Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 54 / Bezoekers Vandaag: 336
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 381
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 logische actie - aantal blokken bezet: treinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marcobello

103 berichten

Geplaatst - 13 dec 2014 :  12:32:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een vraag. Kan er iemand me uitleggen hoe je werkt met de logische actie [aantal blokken bezet: treinen]. Ik zou daar een getal op verwachten, maar logische acties geven enkel als return een WAAR of NIET WAAR. Wanneer krijg je dus een WAAR en wanneer een NIET WAAR op deze logische actie?

Marc Stevens

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 13 dec 2014 :  12:51:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als je drie blokken op je logische actie aanvinkt dan is de actie waar als ze alle drie bezet zijn, lijkt mij logisch.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 13 dec 2014 :  13:09:15  Toon profiel  Reageer met citaat
De waarde wordt vergeleken met de waarde in de geselecteerde telfunctie.
Dus stel dat de telfunctie waarmee je vergelijkt de waarde 2 heeft en de vergelijking is "groter dan", dan is de logische actie waar als er zich in de aangevinkte blokken drie of meer treinen bevinden.

Huub

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 13 dec 2014 :  14:14:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooie functie! Bedankt voor jullie antwoord. Ik zou toch graag nog meer lezen over de logische acties van Koploper, maar vind zulke lectuur niet zo meteen. Kent iemand goede verwijzingen naar documenten of URL's waar die logische acties worden toegelicht of waar er voorbeelden van worden gegeven?

Een mooie die ik al wel vond is:
http://fuchswald.weebly.com/besturing.html

Marc Stevens

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 13 dec 2014 :  15:10:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat bedoel je precies?
De basis is namelijk standaard logica, vergelijkbaar bijvoorbeeld met de logische functies in excel. Daar valt niet zo veel over uit te leggen.
De voorwaarden wanneer iets waar is, zijn uitgelegd in de helpfile. Als je er daarmee niet uitkomt, kun je het op dit forum vragen, zoals je hebt gedaan. En vaak helpt het ook om het gewoon eens uit te proberen in een database. Met het schermpje "uitkomst logische acties" kun je precies zien wat er gebeurt.

Huub

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 13 dec 2014 :  16:12:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Wel Huub, ik kan me niet altijd goed voorstellen waarvoor je een aantal van die Wanneer-waar's kunt gebruiken bij je spoor. Het zou leuk zijn te horen welke waarvoor kunnen gebruikt worden. Maar ik probeer doorlopend te begrijpen waar dingen voor dienen. Het is echter wel een klus. Ik vraag me af hoeveel gebruikers van Koploper die logische acties echt onder de knie hebben.
Zelf vind ik het machtig om op mijn scherm waarden te zien die met mijn spoor (in opbouw) te maken hebben. Ik kan ondertussen bv. zien hoeveel treinen er rijden op booster 1 (Twin Center zelf) en hoeveel op booster 2 (extra booster). Ik krijg ook via de schakelaar functie door in welk blok een trein rijdt en waar hij stilstaat.

Marc

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 13 dec 2014 :  19:40:40  Toon profiel  Reageer met citaat
De meeste zullen voor zich spreken, denk ik.
En deels zullen er ook wel voorwaarden tussen zitten die heel specifiek voor bijvoorbeeld railz zijn ingebouwd. Zullen in het algemeen niet vaak door de 'gewone' gebruikers worden toegepast, maar mocht het een keer zo uitkomen, is het handig dat het erin zit.

En als ik zo eens door databases struin die op dit forum worden geplaatst, worden logische acties best vaak gebruikt. En meestal ook nog eens op een goede manier.

Huub

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 14 dec 2014 :  12:54:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Marcobello

Ik zou toch graag nog meer lezen over de logische acties van Koploper, maar vind zulke lectuur niet zo meteen. Kent iemand goede verwijzingen naar documenten of URL's waar die logische acties worden toegelicht of waar er voorbeelden van worden gegeven?

Nou ga ik iets heel raars zeggen.
Wat dacht je van de Koploper helpfile/handleiding.
Lees maar eens vanaf blz 193.
Daar staan alle mogelijkheden met een korte uitleg beschreven.
Inclusief een voorbeeld voor een overwegsturing.

Verwijzingen naar een andere site lijkt me vrij zinloos omdat die niet over Koploper gaan.

Gr.
Eric

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 14 dec 2014 :  19:56:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,

Die bladzijden las ik al. Meer lectuur en andere voorbeelden blijven welkom. Op de interessante "fuchswald"-site vind je een voorbeeld waarin Koploper wel gebruikt wordt. Er zullen er nog wel andere zijn.

Marc

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 dec 2014 :  20:04:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

De enig juiste informatie vind je in de handleiding en hier rechtstreeks van de ontwikkelaar.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina