Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 419 / Bezoekers Vandaag: 2249
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Variabele treinroute
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Raoul

Belgium
116 berichten

Geplaatst - 10 aug 2016 :  16:41:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Bij "speciale acties" is het mogelijk om als actie te kiezen voor "Activeer vaste treinroute bij locomotief". Wat kan de reden zijn dat het niet mogelijk is om een variabele treinroute te activeren? Is er misschien toch ergens een alternatief waar ik over kijk?

Vriendelijke groeten,
Raoul

hubertus

Netherlands
1992 Posts

Geplaatst - 10 aug 2016 :  20:13:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Een variabele route hoef je niet te activeren, die is altijd actief.
Als een trein aan de voorwaarden van de variabele route voldoet, zijn de beperkingen uit die route op de betreffende trein van toepassing.
Als die trein aan de voorwaarden van meerdere variabele routes voldoet, zijn ook alle beperkingen uit die verschillende routes van toepassing.

Je hebt wel heel veel mogelijkheden om met die voorwaarden te spelen, zeker als je hierbij ook naar logische acties kijkt.

Misschien even vertellen wat je wilt bereiken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 11 aug 2016 :  11:49:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub,
Eigenlijk wil ik niets speciaals bereiken. Af en toe loop ik eens opnieuw door de menu's van Koploper samen met de handleiding om te zien wat er hier of daar toepasselijk zou kunnen zijn en toen viel me op wat ik in mijn vraag stelde.

Ik begrijp wel niet goed waarom je zegt dat een variabele treinroute altijd actief is. Als je bijvoorbeeld kiest voor "rijwindow" dan staat er wel "altijd" actief maar je moet die route voor die locomotief dan wel eerst aanvinken vooraleer ze toepasselijk is. Juist?

Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1992 Posts

Geplaatst - 12 aug 2016 :  17:15:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het inderdaad wat verwarrend geschreven. Een nieuwe poging.

Als je een vaste route activeert, doe je eigenlijk niets anders dan het mogelijk maken dat die vaste route gaat starten. Maar die vaste route kan pas werkelijk starten als de trein rijdt van het richtingsblok naar het eerste blok in de vaste route. Zolang dat niet gebeurt, trekt de trein zich ook niks aan van die vaste route.
Een trein kan ook maar volgens een vaste route rijden. Zouden er voor een trein meerdere actieve routes zijn die kunnen starten, wordt er willekeurig een gekozen.

Bij een variabele route wordt puur naar de voorwaarden van die route gekeken. Voldoet een trein daaraan, dan krijgt de trein direkt te maken met de beperkingen uit die route.
Het door jou genoemde zetten van een vinkje is dan een van de voorwaarden van die variabele route. Zet je dat vinkje en is ook aan de eventuele aanvullende voorwaarden van de variabele route voldaan, dan werkt die dus ook gelijk.

Hopelijk nu iets duidelijker.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 18 aug 2016 :  08:06:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub.
Jou uitleg over de vaste en variabele route is ook wat ik er uit de handleiding van gemaakt had maar het is altijd prettig om dat nog eens bevestigd te krijgen.
Is het volgens jou dan mogelijk om een variabele route te maken die in het rijvenster verschijnt en die, als ze niet meer nodig is, door de gebruiker kan afgevinkt worden, maar waar het vinkje automatisch door Koploper wordt geplaatst van zodra de lok in kwestie even aan een bepaalde voorwaarde voldoet? Als de lok niet meer aan de voorwaarde voldoet zou het vinkje toch moeten blijven staan (tot de gebruiker het wegneemt).
Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 aug 2016 :  09:26:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja, je kunt een variable treinroute voor een bepaalde trein laten gelden of voor een type trein, en die afhankelijk van een logische actie wel of niet laten gelden. een voorbeeld staat in de database, van het museum baantje. Daar rijd loc met adres 3 naar het oliespoor als een trein geforceerd is gestopt in blok 4. En dat stoppen gebeurd als Loc 3 op 1 van de havensporen is.

Mvg
Wim

Download Attachment: NOVMuseum08082016WR_1.bck
49,21 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 18 aug 2016 09:30:35
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 19 aug 2016 :  12:22:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,
Alhoewel het element "variabele route in het rijvenster door de gebruiker af te vinken" niet voorkomt in het museum baantje, ga ik dat bestand toch heel degelijk bestuderen. Er staan namelijk combinaties van logische acties en variabele routes in die de Koploper handleiding verder verduidelijken.
Vriendelijke groeten,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 19 aug 2016 :  13:46:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Raoul,

Nee, dat staat niet in het rijwindow en wel om de volgende rede, onderdeel van je eigen eis of zoals je wil voorwaarde.
quote:
maar waar het vinkje automatisch door Koploper wordt geplaatst van zodra de lok in kwestie even aan een bepaalde voorwaarde voldoet?


Dat vinkje wordt nu alleen onzichtbaar geplaatst, en zo voldoet hij dan aan je voorwaarde. Een iets andere gedachtegang dan je tot nu toe bedacht hebt, maar wel met het gewenste resultaat.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 24 aug 2016 :  18:12:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Wat je zegt klopt want er is niet gekozen voor 'rijvenster' en de zaak is interne keuken in Koploper. Langs de andere kant sprak ik van 'even' voldoen aan de voorwaarde zoals bijvoorbeeld een trein rijdt van A naar B maar de variabele route moet actief blijven nadat de trein in B aankomt en zelfs als hij B verlaat. Het inactief maken van de variabele treinroute moet dan een ingreep van de gebruiker zijn, lees 'wegnemen van een vinkje' of wat dan ook.
Vriendelijke groeten,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 24 aug 2016 :  18:34:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Raoul,

Dan begrijp ik je gedachte kronkel niet, en dus ook niet wat je nu precies wil.

In koploper is bijna alles mogelijk, de enigste beperking daar in ben je zelf.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 26 aug 2016 :  19:02:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Je laatste opmerking klopt volledig. De voorlaatste laat ik nog even in het midden.
Hierbij een poging om mij kronkel te verduidelijken.
- logische actie aanmaken met lok rijdt van A naar B;
- variabele route aanmaken in rijvenster met de bovenstaande logische actie;
De variabele route is dan actief tot de Lok in B aankomt en daarna niet meer. Ik zou graag hebben dat ze actief blijft tot het ogenblik dat ik ze terug afvink.
Groetjes
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 27 aug 2016 :  13:55:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Raoul,

Waarom zou je dat willen. Op het moment dat het bestemde treintype weer van A naar B rijdt, met andere woorden, als de logische actie weer waar wordt, zal de variabele route ook weer actief worden.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 29 aug 2016 :  18:43:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk,
De variabele route in kwestie moet kunnen gelden voor alle loks en niet voor 1 bepaalde lok of trein type. Van zodra Koploper detecteert dat een lok van A naar B rijdt dan moet voor hem die variabele route actief worden eender welk traject dat hij daarna volgt, en dus actief blijven. De bestemmingen/blokken die door de variabele route uitgesloten zijn zullen sowieso niet aan bod komen. Van zodra ik de variabele route afvink (als dat kan, en dat was de oorspronkelijke vraag) dan mag die lok ook weer alle richtingen uit.
Vriendelijk groeten,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1992 Posts

Geplaatst - 29 aug 2016 :  18:59:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Raoul,

Dan toch nog een keer de vraag wat je hiermee wilt bereiken? Kun je een voorbeeld geven waar je aan denkt?
Ik zie namelijk zo snel niet in wat voor situatie dit nuttig kan zijn, dus dan wordt het ook erg lastig om mee te denken met een oplossing.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 30 aug 2016 :  17:56:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub,
Bedankt voor je positieve reactie en de moeite die je wil doen om mee te denken. Een backup kan ik je nu niet sturen omdat ik vanop een voorhistorisch tablet ergens op verlof correspondeert. Vandaar mogelijk ook wat meer schrijffouten.
Het gaat om een baan met een dubbele buitenste lus met een aantal aftakkingen naar binnen. Enkel de lus samen met 6 in/uitrij blokken naar binnen staan onder controle van Koploper. Al wat daarbinnen aan sporen ligt is kenbaar gemaakt als 1 fictief blok (99) en 2 fictieve bezetmelders. Treinen die op de 2 lussen rijden hebben de variabele route 'alleen rondrijden' (AR) actief. Als ik een trein naar binnen wil laten komen dan vink ik een andere variabele route aan die wijst naar het juiste inrij blok en Vink ik AR af. Omdat er geen vervolg blok is (ook niet 99) stopt de lok op het inrij blok en wordt vrijgegeven en ik neem over met Ecos. Nu het buiten rijden. Ik sleep de lok naar blok 99 en als bestemming moet ik het gewenste uitrij blok geven maar als AR reeds aangevinkt staat dan kan dat niet. Dus ... niet aanvinken, bestemming ingeven en dan AR aanvinken, maar dat laatste wordt al eens vergeten. Nu zijn we terug bij de vraag. Als een lok van 99 naar een uitrij blok rijdt kan dan automatisch AR voor die lok actief worden en blijven zodat hij blijft rondrijden en niet ongewenst terug naar binnen komt.
Sommigen zullen dit misbruik van Koploper noemen/vinden of vergezocht maar we zijn allemaal verschillend.
Vriendelijke groeten,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 30 aug 2016 :  17:59:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub,
Bedankt voor je positieve reactie en de moeite die je wil doen om mee te denken. Een backup kan ik je nu niet sturen omdat ik vanop een voorhistorisch tablet ergens op verlof correspondeert. Vandaar mogelijk ook wat meer schrijffouten.
Het gaat om een baan met een dubbele buitenste lus met een aantal aftakkingen naar binnen. Enkel de lus samen met 6 in/uitrij blokken naar binnen staan onder controle van Koploper. Al wat daarbinnen aan sporen ligt is kenbaar gemaakt als 1 fictief blok (99) en 2 fictieve bezetmelders. Treinen die op de 2 lussen rijden hebben de variabele route 'alleen rondrijden' (AR) actief. Als ik een trein naar binnen wil laten komen dan vink ik een andere variabele route aan die wijst naar het juiste inrij blok en Vink ik AR af. Omdat er geen vervolg blok is (ook niet 99) stopt de lok op het inrij blok en wordt vrijgegeven en ik neem over met Ecos. Nu het buiten rijden. Ik sleep de lok naar blok 99 en als bestemming moet ik het gewenste uitrij blok geven maar als AR reeds aangevinkt staat dan kan dat niet. Dus ... niet aanvinken, bestemming ingeven en dan AR aanvinken, maar dat laatste wordt al eens vergeten. Nu zijn we terug bij de vraag. Als een lok van 99 naar een uitrij blok rijdt kan dan automatisch AR voor die lok actief worden en blijven zodat hij blijft rondrijden en niet ongewenst terug naar binnen komt.
Sommigen zullen dit misbruik van Koploper noemen/vinden of vergezocht maar we zijn allemaal verschillend.
Vriendelijke groeten,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1992 Posts

Geplaatst - 30 aug 2016 :  20:10:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Raoul,

Een stukje uit jouw verhaal.
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Raoul

Nu het buiten rijden. Ik sleep de lok naar blok 99 en als bestemming moet ik het gewenste uitrij blok geven maar als AR reeds aangevinkt staat dan kan dat niet. Dus ... niet aanvinken, bestemming ingeven en dan AR aanvinken, maar dat laatste wordt al eens vergeten.



Ik vermoed dat je in je variabele route AR de in/uitrijblokken hebt uitgesloten. Als je in plaats daarvan richtingsverboden toepast van de blokken in de lus naar de in/uitrijblokken, mag AR gewoon actief zijn als je van blok 99 naar een in/uitrijblok wilt en kun je die gewoon als bestemming aangeven.
AR blokkeert dan immers alleen rijden van de lus naar die blokken, niet van 99 naar die blokken.
Het weer activeren van AR kun je dan automatisch doen met een logische actie als je van de in/uitrijblokken naar 99 rijdt.

En hier schreef ik onzin, want activeren op die manier lukt juist niet bij een variabele route. Ik ga er nog even over nadenken.
Groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 30 aug 2016 21:35:36
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 aug 2016 :  21:45:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En waar is de database waar dit allemaal in gedaan is?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 31 aug 2016 :  18:38:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub,
En ik die dacht dat mijn uitleg onleesbaar was. Jou oplossing is een schot in de roos. Denk dus niet verder want wat je nu voorstelt is de juiste werkwijze en eigenlijk nog eenvoudiger omdat ik nu ook geen logische actie nodig heb. Bedankt.

Wim,
De reden van geen database ofte backup staat in mijn 2de zinnetje maar daar zal je in het vuur van de strijd over gekeken hebben. Toch bedankt.

Onderwerp gesloten.
Vriendelijke groeten,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 31 aug 2016 :  20:10:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Raoul,

Zal wel maar welk tweede regeltje bedoel je dan?

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 01 sep 2016 :  12:21:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Een backup kan ik je nu niet sturen omdat ik vanop een voorhistorisch tablet ergens op verlof correspondeert. Vandaar mogelijk ook wat meer schrijffouten.

Hier staat het Wim, In het bericht van Raoul op 30 augustus om 17.56.48.

Graag gedaan.

Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 sep 2016 :  12:26:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Oh, juist maar dat staat in mijn beleving op de eerste regel. Logisch dat ik die niet kan vinden.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Pjedro

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 01 sep 2016 :  14:48:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim hij zegt niet op de 2e regel! Hij zegt zijn 2e zinnetje. Er staat duidelijk een punt en dan begint hij zijn 2e zin met een hoofdletter.

Maar ja, wie verwacht nu van jouw, dat jij verder leest dan je neus lang is! Wauw!

Met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 sep 2016 :  15:54:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Dat verwacht niemand, en dat is ook helemaal terecht.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 01 sep 2016 :  17:32:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub,
En ik die dacht dat mijn uitleg onleesbaar was. Jou oplossing is een schot in de roos. Denk dus niet verder want wat je nu voorstelt is de juiste werkwijze en eigenlijk nog eenvoudiger omdat ik nu ook geen logische actie nodig heb. Bedankt.

Wim,
De reden van geen database ofte backup staat in mijn 2de zinnetje maar daar zal je in het vuur van de strijd over gekeken hebben. Toch bedankt.

Onderwerp gesloten.
Vriendelijke groeten,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 01 sep 2016 :  17:43:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry iedereen.
Bij het lezen van de laatste reacties sloeg het Touch Screen van mijn voorhistorisch tablet in combinatie met een Internet verbinding, die doet terug denken aan de tijd van de dial-up modems, volledig in een knoop. Daarbij een hoop ongeduldig drukken van mijn kant gaf het ongewenste resultaat dat jullie zagen.
Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina