Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 131 / Bezoekers Vandaag: 195
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blokkken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tony

Belgium
12 berichten

Geplaatst - 29 nov 2018 :  20:03:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi
Uiteindelijk dacht ik klaar te zijn met het herverdelen van de blokken op onze treinbaan.
Nu elk blok voorzien van 2 bezetmeldpunten. Het stuk tussenin is gewoon voorzien van de rijstroom. Ik dacht dat ik hiermee verder zou kunnen en zo nog m'n treinen kon volgen op het scherm.
De handleiding heb ik al doorgenomen maar ik krijg het niet voor elkaar.
Telkens een trein een bezetmeldpunt passeert licht het blok wel op maar op het tussenstuk uiteraard niet. Bestaat er hiervoor een oplossing? Als ik het goed gelezen heb dacht ik dat deze aansluiting het meest wordt gebruikt.
In bijlage stuur ik mijn database mee. Er zullen ongetwijfeld nog grote fouten in verwerkt zijn.
Mocht er iemand de tijd vinden om dit even na te kijken......
In volgend bericht stuur ik alsook een schets van de baaan en de verdeling van de blokken.
Mvg en dank
Tony
Download Attachment: Brent.zip
7,08 KB

Tony

Bewerkt door tony op 29 nov 2018 20:07:23

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 29 nov 2018 :  20:14:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tony
Nu elk blok voorzien van 2 bezetmeldpunten. Het stuk tussenin is gewoon voorzien van de rijstroom. Ik dacht dat ik hiermee verder zou kunnen en zo nog m'n treinen kon volgen op het scherm.
.....
Telkens een trein een bezetmeldpunt passeert licht het blok wel op maar op het tussenstuk uiteraard niet. Bestaat er hiervoor een oplossing? Als ik het goed gelezen heb dacht ik dat deze aansluiting het meest wordt gebruikt.


Als ik het goed begrijp heb je de blokken dus opgedeeld in 3 delen. Twee met een bezetmelder (begin en einde? ) en het tussenstuk direct aan de rijstroom.
Dan is het uiteraard logisch dat je alleen die twee bezetmeldpunten ziet. Koploper heeft van dat tussenstuk geen weet. Dat is gewoon spanning die niet gedetecteerd wordt.

Maar als je die direct aan de rijstroom hebt zitten zal je daar problemen mee krijgen.

Stroom kiest de weg van de minste weerstand.
In de bezetmelders zitten diodes waardoor de trein gedetecteerd wordt. Dit geeft een kleine spanningsval. Als een trein op zowel het gedetecteerde stuk staat als op het niet gedetecteerd deel zal de stroom niet door de bezetmelder gaan maar door het middenstuk.
Om dit te voorkomen moet je de niet gedetecteerde delen via een diodeschakeling voeden. Dan is de spanningsval overal gelijk en zal de detectie ook goed werken.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

tony

Belgium
12 Posts

Geplaatst - 29 nov 2018 :  20:26:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Eric
Als ik het, als totale electro leek, goed begrijp koop ik best nog een paar bezetmelders bij om de niet gedetecteerde baanstukken alsnog op aan te sluiten. Van diodes heb ik totaal geen kaas gegeten.
Nu zijn alle draden netjes bevestigd, en wat dacht je, de draadjes van de rijspanning zijn uiteraard te kort om tot bij een extra bezetmelder te komen.
M.a.w. dit wordt weer een hele klus.......
Een simpelere en vooral goedkopere oplossing is er niet.....
Mvg en dank
Tony

Tony
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 29 nov 2018 :  20:31:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tony
Een simpelere en vooral goedkopere oplossing is er niet.....


Die diodeschakeling is dus een simpele en goedkope oplossing

Kijk hier maar eens voor meer info https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling

Hoe simpel wil je het hebben. En vooral goedkoper.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 nov 2018 :  20:41:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Tjonge... Sorry hoor maar volgens mij is dit weer eens een antwoord zonder naar de database gekeken te hebben. Geeft dan liever geen antwoord...

@Tony
Jij koppelt de lijnen op je baanoverzicht aan een bezetmeldpunt. Ook de lijnen die in de blokken liggen. Dit moet je niet doen.
- Koppel de lijnen van een blok echt aan het blok (baanoverzicht)
- haal de koppeling van deze lijnen weg bij de bezetmeldpunten (baanoverzicht)
- geef in onderhouden blokken bij deze bezetmeldpunten per blok op welke bezetmeldpunten hierbij horen "Bezet bij". Als je werkt met gemeenschappelijke bezetmeldpunten voor meerdere blokken dan neem je deze hier niet op.
Als je het bovenstaande hebt gedaan, kleuren de lijnen veel beter mee met de blokken.

Ik hoop dat je het snapt wat ik bedoel.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 29 nov 2018 :  21:00:24  Toon profiel  Reageer met citaat

Voor jou rust, ik heb de database wel bekeken en daar rammelt nog wel wat aan.
Bijvoorbeeld wissels die geschakeld worden als ze dat niet moeten.

Neemt niet weg dat als er op het tussenstuk in een blok niets zichtbaar is er dus ongedetecteerde stukken in de baan zitten die je met een diodeschakeling moet voeden voor een betrouwbare werking.

Denk dat slimmer is om eerst de baan elektrotechnisch op orde te hebben en dan de database verder aan te passen voor een juiste werking.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 29 nov 2018 21:21:01
Ga naar bovenaan de pagina

tony

Belgium
12 Posts

Geplaatst - 29 nov 2018 :  21:02:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul
Dank U voor Uw reactie.
Als ik het goed begrijp ligt mijn fout vooral bij de instellingen.
Het zou me al geruststellen te weten dat mijn opdelingen nu goed zijn. De eerste keer had ik de handleiding niet gelezen en was ik totaal verkeerd. Ik had de baan in "stukken" gedeeld en slechts 1 draadje van elk "stuk" aan een bezetmelder gekoppeld.
Al bij al was ik daar al tevreden mee. Ik al kon zien waar de trein zich bevond.
Natuurlijk las ik de mogelijkheden van Koploper en een mens wil toch steeds bij leren.
Ik denk enigszins te begrijpen wat U bedoeld.
Ik werk niet met gedeelde bezetmeldpunten. Dit om het voor mezelf zo "simpel" mogelijk te houden.
Mvg en dank
Tony

Tony
Ga naar bovenaan de pagina

tony

Belgium
12 Posts

Geplaatst - 29 nov 2018 :  22:14:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo
Kan ik een diode schakeling opgemaakt kopen. Zelf maken zal me wss niet lukken.
Mvg


Tony
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2018 :  22:16:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2146797/DiodeSchakeling.html

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 nov 2018 :  22:26:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Tony,

Probeer eerst eens de wijzigingen in de database. Volgens mij kom je dan al een heel eind in de richting die je wil hebben. Als dat niet zo is, dan kan je altijd nog de diode schakeling plaatsen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2018 :  22:36:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Een diodeschakeling is sowieso noodzakelijk. Maar dat heeft geen invloed op de werking van Koploper, heeft daar helemaal niets mee te maken zelfs, maar heeft wel alles te maken met de juiste werking van de stroomdetectie meldpunten.


In koploper is het een kwestie van koppelen van het lijntje aan een blok of bezetmeldpunt, en dat is puur visueel.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tony

Belgium
12 Posts

Geplaatst - 30 nov 2018 :  13:14:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo
Na me een paar uurtjes te verdiepen in de instellingen lijkt alles naar behoren te werken.
Zonder de aanwijzingen was ik er nooit achter gekomen. Waarvoor dank.
Idd de lijnen waren aan de verkeerde punten gekoppeld, ook waren alle wissels verkeerd ingesteld. Wisselstraten waren ook niet juist.......
Nu lukt het me al om 1 trein automatisch te laten rijden en de detectie kan ik mooi volgen.
Ik zal me nog wat verder verdiepen in de handleiding en hopelijk krijg ik het in orde om met meerdere treinen automatisch te rijden.
Nogmaals bedankt

Tony

Bewerkt door tony op 30 nov 2018 13:20:40
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 nov 2018 :  13:22:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Om met meerdere treinen te rijden, hoef je niets anders in te stellen dan dat je nu al gedaan hebt, het is een kwestie van een tweede loc plaatsen in een blok en deze te slepen naar het volgende blok, en hij zal automatisch rijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tony

Belgium
12 Posts

Geplaatst - 30 nov 2018 :  13:42:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim
Zo dit is de verklaring waarom er maar 1 “blauw pijltje” kan aangeklikt worden.
Alvast bedankt


Tony
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 nov 2018 :  16:02:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nee, dat is niet de rede, maar ook dat staat in de beginners handleiding.

Je kunt alleen via het blauwe pijltje een loc in automatisch bedrijf opnemen als de loc maar uit één bestemming kan kiezen, als hij uit meerdere blokken voor hem kan kiezen, is er geen blauw pijltje.
Dan mag jij hem zelf slepen naar het volgende blok naar keuze.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 06 dec 2018 :  02:34:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Volgens mij heeft de "Blauwe pijl" alleen te maken met de situatie dat er maar in één richting vertrokken kan worden, zoals bij een dood spoor, of als een spoor maar in één richting bereden word (Instellingen in "Blokken").

Het maakt niet uit of er naar meerdere blokken vertrokken kan worden, koploper kiest zelf wel een blok uit.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 dec 2018 :  11:43:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jack, het gaat erom dat als er geen blauw pijltje is dat je zelf de lok naar een bestemming moet slepen. Overigens maak ik persoonlijk nooit gebruik van dat pijltje, want daar moet je eerst een rijwindow voor openen, is weer een extra handeling. Gewoon van A naar B slepen en klaar is klara.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 07 dec 2018 :  16:28:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tony,

Kijk eens hier naar.

Download Attachment: 2018112919510.zip
7,07 KB

M.v.g Piet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina