Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 89 / Bezoekers Vandaag: 3486
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Locomotieffuncties schakelen in vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eenerspoor

Netherlands
161 berichten

Geplaatst - 26 sep 2014 :  17:39:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Is het ook mogelijk om in een vaste route functies van een loc te laten schakelen?
Ik weet hoe je dat kunt doen in Onderhouden > Locomotieven > Functies uitgebreid, maar dat is niet wat ik zou willen.
Voorbeeld: bij een locwissel of locomloop zou ik het seinbeeld van de loc willen veranderen tijdens het rangeren. Het zou handig zijn als ik dat als onderdeel van de vaste route zou kunnen laten gebeuren.

Mvg,
Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter, Loconet;

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 26 sep 2014 :  19:48:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Ik zou dat zelf met een combinatie van logische acties en speciale acties doen. De logische actie gaat na of de loc aan de voorwaarde voldoet, bijvoorbeeld in een bepaald blok staat. Met de speciale actie stuur je dan via "Aansturen Rijwindow" de gewenste functie aan.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 26 sep 2014 :  22:35:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Een andere mogelijkheid met betrekking tot je voorbeeld.
Zet een vinkje bij "Aan bij rangeerbeweging" in de tab functies van onderhouden locomotieven bij de functie die je tijdens de rangeerbeweging wilt zien.

In de vaste route kun je aangeven "naar volgend blok is rangeerbeweging". In de blokken waar dat vinkje is gezet, worden de
locfuncties actief, waarvan je hebt aangegeven dat ze aan moeten bij rangeerbeweging.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 27 sep 2014 :  17:49:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk en Huub,

Dank voor jullie tips.
Met die van Dirk komen we waarschijnlijk het beste uit. De tip van Huub werkt ook, maar we willen niet bij iedere rangeerbeweging dezelfde functies schakelen.

Concreet:
Een railbus met bijwagen arriveert op een station. Van de railbus brandt het frontsein, van de bijwagen (met aparte functiedecoder) brandt het achterste sluitlicht. Nu ontkoppelt de railbus en de bijwagen blijft staan. Sluitlichten van de railbus gaan aan en het andere sluitlicht van de bijwagen ook. Daar branden nu dus 2 sluitlichten.
De railbus loopt om, front- en sluitsein wisselen bij het veranderen van rijrichting.
De railbus koppelt aan de andere kant aan de bijwagen. Sluitlichten van railbus en 1 sluitlicht van de bijwagen gaan uit.
Railbus + bijwagen vertrekken weer in de richting van waaruit ze zijn gekomen, met het frontsein van de railbus en het sluitlicht van de bijwagen aan. Sluitlichten zijn dus uit waar railbus en bijwagen zijn gekoppeld.
Los hiervan is ook de binnenverlichting ook schakelbaar. Voor dit alles zijn F0 t/m F6 gebruikt.

Mvg,
Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter, Loconet;
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 27 sep 2014 :  22:00:17  Toon profiel  Reageer met citaat
De oplossing van Huub is logischer!
Want bij het rangeren van de Railbus voert hij geen front/sluitlichten,
maar rangeerlichten!

Mvg,
Cees.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 28 sep 2014 :  05:23:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Je kan ook nog de "Soorten functies locomotief" (SFL) hiervoor gebruiken.

Die kan je bij de "Functies" in "Onderhouden locomotieven" aan een functie koppelen.

Je kunt in de SFL dan via Logische acties functies aan en uitzetten maar ook Toglen. Er zijn tabbladen met verschillende mogelijkheden.

Succes,

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 28 sep 2014 :  11:02:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees en Jack, dank jullie voor je reacties.

Vraag aan Cees: hoe zien de (Duitse!) rangeerlichten er dan uit? Ik meen te weten dat locs dan een beide zijden een A-sein voeren. Maar deze railbus VT75 heeft geen A-sein.

Mvg,
Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter, Loconet;
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 28 sep 2014 :  17:06:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Het Duitse rangeersein is 's nachts aan beide zijden van de lok één witte lamp en overdag niets. Maar het gewone A-sein mag ook zowel 's nachts als overdag (en moet in bepaalde gevallen zelfs).
In de tijd van de VT75 hadden ook treinen overdag normaal gesproken geen brandende frontseinenn. Al waren er wel uitzonderingen (slecht weer, tunnels zonder verlichting, stuurstandrijtuigen en specifiek benoemde baanvakken), op een Duitse baan kun je dus de frontseinen van je locs vaak uit laten.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 28 sep 2014 :  19:01:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Tja, dat kan wel, en is voor dat tijdperk kennelijk werkelijkheidsgetrouw, maar het is juist zo leuk om dit soort trucjes te realiseren in ons onvolprezen Koploper.

Mvg,
Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter, Loconet;
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 28 sep 2014 :  20:57:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Officieel is het zelfs volgens het "DB Signalbuch" zo, dat rangerende locs aan beide zijden slechts één witte lamp ter hoogte van de buffer moeten voeren TENZIJ er tijdens de rangeerbeweging één of meerdere onbewaakte overwegen worden gepasseerd (= een paar bielzen tussen het spoor als zijnde "overweg" voor overstekend personeel wordt ook als overweg gezien). In dát geval moet aan beide loczijden het A-sein worden gevoerd.

Omdat in de praktijk vrijwel altijd sprake is van het passeren van één of meerdere van dergelijke "oversteekpaden" op een rangeerterrein of in een station wordt eigenlijk altijd het hier laatst genoemde sein als rangeersein gebruikt.

In jouw geval zou ik dan aan beide zijden de frontverlichting tonen.

Mvg,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 28 sep 2014 :  22:32:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu draaf je een beetje door.
In het seinreglement wordt echt gesproken over een "Bahnübergang" en overgangen voor reizigers of personeel in een station gelden in Duitsland expliciet niet als "Bahnübergang".

Tot 1959 was het rangeersein altijd de enkele witte lamp aan beide zijden (c.q. overdag geen sein).
Vanaf 1959 was ook het toen ingevoerde A-sein toegestaan en in sommige gevallen verplicht. Als een trein de derde lamp niet had, kon nog met twee lampen worden volstaan. Ik weet niet of alle VT75 nog een derde lamp hebben gekregen.

Dus als je met rangeerlichten wilt werken bij je VT75, en je baan speelt zich voor 1959, is beide zijden één witte lamp het meest conform de werkelijkheid. Vanaf 1959 kun je kiezen voor één of twee lampen. In ieder geval geen sluitseinen tijdens het rangeren.
En met een functiemapping kun je dat dus zonder logische acties op het juiste moment tonen. Maar met logische acties gaat het ook werken, er leiden meer wegen naar Rome.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 05 okt 2014 :  17:02:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor alle adviezen. Daarmee is het gelukt om de verlichting van de railbus plus de bijwagen volgens wens te schakelen.

Mvg,
Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter, Loconet;

Bewerkt door Eenerspoor op 05 okt 2014 17:02:46
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina