Auteur |
Onderwerp |
|
WimNa
Netherlands
2 berichten |
Geplaatst - 31 dec 2014 : 19:03:27
|
Op mijn treinbaan ga ik een kopstation maken waarbij de treinen achteruit het station in gaan. De besturing is dmv Koploper en als terugmelding wordt stroom detectie gebruikt.
Mijn vraag is waar ga je de bezetmelders plaatsten? De eerste wil ik bij de ingang, voor de wissels bij het station plaatsen (is dit een goede mogelijkheid?) maar waar plaats je dan de volgende? (net na de wissels, aan het eind of op het hele stationsspoor?)
De lastigheid is dat ik treincombinaties heb die 60cm lang zijn en zowel op de voor- als op de achterwielen stroom afnemen en misschien zal er bijvoorbeeld eens een goederen trein stoppen die alleen bij de locomotief stroom af neemt. De treinen zullen achteruit rijdend het station in gaan.
Zijn er, in combinatie met de plaatsing van de bezetmelders, binnen Koploper instellingen om op de juiste plek te stoppen?
Mvg, Wim
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2014 : 22:06:45
|
Hallo Wim,
Welkom op het forum.
Je kunt inderdaad een gemeenschappelijke bezetmelder voor je wissels gebruiken. Vervolgens heb je verschillende mogelijkheden: Je kunt de stopbezetmelders in de kopsporen helemaal aan het einde plaatsen. de treinen zullen dan ook allemaal naar het einde van het spoor rijden en daar stoppen. Met doorrijden in cm kun je de precieze stopplaats dan nog een beetje bijwerken. Je kunt in de kopsporen ook meer bezetmelders aanbrengen en dan met alternatieve stopplaatsen voor treinen met verschillende lengte ook verschillende stopplaatsen creëren. Als je wilt dat alle treinen in je kopstation netjes gaan stoppen, moet je wel de laatste wagons ook stroom laten afnemen, bijvoorbeeld door een klein weerstandje van ca 10k over de isolatie te zetten.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 31 dec 2014 22:08:57 |
|
|
WimNa
Netherlands
2 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2015 : 11:44:32
|
Dirk,
Bedankt voor jou informatie, ik zal hiermee een gaan experimenteren. |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|