Heren graag jullie hulp bij het volgende probleem.
Bij het rijden van de vaste treinroute "goederentrein van 1 naar 45 etc" moet de lok op een gegeven moment van 48 naar 45 om daar de afgekoppelde wagens weer op te pakken. en moet dan uiteraard stoppen op de melder 7.14. Dat lukt mij niet, de lok rijdt door naar de melder 5.08 ( dus eigenlijk het normale gebeuren) en stopt daar. Voor de compleetheid, de wagens zijn nog niet voorzien van sleper, ze veroorzaken dus nog geen bezetmelding. Nu ik toch aan het schrijven ben, hoe realiseer ik dat alleen treinstellen het kopstation ( blok 16 en 39) inrijden?. Beide antwoorden staan ongetwijfeld ergens in de handleiding maar ....
Het eerste antwoord zit op de vijde laatste regel van het blokblad in de vaste route. Daar kan je een alternatieve stopplaats definiëren per overschreden bezetmelder. Je moet alleen zeggen de "hoeveelste" bezetmelder de stop wordt.
Het tweede antwoord, dat heb ik gedaan met een variabele route voor getrokken treinen die steeds toepasselijk is. Je kan blokken gewoon "uitsluiten", maar je kan ze ook laten gebruiken "bij bestemming", dan kun je er bewust nog een getrokken trein heen laten rijden.