Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 47 / Bezoekers Vandaag: 480
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 467
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein ruim voor eind blok laten stoppen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

zuyderduyn

96 berichten

Geplaatst - 23 nov 2016 :  19:26:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Lezers,

Ik ben even aan het uitvogelen hoe ik een trein ruim voor het eind van het blok kan laten stoppen.

Dan moet ik toch bij aanvulling blokgegevens een vinkje zetten bij 'doorrijden achteruit afwijkend'? Dan daaronder de hoeveelheid cm ingeven?

Ik snap de gedachte, probeer het gewoon, maar voor dat alles in het honderd loopt vraag ik het toch maar even.

Alvast bedankt en gr Hans

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 nov 2016 :  19:33:30  Toon profiel  Reageer met citaat
"achteruit afwijkend" ????
Nee gewoon een alternatief stoppunt creëren onder onderhoud blokken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 23 nov 2016 :  21:10:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke. Ik zit even te kijken. Wat moet ik dan ingeven? Ik heb 2 bezetmelders per blok en de trein moet een stukje voor de laatste bezetmelder van het blok stoppen.

Bedankt en gr Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 23 nov 2016 :  21:41:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans,

Dat zal op geen enkele manier lukken met slechts 2 melders. Je tweede melders is altijd de stopmelder.
Wil je een alternatieve stopplaats heb je meerdere melder in het blok nodig, en dan kun je de trein op basis van treinlengte op een alternatieve plaats laten stoppen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 23 nov 2016 :  21:50:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Duidelijk verhaal. Ik ben echter niet meer in staat om in de huidige fase van de bouw van mijn baan nog een extra melder in te bouwen in de blokken. Is er een andere mogelijkheid om treinen toch eerder te laten stoppen dan aan het eind van de stopmelder?

Waar is het tabblad 'doorrijden cm/sec' voor in het menu aanvulling blokgegevens?

Groeten Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 23 nov 2016 :  21:55:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans,

Dat is om hem verder door te laten rijden op de stopmelder. Het tegenovergestelde wat jij wil.

Als de trein eerder moet stoppen moet je de massasimulatie tijd korter zetten of de afremvertraging in de decoder anders instellen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 23 nov 2016 21:57:08
Ga naar bovenaan de pagina

Klaas Baas

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 24 nov 2016 :  10:29:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Men kan toch in Blokeigenschappen de eerste bezetmelder als alternatieve stopplaats maken, en daarna in aanvulling blokgegevens bepalen waar de trein moet stoppen.

Hartelijke groet,

Klaas Baas
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 24 nov 2016 :  11:37:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt, men kan zelfs de stopsectie van het vorige blok nemen, maar dan met vrijrijden...
Enige beperking is dat het allen maar kan bij treinen die aan een bepaalde lengteeis voldoen, geen treintypes ofzo.

Ik heb een halteplaats in het begin van een blok, daar stoppen de korte stoptreintjes netjes. De lange goederentreinen stoppen netjes voor het sein en hun staart staat naast het halteperron.

Ik moet eens kijken wat een korte goederentrein doet.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 24 nov 2016 11:40:33
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 24 nov 2016 :  12:29:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bedankt voor de tips. Ik heb bij treintype de massa simulatie, die standaard bij 50>0 op 20 staat veranderd in 5 en een keer in 60 seconden. De trein blijft gewoon hetzelfde doen. Nog iets aanpassen?
Ga naar bovenaan de pagina

Klaas Baas

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 25 nov 2016 :  14:44:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou de database moeten zien om een en ander te beoordelen.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 nov 2016 :  19:39:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans, maak een alternatieve stopplaats, met de eerste inrijmelder of een vorige melder en kijk dan even wat allemaal mogelijk is om en trein daarmee te laten stoppen.

Je maakt er niets mee stuk, je moet niet in rails zagen, is enkel software, kan je zo weer verwijderen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 25 nov 2016 :  21:21:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Duidelijk dentheo! Ik zat even in blokeigenschappen, ik selecteer daar de eerste bezetmelder van het blok. Wat moet ik kiezen bij, hoe te reageren op bezetmelder? En wat doet koploper met de treinlengte die je in moet geven?

Alvast bedankt!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 25 nov 2016 :  21:39:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans heb je de helpfile al gelezen en begrijp je die dan ook?


Download Attachment: alternatievestopplaats.pdf
13,93 KB

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  10:42:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die file niet gelezen heb. Nu dus wel :-).

Bij treintype diesel, eerste bezetmelder geselecteerd als alternatieve stopplaats. Hoe te reageren: normaal. Met een lengte van 25 CM. Bij treintype het vinkje geselecteerd kort/lang stoppen.

Helaas geen effect. Iets vergeten?

Download Attachment: 2016.bck
44,57 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  11:56:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt bij de alternatieve stopplaats aangegeven dat ze alleen telt voor treinen korter dan 25 cm.
Uw diesel heeft lengte NUL maar zijn trein is 999cm lang, totaal merkelijk mer dan 25 cm. Dat gaat dus niet lukken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  12:03:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Hans,

Wat schreef 23-11 om 21:41 nu.

Een alternatieve stopplaats gaat niet werken met slechts 2 melders per blok.
Dit staat duidelijk in de helpfile

[Bezetmeldpunt B1 is de remmelder en B5 is de stopmelder. Als de andere
bezetmeldpunten om de 25 centimeter zitten, dan moet bezetmelder B2 ingevuld worden tot een
treinlengte van 25 cm}

Daar staat dat de eerste de remmelder is en de laatste de stopmelder.
Pas bij de tweede wordt er een lengte ingevuld, niet bij de eerste.

Nu wel gelezen en begrepen?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 27 nov 2016 12:06:17
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  13:22:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik heb het gelezen en ik hoop dat ik het begrepen heb:-)

Aan de reactie van Klaas Baas lijkt het alsof het toch kan met 2 melders, maar dat zal ik dan niet begrepen hebben.

Is de conclusie dus dat met 2 melders (waar ik nu niks meer aan veranderen kan) je weinig of niets kan doen aan de stopplaats van een trein een blok?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  13:50:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Hans,

Als je een meldpunt over hebt, dan kun je van wissel 40 een meldpunt maken, je remmelder.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

robbie103

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  17:15:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kan me vergissen, maar je kunt als tweede melder een virtuele maken, op basis van de eerste, met doorrijden in cm's. (dit geef je aan in onderhoud blokken) De afstand en welke lengte hier op moet reageren mag je zelf bepalen. Zou denken dat Wim dat ook wel weet.

koploper + mrdirect
Bentheim Rheine met een beetje fantasie 1977
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  18:03:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij lukt dat niet.
Je kan in de tabel voor Alternatieve stopbezetmelders enkel echte bezetmelders met hun adres kiezen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  18:07:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zie inderdaad nergens de optie om een virtuele melder aan te maken. Hoe maak ik van een wissel een meldpunt?

Bedankt.
Ga naar bovenaan de pagina

robbie103

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  18:19:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zie nergens in de vraag van Hans dat het een alternatieve stopplek moet zijn, enkel dat een trein ruim voor de tweede echte melder moet stoppen...Dan werkt een virtuele melder prima.

koploper + mrdirect
Bentheim Rheine met een beetje fantasie 1977
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  18:28:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe kan ik die aanmaken Robbie?

Alvast bedankt!
Ga naar bovenaan de pagina

robbie103

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  18:45:46  Toon profiel  Reageer met citaat
In onderhoud blokken, waar je de bezetmeldingen aangeeft.

koploper + mrdirect
Bentheim Rheine met een beetje fantasie 1977
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  23:00:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door robbie103

Ik zie nergens in de vraag van Hans dat het een alternatieve stopplek moet zijn, enkel dat een trein ruim voor de tweede echte melder moet stoppen..



Inderdaad, ik had gelezen "een" trein, ik dacht niet aan "alle" treinen...
Hierbij kan alleen Hans ons helpen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 27 nov 2016 23:03:18
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

256 Posts

Geplaatst - 27 nov 2016 :  23:55:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik in sommige blokken ook virtuele bezetmelders als alternatieve remmelder, dus misschien werkt het ook wel om zo'n virtuele bezetmelder als stopmelder te gebruiken.

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina