Auteur |
Onderwerp |
|
Walter Van Oosterwijck
Belgium
23 berichten |
Geplaatst - 11 apr 2019 : 16:16:14
|
Krijg het niet klaar het sporenplan te tekenen in koploper! Iemand een idee ? |
|
remunj
Netherlands
1114 Posts |
Geplaatst - 11 apr 2019 : 16:26:42
|
Walter,
Misschien even uitleggen wat je probeert en waarom het dan niet lukt
En anders eens de beginnershandleidng lezen hoe je een baanplan tekent. En lijkt me ook meer een beginners vraag dan een gevorderden vraag
Gr. Eric |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Walter Van Oosterwijck
Belgium
23 Posts |
Geplaatst - 11 apr 2019 : 19:23:05
|
kan er niet uit geraken, te veel kruisende sporen en tunnels. Normaal is dit voorzien om met 2 a 3 treinen analoog te rijden, de lengte van de sporen is groot genoeg om met meerdere treinen digitaal te rijden. Ik weet wel hoe je koploper gebruikt, vroeger reed ik met 10 treinen via KL. Het probleem is het schema te tekenen. |
|
|
Walter Van Oosterwijck
Belgium
23 Posts |
Geplaatst - 11 apr 2019 : 19:33:39
|
dit is wat ik er al van gemaakt heb, niet mooi hé
Download Attachment: mittenwald2.zip 4,48 KB |
|
|
remunj
Netherlands
1114 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2019 : 08:45:14
|
Geen idee wat je er niet mooi aan vindt. het is misschien niet heel strak getekend maar als dit een werkelijke weergave is van je baan is er niet veel mis mee. Als je het strakker wilt is het een kwestie van de lijntjes iets aanpassen. Maar als schematische weergave in principe meer dan voldoende. Voor Koploper maakt het niets uit. Het is meer voor jezelf wat je wilt zien. Dus eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Als er al een probleem bestaat
Wat wel een probleem is dat je spinnenweb niet overeenkomt met je getekende baanplan. In je spinnenweb heb je aangegeven dat je van blok 3 naar blok 5 kan rijden in twee richtingen. Zoals je het nu getekend hebt is dat onmogelijk. In je baanplan zijn dat twee parallel blokken. En kan je van blok 3 naar blok 5 alleen maar als je eerst naar blok 2 of 4 rijdt, daar keert, en weer terug rijdt. Dus dat moet je wel eerst aanpassen anders zal het nooit goed gaan werken. En als je eenmaal in blok 5 staat kom je nooit meer terug in je buiten baan (blok 1-4). En ik ga er maar vanuit dat dit een eerste opzetje is want de wisselstraten ontbreken ook nog volledig.
Gr. Eric |
|
|
jimmaet
Finland
424 Posts |
Geplaatst - 21 apr 2019 : 18:39:00
|
Walter, waarom niet gewoon:
- "toon raster" en "uitlijnen op raster" aanzetten
- iets compacter tekenen, linksboven beginnend
- alle paralelle sporen op vaste afstand van elkaar houden, bijv:
- dubbelspoor op 2 hokjes en - in hoogte verschillend maar toch parallelle sporen 4 hokjes - bezetmeldpunten en bloknummers netjes uitlijnen
- bij kruisende sporen de onderste even onderbreken
Oftewel een beetje je eigen regelmaat opbouwen, en je daar met discipline aan houden. Wordt het meteen netter en daarmee overzichtelijker.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
|
jimmaet
Finland
424 Posts |
Geplaatst - 21 apr 2019 : 22:06:22
|
Hier zie je waarom ik liever niet de baan groot teken: Er past zoveel meer info op je scherm.
Wat je hier ziet is 4,5x5m langs de muur, bijna 100m spoor in 2 niveaus. Op het 2e tabblad alleen het schaduwstation, maar zijn blokbezetting kan je ook op het hoofdblad zien, linksonder.
Afstand tussen paralelle lijnen: 2 vakjes. En toch passen seinen, extra tekst enzo. Een kwestie van plannen.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
|
jimmaet
Finland
424 Posts |
Geplaatst - 22 apr 2019 : 19:00:39
|
Hoi Ben,
Ik kijk naar m'n treintjes. Maar altijd na veranderingen in bijv vaste en variabele routes, wisselstoringen ed vind ik het handig om de statistieken te zien. Bijv: - hoeveel treinen tegelijk rijden, - hoeveel gezamelijk km/h - wat voor een bepaalde loc de ingestelde snelheid bepaalt - welke wachttijden vertelt mij veel over het al dan niet vloeiend verloop van de treindienst.
Vergelijken met een vorige configuratie laat zien dat er "ergens" een knelpunt is. Dat kan zijn bijv - teveel treinen op de baan, - te korte wachttijden op schaduwstation - conflicten tussen variabele routes o.i.d. Zonder die statistieken zie ik dat niet, denk ik alleen van "wat rijdt er weinig vandaag" zonder harde cijfers.
En als ik de baan weer groot had getekend, kan ik de statistieken niet volgen tijdens het rijden, omdat het baanplan dan verstopt zit achter die venstertjes.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
|
|
Onderwerp |
|