Auteur |
Onderwerp |
|
jimmaet
Finland
423 berichten |
Geplaatst - 10 jun 2019 : 23:10:59
|
Hoi,
Ik moet een volgende stap gaan nemen, en daar moet net even meer samenwerken dan ik zelf behap: - Via automatisch rijden komen vrachttreinen (en alleen die) af en toe aan in blok 7 vanuit richting 59. Dan kunnen ze niet verder (kan niet keren, geen wisselstraat naar 17). - Wat ik wil, is dat dan de lok afkoppelt (automatisch of met de hand, waarna ik dat met bijv een knop op de baan aan KL doorgeef) - De lok keert op de stopmelder van 19, net na vrijkomen van wissel 3, - De lok een "plekje" opzoekt met rijden volgens bestemming (met alternatieven), geschikte plekken zijn 11, 44-46 en het hele schaduwstation, - De rangeerlok (bijv Sik of een ander als ik m'n finse dag heb) opgeroepen wordt (waar hij dan ook staat) om vanuit 59 in blok 7 aan te koppelen (dat is dus de achterkant van de trein) - De rangeerlok minimaal 12 cm trein meeneemt, of zoveel dat er hooguit 60 cm blijft staan op 7, - De rangeerlok via kopmaken op 11 (indien vrij) of 9 de 12...40 cm lange sliert op 62 wegzet - De rangeerlok dan via datzelfde kopmaken aan het eind van de max 60cm lange aankoppelt, die nog op 7 stond, - De rangeerlok die sliert wegzet naar 20-22 (kan bepaald worden door type van de vracht) - De rangeerlok dan weer zichzelf ergens wegzet, of gewoon blijft wachten totdat hij weer nodig is.
Kort gezegd: Als een vrachttrein op 7 aankomt zonder vervolgblok, trein opdelen in 2 stukken, die allebei duwend door een rangeerlok worden weggezet op 2 bestemmingen (met alternatieven).
De losse onderdelen hiervan kan ik me wel voorstellen, maar hoe pak ik het geheel aan? Functies, vaste & variabele routes, schakelaars... Éen maxiactie of achter elkaar opererende "aktes" waaruit het hele toneelstuk wordt samengesteld (dat laatste zal wel flexibeler zijn, ik kan me indenken dat als wegzetten op 62 klaar is, de lok even kijkt of er op 7 iets staat. Dan is namelijk actie/route "wegzetten naar 62" iets dat ook ergens anders kan worden opgeroepen, bijv vanuit de haven 41-46)
Dus, een flowchart maken voor verschillend subroutines met een als... hier en daar en die dan stuk voor stuk opbouwen?
201969202529_saunabaan3.zip
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
hubertus
Netherlands
2004 Posts |
Geplaatst - 11 jun 2019 : 09:02:18
|
Ik zou beginnen elke stap afzonderlijk voor elkaar te krijgen. Daar zitten nog wel wat uitdagingen in. Hoe zoek je bijvoorbeeld een plek op met rijden volgens bestemming? Hoe hak je een trein in twee delen op basis van de lengte en hoe zorg je dan dat er op de juiste plek ontkoppeld wordt. Hoe zorg je dat vaste routes die moeten starten ook werkelijk starten? Hoe zorg je dat een geduwde trein op tijd stopt?
Pas als je dat allemaal voor elkaar hebt, zou ik gaan nadenken hoe acties aan elkaar te koppelen. Vraag is dan waardoor een actie wordt getriggerd en of Koploper daar vervolgens iets mee kan.
Dit onderwerp lijkt me trouwens niet echt op zijn plek bij beginners. Is meer voor redelijk ver gevorderden.
groet, Huub |
|
|
jimmaet
Finland
423 Posts |
Geplaatst - 11 jun 2019 : 10:41:17
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Dit onderwerp lijkt me trouwens niet echt op zijn plek bij beginners. Is meer voor redelijk ver gevorderden.
Gelijk heb je. Kon ik het maar omzetten.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
Bewerkt door jimmaet op 11 jun 2019 10:43:28 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
jimmaet
Finland
423 Posts |
Geplaatst - 11 jun 2019 : 11:47:29
|
Ik zal het eerst eens opbreken in voorwaarden etc, en dan kijken of dat met acties, vaste routes etc stap voor stap te doen is. Bijv: - Lok kan niet verder: Afkoppelen en vaste route: Is dat meer iets voor een logische of speciale actie? - Sequensen moet ik ook even goed bestuderen - Is het sowieso mogelijke een lok, waar hij ook staat, naar een bestemming te laten komen en vanuit daar een vaste route te starten? - Rekentaken gebaseerd op (opgeslagen) treinlengte zie ik nog helemaal niet gebeuren, maar ook dat kan anders opgelost worden, bijv met lichtpoortjes een stukje van 60 cm vanaf een ontkoppelaar goed detecteren, en de actie alleen toestaan als de treinlengte tussen 60 en 100cm ligt, bijvoorbeeld?
Wat ik zoek is een beetje steun in de rug om het te beginnen aanpakken. Stap voor stap.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
Bewerkt door jimmaet op 11 jun 2019 11:48:37 |
|
|
hubertus
Netherlands
2004 Posts |
Geplaatst - 11 jun 2019 : 12:44:26
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet
Ik zal het eerst eens opbreken in voorwaarden etc, en dan kijken of dat met acties, vaste routes etc stap voor stap te doen is. Bijv: - Lok kan niet verder: Afkoppelen en vaste route: Is dat meer iets voor een logische of speciale actie?
Afkoppelen kun je volledig regelen in een vaste route en ondanks dat ik in het algemeen geen fan van vaste routes ben, zou ik ze in dit geval wel gebruiken. Geeft wat meer mogelijkheden om het afkoppelen bedrijfszeker te laten verlopen (zoals een klein stukje terugrijden om de spanning van de koppeling te halen). Keren waar dat normaal niet mag, kan dan ook, maar je hebt bijvoorbeeld dan ook de mogelijkheid het treintype te wijzigen. En dat kan het toegankelijk maken en uitsluiten van blokken bij het wegrangeren van die loc weer een stuk vereenvoudigen. Bij jou zal het wel een uitdaging zijn de vaste route te starten, dat lukt namelijk alleen als richtingsblok en ik meen ook eerste blok geen stopverbod hebben.
quote:
- Sequensen moet ik ook even goed bestuderen
Met een sequens gebruik je een logische actie als trigger om een of meer andere logische acties waar of niet waar te maken. Daarbij kun je ook aangeven wanneer dat moet gebeuren. Dus als logische actie A waar wordt, kun je er met een sequens voor zorgen dat logische actie B na 5 seconde waar wordt en logische actie C weer 10 seconde later niet waar wordt. Kunnen heel nuttig zijn, maar ik zie niet zo snel waar je ze voor dit verhaal nodig zult hebben.
quote:
- Is het sowieso mogelijke een lok, waar hij ook staat, naar een bestemming te laten komen en vanuit daar een vaste route te starten?
Ik ken geen mogelijkheid om een lok automatisch een bestemming te geven. Maar als ik iets over het hoofd zie, hoor ik het graag. Alternatief kan zijn om met variabele routes af te dwingen dat een loc naar een bepaald blok gaat.
quote:
- Rekentaken gebaseerd op (opgeslagen) treinlengte zie ik nog helemaal niet gebeuren, maar ook dat kan anders opgelost worden, bijv met lichtpoortjes een stukje van 60 cm vanaf een ontkoppelaar goed detecteren, en de actie alleen toestaan als de treinlengte tussen 60 en 100cm ligt, bijvoorbeeld?
Wat ik zoek is een beetje steun in de rug om het te beginnen aanpakken. Stap voor stap.
In koploper kan heel veel en vaak ook nog op meerdere manieren. Het advies om eerst elke stap afzonderlijk voor elkaar te krijgen, is ook een beetje als die steun in de rug bedoeld. Ik werk zelf tenminste ook altijd zo. Voordeel is dat je het behapbaar houdt en in de zoektocht naar een oplossing kom je vaak dingen tegen die je elders in je proces kunt gebruiken. Je zult namelijk ook tegen zaken aanlopen dat Koploper net wat anders werkt dan je denkt. En oplossingen die bij een ander werken, kunnen bij jou een ongewenst effect geven.
In jouw geval zou ik beginnen om voor elkaar te krijgen dat de loc afkoppelt en naar een vast opstelspoor rijdt. Als dat werkt, uitbreiden naar meerdere mogelijkheden als opstelspoor.
Idem met de rangeerloc, eerst proberen om de hele trein ergens anders neer te zetten, daarna pas om het ook in delen te doen.
groet, Huub
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 11 jun 2019 : 16:38:40
|
Trein komt aan in blok. Op basis van b.v. een logische actie wordt een vaste treinroute gestart. In die treinroute laat je de trein naar het opstelspoor rijden voor de wagons. die koppel je af en sluit de lengte op. Na afkoppelen laat je de loc wegrijden naar een opstelblok. Als de loc daar is aangekomen kijk je via een volgende logische actie of hij daar is, en je start op die voorwaarde de volgende vaste treinroute. En die mogelijkheden herhaal je tot dat het cirkeltje rond is en alles weer in normaal bedrijf wordt opgenomen. Tot dat hij weer in zijn start blok/punt komt, en het geheel weer van voren af aan begint. Het is dus een combinatie van vaste treinroutes en van logische actie die bepaalde vaste treinroutes starten.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
jimmaet
Finland
423 Posts |
Geplaatst - 12 jun 2019 : 12:33:39
|
Huub en Wim, het zal nog een hele kluif worden, maar hartelijk bedankt voor de goede adviezen. En nu wordt het nèt zomer in Finland, dus ik zal het printen en na 3 maanden weer eens terugkijken
Ik heb er goede hoop op gekregen, en dankzij Wim's opbreken van de stappen ook een eigen denkfout al tegengekomen (Alles moet inderdaad achter elkaar gebeuren, want de hoofdlijnlok staat in de weg om te kunnen rangeren).
En nu weer brood verdienen, koffiepauze over
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
|
jimmaet
Finland
423 Posts |
Geplaatst - 25 dec 2019 : 23:08:36
|
Beste allemaal,
Nu eindelijk begonnen (trein = seizoensarbeid) Eerste probleem: Ik heb een vaste route gemaakt voor afkoppelen, omkeren, en de lijnloc laten wegrijden. Wat heb ik gedaan:
- Blok 19 omkeren toegestaan en alternatief stoppunt gemaakt, zodat een afgekoppelde loc uit 7 daar even snel kan keren. => Nu zal ik dat omkeren uit 7 weer moeten blokkeren met een variabele route, anders gaat er van alles en nog wat omkeren, dat onderweg naar 20-22 is?
- Blok 7 logische functies aangemaakt: - Treintype = vracht
- Trein kan niet verder
- AND van de voorgaanden
Kan dat niet effectiever?
De vaste route vetrok vanaf het verkeerde richtingsblok, daar stoei ik nog even zelf mee.
Download Attachment: Sauna-Testen.zip 50,42 KB |
Bewerkt door jimmaet op 26 dec 2019 08:17:18 |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 26 dec 2019 : 11:26:23
|
Hallo Kees,
Het beste kun je van te voren opeen papiertje opschrijven wat je precies van plan bent. Dat is veel makkelijker met het invullen van de vaste treinenroute in Koploper.
Je schrijft dat de loc ontkoppeld in blok 7, maar hij ontkoppeld in blok 19. Als je wild ontkoppelen in blok 7 dan moet het richtingsblok daar minimaal één blok voor liggen.
Wat dat keren betreft, dat heb je toegestaan in de vaste treinroute. Dat geldt dan alleen daar, in deze route ( of je moet dat ergens anders ook nog een keer opgegeven hebben).
Dan heb je opgegeven dat de vaste treinroute voor alle locomotieven geldt, maar lang niet alle locomotieven hebben een ontkoppelfunctie.
Dan zie ik nog een schakelaar in blok 7, is dat voor een ontkoppelrail? Zo ja, gebruik hiervoor het ontkoppel symbool, dat werkt beter (dat heb ik ook al eens verkeerd gedaan). Zo nee, dan heb ik niets gezegd.
Dan die (on)logische acties, ik zou ze eruit halen. De vaste treinroute heeft zoveel mogelijkheden dat ik eerst zou kijken of je daarmee uit de voeten kan. De gegevens in de vaste treinenroute zijn ook veel makkelijker te onderhouden dan de logische en speciale acties.
Groeten,
Jan |
|
|
jimmaet
Finland
423 Posts |
Geplaatst - 26 dec 2019 : 17:41:21
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn
Hallo Kees,
Dan die (on)logische acties, ik zou ze eruit halen. De vaste treinroute heeft zoveel mogelijkheden dat ik eerst zou kijken of je daarmee uit de voeten kan.
Bedankt Jan, onderhand al een beetje verder gekomen. Maar klaar nog lang niet Heb nu het ontkoppelen (op een rails), opslaan van lengte en wegzetten van de lok voor elkaar. Nu moet dat verder gaan... Rangeerloc erbij halen bijv.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
Bewerkt door jimmaet op 26 dec 2019 17:56:05 |
|
|
jimmaet
Finland
423 Posts |
Geplaatst - 26 dec 2019 : 22:57:46
|
Vandaag huiswerk gedaan. Hoe ziet m'n actieplan eruit?
Slechts een aantal variabele routes (om een lok waarvandaan dan ook naar de gewilde bestemming te krijgen), een stel vaste routes, logische acties die bepalen welke vaste route er gestart wordt, en één timer. Grootste vraag: kan ik een opgeslagen treinlengte verminderen bij het opsplitsen van een trein? Waarschijnlijk moet ik ook een lengtemeting installeren om de kant-en klare trein bij vertrek op te meten.
Bijlage uploaden (jpg, pdf) wil nu niet lukken, dus als tekst:
1 Vrachttrein in 7: Vaste route vanuit richtingsblok (met variabele route is losse lok en passagiers uit te sluiten)
2 Lok ontkoppelen, lengte & type opslaan. Vereist ontkoppelrail 1 nabij wissel 8 en daarbij zet ik ook een IR poorte IR1, voor later aankoppelen.
3 Lok kop laten maken op 19, naar 11 rijden (zelfde vaste route)
4 Einde vaste route #1, Lok laten wachten of doorgaan met automatisch rijden (Loktype veranderen in Losse lok, zonder dat de opgeslagen trein van type verandert)
5 Rangeerlok oproepen: Logische actie: Vaste route Blok 7 geeindigd / aangekomen in Blok 11. (en rangeerlok is vrij, oftewel van treintype losse loc). Misschien zelfs mogelijk om te kijken: Als Hippel niet vrij is, dan kijken of Sik vrij is? Logische actie uitkomst: Start Hippel met variabele route "linksom": met blokken uitsluiten wordt de lok verplicht tegen de klok in te rijden en op Blok 7 aan te komen, onafhankelijk van waar hij zich aanvankelijk bevindt.
6 Aankoppelen (opduwen totdat IR1 bezet raakt): Vaste route #2 bij aankomst in 7
7 Oprijden tot vaste plaats bijv bezetraken van wissel 14 (alternatieve stopplaats), ontkoppelrail #2 op 40-45cm van het wissel.
8 40-45 cm aan trein afkoppelen met ontkoppelaar #2 VRAAG: kan ik die 45cm verminderen van de opgeslagen lengte?
9 Kop maken op spoor 9 en via 5 of 6 naar 19, en dan wegzetten op 20, 21 of 22. Rangeerlok afkoppelen (Telex koppeling Krois UV-1) Denk aan voldoende vrije blokken op 20, 21, 22.
10 Meer trein ophalen, via 5 of 6 weer naar 9, kop maken en aankoppelen op 7. Nu staat de kop op ontkoppelaar #2, dus aankoppelen met rijden cm. Vaste route#3 "Rest van trein" wordt herhaald totdat treinlengte onder de 45cm raakt, dus weer treinlengte verminderen
11 Controleren op opgeslagen treinlengte Logische actie: Opgeslagen lengte <25cm - Als logisch waar: Eindig vaste route naar 9-5/6-19-20/21/22 en start vaste route direct naar 62
12 Controleren op opgeslagen treinlengte Logische actie: Opgeslagen lengte <45cm - Als logisch waar: Eindig vaste route naar 9-5/6-19-20/21/22 en start vaste route direct naar 20-22 zonder kop maken op 9
13 Trein wegzetten op 65 of 20-21 Vaste route "65" of "20-21-22" Dit zijn dus vaste routes #3 en #4 of #4 en #5, als de logische actie lengtecontrole in een herhalende route wordt opgenomen.
14 Rangeerloc (Hippel) weer vrijgeven, einde vaste route. Doorgaan met automatisch rijden
15 5-10 minuten op industrie laten staan Sekvens timer
16 Hippel oproepen Variabele route "linksom" naar blok 7 (zelfde oproep als eerder)
17 Hippel haalt trein op: Vaste routes #6, #7 #8 #9? (#1 of #2 mogen niet opstarten, omdat er geen vrachttrein in Blok 7 staat, ophalen wordt bepaald door de bezetting van 20, 21, 22 en 62 => Logische acties als voorwaarde voor starten van vaste routes) Eerste stukje kan getrokken 7 worden binnengebracht, totdat IR poort vrij.
18 Trein samenstellen Vaste routes #10, #11, #12, #13 gebaseerd op bezetting van 20, 21, 22 en 62 Tweede en volgende strengen via 5/6 kopmaken op 9, achteruit 7 ingaan todat IR1 bezet raakt (dan aangekoppeld), even optrekken totdat IR1 weer vrij is (aankoppelcontrole: tijd totdat IR1 vrij is bijv max 5 sec en wissel 14 mag niet bezet raken voordat IR1 vrij is)
19 Trein samenstellen Vaste routes #10...#13 herhalen, tenzij lengte in blok 7 te groot wordt. (controle vooraf!)
20 Hippel weer vrij laten rijden Einde vaste route
21 Lijn locomotief weer aankoppelen, nu aan kant van wissel 14 via variabele route linksom en vaste route aankoppelen totdat IR1 bezet raakt (zelfde als eerste aankoppelen van rangeerloc)
22 Lijn locomotief weer automatisch laten rijden. Heeft weer een trein achter zich, die op 7 past, lengtemeting verrichten.
Hardware: - Krois koppelingen op de rangeerloc(s) - 2 ontkoppelrails in blok 7 - 1 IR poort in blok 7 - IR poort tussen blok 14 en 50 (keerlus) ook gaan gebruiken voor lengtemeting.
Ben ik op de goede weg?
Met vriendelijke groet,
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
Bewerkt door jimmaet op 26 dec 2019 23:44:25 |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 27 dec 2019 : 09:30:22
|
Hallo Kees,
quote: Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet
Ben ik op de goede weg?
Ja, je hebt een plan gemaakt.
Nee, het plan is veel te gecompliceerd. Het is hierboven ook al eens geschreven: Begin eenvoudig en als je wat ervaring hebt opgebouwd ga je het ingewikkelder maken. Fouten ga je toch maken en met dit plan gaat het veel te lang duren voor het een keer werkt, leuk is dan al lang niet meer.
Begin eerst eens met omlopen, dan heb je maar één lok nodig en vergeet die logische acties. Fijn tunen in de vaste treinenroute kan voor de meeste instellingen gewoon onder het rijden. Onderwijl dat de trein weer naar het richtingsblok rijdt, kun je wat aanpassen in de vaste treinenroute, dan boek je snel resultaat.
Je kunt alleen de hele treinlengte opslaan, niet alleen een stukje.
Groeten,
Jan |
|
|
jimmaet
Finland
423 Posts |
Geplaatst - 27 dec 2019 : 21:26:47
|
Bedankt Jan, je waarschuwing is geregistreed.
Ik ga stap voor stap. Maar een gecompliceerde uitkomst heeft ook een gecompliceerde aansturing nodig denk ik.
Stap 1: afkoppelen is al klaar. Volgende is stap 2: Hippel oproepen, en dan stap 3: Hippel aankoppelen. En met zo in stukjes opbreken (en in beginsel niet teveel alternatieven) hoop ik het te klaren.
Rangeren met män grote locs heeft geen zin, zeker niet op dagen met fins materieel. Morgen aan de slag (als ik niet ga behangen en dan deel ik wat, indien geslaagd.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 27 dec 2019 : 23:06:50
|
Hallo Kees,
OK, succes gewenst, ik ben benieuwd naar je vorderingen.
Groeten,
Jan |
|
|
jimmaet
Finland
423 Posts |
Geplaatst - 28 dec 2019 : 22:30:59
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn
OK, succes gewenst, ik ben benieuwd naar je vorderingen.
Nou, ten eerste kwam ik erachter dat er een hele hoop nieuwe verbindingen in m'n spinnenweb en vinkjes bij moesten, want met al dat omlopen en aankoppelen komen er veel "uit A in B terug naar A" bewegingen (inclusief alternatieven). Gelukkig zijn blok 9 en 19 vrije baan, dus niemand zal daar keren tenzij met de vaste route.
Ten tweede merkte ik, dat ik eigenlijk behoefte heb aan locomotiefstalling . Dus een kleine stukje baan erbij bouwen, blokken 66 en 67, 3 IR reflectiepoortjes en een kruiswissel i.p.v. wissel 4 (heb ik liggen gelukkig). Dan hoef ik ook geen kop te maken op blok 19, dat is vrij cruciaal voor een leuke treinenloop. Betekent wel m'n baanontwerp met 8x8 blokjes groter maken, anders kan ik die niet intekenen. Stond ook al op het programma sinds ik een echt HD scherm heb.
Ten derde: Het afkoppelen van een stukje trein is verrekte lastig, en dat komt eigenlijk alleen maar door het feit, dat je in een vaste treinroute van blok naar blok moet, maar ik wil vooruit gaan rijden uit 7 naar 9, stoppen op een wissel, ontkoppelaar aanzetten en dan verder 9 in, om daar kop te maken. Dat zie ik zo niet lukken. Als je in een vaste route nou "gewoon" zou kunnen zeggen: Keer om en rij 40cm... maar nee. Dus dat wordt blok 9 opsplitsen in 2 blokken met één bezetmelder of ook een extra bezetmelder erbij.
Tot nog toe punt 9 van m'n plan bereikt met 2 vaste routes en 4 logische/speciale acties, voor de duidelijkheid begonnen met nummeren 7.1, 7.2 etc t/m 7.6. Éen logische actie kan vervallen na het maken van blok 66, 67. Proefrijden moet nog, maar ik denk nu eerst de uitbouw te realiseren, anders heb ik ook nog problemen met kop maken op blok 9, terwijl daar een loc geparkeerd staat Vervelendste is eigenlijk, dat je met een speciale actie wèl een vaste treinroute kan activeren, maar niet een variabele . En dat is dan de reden dat ik moet denken aan een "vaste" parkeerplaats voor de betreffende locs.
Download Attachment: saunabaan3.zip 68,82 KB
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
Bewerkt door jimmaet op 28 dec 2019 22:34:53 |
|
|
hubertus
Netherlands
2004 Posts |
Geplaatst - 28 dec 2019 : 23:05:38
|
Er valt ook weinig te activeren aan een variabele route. Die is gewoon altijd van toepassing voor alle treinen die aan de voorwaarden voldoen. Waarbij je een logische actie ook als voorwaarde kunt opnemen.
Groet, Huub |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2019 : 11:24:28
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet
Ten tweede merkte ik, dat ik eigenlijk behoefte heb aan locomotiefstalling
Ten derde: Het afkoppelen van een stukje trein is verrekte lastig, en dat komt eigenlijk alleen maar door het feit, dat je in een vaste treinroute van blok naar blok moet, maar ik wil vooruit gaan rijden uit 7 naar 9, stoppen op een wissel, ontkoppelaar aanzetten en dan verder 9 in, om daar kop te maken. Dat zie ik zo niet lukken. Als je in een vaste route nou "gewoon" zou kunnen zeggen: Keer om en rij 40cm... maar nee. Dus dat wordt blok 9 opsplitsen in 2 blokken met één bezetmelder of ook een extra bezetmelder erbij.
Kees Visser
Hallo Kees,
Parkeer problemen, zelfs op de modelbaan.
Bij dat gedeeltelijk afkoppelen ben je in het hoofdstuk "rommelen" beland. Zolang het richtingsblok nr. 59 is, en je dus moet keren in blok 7, zal je blok 9 op moeten splitsen. Als je van de andere kant blok 7 in rijdt, kun je doorrijden in cm gebruiken. Van tevoren kun je wissels 14, 15 en 16 in de goede stand zetten en claimen in de vaste treinen route. Blok 9 kun je na het afkoppelen in blok 7, dan nog in rijden (met een ander doel heb ik dat al eens gedaan). Het mag duidelijk zijn dat dat nogal wat testwerk vergt om een en ander soepel te laten verlopen.
Groeten,
Jan
|
|
|
hubertus
Netherlands
2004 Posts |
Geplaatst - 30 dec 2019 : 12:34:32
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet Het afkoppelen van een stukje trein is verrekte lastig, en dat komt eigenlijk alleen maar door het feit, dat je in een vaste treinroute van blok naar blok moet, maar ik wil vooruit gaan rijden uit 7 naar 9, stoppen op een wissel, ontkoppelaar aanzetten en dan verder 9 in, om daar kop te maken.
Je kunt eens kijken bij de afhandeling wagenlading. Daarmee kun je in een blok stoppen en weer verder rijden. Is niet voor jouw doel bedoeld, maar wellicht kun je het er wel voor gebruiken.
Iets anders, is het niet handiger om verder te gaan in bij gevorderden. Want dit heeft natuurlijk niks meer met beginnersvragen te maken.
groet, Huub |
|
|
jimmaet
Finland
423 Posts |
Geplaatst - 30 dec 2019 : 12:56:53
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hubertus Iets anders, is het niet handiger om verder te gaan in bij gevorderdxen. Want dit heeft natuurlijk niks meer met beginnersvragen te maken.
Heb ik ook gedacht. Volgende vraag of voortgangsrapportage in gevorderden. Die Wagonafhandeling bestudeer ik vanavond, bedankt voor de tip!
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|