Auteur |
Onderwerp |
|
fredamsterdam
46 berichten |
Geplaatst - 31 okt 2017 : 08:36:48
|
ik wil op een industriespoor wagons achterlaten en weer ophalen. Hoeveel bezetmelders dienen in dit spoor te liggen, hoe weet de ophalende lok hoever die moet rijden om aan te koppelen als de ene keer er 5 wagons staan en de andere keer maar 2 wagons.
mvg Fred |
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 31 okt 2017 : 21:26:21
|
Hallo Fred,
Als de trein wordt weggezet wordt ook de treinlengte weggeschreven in het blok. Dat leg je vast in de vaste route die je maakt voor het loskoppelen van de loc. Bij het ophalen van de trein wordt dan op basis van de weggeschreven lengte bepaald hoever de loc moet doorrijden. Daarvoor zijn twee bezetmelders genoeg. Als je met verschillende lengtes van treinen werkt kun je voor elke trein een treintype aanmaken of je laat voordat de trein wordt afgerangeerd door Koploper de treinlengte meten.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
fredamsterdam
46 Posts |
Geplaatst - 01 nov 2017 : 08:55:50
|
Als ik het goed begrijp zal bij lok 1 die een sleep van bijv. 60 cm heeft weggezet, lok 2 bij het ophalen net zover doorrijden totdat deze bij de sleep van 60 cm is. Kan ik hieruit concluderen dat bij een sleep van 40 cm lok 2 minder ver doorrijdt als bij het ophalen van een sleep van 60 cm? |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 01 nov 2017 : 19:38:08
|
Hallo Fred,
Als ik je situatie goed heb begrepen rijdt de trein met de loc aan de voorkant achteruit een rangeerspoor op. Dat betekent dat de achterkant van de sleep steeds op dezelfde plaats staat. Bij een trein van 40 cm moet de halende loc dan verder doorrijden dan bij een trein van 60 cm. Dat geldt ook als de trein vooruit het spoor oprijdt en de halende loc vanaf de andere kant komt. Als de halende loc in deze situatie vanaf dezelfde kant komt als de vetrekkende maakt het niet uit, omdat het begin van de sleep dan altijd op dezelfde plaats staat. Als je deze zaken goed hebt ingeregeld in Koploper zal de sleep ook steeds netjes worden opgehaald. Het is wel een kwestie van wat uitproberen tot het precies helemaal gaat zoals je wilt. Op YouTube kun je een filmpje zien van omlopen op mijn oude baan:
https://www.youtube.com/watch?v=Rt5T6xaFZDQ
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
fredamsterdam
46 Posts |
Geplaatst - 01 nov 2017 : 22:33:21
|
Hoi Dirk Dank voor je reacties, ik ga het eens uitproberen.
Grt Fred |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 02 nov 2017 : 16:14:08
|
Hallo Fred,
Met alle plezier gedaan. Mocht je weer tegen vragen aanlopen, dan hoor ik het graag.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
fredamsterdam
46 Posts |
Geplaatst - 09 nov 2017 : 09:02:07
|
Het is me gelukt. Idd veel afstellingen uit proberen en vooral de loks goed ijken. Het geeft veel mogelijkheden tav rangeren en wagons wegzetten.
Mvg Fred |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 09 nov 2017 : 22:46:16
|
Hallo Fred,
Goed te horen dat het gelukt is. Het is inderdaad heel veel dingen uitproberen tot het goed werkt. Je bent er gauw een avond mee zoet voor één loc.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
fredamsterdam
46 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2018 : 20:45:25
|
Ik heb de volgende oplossing gemaakt. Het industriespoor heeft 3 terugmeldpunten. 2 vaste routes maken het mogelijk om wagons weg te zetten en op te halen. Bij de 1e vaste route gaat de lok met wagons achterwaarts het industriespoor op tot aan het 2e bezetmeldpunt. De lok draait van rijrichting en ontkoppelt de wagons en rijd weg. De 2e vaste route laat een lok naar het industriespoor rijden tot aan het 3e bezetmeldpunt. Ondertussen worden de wagons weer aangekoppeld. De lok draait van rijrichting en rijdt weg met de sleep wagons. Het maakt in dit geval niet uit of er 1 of 6 wagons worden weggezet. Mvg Fred |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2018 : 20:49:27
|
Hallo Fred,
Bedankt voor de uitleg. Ik ga het zeker ook in die richting proberen. Eerst maar eens beginnen met een vaste treinlengte.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|