Auteur |
Onderwerp |
|
robstuart
Netherlands
240 berichten |
Geplaatst - 15 okt 2018 : 14:04:39
|
De lok statistieken in Koploper zijn handig om een beeld te vormen over de loks en hun afgelegde afstand.
Ik zou graag in KL een lok die een x aantal schaal kilometers heeft gereden naar een remise willen rijden voor controle en onderhoud.
Ik heb in de handleiding nog geen macro of instelling kunnen vinden om de afgelegde weg van een lok te kunnen meten.
Suggestie iemand?
0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 |
|
Bonaza
Belgium
775 Posts |
Geplaatst - 15 okt 2018 : 18:27:03
|
Beste,
Je vindt de afgelegde afstand per loc toch terug bij de dagstatistieken zie hiervoor pagina 327 van de handleiding "totaal gereden per lok."
Met vriendelijke groeten
Marcel |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 15 okt 2018 : 22:03:48
|
Dag Marcel,
Dat klopt, ik maak hier ook dankbaar gebruik van.
Maar nu wil ik na een x aantal kilometers een vaste route starten voor een lok en deze naar de remise rijden zodat hij uit dienst kan worden gesteld voor onderhoud.
|
|
KoosLeiderdorp
Netherlands
54 Posts |
Geplaatst - 16 okt 2018 : 10:00:26
|
Beste Rob
Als suggestie iets doen met de telfunctie, bijvoorbeeld X aantal keer in een bepaald blok dan een speciale actie starten Ik doe maar een suggestie
Hele groeten van een Half 0-ler
Koos |
|
|
Bonaza
Belgium
775 Posts |
Geplaatst - 16 okt 2018 : 11:45:42
|
Koos,
Inderdaad dit lijkt mij de enigste mogelijkheid. Maar dat wil wel zeggen dat je steeds dezelfde route moet laten rijden. Overigens vraag ik me af of dit wel zin heeft. Als hij zijn kilometers heeft bereikt neem je hem in de remise van de baan maar dat kan je evengoed overal op de baan. Trouwens hoe bepaal je na hoeveel km een trein in revisie moet. Dit is ook allemaal afhankelijk van belasting (aantal wagons, hellingen enz...)
Groeten
Marcel
|
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 16 okt 2018 : 12:55:43
|
Hi Koos,
Dat is inderdaad een mogelijkheid, goede suggestie, dank!.
mvg, Rob
quote: Oorspronkelijk geplaatst door KoosLeiderdorp
Beste Rob
Als suggestie iets doen met de telfunctie, bijvoorbeeld X aantal keer in een bepaald blok dan een speciale actie starten Ik doe maar een suggestie
Koos
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 16 okt 2018 : 16:23:26
|
Maar even on-topic, er is geen km teller die ik in macro of teller kan gebruiken? Met een dergelijke km of rijtijden interval kan men meerdere zaken regelen zoals: onderhoud, bekolen, tanken etc. Dat geeft weer een leuk element met het rijden.
Rob
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Als het begint te kraken en te piepen is het tijd voor onderhoud. Verder een gouden regel Als het niet kapot probeer het dan niet te maken.
Mvg WIm.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Bewerkt door robstuart op 16 okt 2018 16:27:57 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 16 okt 2018 : 16:32:54
|
Nou Rob,
Dan kijk je op je km-teller in de statistiek per loc en als hij 10.000 km heeft gereden, dan maak je een afspraak met de dealer, dat doe je toch ook met je auto. Daar kijk je ook op de teller, of als er b.v. een jaar om is. En ook hier geldt als het niet kapot is probeer het niet te maken, want anders betaal je heel veel geld voor alleen maar kijken.
Je auto gaat daar toch ook niet zelfstandig naar toe, jij moet daar iets voor ondernemen. Waarom moet die loc het dan wel zelfstandig doen? Of is dit er weer eentje ik heb even niets te doen, laat ik eens iets onnodigs verzinnen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
KoosLeiderdorp
Netherlands
54 Posts |
Geplaatst - 16 okt 2018 : 16:40:07
|
Op mijn baan heb ik de Telfunctie zo gemaakt, wanneer een dieselloc X keer in het station is geweest gaat hij naar het dieselpompstation Dit ongeacht het aantal kilometers, het staat best leuk En daar gaat het toch om
Koos |
|
|
Bonaza
Belgium
775 Posts |
Geplaatst - 16 okt 2018 : 18:09:40
|
Koos,
Maar dat is natuurlijk een leuk element. En dat kan Rob ook gebruiken om te bekolen en te tanken. En zelfs om naar een remise (loods) te rijden. Maar om dit nou aan realistische km te verbinden lijkt totaal nutteloos. Mijn treinen krijgen ook maar een drupje olie als het begint te kraken.
Groeten
Marcel |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 16 okt 2018 : 18:44:11
|
@Koos, dat is ook een leuke functie. Wat me ook nuttig lijkt; ik heb een zelfgebouwde stoomlok waarvan nogal vaak de drijfstang schroeven willen losraken. Vaak en regelmatig controleren is belangrijk. Met jouw voorbeeld kan ik de lok na een bepaalde rijtijd dus even wegzetten voor controle. Als ik de controle zou vergeten is de kans groot dat de drijfstang schroeven loslaten in het schaduwstation.
@Marcel, waarom zou het nutteloos zijn. Alles draait in deze wereld op factor tijd en de afgelegde weg.
@Wim, laten we nu geen discussie voeren over zaken die in deze geweldige hobby nutteloos zal zijn. Wat voor de een nutteloos mag blijken is voor de ander een prioriteit.
Middels dit forum wordt wederom tips en nieuwe ideeën gedeeld die de kracht en flexibiliteit van KL onderstrepen. Ik zeg; ' niets moet maar alles is mogelijk' Laat elkaar in de waarde en deel elkaars ervaringen.
PS: Ik heb liever dat mijn auto tijdig een onderhoud heeft voordat er zaken gaan piepen.
Bewerkt door robstuart op 16 okt 2018 18:46:08 |
|
|
|
Onderwerp |
|