Auteur |
Onderwerp |
|
Debvd
Netherlands
112 berichten |
Geplaatst - 10 aug 2016 : 23:32:48
|
goedenavond,
Ben nu de mogelijkheden aan het bekijken met koploper en bezig een testbaan te maken waarin alle facetten van mijn uiteindelijk baan in voorkomen.
Al veel gelezen maar de door mij bedachte situatie nog niet gezien.
Is het mogelijk om het rangeer terrein manueel digitaal te bedienen. En als ik ik zeg maar een trein heb samengesteld dat deze op een " oprit" spoor automatisch wordt opgepikt door koploper en deze meeneemt en zelf weer een trein kiest om die de "uitvoeg" spoor te plaatsen zodat die dan weer manueel digitaal gerangeerd kan worden.
Hoor graag jullie ideen en mogelijkheden hierover .
Alvast dank Bjorn
Bjorn |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 11 aug 2016 : 10:33:46
|
Geen probleem. Ik neem een trein over op één van de automatische sporen, rangeer ermee met handmatige wisselstraten, die de loknummer "meenemen". Nadien breng ik hem tot op een vertrekspoor waar ik hem door de wisselstraat op te heffen laat neerzetten in het blok.
Dan sleep ik het loknummer naar het blok waar hij naartoe moet en hij zit terug in het automatisch rijden.
Je moet wel wat leren natuurlijk. Lengte moet je manueel terug aanpassen, lok rijrichting moet juist staan bij overgave aan automatisch rijden. Rij je naar onbeveiligde dus niet gedetecteerde sporen is koploper de loknummer kwijt bij handmatige wisselstraten.... dus best opletten.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Debvd
Netherlands
112 Posts |
Geplaatst - 11 aug 2016 : 23:08:16
|
Hoi Theo,
Allereerst dank voor je reactie,
Als ik het goed snap, selecteer je een trein ie je zeg maar op uitvoegstrook zet. Daarna haal je dit stuk rail achter de wissel uit de automatische aansturing. Dan kan je vrij rangeren in dit gebied omdat koploper dat niet ziet of niks mee mag doen. En saarna kan je op de omgekeerde wijze weer laten opnemen.
Uiteraard met de door jouw genoemde attentie punten.
Top ga de testbaan hierop uitbreiden om dit volop te testen.
Dank je wel Theo
Bjorn |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 12 aug 2016 : 10:17:49
|
Het is veel eenvoudiger. Je laat een trein stoppen op een uitwijkspoor door één of andere actie. Dan neem je hem uit automatisch en ik geef de handregelaar als input. Dan ben ik baas. Daarna moet je er wel op letten dat je alleen rijdt in sporen zonder spookmelding anders slaat koploper alarm.
OP het eind breng je hem terug naar een gekozen spoor en zet je hem terug op automatisch...
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Debvd
Netherlands
112 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2016 : 00:16:20
|
Theo,
Dat klinkt logisch, en ga het testen in mijn testbaan
Dank je zover.
Gr. Bjorn
Bjorn |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2016 : 11:14:37
|
Nog een kleine opmerking, ik heb wel handregelaars in koploper gemaakt. Die hebben dan een vast adres en ik koppel die aan de lok via keuzelijstje in rijwindow.
Op mijn handregelaar zet ik dan ook niet het adres van de lok, de "vertaling" doet koploper zelf
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
|
Onderwerp |
|