Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 217 / Bezoekers Vandaag: 9673
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 381
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vaste/variabele treinroute combinatie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Raoul

Belgium
116 berichten

Geplaatst - 11 jul 2018 :  14:35:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik merk het volgende.
Op de baan een traject met op een paar plaatsen een blok met een parallel blok. Om niet van dit traject af te wijken worden aftakkingen handmatig bezet gemaakt (later op te lossen met een vaste treinroute). Op dit traject rijden verschillende treintypes waaronder “goederen”. Dan een variabele route aangemaakt op “treintype” en dit voor goederen aangevinkt. De variabele route stelt een verbod in op 1 van beide parallele blokken. Dit werkt prima.
Dan vaste route aangemaakt voor dit traject waarbij telkens de parallele blokken als alternatief staan aangevinkt. De handmatige blokkeringen kunnen nu weg. Voor alle treintypes op dit traject deze vaste route aangevinkt in het rijwindow, ook bij de “goederen”. Vanaf nu komen de “goederen” toch op het spoor waar een verbod voor staat ingesteld.
De vraag is waarom?
Bedankt en vriendelijke groeten,
Raoul

Henny

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 11 jul 2018 :  15:36:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Het antwoord is eenvoudig, de vaste route komt bovenop de variabele route, dus nu mag het blok wel bereden worden.
zo werken de routes, eerst de basis en dan de andere er bovenop zo kan je af en toe een route actief maken waardoor een blokkade opgeven wordt.
maar als je hem aan vinkt bij treintype is hij altijd actief, bovenop de var route.
je kan hem bij een van de locs actief maken dan mag die wel over dat blok.

Henny Noordhoek (Duiven gld)
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 11 jul 2018 :  19:44:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bij je variabele treinroute kun je aangeven dat het stop en wisselverbod ook geldig is tijdens een vaste route.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 12 jul 2018 :  13:24:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Henny,
Ik begrijp hieruit dat een vaste route een hogere prioriteit heeft dan een variabele. Vanaf " .... zo kan je af en toe ...." is de uitleg me niet erg duidelijk. Aanvinken bij treintype kan alleen voor variabele routes en jij spreekt dan over " bovenop de var route". Ik volg hier ergens iets niet. Sorry.

Dag Wim,
Dat vinkje had ik niet gezet omdat het in de variabele route gaat over "uitsluiten" van een blok en niet over een "stopverbod" (het "wisselverbod" op pagina 106 van de 9.3 handleiding is me trouwens niet erg duidelijk). Ik heb het vinkje nu wel geplaatst maar de loks komen nog altijd op het "uitgesloten" spoor.

Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 jul 2018 :  13:40:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Raoul,

Jij bepaalt in vast treinroute hoe de trein zal rijden. Daarbij wordt niet gekeken naar verboden blokken uit variabele treinroute. Dat vinkje voor stopverboden kan je wel zetten maar zal hier dus niet bij helpen.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 13 jul 2018 :  09:55:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Paul,
Heel duidelijk antwoord. Wat ik wil bereiken is zeker op een andere wijze te bereiken want er zijn eindeloos veel mogelijkheden in Koploper.
Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina