Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 80 / Bezoekers Vandaag: 3450
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelders LocoNet via ECoS
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eenerspoor

Netherlands
161 berichten

Geplaatst - 05 dec 2014 :  19:02:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik ben begonnen mijn baan om te zetten van LocoNet (en TwinCenter) naar de ECoS. Bezet- en terugmelding wordt d.m.v. de S88LN van Rosoft via de L.net converter 50097 doorgegeven aan de ECoS. Dat werkt ook: Ik zie de melders die actief zijn en ook de veranderingen.

Maar hoe krijg ik die bezet- en terugmeldingen nou in Koploper? In het testprogramma zie ik ze niet.

Mvg,
Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter, Loconet;

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 05 dec 2014 :  19:33:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Loconet terug melders via de ECoS worden achter de normale S88 uitlezing geplaatst.
Ik gebruik zelf geen gewone S88 terug melders dus begint bij mij de melding gewoon bij module 1 (mits je de modules bij Loconet ook vanaf nr 1 gebruikt)

Ik gebruik Loconet terugmelding via de ECoS naast HSI-88.
Werkt perfect (Uitbrieding gaat alleen nog maar via Loconet)

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 dec 2014 :  21:17:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk, een andere manier is gebruik maken van Communicatie logging specifiek dan zie je wat de ECoS naar Koploper doorgeeft en wat hij ontvangt.
LocoNet melder beginnen met header 200.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Freak

68 Posts

Geplaatst - 05 dec 2014 :  22:03:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Aanvulling op wat Johan schrijft.
LocoNet terugmelders via L.net Converter 50097 worden automatisch achter de S88 modules geplaatst. Stel je gebruikt 2 S88 modules en 2 Loconet modules.
In de ECoS maak je voor de S88 twee modules aan voor de contacten 1.01 t/m 2.16.
Vervolgens maak je in de ECoS twee LocoNet modules aan, ook met de nummers 1.01 t/m 2.16.
In Koploper maak je 4 modules aan voor de contacten 1.01 t/m 4.16.
Koploper ziet de modulevolgorde als volgt:
S88: contacten 1.01 t/m 2.16 en LocoNet: contacten 3.01 t/m 4.16
Zou je een derde S88 module (3.01 t/m 3.16) toevoegen dan schuiven de beide LocoNet module automatisch op naar de contacten 4.01 t/m 4.16.
Verder dient je de aardklem van de L.Net Converter met de baanmassa te verbinden.

Mvg,
Peter

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 06 dec 2014 :  09:23:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor jullie antwoorden!

Ik heb geen S88 modules in de ECoS en 4 LocoNet modules. Die laatste zijn automatisch aangemaakt en werken ook, dat zie ik in het display.

In het testprogramma van Koploper zie ik geen melders aan gaan. Ze blijven allemaal uit.
Maar toen ik zonet een trein op handbesturing vanuit Koploper liet rondrijden, zag ik wel melders aan- en uitgaan. De blokken waar de melders in zitten worden netjes bezet en weer vrij gemeld. In het communicatielog staan de melders ook vermeld met aan en uit.

Dat lijkt dus te werken.

Maar hoe komt het dat ik het testprogramma geen melders aan zie gaan? Toen ik met TwinCenter reed, zag ik dat wel.

@Wim:
Wat moet ik in communicatielogging aanvinken om de communicatie met de ECoS te registreren?

Mvg,
Henk

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 dec 2014 :  11:49:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Dat komt omdat Koploper alleen op veranderingen reageert, en omdat LocoNet ook alleen maar veranderingen doorgeeft, en dus niet constant de status van de melders staat te scannen, wat de s88 aansluiting van de TC wel staat te doen.
Truc om de melders door te geven is even de Go toets op de TC te drukken.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Freak

68 Posts

Geplaatst - 06 dec 2014 :  13:35:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eenerspoor

Maar hoe komt het dat ik het testprogramma geen melders aan zie gaan
Bij de ECoS
Na Start Communicatie > Algemeen > Testprogramma > Bezetmelders zie je in eerste instantie geen melders aan gaan.
Na de een eerste verandering zie je de contacten pas oplichten.

Mvg,
Peter

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 06 dec 2014 :  17:28:27  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim:
Bedoel je dat een druk op de Go-knop van ECoS ervoor zorgt dat de status van alle melders wordt doorgegeven aan Koploper?

@Peter:
Ik heb weer die ene lok een rondje laten rijden, met het venster van het testprogramma open en nu zag ik idd melders aan- en weer uitgaan.
Dat werkt dus.

Ik heb nu ook een trein laten rijden volgens bestemming en toen dat goed ging ook 2 treinen automatisch laten rijden. Dat ging ook allemaal goed.

Mvg,
Henk

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 06 dec 2014 :  21:59:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Loconet via de ECoS werkt hier vanaf de eerste minuut goed dus bij jou ook Henk (waarom niet)
Gewoon vertrouwen hebben in het spul

Mvg, Johan
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina