhouden van de locomotieven. Alleen bij geijkte snelheden kunnen de snelheden van de locomotieven op elkaar afgestemd worden. Locomotieven die hun snelheid bepalen volgens 'decoderstappen' kunnen dus niet in tractie rijden, omdat de snelheden niet bekend zijn binnen Koploper.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Hamelinck

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 28 jul 2019 :  20:47:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hamelinck  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Waarom denk je dat ik, als beginner, mijn vraag op dit forum neerleg.
Waarschijnlijk omdat ik even iets belangrijks over het hoofd had gezien.
Ik snap inmiddels ook dat een PEC niet geijkt kan worden en dus niet in tractie zal rijden.
Daar kom je aldoende achter.
Met de vriendelijke tip van Huub begreep ik waar mijn denkfout zat.
Dáár kan ik mee verder met koploper.

MVG
LEO

Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 29 jul 2019 :  06:31:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hamelinck
Met de vriendelijke tip van Huub begreep ik waar mijn denkfout zat.
Dáár kan ik mee verder met koploper.


Waarom denk je dat Koploper een help functie heeft EN een handleiding

Gr.
Eric

PS1 In de inhoudsopgave van de handleiding zowel onder dubbeltractie als onder tractierijden als onder multitractie snel te vinden in de handleiding. Ook voor beginners

PS2 Je kan Koploper ook een beetje foppen door bij de PEC aan te geven dat deze geijkt is en een fictieve snelheidstabel handmatig in te voeren. Neem bijvoorbeeld die van je Mat54. Koploper zal het snelheidscommando gewoon versturen maar de decoder in je PEC maar die doet er verder niets mee.

Bewerkt door remunj op 29 jul 2019 09:10:09
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 jul 2019 :  09:39:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hamelinck

Hallo Wim,

Waarom denk je dat ik, als beginner, mijn vraag op dit forum neerleg.
Waarschijnlijk omdat ik even iets belangrijks over het hoofd had gezien.



En wat is er dan nu weer mis aan de verwijzing naar de belangrijke informatie die jij over het hoofd hebt gezien.

Je kunt denk ik beter gaan ijken, dan over een normaal net antwoord gaan lopen zeiken.

Maar je bekijkt het verder maar hier stop ik verder geen energie of opgedane kennis meer in.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 29 jul 2019 :  10:39:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Er valt weinig te ijken aan een Pec, die heeft geen motor.
Het gaat alleen om het aansturen van de verlichting. Dat Leo dan in eerste instantie toch bij dubbeltractie kijkt, vind ik helemaal niet zo gek. Het in de helptekst aangegeven bezwaar is dan ook niet van toepassing, dus wat is er op tegen om toch die Pec in tractie te laten rijden? Er zijn tenslotte wel meer zaken in koploper die je op een oneigenlijke manier kunt gebruiken, zelfs als in de handleiding staat dat het niet kan. Tja, in dit geval kan het dan echt niet.

De oplossing van Eric zou ik afraden. Koploper bepaalt wie baas en knecht wordt. Dan moet je wel heel goed weten welke fictieve snelheden je invult, zeker als je de Pec met verschillende treinstellen wilt laten rijden. Het lijkt me tenminste dat je wilt voorkomen dat de Pec de baas wordt. Niet dat het dan misgaat op de baan, maar je krijgt in je baanoverzicht overal waar het setje rijdt, de info van de Pec te zien.

Het gebruik van stuurstand heeft ook wel zijn nukken, maar in dit geval wel te prefereren.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 jul 2019 :  10:46:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hamelinck

Dat heb ik ook gedaan, maar 'drop and drag "werkt niet.
Ik vermoed omdat die NS Pec niet is geijkt.



Op dit deel van de vraag was mijn informatie gebaseerd.
Oftewel waarom het met drag and drop niet werkt.

En we hebben het hier niet eens over een loc, maar over een wagon.

Weer zonde van alle energie.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Hamelinck

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 29 jul 2019 :  13:56:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hamelinck  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik vind het jammer dat ik niet duidelijker ben geweest en wilde jou ook niet de les lezen, maar als je nooit met stuurstand hebt gewerkt is dat niet het erste waar je aan denkt.
Mijn gedachtengang was een foute en door de opmerking van Huub werd ik op jet juiste spoor gezet.
In de handleiding zag ik e.e.a. over ijken en decoderstappen en dacht dat dat niet zou werken en dat klopte.

M.a.w. uit de handleiding kwam ik niet verder.
Vandaar dat ik het accent legde op:
quote:
Dáár kan ik mee verder met koploper.


Mijn excuus voor het onbegrip.

MVG
Leo
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 02 aug 2019 :  16:56:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Leo,
Fijn dat het werkt. Ik had je graag “in natura” geholpen.
Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina