Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 94 / Bezoekers Vandaag: 8193
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Mrdirect probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Antoine

56 berichten

Geplaatst - 16 dec 2017 :  19:07:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Mijn baan met Koploper en Mrdirect loopt goed met 2 locomotieven. Echter als ik met 3 of 4 locomotieven ga rijden schakelt er af en toe en wissel niet om. In de communicatielogging van Koploper zie ik wel keurig het commando voor de wissel verschijnen echter de wissel wordt niet omgezet. Het is niets steeds dezelfde wissel. Het lijkt me dus duidelijk een probleem in MrDirect. Handmatig schakelen de wissels goedvind

In de handleiding van MRDirect staat dat in het Motorola signaal nauwkeurig bepaalde pauzes moeten worden opgenomen wil de decoder een commando als correct herkennen. Echter ik gebruik een Rosoft DCC wisseldecoder.

Mijn vraag is moet ik de MK parameter (pauzes tussen de Motorola wisselcommando's) aanpassen? Zo ja, naar welke waarde of is dit trial and error?
Mijn tweede vraag betreft de calibratie. Welke frequentie is hier ideaal?
Wat is het verschil tussen de parameters CAL en UL?
Zijn er nog andere oplossingen?
Dank je wel alvast voor jullie meedenken!

Groetjes Antoine

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 dec 2017 :  19:13:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En hoeveel stroom kan de booster leveren, en hoeveel stroom verbruiken de treinen, en worden de wissels via de decoder gevoed met de digitale spanning of hebben die een aparte voeding. Dit alles heeft meestal niets met de instellingen te maken, maar meer met de energie voorziening.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 16 dec 2017 :  19:47:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor jouw snelle reaktie Wim. Ik heb daar nog niet aan gedacht. Mijn booster levert 4 ampère en jouw wisseldecoder WDD wordt via een aparte trafo gevoed. Het valt mij inderdaad op dat het met 4 locs het allemaal trager gaat. Maar ik dacht dat dit meer met de datastroom te maken had.

Hebben de MRDirect parameters hier geen invloed omdat jouw wisseldecoder DCC is?
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 17 dec 2017 :  19:04:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Antoine,
Je zegt DCC wisseldecoders te gebruiken. Dus de MK of ML parameters hebben daar geen invloed op deze beïnvloeden alleen Motorola-protocol commando’s.
Zie je het betreffende Rood/Groene wissel”vierkantje” in het MRdirect scherm van kleur veranderen?
Ik denk dat je in de richting van de opmerking van Wim moet zoeken.
Dus welk type booster gebruik je en wat is de maximale stroom die deze aan de baan kan leveren. Hoe voed je de wisseldecoders. Uit de baan is gemakkelijk voor testen tijdens de bouw maar een apparte voeding is veel zekerder!

Succes,
Marco


http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders

Bewerkt door MRdirect op 17 dec 2017 19:06:40
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 17 dec 2017 :  21:11:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marco,
Leuk dat jij reageert!
Ik gebruik de booster van TrainTech die 4 A levert. Ik zit te denken om de stroom te gaan meten via een bruggelijkrichter.
De wisseldecoder wordt apart gevoed
Als ik in jouw programma handmatig schakel dus bijv 1 enter dan schakelt de wissel en verandert de kleur. Echter ik neem aan dat jij bedoelt of de kleur verandert als de wissel vanuit Koploper wordt geschakeld? Dat zal ik gaan testen.
Heeft het niets te maken met de calibratie frequentie? Als er meer locs rijden wordt het datasignaal dan niet kritischer?
Dank je wel voor het meedenken!
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 18 dec 2017 :  16:31:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
De calibratie ( op ca 10 kHz) heeft alleen invloed op het uitlezen van het S88LPT-interface.
MRdirect kent twee manieren om het DCC signaal op de compoort te zetten.
Standaard gebeurt dit op 16k* baud hetgeen een signaal oplevert wat het dichtst bij de specificaties ligt. Een heel enkele decoder reageert beter op het 19k2 baud signaal. Dat gebeurt door in MRdirect.dbf voor de type aanduiding NA een + te zetten, dus type +NA.
Maar ik denk niet dat dit voor de Rosoft decoders geldt.

M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 19 dec 2017 :  14:58:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Via bruggelijkrichter stroom gemeten, komt met drie loks niet boven 1A uit.
Wel heb ik ontdekt dat ook met twee loks er regelmatig één van de twee wissels niet wordt geschakeld. Erg vervelend!
Ik heb koploper zelfs op een andere PC (laptop) gezet. Geen verbetering. Ik kan nu wel zien dat MRdirect het wisselcommando ontvangt maar dat de wissel regelmatig niet schakelt. Met regelmatig bedoel ik 1op de 10 keer.
Als ik handmatig de wissels schakel vanuit MRdirect werken de wissels prima.
Ik ben ten einde raad dus alle hulp is welkom!
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 19 dec 2017 :  17:38:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Antoine,
Ik heb je een PM gestuurd.
M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 dec 2017 :  21:06:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Antoine, je schrijft dat je de WDD via een aparte trafo voed, dus kan het geen voeding probleem zijn veroorzaakt door meerdere treinen, het stroomverbruik van je treinen doet niet terzake.
De digitale spanning wordt aangeboden aan een opto-coupler, het stroomverbruik van de decoder is minmaal. Hij hoeft alleen de data/protocol door te geven. Dus in de richting van stroomverbruik hoef je het niet te zoeken, als je even rechtstreeks contact opneemt, dan kan je misschien even kenbaar maken welke uitvoerig je van de WDD gebruikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 26 mei 2018 :  22:08:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Antoine,

Alhoewel dit eigenlijk niets met koploper heeft te maken vraag ik het toch even hier.
Is jouw omschreven probleem opgelost?
Ik loop met mijn nieuwe baan tegen hetzelfde probleem aan.
Ik heb een ROCO baan met Geo Line rails met bedding en ingebouwde wisseldecoders.
De aansturing is van Train Tech.
Ik kan dit natuurlijk ook rechtstreeks aan Marco vragen maar dit scheelt mij een hoop uitleg en typewerk
Ik neem aan dat Marco hier ook een seintje van krijgt en wil dan even
reageren.

Mijn dank is groot

Met vriendelijke groet uit Zwolle, Auke

N-HO-MRD-kopl-Roco-Minitrix-Picolo
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 29 mei 2018 :  15:44:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hetzelfde? Beschrijf je probleem nog eens met wat meer Info.
Type wisseldecoder?
Voeding wisseldecoder?
Voldoende krachtige voeding tbv booster?

Lees nog eens de opmerkingen van Wim

Succes,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 29 mei 2018 :  21:45:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Marco,

Mijn baan is opgebouwd met roco geo-line met bedding.
De wissels worden aangestuurd met dcc decoders van roco onder de wissel gemonteerd en via de baanspanning gevoed.
In het koploperscherm worden de wissels netjes omgezet.
Het zelfde geld ook voor het Mrd scherm de blokjes veranderen netjes van kleur.
Echter op de baan ligt het anders waar regelmatig een wissel niet omgaat dit heeft een willekeur.
Max mogen er twee loc`s gelijktijdig rijden.
Met de hand schakelen in Mrd en Kopl geeft hetzelfde probleem in het venster goed op de baan niet.



Download Attachment: Aukespoor.zip
10,89 KB

Met vriendelijke groet uit Zwolle, Auke

N-HO-MRD-kopl-Roco-Minitrix-Picolo
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 mei 2018 :  22:23:11  Toon profiel  Reageer met citaat
één oplossing wisseldecoders voeding geven apart van de baan, ook iets hogere spanning. Schakeltijd is zeer kort daarom kan hogere spanning geen kwaad.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 30 mei 2018 :  00:32:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Aparte voeding zal moeilijk gaan elke wissel heeft zijn eigen ingebouwde decoder.

Marco,

Nog even vergeten te melden ik gebruik de booster van TT 4amp.

Met vriendelijke groet uit Zwolle, Auke

N-HO-MRD-kopl-Roco-Minitrix-Picolo
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 30 mei 2018 :  08:09:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Auke,
Ik denk (weet bijna zeker) dat de oplossing van Theo het probleem zal oplossen.
Het zijn Rosoft DCC wisseldecoders dus die heb je zelf ingebouwd. Zal wel een hele klus zijn om alle wissels los te halen en de decoders onder de baan met apparte voeding te monteren. Wim had die suggestie ook al.
Ikzelf heb meer dan 30 Rosoft servo DCC wisseldecoders en die voed ik uit een 12 volt wisselspanning.
Groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 mei 2018 :  10:06:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marco,

Nee, Auke heeft ROCO inbouw decoders dus die peperdure per wissel.

Je bent appels en peren aan het vergelijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 30 mei 2018 :  10:48:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco en Wim,

Het is de dure oplossing van roco hier heb ik bewust voor gekozen om op mijn leeftijd niet zoveel meer onder de tafel te hoeven kruipen.
Uiteraard heb ik alle info goed gelezen.
Er van uitgaande dat Kopl de wissels niet gelijktijdig omlegd was ik van mening dat dit geen probleem zou zijn.
Maar om nu alle decoders weg te halen gaat mij iets te ver (kostenplaatje).

Met vriendelijke groet uit Zwolle, Auke

N-HO-MRD-kopl-Roco-Minitrix-Picolo
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 30 mei 2018 :  16:04:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Je kan nog, voor zo er je dat nog niet gedaan hebt de aansluitingen van de baanspanning zo dicht mogelijk bij de wissels te realiseren.
Of een zwaardere voeding voor de TT booster.
Succes,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 30 mei 2018 :  21:26:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kan het proberen om de TT booster op mijn lab voeding aan te sluiten.
Waardoor het amperage met kleine stapjes opgevoerd kan worden.
Waarbij ik natuurlijk wel rekening moet houden wat de decoders aankunnen.
Als ik dit getest heb kom ik hier op terug.

Allen bedankt voor het meedenken mocht er nog ergens een idee zijn hoor ik dat graag.



Met vriendelijke groet uit Zwolle, Auke

N-HO-MRD-kopl-Roco-Minitrix-Picolo
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 mei 2018 :  23:30:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Auke

Ik kan het proberen om de TT booster op mijn lab voeding aan te sluiten.
Waardoor het amperage met kleine stapjes opgevoerd kan worden.



Wat heeft dat voor nut? Er zal nooit meer stroom lopen dan dat er wordt verbruikt. Als je 2A verbruikt heeft het geen nut om 10A aan te bieden, zal alleen verbruikt worden bij sluiting, en dat heel kort.

Je aandrijving zal 800mA verbruiken meer stroom loopt er niet door die verbruiker.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 31 mei 2018 :  08:34:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Wim daar heb je wel gelijk in, maar wat gebeurt er als de voeding niet de aangegeven 4 ampère kan leveren?
Ik begrijp dat als er maar 1 trein rijdt de wissels goed schakelen. Bij meer treinen treedt het probleem op. Dat wijst toch in de richting van te weinig vermogen waardoor het signaal “instort”. Of te weinig / slechte verbindingen tussen booster en rails.
M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 31 mei 2018 :  11:17:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marco,

quote:
Max. mogen er twee loc`s gelijktijdig rijden.
Met de hand schakelen in Mrd en Kopl geeft hetzelfde probleem in het venster goed op de baan niet.


Hoe waarschijnlijk zou dat zijn in schaal N

Weer een heleboel gedoe om iets wat de oorzaak niet is en wat ook de oplossing niet is. Het zal gewoon het klassieke probleem zijn met de eindafschakeling in de ROCO wisselaandrijvingen. Ze zijn er berucht om, zeker als je ze ooit met de hand heen en weer hebt bewogen zonder wissel eraan. Zijn ze voor het leven verpest. Het gaat een paar keer goed en daarna is het weer patat. De enig juiste oplossing is servo's gebruiken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 31 mei 2018 :  12:03:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Wim,
Dus duidelijk geen MRdirect en / of Koploper probleem. Dat had ik ook niet anders verwacht maar ik voelde me toch wel (een beetje) aangesproken.
Draadje sluiten lijkt mij.
M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 31 mei 2018 :  15:23:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco en Wim,

Beiden bedankt voor het meedenken.
Met de aangedragen bijdragen kom ik nog niet tot een oplossing.
Met de suggestie van Marco ga ik binnenkort even spelen.
Komt hier niet iets goeds uit hebben we toch ons best gedaan en is het einde verhaal
Dan zal ik er over denken hoe het verder gaat.

Met vriendelijke groet uit Zwolle, Auke

N-HO-MRD-kopl-Roco-Minitrix-Picolo
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 03 jun 2018 :  00:00:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Auke, ik ben destijds overgestapt naar een Redbox van Tams. Dit is een centrale met booster. Hiermee geen enkel probleem meer. Elk wisselcommando vanuit Koploper betekent ook een daadwerkelijk omzetten van een wissel. Voorheen werd circa 1 op de 10 commando’ s niet verwerkt tot het omzetten van een wissel. Het lag niet aan de wissels of voeding. Dat heb ik getest door het aansluiten van twee lampjes op wisseldecoder ipv de wissel. Ook toen zag ik dat gemiddeld 1 op de 10 commando’s niet leidde tot het oplichten van één vande twee lampjes. Je kunt vanuit Koploper via een handig testprogramma een wissel automatisch laten omschakelen. Veel succes!
Ga naar bovenaan de pagina

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 09 jun 2018 :  23:28:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Na wat mailtjes met Marco over en weer heb ik besloten om over te stappen naar de DR5000 van digikeijs.
Het probleem zit waarschijnlijk in de TT booster.
Deze heb ik vakkundig om zeep geholpen en kan niet meer getest worden
Alle wissel gaan nu om zoals het hoort dus een aparte voeding is niet nodig.
Scheelt weer een hoop werk aan de baan IVM verwijderen decoders en ombouwen

Iedereen nog bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet uit Zwolle, Auke

N-HO-DR5000 digikeijs-kopl-Roco-Minitrix-Picolo
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina