Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 410 / Bezoekers Vandaag: 3327
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Noodstop
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

TonV

Netherlands
30 berichten

Geplaatst - 19 mei 2016 :  00:38:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Sinds vorige week heb ik een merkwaardige fout.
Bij het inschakelen van de baan (groene spiegelei) krijg ik meteen de melding: !Noodstop geactiveerd!
Na het "drukken" op Opheffen krijgt de baan ongeveer één seconde spanning en dan verschijnt de Noodstop-melding opnieuw.
Dat blijft zo, ook na herhaalde malen starten.
Diverse zaken heb ik bekeken:
Harde schijf en het geheugen van de computer getest, maar geen fouten gevonden.
De vorige build van Koploper 9.0 geïnstalleerd, oudere bck's van de baan teruggezet, niets heeft geholpen.

Na veel experimenten bleek dat wanneer ik binnen die ene seconde dat de baan spanning heeft meerdere keren op F5 druk, de fout verdwijnt. (F5 is de toggle van het spiegelei.) Ik kan vanaf dat moment met de baan rijden maar ook de baan afschakelen en weer opnieuw inschakelen. Alsof er niets aan de hand was. Echter één maal drukken levert geen resultaat op.
Wanneer het programma Koploper wordt afgesloten en daarna opnieuw wordt gestart komt de fout weer terug.

Wie heeft dit ook meegemaakt maar beter nog, wie weet de oplossing van probleem?

Met vriendelijke groet,
Ton Verbaken

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 19 mei 2016 :  06:35:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan lijkt herop dat je centrale een kortsluiting op je baan ziet.
Gebeurd het ook als je alle materieel van je baan gehaald hebt?
Zo niet, dan 1 voor 1 met alle materieel proberen of het fout gaat. En anders toch je hele baan nalopen of er niet ergens toevallig een micro kortsluiting zit (draadje of zo)

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 19 mei 2016 :  11:30:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Lijkt mij dat je simpelweg opzoek moet gaan naar de ontsporing op je baan, oftewel datgene wat de kortsluiting veroorzaakt, voordat je koploper, windows en de gehele database opnieuw gaat installeren.
Maar dat is natuurlijk te voor de hand liggend en te simpel gedacht.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TonV

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 19 mei 2016 :  20:48:33  Toon profiel  Reageer met citaat

Ik denk niet aan een kortsluiting om vier redenen:
1. Ik rijd met MRdirect en deze gaat luidkeels piepen wanneer deze een kortsluiting detecteert.
2. MRdirect meldt echter wel dat Koploper een noodstop heeft gegeven.
3. Waarom is zou een kortsluiting verdwijnen nadat ik in die ene seconde dat er spanning op de baan staat een aantal malen op F5 druk?
4. Nog nooit heb ik meegemaakt dat een kortsluiting een noodstop genereert. Dat is ook niet nodig, de loc's stoppen toch al.
Maar ik heb geen enkel idee waar ik het wel moet zoeken.

Met vriendelijke groet,
Ton Verbaken
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 19 mei 2016 :  21:02:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
4. Nog nooit heb ik meegemaakt dat een kortsluiting een noodstop genereert. Dat is ook niet nodig, de loc's stoppen toch al.

Rare redenatie. Een noodstop is juist een mechanisme om verder onheil te voorkomen. VOORAL bij kortsluiting.
En die treinen stoppen nou juist omdat er een noodstop gegenereerd is.

quote:
Maar ik heb geen enkel idee waar ik het wel moet zoeken.

De meest voor de hand liggende optie is om je baan na te kijken op mogelijke kortsluitingen, hoe klein ook.

Maar uiteraard mag je adviezen in de wind slaan.
Jij hebt het probleem, wij niet

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 19 mei 2016 :  21:31:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ton,

Ik herken je probleem enigszins. Ik dezelfde problemen met mijn Edits-Booster. Die staat zo gevoelig afgesteld dat hij vaak bij opstarten meteen weer uitschakelt, omdat er kennelijk kortsluiting wordt geconstateerd, terwijl die er niet is.
Als ik maar vaak genoeg aanschakel, blijft hij wel een keer aan, maar het is wel heel gedoe. Ik heb zelfs al een schakelaar in de toevoerleiding naar de baan gezet, zodat ik de baan echt kan afkoppelen, maar dat werkt niet volledig.
Ik heb ook de indruk dat het relais dat de zaak bij kortsluiting uitschakelt niet helemaal jofel is. Als ik namelijk de CDE-leiding naar het TwinCenter losneem, is er geen enkel probleem met het inschakelen. Probleem is dan weer dat het TwinCenter niet wordt uitgeschakeld bij het uitschakelen van de baan. Ik ben er nog verder mee aan het zoeken. Als ik meer gegevens heb, dan laat ik dat weten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 mei 2016 21:45:00
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 21 mei 2016 :  11:24:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Dirk

Het te snel afschakelen van de edits booster kun je aanpassen door over T11 een elco (C7) te plaatsen van 1u 16v.
Indien hier al een elco zit kun je deze iets vergroten bv 1,5u

m.v.g Frans
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 21 mei 2016 :  17:44:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frans,

Bedankt voor je reactie. Er zit al een condensator over T11 en dat werkt ook goed.
Als ik echter de CDE-uitgang meet, is die steeds dicht, terwijl die bij spanning op de baan open moet zijn. Ik ben nu bezig om het betreffende relais door te meten. Als ik de CDE-verbinding losneem, werkt alles perfect. Alleen wordt dan het TwinCenter niet afgeschakeld bij een kortsluiting, de baan gelukkig wel.
Ik houd je op de hoogte van mijn verdere bevindingen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

TonV

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 22 mei 2016 :  14:48:03  Toon profiel  Reageer met citaat

Het lek is boven water.
Eerst nog even de computer nagekeken maar ook nu weer niets gevonden.
Ik heb altijd een memorystick in de computer zitten en daarop wordt bij het afsluiten van KL een bck met datum en tijd weggeschreven.
Hiermee ben ik toen aan de slag gegaan.
Eerst met KL8.7 de bijbehorende bck's gecontroleerd maar geen fout gevonden.
Toen met KL9.0 hetzelfde gedaan met de bck's die onder KL9.0 weggeschreven waren en op een gegeven moment kwam ik alleen maar bck's tegen die de beschreven fout vertoonden.
Hieruit trek ik de conclusie dat er op een gegeven moment een foutje naar binnen is geslopen die zowel naar de Koploperbestanden als naar de stick is weggeschreven.
De laatste goedwerkende bck er weer ingezet en daarmee is het probleem opgelost.

Bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Ton Verbaken
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
422 Posts

Geplaatst - 11 sep 2016 :  21:26:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door TonV

[font=Verdana]4. Nog nooit heb ik meegemaakt dat een kortsluiting een noodstop genereert. Dat is ook niet nodig, de loc's stoppen toch al.
Maar ik heb geen enkel idee waar ik het wel moet zoeken.

Een kortsluiting kan beter wel een noodstop genereren. Anders heb je de kans dat je bezetmeldingen of wisselopdrachten gaat missen en dan is na het opheffen van de kortsluiting de kans groot dat Koploper een trein zoek raakt. Gebeurt bij mij regelmatig, ben bezig de kortsluitdetectie in m'n booster te bouwen. Juist daarom.
Dit geldt voor simpel DCC gebruik. Geen probleem natuurlijk, als de wissels gestuurd worden vanuit eigen booster of via een andere databus.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina