Auteur |
Onderwerp |
|
rkooper
Netherlands
46 berichten |
Geplaatst - 09 nov 2016 : 15:56:55
|
Geacht Forum, is het mogenlijk de boodschappen welke in de statusbalk in het rijwindow verschijnen ook weer te geven in het lograpport? Ik gebruik dit als analyse voor het probleem oplossen. Ik gebruik Maerklin C-rails met Maerklin treinen. Met vriendelijke groet, Rob Kooper |
|
remunj
Netherlands
1113 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2016 : 09:03:37
|
Hallo Rob,
Je zult het met de boodschappen moeten doen die je aan of uit kunt vinken bij de communicatielogging.
IS er iets specifieks wat je wilt volgen?
Groeten, Eric |
|
|
rkooper
Netherlands
46 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2016 : 12:54:39
|
Eric, ik tracht uit te vinden waarom een trein (niet) gestopt is. Zoals "Vervolg blok bezet", "wisselstraat bezet". Dit ook om te achterhalen waarom er een botsing plaats heeft gevonden, had een trein moeten stoppen? Kwam voor bij een samenvoegende wissel en bij een kruising van twee blokken. Indien niet mogenlijk, dan jammer en zoek ik verder. Groeten, Rob Kooper |
|
|
phdirk
Netherlands
2583 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2016 : 13:34:47
|
Hallo Rob,
Als een trein niet of niet op tijd stopt kan dat verschillende oorzaken hebben. Zo kan de trein ergens een bezetmelder hebben gemist. Dan is Koploper de trein kwijt en zal hij niet stoppen. Hij kan ook niet op tijd stoppen, omdat bijvoobeeld: - het leren remmen nog niet is afgerond - de snelheid waarmee hij de stopsectie in mag rijden en inrijdt te hoog is, waardoor er meer stoplengte nodig is dan er beschikbaar is. Het kan ook zijn dat de afremvertraging erg hoog staat, waardoor de trein te langzaam afremt. Het is sowieso verstandig om de afremvertraging en optrekversnelling in de decoder op een lage waarde (in DCC CV3 en CV4 =2) te zetten, zodat Koploper de remvertraging bepaalt en niet de decoder. Het is belangrijk goed te kijken naar de minimumsnelheden van de treintypes en de afremvertraging 50 => 0 km/hr. Houd er wel rekening mee dat als die waardes veranderen het leren-remmen-proces ook weer opnieuw begint.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
santerdam
Netherlands
54 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2016 : 14:27:39
|
Rob,
Het zou wel eens kunnen dat de problemen worden veroorzaakt door het baanplan en de indeling van de blokken in Koploper.
Je schrijft dat je een kruising van twee blokken hebt. De spelregel is dat een blok niet onderbroken mag worden, niet door een wissel en niet door een kruising. Dit zou dus ook kunnen spelen bij de samenvoegende wissel.
Als je een kopie van het koploper bestand plaatst, kan dat eventueel worden bekeken.
Sander |
|
|
rkooper
Netherlands
46 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2016 : 14:40:42
|
Dank allen voor Uw reacties. Ik ga hiermee verder. Rob Kooper |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 10 nov 2016 : 18:13:40
|
Bij wisselstraat bezet mag de trein helemaal niet rijden of gaan rijden. Bij vervolg blok bezet idem dito. In beide gevallen moet de trein stilstaan en blijven staan.
Als de trein toch rijd, dan is er iets mis met de bezetmeld, waarschijnlijk de volgorde waarin de melders staan opgegeven bij de blokken. Of de trein rijd de verkeerde kant op, als gevolg van een niet gezet vinkje bij keerloc, of anders gezegd je hebt een spooktrein die koploper kwijt is.
Backup van je database meesturen, dan kijken we die even na voor je. Het lijkt mij dat er een van de standaard beginners fouten gemaakt worden.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
rkooper
Netherlands
46 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2016 : 13:34:50
|
Geacht forum, bijgaand de back-up van de baan. Ter verduidelijking. Ik werk met twee computers, een online voor het ontwerp en een offline voor de besturing. De kruising op "lev9" is een ongelijk vloerse (brug) . Die op "lev7" is een echte kruising. De oorspronkelijke problemen met terugmeldingen zijn opgelost. Die met de aandrijving van wissels nog niet 100%. Problemen. Een trein blijft vaak staan in blok 35 (lev9) en bij wissel 22 (lev7) gebeurt soms een ontsporing. Te vroeg/te laat omschakelen? Wordt dan via een log rapport uitgeplozen in excel. Groeten en dank, Rob Kooper
Download Attachment: mm0515.bck 104,9 KB |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2016 : 21:25:20
|
Beste Rob,
Het heeft er alle schijn van dan je al je bezetmeldpunten bij je blokken verkeerd hebt ingevuld. In een blok kom je namelijk altijd dezelfde bezetmeldpunten tegen en nooit verschillende per richting, alleen de volgorde waarin je dezelfde meldpunten tegen komt is per richting anders.
Melderpunten liggen per blok altijd tussen de wissels.
Stel dat in jouw sporen plan blok 5 is samen gesteld door melder 1.07 en melder 4.08 en melder 4.08 ligt na wissel 7 en 1.07 ligt voor of aan wissel 9 maar dus beide er wel tussen.
Dan vul je in komende uit blok 22 eerste 4.08 en dan 1.07 Komende uit blok 4 of blok 35 vul je in als eerste 1.07 en dan 4.08. Zo kom je altijd dezelfde melders tegen in blok 5 afhankelijk van de rijrichting, en dan zal koploper werken zoals de programmeur en bedenker het heeft bedoeld en gemaakt. Het advies is dus vul de database goed en juist in dan zal het werken.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
rkooper
Netherlands
46 Posts |
Geplaatst - 13 nov 2016 : 22:21:44
|
Wim, bedankt voor de correctie. Ik ga herconfigureren en testen. Groeten, Rob Kooper
|
|
|
|
Onderwerp |
|