Auteur |
Onderwerp |
|
Debvd
Netherlands
112 berichten |
Geplaatst - 07 sep 2016 : 23:09:04
|
Goedenavond heren,
Ben nu bezig mijn testbaan op te zetten en toen liep ik tegen een wens van mij aan.
Weet niet of dat mogelijk is binnen koploper en had het ook nog niet teruggevonden met de zoekfunctie.
Is het mogelijk om met twee treinstellen in tractie een station in te rijden. Daar te ontkoppelen en dat ze dan beide daarna apart vertrekken zeg met 30 sec verschil.
De uitdagingdie ik hier al tegenkom is ze exact boven de ontkoppelpunt te krijgen . ( moet ik nog opzoeken binnen de zoekfunctie)
Alvast dank voor u reactie.
Bjorn
(N-spoor, dcc, intellibox 2)
Bjorn |
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 08 sep 2016 : 23:36:23
|
Hallo Bjorn,
Dat kan wel, maar niet automatisch. Je zult de gekoppelde treinstellen handmatig uit tractie moeten halen. Het ontkoppelen en het als aparte treinstellen met verschillende tijden laten vertrekken kun je dan wel weer automatisch regelen.
Met de functie 'Doorrijden in cm' kun je regelen dat de gecombineerde trein exact boven de ontkoppelrail stopt.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 08 sep 2016 23:38:25 |
|
|
Debvd
Netherlands
112 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2016 : 10:29:21
|
Hoi Dirk,
Dank je voor je reactie.
Wel verbaasd dat het niet kan automatisch. Heb dit keer ergens gezien en vond dat fantastisch en dacht meteen dat dat kon binnen koploper. als een vaste route.
Dat past zo mooi bij het hedendaagse beeld.
Affijn kijken hoe we dit alternatief gaan oplossen. wil het liefst dit soort dingen automatisch laten gaan.
Wordt creatief denken :-)
Nog bedankt voor de tip met doorrijden in cm :-)
Groetjes,
Bjorn |
Bewerkt door Debvd op 09 sep 2016 10:30:35 |
|
|
hubertus
Netherlands
1992 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2016 : 11:21:20
|
Als je echt betrouwbaar boven een ontkoppelpunt wilt stoppen, kun je beter met een lichtsluis werken. Dan heb je geen last van verstoringen doordat je trein een keer net iets langzamer rijdt dan anders en dus te vroeg stopt.
In ieder geval is dat ontkoppelen niet de grootste uitdaging, desnoods werk je met automatische koppelingen. Zoals Dirk al aangaf kun je het in en uit tractie halen niet automatiseren. En je hebt ook het probleem dat een blok door één trein bezet wordt bij binnenkomst, maar na ontkoppelen ineens twee treinen moet worden. Ook dat kun je automatisch wel vergeten.
Ik heb wel eens geëxperimenteerd door het baanvak waarop het treinstel rijdt in koploper dubbel uit te voeren. Je houdt koploper dan voor de gek door te doen alsof er twee sporen liggen, terwijl het op je baan om een en hetzelfde spoor gaat. Het ene treinstel zet je in koploper op het ene spoor, het andere op het andere. Beide stellen moeten dan dezelfde decoder-instellingen hebben zodat ze hetzelfde reageren op snelheidsopdrachten en ook in koploper moeten ze op dezelfde manier worden ingesteld. Het enige wat verschilt, is het locadres. Met vaste routes zorg je dat de treinen op dezelfde vertrektijd vertrekken. Op zich kun je dan zonder tractie rijden toch twee treinen gekoppeld laten rijden. Het automatisch koppelen en ontkoppelen heb ik toen niet geprobeerd, maar zou wel moeten kunnen. Ook het na ontkoppelen juist niet gelijktijdig vertrekken laat zich dan wel oplossen.
Toch merkte ik dat dat niet feilloos werkte. Soms zat er een merkbaar verschil in het moment waarop koploper opdrachten stuurt naar de ene of de andere trein. En ik had het dan op een apart liggend spoor zonder wissels geprobeerd. Als er wissels bijkomen en de trein zich ook nog met ander verkeer moet mengen, wordt het wel heel erg lastig, als het al kan. Ik ben er toen niet mee verder gegaan, maar dit zie ik als de enige mogelijkheid die heel misschien zou kunnen werken.
Overigens lijkt me dit geen onderwerp voor beginners.
Huub |
|
|
|
Onderwerp |
|