Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 93 / Bezoekers Vandaag: 1193
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 675
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelders plaatsen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

biem

Netherlands
95 berichten

Geplaatst - 11 apr 2006 :  11:27:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Ik heb de definitieve uitvoering van mijn schaduwstation klaar, heb daar op papier alvast de bezetmelders in geplaatst, zou iemand aub. eens willen kijken of dit een beetje klopt (rode streepjes zijn de bezetmelders)





http://members.lycos.nl/biem1/bezet1.JPG

Ik heb allle wissels voor en na voorzien van bezetmelders,lijkt me iets teveel , maar dat hoor ik graag

Geert

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  11:51:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit is niet helemaal juist.

De sporen tussen de wissels, lijken mij de opstelsporen, dus daar moet je trein dan stoppen en wachten. Dit is nu aangesloten op een enkele bezetmelder. Dus heb je hier een blok gemaakt met 1 melder.

De trein die nu binnenkomt op dit blok zal onmiddellijk stoppen, dus zal de wisselstraat bezet houden.

Wat je dus moet doen is het spoor tussen de wissel verdelen in twee bezetmeld delen.

Een aankomst melder en een stopmelder. Lees verder de help functie bij het programma.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  12:31:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb hopelijk het goede gelezen , het gaat over opstelsporen,


,
heb mijn plan aangepast, waarbij zwart de bezetmelders zijn
Kan dit dan zo werken ?

Geert

Bewerkt door biem op 11 apr 2006 13:17:54
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  13:37:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Geert,

Zodra een loc een spoor binnenkomt zal deze meteen afremmen en stoppen en afhankelijk van de lengte kan deze de wissels bezet houden. Een blok deel je in twee gedeeltes op, deel 1 als afremtraject en deel twee als stop traject. Elk deel krijgt zijn eigen melder, eerste melder om af te remmen naar min snelheid en tweede melder om te stoppen.
Hopelijk is het iets duidelijker voor je.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  13:48:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb de tekening weer aangepast



http://members.lycos.nl/biem1/bezet3.JPG
Als ik het nu goed begrijp, heb ik 1 bezetmelder voor de wisselsstraat en op ieder opstelspoor 2 bezetmelders (1 om te remmen en 1 om te stoppen).

Vindt het nogal een moeilijk iets , heb al een keer mijn IB opgeblazen, vandaar dat ik dit graag in 1 keer goed doe

Alvast weer bedankt

Geert
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  14:55:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Geert,

Twee opmerkingen nog.
De stopmelders zou ik wat langer maken, ze lijken me wat te kort.
Het lange blok zou ik opdelen in drie delen.
Een deel als binnenkomst(melder), het tweede gedeelte als remweg(melder), dat is het gedeelte tussen rood en rood. Het stukje zwart zwart als stopmelder.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  15:34:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub

Ik probeer het echt te begrijpen,maar kom er niet uit:
Met te korte stopmelder bedoel je waarschijnlijk de afstand tussen melder en begin wissel.
Het lange blok , welk blok bedoel je daarmee > dat stuk van einde wisselstraat naar begin wisselstraat ?

Geert

Bewerkt door biem op 11 apr 2006 15:37:05
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  15:55:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Geert,

Met te korte stopmelder bedoel ik inderdaad de afstand tussen stopmelder en wissel.
Een trein die het blok binnenkomt gaat afremmen tot gemiddelde snelheid, zeg even 40km/u. Als vervolgens de trein op het stopgedeelte (stopmelder) komt gaat deze afremmen tot stilstand. Mocht dit gedeelte nu te kort zijn dan stopt de lok op de wissel.
Het lange blok bedoel ik inderdaad het stuk tussen einde wisselstraat en begin wisselstraat.

Groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  16:25:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb weer even een plaatje gemaakt, het lange stuk even weggelaten omdat dat vervalt als links de railspiraal komt (het lange stuk is dus tujdelijk , om te kijken of de opstelsporen met de bezetmelders goed werken)


Download Attachment: bezet2.JPG
62.97 KB

De binnenkomst 1, heet dus de "gemeenschappelijke binnenkomstmelder", bestaat dus uit een geisoleerd railstuk, voorzien van bezetmelder.
Dan afhankelijk van welk opstelspoor vrij is komt de trein op bijv. 2 of 3 , welke op het eind voorzien is van een lang stuk geisoleerd rail, welke dienst doet als stopsectie (voorzien van 1 bezetmelder)
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  16:34:43  Toon profiel  Reageer met citaat

Download Attachment: Blok.JPG
28.84 KB


Roze = gezamelijke binnenkomstmelder.
Oranje = Remmelder.
Rood = Stopmelder.

Dit is zoals het in je voorbeeld staat. (Handleiding).

Er staat ook een ander voorbeeld.

Vergeet de Roze als gezamelijke binnenkomstmelder.

Maar maak gebruik van de oranje en rode gemarkeerde stukken.
Dan maak je een blok met twee bezetmelders. Dit doe je als je het schaduwstation in slechts 1 richting benadert.

Wil je het schaduwstation in 2 richtingen benaderen, en je wil bezetmeldcontacten sparen, dan moet je de eerste methode gebruiken met een gezamelijke binnenkomst melder, wel aan beide zijden 1 natuurlijk, dus beide wisselstraten.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  17:03:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Dus als ik dat naar mijn plan terughaal


Download Attachment: bezet2.JPG
62.97 KB
Dan is 1 de gezamenlijke binnenkomstmelder en bijv. 2 de stopmelder

Geert

Vindt het wel moeilijke materie

Het lange stuk voor de stopsectie , dat wordt toch niet gedetecteerd

Bewerkt door biem op 11 apr 2006 17:12:00
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  17:15:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja,
En tussen 1 en 2 de remmelder.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  17:24:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Okay , plaatje even compleet gemaakt


Download Attachment: bezet3.JPG
64.04 KB
1 geisoleerd , binnenkomstmelder
5 geisoleerd , remmelder
2 geisoleerd , stopmelder.

Groeten en alweer bedankt

Bewerkt door biem op 11 apr 2006 17:24:56
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  17:28:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Geert,

Goed.

Vindt het wel moeilijke materie
Je leert snel.

Succes
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  17:38:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub
De vorige keer vroeg ik niets , ben gelijk begonnen met proberen, toen mijn IB opgeblazen, vandaar de vele vragen !

Als ik nu punt 4 ook nog voorzie van een bezetmelder, heeft dat zin .

Groeten Geert
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  17:44:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Geert,

Dit heeft niet veel zin.

Hub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina