Auteur |
Onderwerp |
|
Martijn1974
Netherlands
83 berichten |
Geplaatst - 07 nov 2014 : 12:56:35
|
Hallo,
Ik ben sinds kort bezig in Koploper, en heb al aardig door hoe een en ander werkt. Ik heb mijn hele baan er reeds in staan, inclusief terugmelders en wissels. En de treinen lopen in de Demo-modus prima automatisch. De daadwerkelijke baan moet nog gebouwd. Ik heb een test ovaal, ook door Koploper aangestuurd en ook dat loopt prima. Maar nu heb ik toch een vraag over de wisseldecoder instellingen. In: Onderhouden -> Baan definities -> Digitale onderdelen kan ik de wisseldecoder aangeven. Echter als ik 1 wisseldecoder selecteer krijg ik adres 1t/m 4. Ik heb fysiek 8 wissels per decoder (DR4018). Dus nou moet ik in Koploper 2x zoveel wisseldecoders opgeven dan ik werkelijk gebruik?! Want Koploper komt op adres 1 t/m 8 met twee decoders, terwijl ik dat met eentje af kan.
Nu heb ik voorheen bij gebruik op mijn ECoS-2 mijn wisseldecoders hoge adressen gegeven vanaf 53 omdat ik ze niet dezelfde adressen mogen hebben als je treinen (heb ik begrepen).
Ik heb 19 wissels in mijn huidige spoorplan zitten. Wissel 1 heeft dus adres 53, is getest en werkt feilloos met Koploper. Nu moet ik alleen wel 18 wisseldecoders opgeven omdat hij denkt dat de eerste 52 wissels er ook aan hangen. (52 + 19 = 71 / 4 = 18* afgerond) Pas dan is mijn Demo-koploper baan fout melding loos.
Is dit akkoord zo? Of moet ik iets aanpassen?
mvg, Martijn.
|
Bewerkt door Martijn1974 op 07 nov 2014 12:58:40 |
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 07 nov 2014 : 13:57:47
|
Je moet inderdaad een wisseldecoder voor acht adressen als twee decoders in koploper invoeren. Maar wisseladressen en locadressen staan los van elkaar. Tenzij hier sprake zou zijn van een specifiek Ecos-probleem, kun je gewoon je wisseladressen bij 1 laten beginnen.
Huub |
|
|
Martijn1974
Netherlands
83 Posts |
Geplaatst - 07 nov 2014 : 14:12:50
|
Dankjewel voor de opheldering aangaande de telling van wisseldecoders. Ik zal mij eens verdiepen in de adressering ervan, al leidt het voor zover ik kan zien niet problemen nu.
mvg, Martijn.
|
|
|
Blausee-Mitholz
Netherlands
98 Posts |
Geplaatst - 07 nov 2014 : 18:12:03
|
ECoS heeft geen probleem dat wissel en lok adressen elkaar bijten.
Mvg, Johan
Mvg, Johan |
|
|
|
Onderwerp |
|