Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 176 / Bezoekers Vandaag: 805
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 onwillige lokdecoders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hvdbroek

Netherlands
17 berichten

Geplaatst - 07 apr 2006 :  18:42:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,
Om met Koploper te leren werken, heb ik de testbaan nagebouwd van Chris Burger. Ik gebruik een Twincenter en Lenz LE1035 lokdecoders. Alles aangesloten zoals het hoort en verwerkt in Koploper. Nu doet het volgende probleem zich voor. Een aantal loks rijden perfect, zowel vaste- als variabeleroute. Stoppen op tijd, keren, geven voorrang, enz. Bij een aantal loks blijkt alles goed te verlopen, maar gaan op het laatst toch een eigen leven rijden en storen zich niet meer aan stations- of vrije blokken en blijven rondjes rijden, met alle gevolgen van dien. Zowel in de vaste- als var.route.
Ik heb de decoders uit de "goede" loks gehaald en deze geplaatst in de "foute" loks, maar dat hielp niets. De "foute" decoders in de goede loks geplaatst, de treinen liepen volgens het juiste protocol/programma. Dus aan de decoders kan het niet liggen. Decoders gereset, opnieuw benoemd, programma van Koploper nagelopen, niets hielp. Wat doe ik fout of wat is hier aan de hand?
Met vriendelijke groet,
Henk van den Broek

Bewerkt door hvdbroek op 07 apr 2006 18:50:04

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 07 apr 2006 :  22:55:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit heeft niets met je decoders te maken, dit heeft te maken met het waarschijnlijk missen van een bezetmeld commando, dus Koploper blijft oneindig wachten op een bezetmelder. Zet de spookmeld optie even aan dan kun je makkelijker achterhalen waar het eventueel fout gaat.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 apr 2006 :  07:27:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Henk,

Twee tip: kijk eens in het rijwindow van een loc die op hol is geslagen: hierin staat onderin de status balk ook nog naar welk bezetmeldpunt de locomotief aan het wachten is.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

hvdbroek

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 08 apr 2006 :  09:37:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,
Bedankt voor de tips. Ik zal een en ander uitzoeken. Blijft nog wel de vraag waarom de ene lok perfect rijdt en de andere de genoemde problemen geeft.
Groet,
Henk
Drachten
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 08 apr 2006 :  10:19:15  Toon profiel  Reageer met citaat
En dat heeft dan weer te maken met de manier waarop je terugmeld.
Dus via stroomdetectie, of op een andere manier, en het type terug en bezetmelder je nu gebruikt.
En de manier waarop het is aangesloten, dus het is afhankelijk van heel veel factoren.

Sprinter.

Bewerkt door peter op 09 apr 2006 11:50:55
Ga naar bovenaan de pagina

hvdbroek

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 09 apr 2006 :  12:45:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik blijf het vreemd vinden. Decoders zijn gelijk, terugmelders zijn gelijk (S88), wisseldecoders hetzelfde, hetzelfde Twincenter. Het railplan van Chis is hetzelfde. De helft van mijn lokomotieven reageert positief, de overige laten het afweten. Ik zie tot nu toe geen foutmeldingen.
Treingroet,
Henk van den Broek
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 apr 2006 :  12:52:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Ik kan je dan alleen maar adviseren om de communicatielogging eens goed te gaan bekijken voor de locs die niet goed reageren.
Kijk of Koploper wel de opdrachten uitstuurt en of de bezetmeldpunten die worden verwacht inderdaad binnenkomen (of het laten afweten).

Jij zegt alleen dat je geen foutmeldingen ziet, maar je geeft ook verder geen houvast voor ons om je verder te laten helpen.
Wat staat er bijvoorbeeld onderin het rijwindow van een loc die niet goed reageert? Op welke bezetmeldpunt wacht deze en is deze inderdaad niet door Koploper ontvangen.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 09 apr 2006 :  12:53:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Geef ons dan eens wat meer informatie.

Welke rails gebruik je?
Op welke manier meld je de aanwezigheid van een trein?
Wat zijn is het gebruikte rijdende materiaal?

Sprinter

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 apr 2006 :  13:00:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by hvdbroek
Een aantal loks rijden perfect, zowel vaste- als variabeleroute.

Hoewel het vermoedelijk niets met jouw probleem te maken heeft, raad ik je aan de vaste- en variabele routes te verwijderen. Pas als je zonder routes een goedlopende baan hebt, heeft het zin om aan vaste en variabele routes te gaan denken. Door al eerder die routes te gebruiken, maak je het jezelf alleen maar onnodig lastig bij het zoeken naar problemen.

Dan betreffende jouw problemen, als ik het goed begrijp zijn die locgebonden en niet decodergebonden? Dan zou ik toch eens kijken of de betreffende locs volledig in een meldsectie passen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 09 apr 2006 :  13:08:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by hubertus

Dan betreffende jouw problemen, als ik het goed begrijp zijn die locgebonden en niet decodergebonden? Dan zou ik toch eens kijken of de betreffende locs volledig in een meldsectie passen.

Huub



Volledig in een meldsectie passen??? Waarom moet dat volgens jouw, dat heeft toch niets te maken met het ongecontroleerd verder rijden.

Sprinter
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 apr 2006 :  13:19:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Gezien de beschikbare informatie, rijdt Henk met tweerail en zal dus waarschijnlijk op basis van stroomdetectie werken.
Een loc die niet volledig in een meldsectie past kan zijn spanning elders vandaan halen. Zeker als de niet gemelde secties rechtstreeks (zonder diodes) zijn aangesloten op de centrale, is dit zelfs heel waarschijnlijk. Stroom kiest immers de makkelijkste weg. In dat geval zal de melder geen verbruik detecteren, dus ook niets melden.
Het kan ook zijn dat de detectieschakeling voor bepaalde locs niet gevoelig genoeg is.

Huub

Bewerkt door hubertus op 09 apr 2006 13:20:55
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 09 apr 2006 :  14:26:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

hvdbroek

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 10 apr 2006 :  09:30:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Het klopt helemaal. Beginnersfoutje. De bloksecties zijn veel te klein/kort voor grote/lange lokomotieven. In de beginfase heb ik kleine lokomotieven gebruikt op de testbaan van Chris, dat ging uitstekend, totdat er langere lokomotieven werden gebruikt. Met de functies van de sounddecoder ga ik nu aan het proberen.
Met vriendelijke groet,
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

Hans

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 10 apr 2006 :  11:21:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Misschien ter info nog even het volgende. Ook ik rij met 2 rail en stroomdetectie. Ik heb ook lange locs maar alle locs worden direct gedetecteerd zodra de eerste as waar stroom van de rails wordt afgenomen de detectiesectie in rijdt. Natuurlijk heeft dat met de gevoeligheid van de stroomdetectie te maken maar ook met wat andere zaken.
Detecteer jij b.v. op de gehele baan of alleen kortere stukken aan begin en eind van een blok (plus eventueel extra stop of afrempunten)? Als je laatste doet en je past de voor de stroomdetectie de veel gebruikte diode schakeling toe zal de spanning op die detectiestukjes door de spanningsval over de diodes iets lager zijn dan op de niet gedetecteerde delen. Daardoor zal de detectieschakeling pas aanspreken zodra de gehele loc op de detectiesectie staat.
Je kunt de detectie verbeteren door te zorgen dat de spanning op de baanstukken waar geen detectie plaatsvindt gelijk is aan die op de detectiesecties. Dit kun je eenvoudig doen door ook in deze een diode schakeling in de leiding op te nemen.

Hans
Ga naar bovenaan de pagina

hvdbroek

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 10 apr 2006 :  12:35:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,
Wat bedoel je met stroomdetectie en waar zit de diodeschakeling in (S88?)?
Ik heb een tweerailsysteem (profi-Fleischmann), welke is aangesloten aan het Twincenter (Twincenter krijgt voeding via een externe trafo). Ik rij in één richting, behalve bij rangeren. Ik rij zowel Fleischmann, als Roco.
Op de modelbaan is de linkerspoorstaaf bv. de "plus(kan niet bij digitaal, maar als voorbeeld)" en de rechterspoorstaaf de "min". In de rechterspoorstaven zijn geïsoleerd de bezetmelders (S88 Littfinski Daten Techniek) opgenomen(± 30 cm), twee per blok. Voeding weer van het Twincenter. De eerste als binnenkomstmelding (afremmen gaat eventueel beginnen, afh. van de situatie) en de tweede als stopmelding (of blok vrij, afh. van de situatie).
Hierbij zijn de aansluitvoorbeelden van LDT gebruikt (http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_nl.htm).
Groet,
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 10 apr 2006 :  13:50:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat is het preciese type melder welke je gebruikt?

Sprinter.


Edit door Peter: Vragen om informatie is prima Sprinter, maar op gebiedende toon wordt hier niet geaccepteerd

Bewerkt door peter op 10 apr 2006 16:51:36
Ga naar bovenaan de pagina

hvdbroek

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 10 apr 2006 :  16:07:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Sprinter, ik ben maar een beginner. Ik gebruik als terugmeldmodule de RM-GB-8 van LDT. Voor wisseldecoders S-DEC-4-DC van LDT.
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

Hans

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 10 apr 2006 :  17:39:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

De diodeschakeling waar ik (en ik zag nu pas dat Huub al eerder was, sorry Huub)het over had zit bij jouw in je LDT terugmeldmodule: 4 stuks per terugmeldsectie. Die diodes staan in serie met de voeding in een sectie en veroorzaken dus een kleine spanningsval.
Waarschijnlijk heb je de overige delen van de baan (waar geen detectie plaatsvindt) rechtstreeks op je twincentrum aangesloten. Daar staat de standaard digitale spanning. Om te zorgen dat de spanning op alle baandelen gelijk is kun je ook in deze leiding vier diodes opnemen.

Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 10 apr 2006 :  23:16:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by Sprinter

Wat is het preciese type melder welke je gebruikt?

Sprinter.


Edit door Peter: Vragen om informatie is prima Sprinter, maar op gebiedende toon wordt hier niet geaccepteerd



O, en naar mij schreeuwen dat mag wel?
Ga naar bovenaan de pagina

peter

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  07:51:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van peter  Reageer met citaat
Dat jij dat als schreeuwen ervaart kan ik niet zoveel aan doen. Ik ben hier beheerder en ik spreek een gebruiker aan op zijn taalgebruik, dat doe ik op alle fora die ik beheer in dezelfde bewoordingen en daar heb ik nog nooit klachten over gehad.
Ik ga er van uit dat de boodschap duidelijk is en dat we nu weer terug gaan naar het topic...

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina