Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 392 / Bezoekers Vandaag: 5731
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Invoeg en afrit naar rangeer met automatisch ophalen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Debvd

Netherlands
112 berichten

Geplaatst - 10 aug 2016 :  23:32:48  Toon profiel  Reageer met citaat
goedenavond,

Ben nu de mogelijkheden aan het bekijken met koploper en bezig een testbaan te maken waarin alle facetten van mijn uiteindelijk baan in voorkomen.

Al veel gelezen maar de door mij bedachte situatie nog niet gezien.

Is het mogelijk om het rangeer terrein manueel digitaal te bedienen. En als ik ik zeg maar een trein heb samengesteld dat deze op een " oprit" spoor automatisch wordt opgepikt door koploper en deze meeneemt en zelf weer een trein kiest om die de "uitvoeg" spoor te plaatsen zodat die dan weer manueel digitaal gerangeerd kan worden.

Hoor graag jullie ideen en mogelijkheden hierover .

Alvast dank Bjorn

Bjorn

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 aug 2016 :  10:33:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Geen probleem.
Ik neem een trein over op één van de automatische sporen, rangeer ermee met handmatige wisselstraten, die de loknummer "meenemen".
Nadien breng ik hem tot op een vertrekspoor waar ik hem door de wisselstraat op te heffen laat neerzetten in het blok.

Dan sleep ik het loknummer naar het blok waar hij naartoe moet en hij zit terug in het automatisch rijden.

Je moet wel wat leren natuurlijk.
Lengte moet je manueel terug aanpassen, lok rijrichting moet juist staan bij overgave aan automatisch rijden. Rij je naar onbeveiligde dus niet gedetecteerde sporen is koploper de loknummer kwijt bij handmatige wisselstraten.... dus best opletten.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 11 aug 2016 :  23:08:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Allereerst dank voor je reactie,

Als ik het goed snap, selecteer je een trein ie je zeg maar op uitvoegstrook zet. Daarna haal je dit stuk rail achter de wissel uit de automatische aansturing. Dan kan je vrij rangeren in dit gebied omdat koploper dat niet ziet of niks mee mag doen. En saarna kan je op de omgekeerde wijze weer laten opnemen.

Uiteraard met de door jouw genoemde attentie punten.

Top ga de testbaan hierop uitbreiden om dit volop te testen.

Dank je wel Theo

Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 aug 2016 :  10:17:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is veel eenvoudiger. Je laat een trein stoppen op een uitwijkspoor door één of andere actie.
Dan neem je hem uit automatisch en ik geef de handregelaar als input.
Dan ben ik baas.
Daarna moet je er wel op letten dat je alleen rijdt in sporen zonder spookmelding anders slaat koploper alarm.

OP het eind breng je hem terug naar een gekozen spoor en zet je hem terug op automatisch...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 16 aug 2016 :  00:16:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Dat klinkt logisch, en ga het testen in mijn testbaan

Dank je zover.

Gr. Bjorn

Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 aug 2016 :  11:14:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een kleine opmerking, ik heb wel handregelaars in koploper gemaakt. Die hebben dan een vast adres en ik koppel die aan de lok via keuzelijstje in rijwindow.

Op mijn handregelaar zet ik dan ook niet het adres van de lok, de "vertaling" doet koploper zelf

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina