Sinds eind vorig jaar heb ik mijn spoorbaan gedigitaliseerd. Ik werk met een intellibox basic, terugmelding met digikeijs en ook mijn wissels en seinen bedien ik met digikijs decoders. En uiteraard gebruik ik koploper op de pc. Ik heb echter nog een Faller overweg 120174. Dit is een analoge overweg met reed contacten en een relais.Ik zou deze ook graag via koploper besturen. Wegens de spanning op het Faller motortje zal dit via het bestaande relais moeten gebeuren. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand een duidelijke beschrijving hoe je dit doet in koploper?
En waarom moet Koploper dit besturen, de overweg heeft toch zijn eigen analoge sturing via het relais en reedcontacten. Staat toch helemaal los van alles. Reedcontact kun je eventueel vervangen door een lichtsluis of een stroomdetectie, maar volgens mij blijft het een losstaand geheel.(Analoog)
In koploper zit toch wel degelijk de mogelijkheid om een overweg aan te sturen. Maar blijkbaar aan de reacties te zien gebruikt niemand dat ? Ik wou dit eigenlijk doen omdat de reed contacten toch wel eens durven missen. Wat bedoel jij met stroomdetectie ? Dan toch via koploper ?
Maar dit heeft toch niets met koploper te maken. Het gaat erom dat de centrale de overweg kan aansturen, en zodra je met de centrale die kunt aansturen, kan koploper deze overweg ook aansturen via de centrale. Hoe dat staat beschreven in de aansturing van overwegen in koploper.
De centrale kan ook de seinen aansturen, dan koploper ook de seinen aansturen. De centrale kan ook de wissels aansturen en dan kan koploper... En als ik dat allemaal niet gebruik rijdt ik terug analoog.
Op de allerlaatste afbeelding staat een oplossing digital mbv een decoder en een relais in de vorm van een k84 decoder van Marklin.
In die decoder zit een bistabiel relais. Je laat koploper mbv. de overwegsturing en enkele bezetmeld punten dat relais bedienen en jij hebt je overweg in koploper.