Auteur |
Onderwerp |
|
robstuart
Netherlands
240 berichten |
Geplaatst - 07 mei 2018 : 23:05:20
|
Tijdens een kortsluiting komt het voor dat een Cobalt wisselmotor die ook door de rijstroom wordt gevoed halverwege blijft staan. Bij het wegnemen van de kortsluiting rijden de treinen weer op de gewenste snelheid maar de wissel in kwestie krijgt geen herhaal commando meer. KL gaat er van uit dat de wissel in de juiste stand staat.
Kl kent wel de mogelijke instelling ‘wissels initialiseren na een kortsluiting’ maar dan komen de wissels in de initialisatie stand en niet in de stand van de bedoelde rijweg.
Iemand een suggestie om dit te kunnen oplossen?
0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 |
|
MRdirect
Netherlands
292 Posts |
Geplaatst - 08 mei 2018 : 10:37:30
|
Volgens mij betekent initialiseren dat de wissels in de laatst bekende stand worden gezet. M.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 08 mei 2018 : 19:23:33
|
Hi Marco,
In de handleiding staat;
Als deze optie is geselecteerd, worden na een noodstop alle wissels gezet zoals Koploper denkt dat de wissels moeten staan. Bij sommige systemen kan het voorkomen dat seinen en/of wissels na een noodstop weer in een initiële stand staan.
Ik kan dus niet opmaken of KL ‘denkt’ dat ze volgens de rijweg moeten staan en dat na een kortsluiting en herstel opnieuw naar de wissels een signaal wordt gestuurd.
Dan de tweede regel; Bij sommige systemen kan het voorkomen dat seinen en/of wissels na een noodstop weer in een initiële stand staan. Wordt met de initiele stand de stand van de rijweg bedoeld of de stand tijdens opstarten van KL? In de handleiding kom ik het woord initialiseren het meest tegen als de uitgangspositie bij het opstarten van KL. Bij opstarten ga ik ervan uit dat hiermee het opstarten van het programma wordt bedoeld en niet het herstarten na een reset.
Kortom ik struikel over de juiste interpretatie wat er nu eigenlijk gebeurt bij het initialiseren van de wissels na een kortsluiting.
0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 |
|
|
MRdirect
Netherlands
292 Posts |
Geplaatst - 08 mei 2018 : 19:42:37
|
Gewoon het vinkje aanzetten en een kortsluiting forceren dan zie je wat dit voor jouw systeem betekend. Bij de IntelliBox of iets dergelijks als systeem zal de laatste stand opnieuw worden gezet (dus de juiste rijweg). Als je wisseldecoders uit de baan voedt dan is dit vinkje de enige manier om zonder ongelukken door te rijden na een kortsluiting. Maar ik kan me voorstellen dat dit vinkje bij bv Het HCCM en / of Dynamo anders werkt. Succes, Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 09 mei 2018 : 21:15:16
|
Wim, Marco, hier is de pudding....
Vanmiddag wat meer testen gedaan, en wat blijkt 3 van de 5 keer gaat het goed en de rest gaat het fout, d.w.z. een of meerdere wissels worden niet goed gezet volgens de gele rijstraat. Daarna wat experimenten gedaan. Waneer ik heel snel <0,5 sec een kortsluiting forceer nadat de rijstraat is bepaald worden de wissels na het opheffen van de kortsluiting niet goed gezet.
Maak ik de kortsluiting na een 1 sec nadat de rijstraat is bepaald dan gaan de wissels na herstel wel allemaal in de goede richting. Waarom en hoe? geen idee.
Mijn Cobalt wisselmotoren lopen mooi langzaam en worden met een interval van 1,5s na elkaar gezet. Ik vind dit een natuurgetrouw verloop. Ik heb dus nogal wat tijd om met de kortsluit tijden te spelen. Wellicht dat hierdoor dit probleem zo eenvoudig merkbaar is.
Tot zover.
mvg, Rob
0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 |
Bewerkt door robstuart op 09 mei 2018 21:17:02 |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 16 jul 2018 : 18:03:38
|
Graag had ik wat aandacht voor dit onderwerp. Blijkt dat na kortsltuing de traag lopende DCC wisselmotoren die gevoed worden door de dcc rijstroom, halverwege hun traject blijven staan. Bij het opheffen van de kortsluiting krijgen ze vervolgens niet meer een nieuw commando zoals bepaald door de gele rijstraat. KL gaat ervan uit dat er reeds een commando was gegeven.
Het zou wenselijk zijn als alle commando,s voor het zetten van de rijstraat opnieuw worden gegeven na het verhelpen van de rijstraat.
Is dit op te lossen?
Mvg,Rob
0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
jimmaet
Finland
422 Posts |
Geplaatst - 21 jul 2018 : 18:48:06
|
Juist zoals Wim & Marco zeggen, de laatst bekende (en voor gekozen routes benodigde) stand wordt opnieuw gezet. Bij mij werkt het perfect. 1. Na noodstop wissels zetten 2. Zet wissels altijd
Na een kortsluiting duurt het dan even, voordat alles weer geinitialiseerd is, maar ze staan altijd goed. Of de Cobalt zelf wel netjes vertrekt uit z'n middenstand, dat weet ik niet, want ik ken 'm niet. Dat het moment van kortsluiting maken hier wat toe doet, klinkt gek.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
Bewerkt door jimmaet op 21 jul 2018 18:48:43 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 21 jul 2018 : 19:52:36
|
Eigenlijk is de oorzaak van het niet schakelen van een Cobalt wisselmotor aandrijving die in het midden is gestopt duidelijk. Beide eindafschakel contacten maken geen contact meer, door de stuurpuls die de decoder krijgt bereikt de motor niet meer. Dat zal het uiteindelijke probleem zijn.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 01 aug 2018 : 20:49:11
|
Hi Wim,
Als de spanning terug staat op de rails dan gaat de cobalt met een commando van de handregelaar in de juiste richting ook als deze in de midenstand is geraakt na een kortsluiting. Het probleem blijft hardnekkig.
Rob
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Eigenlijk is de oorzaak van het niet schakelen van een Cobalt wisselmotor aandrijving die in het midden is gestopt duidelijk. Beide eindafschakel contacten maken geen contact meer, door de stuurpuls die de decoder krijgt bereikt de motor niet meer. Dat zal het uiteindelijke probleem zijn.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 01 aug 2018 : 21:23:15
|
Je kunt de communicatie logging mee laten lopen, en daarin kun je zien welke wissels commando's er wel of niet worden verzonden na een kortsluiting, als ik dat hier doe zie ik de commando's gegeven worden. Volgens mij hebben we hier nog geen onwaarheden geschreven, want anders had Paul al wel gereageerd. En als het anders werkt dan de suggestie aangeeft, dan kunnen we daar verder niets aan veranderen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
|
Onderwerp |
|