Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 165
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 probleem verbinding koploper mrdirect win98
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robbie103

Netherlands
31 berichten

Geplaatst - 24 apr 2015 :  09:45:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Deze vraag ook al gesteld in 3railforum, maar wellicht is hier meer expertise.
Had problemen met m'n mrdirect pc die draaide onder windows 2000, zou niet moeten kunnen maar werkte prima, tot voor kort. Ik heb deze vervangen door een andere, ook met 2 compoorten standaard aan boord, com 1 en com 2. Win2k geinstalleerd, baansignaal was niet goed, verbinding via com 2 met koploper pc wel. Hmm, tijd voor een echte dos misschien dus win98se er op gezet, had nog wel wat voeten in de aarde maar affijn, nostalgie ;-) Echter, baansignaal nu perfect (com1) Via com2 geen verbinding meer te krijgen met koploper pc... (nog een keer getest onder win2k, geen probleem) . ik concludeer dus dat de bios instellingen goed zijn, die wijzigen nl niet, en dat ik dus eoa instelling in win98se niet goed heb. Heb al gestoeid met wel of geen fifo buffer, baudrates etc maar ben nu een beetje klaar. Iemand een ID ?

Robbie

koploper + mrdirect
Bentheim Rheine met een beetje fantasie 1977

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 apr 2015 :  10:37:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Robbie,

Volgens mij is MRDirect een programma wat puur onder DOS werkt.
Daar hoef je helemaal geen Windows voor te installeren, sterker nog het is beter om dat niet te doen. Het is een bekend feit dat MRDirect in een DOS-Box niet goed werkt. Dat is mijn idee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

robbie103

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 24 apr 2015 :  14:20:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, dat is het probleem niet. Zoals gezegd, MRdirect heeft het bij mij altijd prima gedaan in een dosbox onder win2000 en doet het nu ook prima in een win98 dosbox (dat puur dos is vziw) Het probleem is de communicatie tussen koploper en mrdirect op deze specifieke computer specifiek onder win98. Anyway, probeer het wel op een ander systeem, wordt nu geconfigureerd...

koploper + mrdirect
Bentheim Rheine met een beetje fantasie 1977
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 apr 2015 :  15:23:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Robbie,

Prima toch, dan snap ik eigenlijk niet waarom je het vraagt.

Maar suc6 er dan maar mee.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

robbie103

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 24 apr 2015 :  17:34:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik snap eigenlijk niet waarom je dan antwoord.

koploper + mrdirect
Bentheim Rheine met een beetje fantasie 1977
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 apr 2015 :  13:13:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nu Robbie om je er op te wijzen dat MRDirect niet werkt of niet goed werkt in een Windows DOSbox, en dat alleen DOS als besturings systeem voor de PC actief moet zijn. Maar als je denkt het beter te weten, BMG.

Overigens heb je ergens anders hetzelfde advies ook al gekregen.
Nogmaals Suc6 ermee.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

gansep

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 26 apr 2015 :  22:54:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van gansep  Reageer met citaat
Robbie,

Ik heb MRdirect ook onder Win98 SE draaien met 2 com poorten en dat gaat op zich wel OK.
Wat ik gedaan heb is Win98 in een zo vroeg mogelijke fase tijdens het opstarten richting DOS(box) gestuurd door in de laatste regel van autoexec.bat het commando "command" op te nemen.
Voordeel is dan ook dat je PC binnen enkele seconden is opgestart.
Met de com poorten ben ik wel flink aan het stoeien geweest. De PC had 1 com poort en de 2e zit op een kaartje. De DOS drivers hiervoor goed krijgen was nog een behoorlijke uitdaging, maar het werkt. (stabiel)
Ik vermoed dat het in jou geval toch een kwestie is van de juiste BIOS instellingen, ofschoon er ook een DOS commando is (mode) waarmee je iets aan de com-poort kan instellen.
Heb ik volgens mij ook in de autoexec.bat geregeld, maar dat zou ik even moeten nakijken. (het draait al een jaar of wat, dus weet ook niet meer precies hoe het zit/zat)
Groet
Erik
Ga naar bovenaan de pagina

FransX

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 30 apr 2015 :  19:22:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo
Eigenlijk wilde ik niet reageren maar toch na een nachtje slapen doe ik het alsnog.
Dat Wim Ros beweerd dat MRdirect alleen onder Dos werkt en niet anders is niet geheel waar. Het programma is inderdaad onder Dos geschreven maar met Windows met een Dos venster goed werkend. Werkend met Windows 3.1, met Windows 95, met Windows 98SE en zelfs met Windows XP pro. Dus Wim Ros, weet niet of jij enigszins ervaring mee heb hierin, als dat niet zo mocht zijn, en dat zal wel uit jou manier van reageren, reageer dan niet.
Hier op dit forum willen we leren van elkaar, al is het nog zo'n stomme vraag, leer altijd hiervan en reageren, doe dit met enig respect naar anderen.

Goed dan de topic, ik heb MRdirect op een oude IBM Thinkpad 380XD draaien met W98SE zonder enig probleem. Helaas, lukt me niet om een tweede com port via USB aan te maken, geen goede drivers voor de USB, heeft in het geheel niets met MRdirect te maken.

Heb op een ander laptop HP Compaq NC6000, draaiend op XP pro, MR direct geinstaleerd, kon daar de tweede com poort via USB aan maken en ook de V24 seriele poort voor DCC werkte prima. Helaas de printer poort voor de S88 bus gaf problemen, reden was dat het vermogen die wordt afgegeven door de printer poort te laag is om de bus goed aan te sturen, dit alles gemeten met een scoop. Na de zomer ga ik de printerpoort opvoeren door een bus versterker aan te brengen en denk dat dan het probleem is opgelost.
Ook op deze PC een hard disk gemaakt met Win 98SE, dit met veel kunst en vlieg werk, maar het resultaat was hetzelfde, dus de printer uitgang.

Zo zie je dat MrDirect wel degelijk werkt met verschillende OS van Windows en niet alleen in DOS zoals Wim Ros beweerd. Het probleem is meestal de laptop zelf waarvan de I/O poorten in marges zijn uitgevoerd en soms niet werkt naar onze verwachtingen.

Heb je niet de oplossing gegeven maar ik zal wel dit draadje blijven volgen en hoop ook dat ik hier nog wat van kan leren.

Groeten Frans
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 30 apr 2015 :  19:32:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door FransX
Dus Wim Ros, weet niet of jij enigszins ervaring mee heb hierin, als dat niet zo mocht zijn, en dat zal wel uit jou manier van reageren, reageer dan niet.
Hier op dit forum willen we leren van elkaar, al is het nog zo'n stomme vraag, leer altijd hiervan en reageren, doe dit met enig respect naar anderen.


Sorry hoor Frans maar hier doe jij wel heel erg uit de hoogte.
Kijk ik bij jouw naam, zie ik maar liefst 5, ik herhaal maar liefst 5 reacties op dit forum,
Kijk ik bij Wim, Zie ik er 4006 berichten.
Dus ja, ik denk dat Wim er helemaal geen verstand van heeft
Als je de moeite had genomen om eens te kijken hoeveel kennis Wim heeft had je misschien niet zo gereageerd. Ik denk, nee weet haast wel zeker, dat er op dit forum niemand rondloopt die meer kennis heeft van de verschillende digitale systemen, al dan niet in combinatie met Koploper.
En ja daar leren wij allemaal nog dagelijks van.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 apr 2015 :  20:02:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door FransX

Hallo
Eigenlijk wilde ik niet reageren maar toch na een nachtje slapen doe ik het alsnog.
Dat Wim Ros beweerd dat MRdirect alleen onder Dos werkt en niet anders is niet geheel waar. Het programma is inderdaad onder Dos geschreven maar met Windows met een Dos venster goed werkend. Werkend met Windows 3.1, met Windows 95, met Windows 98SE en zelfs met Windows XP pro. Dus Wim Ros, weet niet of jij enigszins ervaring mee heb hierin, als dat niet zo mocht zijn, en dat zal wel uit jou manier van reageren, reageer dan niet.



Dat is voor jouw een vraag, voor mij een weet.

quote:
Hier op dit forum willen we leren van elkaar, al is het nog zo'n stomme vraag, leer altijd hiervan en reageren, doe dit met enig respect naar anderen.



Daar ben ik het helemaal mee eens, lees je eigen reactie nog eens een aantal keren, en kijk dan eens in de spiegel.

Verder besteed ik hier geen tijd en energie meer aan, als jij het beter weet mag je het oplossen.

Bye Bye


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

robbie103

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 01 mei 2015 :  10:20:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even wat meer gezocht op internet, veel wijzer geworden over seriele poorten ed, maar ook dat een pc toch wel een geaard stopcontact wil hebben...
Probleem opgelost.

En Wim, zoals ik al schreef, jarenlang heeft het bij mij prima gedraaid onder win2k, Marco mrdirect geeft zelf aan dat het onder win 95/98 waarschijnlijk wel werkt (en dat klopt dus ook).

grtz robbie



koploper + mrdirect
Bentheim Rheine met een beetje fantasie 1977
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 mei 2015 :  11:36:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door robbie103


En Wim, zoals ik al schreef, jarenlang heeft het bij mij prima gedraaid onder win2k, Marco mrdirect geeft zelf aan dat het onder win 95/98 waarschijnlijk wel werkt (en dat klopt dus ook).



Robbie, maar dan is het ook net zo waarschijnlijk dat het niet goed werkt.
Je hebt het weten op te lossen, en het werkt weer bij jouw, daar gaat het uiteindelijk om, niet om wie de grootste de dikste of de lekkerste heeft.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

robbie103

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 01 mei 2015 :  13:52:50  Toon profiel  Reageer met citaat
De kans op wel is omgekeerd evenredig met de kans op niet, die kansen zijn dus zeker niet even groot, omdat waarschijnlijk wel betekent dat de kans groter is dat het wel werkt dan niet...Dat doet onverlet aan de zaak dat de kans dat het wel werkt onder DOS waarschijnlijk het grootst is...

koploper + mrdirect
Bentheim Rheine met een beetje fantasie 1977
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 mei 2015 :  14:47:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Robbie, je wil graag gelijk hebben merk ik, nu je hebt helemaal gelijk. Nergens schrijf ik dat de kans 50% is, die kans bestaat alleen als je schrijft hij doet het wel of hij doet het niet. Verder gaf je al aan dat het werkt en dat een olifant de grootste heeft, of was het nu een Walvis? Ik ga weer lekker met mijn treintjes en soldeerbout spelen, stel voor dat ook jij weer iets nuttigs gaat doen.

Bye Bye


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 01 mei 2015 15:14:50
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina