Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
Drreinier
Netherlands
47 berichten |
Geplaatst - 12 jan 2018 : 14:38:59
|
Ik wil de brug van de draaischijf een terugmelder geven. Ik rij 2 rail. In de brug heb ik een functiedecoder gebouwd om verlichting en seinbeeld Sh0/Sh1 te kunnen weergeven. Deze wordt gevoed via de ruilaansluiting van de brug. Na aansluiting op de S-88 krijg ik een spontane terugmelding door deze functiedecoder. Heeft iemand behalve het verwijderen van de decoder hier een oplossing voor?
Groet,
Reinier Somford |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2018 : 14:54:26
|
Wanneer ik het goed begrijp heb je na de bezetmelder een functiedecoder ingebouwd ? Indien deze functiedecoder stroom gebruikt, krijg je een bezetmelding, net als bij een locomotiefdecoder. Lijkt mij logisch. Zo wordt ook een stuurrijtuig met functiedecoder gedetecteerd.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Drreinier
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2018 : 16:16:00
|
Daar kwam ik dus ook schade en schande achter. Maar nu verder. Geen terugmelder op de brug en vanaf de inrijsporen in cm laten doorrijden, dan dus de melder van de inrijsporen gebruiken om te laten stoppen. Hoe doe je dat?
Spoorse groet,
Reinier |
|
|
Kempke
Netherlands
60 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2018 : 18:18:31
|
gewoon |
|
|
Drreinier
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2018 : 10:37:39
|
Dank voor jullie input. Ga dat onderzoeken en proberen.6
Groet,
Reinier |
|
|
Drreinier
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2018 : 10:45:50
|
Beste Ben,
Hoe doe je dat?
Groet,
Reinier |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2018 : 12:25:06
|
Hallo Reinier,
De oplossing van Ben kan best goed werken. Dat kun je gaan toepassen, dan heb je vast wat om mee te beginnen. De eerste jaren heb ik dat op mijn baan ook zo gedaan, pas later heb ik de brug van twee bezetmelders voorzien. Koploper heeft in de Help ook een waarschuwing staan voor het gebruik van het vrijkomen van een bezetmelder.
Veel hangt er vanaf wat wil je ermee. Een loc van 15 cm een brug van 30 cm op laten rijden komt niet zo precies als een loc van 28 cm.
Of je op jouw draaischijf naast jouw functiedecoder ook nog een bezetmelder kan aansluiten hangt af van de spullen die je nu hebt. Soms kun je dingen combineren. Dat moet je uitzoeken. Hier werken de binnenkomstmelder en de stopmelder ook samen via één pool.
Groeten,
Jan |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2018 : 15:27:20
|
Je kan ook in het midden van de brug dmv een lichtsluis een bezetmelder realiseren. Dan in Koploper aangeven dat locs een halve lengte door moeten rijden. Dit is per loc en richting in te stellen. De brug is een blok met maar 1 bezetmelder. Doe ik ook en werkt perfect. M.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
Drreinier
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2018 : 20:29:16
|
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik geen bezetmelder op de brug aanbrengen. De decoder verbruikt stroom en geeft dus een continue bezetmelding. Je zou de decoder apart kunnen voeden, maar ik heb geen idee of dat mogelijk is bij deze draaischijf. Dus zonder terugmelder, cm aangeven na verlaten van terugmelder voorgaande blok. Zoiets zal het moeten worden tenzij koploper iets ingenieus in zich heeft dat ik niet ken.
Groet,
Reinier |
|
|
Drreinier
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 13 jan 2018 : 20:52:04
|
Zit nog wat te filosoferen. Kun je ook het vrijkomen van een blok gebruiken als opdracht voor het aantal cm doorrijden bij aankomst op kopspoor met 1 bezetmelder?
Groet,
reinier
|
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 09:47:04
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect
Je kan ook in het midden van de brug dmv een lichtsluis een bezetmelder realiseren. Dan in Koploper aangeven dat locs een halve lengte door moeten rijden. Dit is per loc en richting in te stellen. De brug is een blok met maar 1 bezetmelder. Doe ik ook en werkt perfect. M.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Hallo Marco,
Een bezetmelder midden op de brug heb ik hier ook ( een verend contact dat door de wielflenzen bediend wordt).
Je hoeft in Koploper niet in te vullen dat de loc een halve lengte door moet rijden, dat zit standaard al in Koploper bij de draaischijf. Alleen bij de Draaischijfeigenschappen > Diverse items > Default extra te rijden 0 cm invullen. Fijn afstellen kun je dan bij "Onderhouden locomotieven, draaischijf". Alleen als je voor en achter uitrijden veel verschil hebt, dan kun je dit bij "Aanvulling blokgegevens", onafhangkelijk van de richting invullen.
Eén bezetmelder per blok, als jij dat mooi genoeg vind, lekker zo laten zitten.
Groeten,
Jan
|
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 10:18:57
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Drreinier
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik geen bezetmelder op de brug aanbrengen. De decoder verbruikt stroom en geeft dus een continue bezetmelding. Je zou de decoder apart kunnen voeden, maar ik heb geen idee of dat mogelijk is bij deze draaischijf. Dus zonder terugmelder, cm aangeven na verlaten van terugmelder voorgaande blok. Zoiets zal het moeten worden tenzij koploper iets ingenieus in zich heeft dat ik niet ken.
Groet,
Reinier
Hallo Reinier,
Veel locdecoders kunnen goed overweg met een diode in een toevoerdraad. Bij mijn wisseldecoders werkt dat ook , heb ik net geprobeerd. Je hebt dan alleen positive of alleen negatieve pulsen op je decoder. Je hebt dan minder topsnelheid, want er wordt minder energie aangevoerd. De vraag is of jouw functie decoder daar ook mee overweg kan.
De bezetmelder is denk ik ook wel te foppen met een diode, zodat deze alleen nog een bezetmelding geeft in één stroomrichting.
Het vrijkomen van een bezetmelder kan denk ik heel goed werken als deze opeen lichtsluis aangesloten zit, maar als deze door de wielen bediend wordt, kan het heel makkelijk gebeuren dat deze bezetmelder te vroeg vrij komt. Op een gegeven moment staat er nog één asje op het stuk rail waar die bezetmelder op aangesloten zit. Het hangt er dus vooral vanaf hoe precies er gestopt moet worden.
Groeten,
Jan |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 10:57:50
|
Rare gedachte kronkels. Het blijft toch gewoon een stroomverbruiker voor de bezetmelder Jan H. Gewoon een lichtsluisje zoals Marco al schreef. Is geheel onafhankelijk. Als dat niet wil eventueel een Hall sensor, of een reedcontact. Beste is de functie decoder niet via de railaansluiting van de brug te voeden. Waarschijnlijk is daar een andere list voor te verzinnen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 11:31:50
|
Hallo Wim,
Reinier denkt dat hij geen bezetmelding kan realiseren op de brug. Dan geeft het toch niet om je gedachte te laten kronkelen op iets toch voor elkaar te krijgen.
Mijn idee is om de stroomdetector maar in één sroomrichtig te laten werken en de functiedecoder in de andere richting, zodat de functiedecoder de bezetmelder niet beïnvloed. Eén lok moet de bezetmelder uiteraard wel activeren. Volgens mij kun dat met één diode voor elkaar krijgen en zonder het kastje met de bezetmelders open te maken (er van uitgaand dat hij de meest reguliere stroomdetector gebruikt met 2 diodes de ene kant op en 2 diodes in de andere richting met een optocoupler).
Dat lichtsluisje heeft een extra pool van de brug naar de wal nodig en die heeft Reinier niet begrijp ik.
Groeten,
Jan |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 12:44:17
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn
Dat lichtsluisje heeft een extra pool van de brug naar de wal nodig en die heeft Reinier niet begrijp ik.
De lichtsluis kan je voeden uit het railssignaal. Dus is er maar 1 verbinding naar de wal nodig. Kijk eens op de site van Huub Maaskant “Avontuur in miniatuur” voor de lichtsluis. Dan moet je “op de wal” de uitgang wel zodanig configureren dat de stroom detectie van je terugmelders dit accepteert.
Succes, Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 13:05:42
|
Hallo Marco,
En dat ene contact met de wal heeft Reinier dus niet, zie ook zijn eerste post. Vandaar dat ik iets anders probeer te verzinnen.
Groeten,
Jan |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 13:23:58
|
Jan,
Dat hij die extra aansluiting naar de wal niet heeft lees ik nergens. In z’n tweede bericht zegt hij wel geen terugmelder op de brug. Maar dat is tbv / ivm het doorrijden in cm vanaf de inrij-sporen. Met andere woorden dan heb je op de brug geen bezetmelder nodig. Maar als de brug maar twee aansluitingen (tbv railssignaal) naar de wal heeft houdthet tav de lichtsluis op. Dan maar cm doorrijden bij vrijkomen van de inrij-sporen.
M.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 15:12:58
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn
Hallo Wim,
Mijn idee is om de stroomdetector maar in één sroomrichtig te laten werken en de functiedecoder in de andere richting, zodat de functiedecoder de bezetmelder niet beïnvloed. Eén lok moet de bezetmelder uiteraard wel activeren. Volgens mij kun dat met één diode voor elkaar krijgen en zonder het kastje met de bezetmelders open te maken (er van uitgaand dat hij de meest reguliere stroomdetector gebruikt met 2 diodes de ene kant op en 2 diodes in de andere richting met een optocoupler).
Jan, je weet dus niet hoe het werkt. Advies aan Reinier en de rest, deze oplossing van Jan negeren.
Maar ik zal je even wakker schudden. In de stroomdetectie zit een zogenaamde AC opto-coupler, die dus in beide richtingen werkt. Als jij de ene richting met een diode wil blokkeren, (wat niet gaat) en voor sommige decoder dan gezien wordt als een asymmetrisch signaal, waardoor er rem functies oid worden geactiveerd. Zal de AC-OPTO de andere richting gewoon blijven werken, daar het digitale signaal ook een soort AC spanning is. Hoop dat je nu inziet dat wat je schrijft niet zal werken.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 15:44:58
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect
Dan maar cm doorrijden bij vrijkomen van de inrij-sporen.
Pas hierbij wel op! Ik heb een Roco (AC) stoomloc waarbij de laatste wielstellen van de tender voorzien zijn van antislipbanden. Bij mijn massa detectie melders geeft dat (bij achteruit rijden) onbetrouwbare bezetmeldingen. Soms wel op het laatste wielstel maar vaker op het eerste wielstel van de tender! Als dat bij vooruit de brug op rijden met vrijkomen van inrij bezetmelder optreedt staat de loc te vroeg stil cq staat nog niet helemaal op de brug. Ik denk dat met stroom detectie je hetzelfde probleen kan verwachten.
M.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 17:53:35
|
Hallo Wim,
Er wordt niets geblokkeerd, want dat gaat niet zoals jezelf schrijft.
Hier een plaatje zoals ik het gedacht had. Het basis schema komt van Beneluxspoor.net.
Download Attachment: DHZ_Detectorschema01bewerkt.bmp 514,97 KB
Via het groene draadje is D5 aangesloten. Als deze in geleiding komt, dan komen D1 en D2 niet meer in geleiding. De stroomdetector werkt dan nog maar in één richting. Dat groene draadje met D5 kun je dus buitenom het kastje met bezetmelders aansluiten.
We rijden met de computer, dus alle dingen die je van een decoder niet nodig hebt uitschakelen.
Groeten,
Jan |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 18:31:01
|
Hallo Wim,
Er blokkeert niets.
Leren lezen kan ik jou ook niet.
De drempelspanning over één diode is de helft van de drempelspanning over twee dioden, dus D1 en D2 komen dan niet meer in geleiding.
Vriendelijke groeten,
Jan
|
|
|
Kempke
Netherlands
60 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 18:43:53
|
Wat weer een vriendelijkheid |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 19:21:03
|
Goed laatste poging. En wat doen D3 en D4 dan zeg de andere halve periode. Volgens mij ook een spanningsval creëren, en dus nog steeds een bezetsignaal opwekken.
En nog even in de herhaling, met die diode over de helft, maak je voor de locdecoders die over de brug rijden een asymmetrisch signaal, en waarvoor en waarbij wordt dat ook alweer gebruikt, juist bij het Lenz ABC systeem.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 14 jan 2018 19:38:40 |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 19:42:58
|
Hallo Wim,
Precies en dat is ook de bedoeling. De functiedecoder voor de seinen en de lampjes op de brug moet op halve gelijkrichting gaan werken. Deze moet dus geen bezetmelding genereren. De locomotief mag dan wel door de bezetmelder gezien worden. Deze kan dan ook het volle signaal krijgen.
Groeten,
Jan |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 14 jan 2018 : 20:18:54
|
Hallo Wim, Wat jouw ongerustheid wat betreft het Lenz ABC systeem. Volgens mij heeft dat niets te zoeken op een door Koploper bestuurde baan. Dus mocht dat een probleem zijn, dan uitschakelen in de decoder.
Ik weet het, je hebt er voor betaald, maar je hoeft het niet te gebruiken. Dat geldt net zo goed voor analoog herkenning. Uitschakelen op een computer gestuurde modelbaan, kan dat ook niet fout gaan.
Groeten,
Jan |
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|