Auteur |
Onderwerp |
|
MRdirect
Netherlands
294 berichten |
Geplaatst - 03 nov 2016 : 09:37:21
|
Bij eigenschappen blok kan je aangeven of bepaalde andere blokken vrij moeten zijn. Als dat oké is en de loc gaat rijden kan het voorkomen dat dat andere blok toch geclaimd cq bezet wordt. Dan kan het rijden fout gaan. Is het mogelijk om als een rijweg geclaimd cq gereserveerd wordt om ook andere niet tot die rijweg behorende blokken te reserven?
http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 03 nov 2016 : 09:42:52
|
Nu ik de vraag teruglees weet ik het antwoord! Veel eenvoudiger dan ik dacht. Gewoon bij vastleggen wisselstraten dat andere blok cq wissel ook selecteren.
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders, Draaischijf-HK |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 03 nov 2016 : 10:40:08
|
Ja dat claimen is mogelijk alleen niet via de weg welke je nu in gedachte hebt.
Dat opgeven bij blokeigenschappen is de deadlock preventie, dat is geen claim.
Claimen van blokken kan mbv vaste treinroutes.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2016 : 17:33:28
|
Nog even een nadere toelichting. Ik heb mijn draaischijf van een tweede oprij- / afrijspoor voorzien om een soepeler gebruik mogelijk te maken. Het tweede spoor kon alleen toevoegd worden als dat zo dicht mogelijk naast het eerste ligt. Gelukkig kan je bij de Draaischijf-HK bijna elke gewenste hoek tussen twee sporen realiseren. Omdat de sporen dicht bij elkaar liggen moeten de locs verder van de draaischijf stoppen, het eerste blok wordt dan eigenlijk net iets te kort. De loc stopt te dicht bij een wissel waarbij het gevaar zich voordoet dat een andere loc op die wissel de eerste loc raakt. Om dit op te lossen betrek ik de wissel na het blok (gezien vanaf de draaischijf) bij de wisselstraat definitie. Tijdens het afrijden van de draaischijf wordt het wissel zo niet door een andere rijweg gebruikt. Als de afrijdende loc tot stilstand komt wordt de wisselstraat vrijgegeven. Om te voorkomen dat het wissel dan gebruikt wordt heb ik direct voor dat wissel een klein (ca 4 cm) blok gemaakt met maar 1 bezetmelder. Dit blok betrek ik bij de wisselstraat definities voor het rijden naar dat kleine blok. Tevens wordt dat blok(je) bezet gemeld als het oprij-/afrijblok bezet is. Dit werkt (bijna) zoals ik dat zou willen. Overblijvend probleem is dat er eigenlijk niet gestopt moet worden in dat kleine blokje. Door dat blokje bij blokgegevens 4 cm lang te maken dacht ik dat te bereiken. Als een treinstel in de vrije baan een te kort blok tegenkomt wacht het treinstel (met de melding blok te kort) tot het volgende blok vrij is en claimt dan beide blokken. Maar in een vaste rijroute werkt dat blijkbaar anders. Hier krijg ik de melding blok te kort, ook als het volgende blok vrij is. Is dat gedrag (blok te kort) bij vrijebaan en vaste route inderdaad anders?
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2016 : 20:35:59
|
Dan maak je toch voor de korte blokken van 4 cm, een algemeen stopverbod, probleem opgelost. Via variable treinroute dus geldig voor alle en daarin een stopverbod aanmaken voor die blokken en klaar is klaartje.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2016 : 11:49:35
|
Hallo Wim, Ik heb geprobeerd een variabele route "Stopverbod blok 99" te maken. Tijdens vaste route "locloods test" werkt dit wel naar de blokken 21 en 22 maar niet vanuit deze blokken. Melding "stopverbod blok 99". Als ik de bloklengte van blok 99 op 5 cm zet werkt het is geen van beide richtingen. Ik stuur mijn BCK mee. m.vr.gr. Marco
Download Attachment: MRDLnet.bck 311,31 KB
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2016 : 13:11:23
|
Hallo Wim, Deze database is in de afgelopen (6 a 8) jaren steeds uitgebreid met nieuwe zaken. Ook als test vele parameters aangepast en vaak ook weer teruggezet. De blokken zijn ook al een aantal keren (gedeeltelijk) hernummerd. Kan het zijn dat dit ongewenst gedrag introduceerd. Ik heb niet zoveel ruimte om nog veel te veranderen, dus alles opnieuw invoeren is misschien wel het beste. Maar dat is wel een hele klus. Bedankt. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2016 : 13:27:08
|
Marco,
Zou kunnen maar denk aan een andere situatie. Maar je probleem is wel op te lossen. Maak van blok 99 een blok in de vrije baan, dan zal er nooit een trein stoppen op basis van wachtijden e.d. Dan heb je ook geen algemeen stop verbod nodig, wat dus een probleem geeft. Ook kun je van blok 99 een virtueel blok maken door de melder die je nu wel heel erg dubbel gebruikt in diverse andere blokken, daar te verwijderen met de andere 2 die je bij bezet bij hebt ingevuld, en dit blok gewoon de indicatie rijden meegeeft met b.v. 30cm. Met die instellingen werkt het hier wel in simulatie.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2016 : 13:33:44
|
Beste Marco,
De oorzaak heb ik gevonden.
Je maakt van blok 21 of blok 22 naar 99 een wisselstraat aan in de vorm van je drieweg wissel 5/6. Dat wissel blokkeert dan de verdere route naar 30 en 31, en koploper geeft dan terecht aan dat de wisselstraat bezet is als er een stopverbod in blok 99 is. Opgelost. Alleen wissel selecteren die tussen de blokken in liggen en dus niet na het blok van bestemming.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2016 : 14:07:55
|
Bedankt. Ga eea veranderen.
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2016 : 16:00:49
|
Wim,
Het werkt zoals ik het wil! De driewegeissel uit de wisselstraat vanaf blok 21 en 22 gehaald. Variabele route "stopverbod" voor blok 99 en blok-99-lengte op 30 cm.
Als ik blok 99 virtueel maak hoeft daar dan geen fysieke bezetmelder aan te hangen?
Ik rij al maanden (bijna) probleemloos met MRdirect op LocoNet. Alleen als MRdirect meerdere korte kortsluitingen direct na elkaar detecteerd gaat het mis. MRdirect stopt en LocoNet is alleen opnieuw te gebruiken na een harde spannings-reset. Dit moet ik nog eens goed uitzoeken.
Groet, Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2016 : 16:58:38
|
Beste Marco, nee dan hoeft daar geen melder aan te hangen. Heeft ook verder geen nut er wordt toch niet gestopt.
Oplossing voor je LocoNet probleem, geen korte sluitingen maken na elkaar.
Mvg Wim
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
|
Onderwerp |
|