Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 216 / Bezoekers Vandaag: 6402
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelder wordt niet gezien
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ron Wouters

Netherlands
17 berichten

Geplaatst - 01 sep 2014 :  22:28:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijne heren

Als het ene probleem is opgelost komt het volgende er aan. Na uitgebreid testen op mijn laptop ben ik deze week begonnen om werkelijk op mijn baan te gaan draaien. het volgende probleem is dat de trein goed meld en detecteerd tot aan blok 37 uitkomende uit blok 26 blok 37 is voorzien van bezetmelder 4.07 en 1.01. de beide melders worden in het bezetmelder testmode goed gedetecteed maar de uigaande bezetmelder word niet gezien ( of erkend ) zodat de boel vastloopt dit in tegenstelling van de testmode op mijn laptop. Het zal wel weer een kleinigheidje zijn. PS een foutje in het uploden BCk file Zolder01 is de juiste
Ron Wouters

Download Attachment: Zolder.bck
101,87 KB

Download Attachment: Zolder01.bck
94,3 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 sep 2014 :  23:32:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Voor blok 37 moet je uit blok30 komen en voor blok 30 kom je ui blok 26.

Rechtsonder in je rijwindow van je loc staat op welke melder koploper wacht of verwacht. Dat is de melder waarbij het misgaat.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ron Wouters

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  10:10:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet

Bedankt voor het meedenken. Maar zover als ik kan nagaan kan ik geen fout ontdekken omtrent de geselecteerde wissels en bezetmelders. Op mijn laptop in demo mode loopt alles gesmeerd, maar als ik een copy hiervan op mijn baan uitprobeer blijf ik met het probleem zitten dat de uitgaande bezetmelder bl 37 wel wordt gezien ( test bezetmelders ) maar niet wordt gebruikt zodat dit blok bezet blijft. Ook heb ik een andere aansluiting op een bezetmelder unit gebruikt maar ook dan wordt dit blok niet afgemeld

Ron

P de Reede

Netherlands
256 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  10:56:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Sorry zeker een verkeerde database.

Mvg Piet

Loconet s88 SD16

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  11:04:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Ron,

In demo mode zal het altijd werken, maar als in reallife de meldpunten niet overeenkomen met de opgegeven meldpunt in de database zal het niet werken.

Vandaar dat ik aangaf dat je in je rijwindow van je loc linksonder kunt zien op welk meldpunt koploper en de loc wacht, of verwacht tegen tekomen. Dat moet overeenkomen met melder op de baan. Dus als daar staat 1.01 dan moet dat ook de melder zijn die hij als volgende tegenkomt. Ik denk dat het op blok 26 al misloopt. Maar je locwindow geeft uitsluitsel daarover.

Mvg
Wim.

Bewerkt door Wim Ros op 02 sep 2014 11:27:40

Ron Wouters

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  12:25:30  Toon profiel  Reageer met citaat
wim

Dat had ik al begrepen. Het enigste wat ik nog wil proberen is twee andere bezet melders namelijk 1.01 en 1.02 aan te sluiten en ook te programmeren. dan zal moeten blijken of het blok wel goed wordt aan en afgemeld. Als alternatief kan ik ook gebruik maken van de vierde kaart.

Ron

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  12:34:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ron,

Als jij in testprogramma bezetmelders de juiste bezetmeldingen binnen krijgt en je ziet deze ook verschijnen op je intellibox in s88 monitor mode, dan moet het gewoon werken in koploper, als je aan alle voorwaarden voldoet. Dus dat de volgorde van melder en de nummering daarvan overeenkomt met de volgorde en nummering op je baan.
Geef eens aan op welk nummer koploper staat te wachten, dus het nummer wat je linksonder in je locwindow ziet staan.

Mvg
Wim

Henny

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  15:46:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Ron,

als je met een natte vinger de beide rails verbindt, wat zie je dan gebeuren.
Je kan ook het testprogramma aanzetten om de bezetmelders te testen op de baan. met die natte vinger of een draadje met een 4K7 weerstandje en dan de rails te overbruggen, dan moet de melder aanspreken en kan in het testvlak de bezetmelder zien aanspreken.

zo test ik de baan van de club op een beurs of alle bezetmelders werken voordat we gaan rijden.

Henny Noordhoek (Duiven gld)
IB-H0m-LTD-Koploper

Ron Wouters

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  22:40:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

ik heb vandaag een lok handmatig van uit blok 30 naar blok 37 laten rijden en het bezetmeldertest programma aan. Als eerste blauwe lijn blok 30 uitmelder 4.12 licht op even later licht inrij melder 4.07 blok 37 op, blauwe lijn, lijn kleurd zwart en bij het zien van uitmelder blok 37 1.01 licht deze op. Dus volgens mij is dat oke. Maar bij het automatich rijden gaat het van uit blok 30 naar 37 goed het lokplaatje geeft blok 37 als volgend blok aan Blok 37 word rood met geel als volgtraject. maar er komt geen volgend blok. Hier gaat het dus fout Hierbij een nieuwe bck fil

Download Attachment: Zolder02092014.bck
99,37 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  23:08:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hoe bedoel er komt geen volgend blok? Of haal je de begrippen melders en blokken door elkaar.

Maar een blauwe lijn geeft aan dat de melder bezet is maar niet is gereserveerd. Voor mijn gevoel gaat het op 4.12 of 4.11 al mis (blok 30)

Mvg
Wim.

Bewerkt door Wim Ros op 02 sep 2014 23:12:22

Ron Wouters

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 03 sep 2014 :  09:41:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Goeie morgen Wim

Bij vertrek uit blok 30 geeft bij rijgedrag lokplaatje netjes onderweg naar blok 37 aan. Dan wordt blok 37 rood en het volgtraject naar blok 4 geel de uitrij seinen gaan op groen De lok blijft rijden maar in blok 37. Het lijkt er echter op dat blok 37 niet wordt afgemeld. Dus hierna loopt de lok gewoon door en wordt niet meer gevolgd door de volgende bezetmelders Of te wel voor koploper blijft hij in blok 37. Nu moet er wel bij vermelden dat tussen blok 37 en blok 4 een blok twee lag die echter de volgende wissels 49 en 39/40 bezette en dus niet mee kon doen. Dit blok heb ik verwijderd. misschien zit hier het probleem. Ik heb uiteraard wel alles aangepast na het verwijderen van blok twee maar misschien iets vergeten. Ps in mijn vorige verhaaltje van gisteren. Betreffende de handmatige rit is inderdaad gebleken dat de betreffende melders wel goed werken. In Koploper net zoals de IB

Ron

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 sep 2014 :  10:52:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ron,

Ron als de loc voor koploper in blok 37 blijft staan, dat zijn de opgegeven meldpunten niet juist of zijn in de verkeerde volgorde opgegeven, of er is toch sprake van geen bezetmelding.
De vraag over welke melder koploper verwacht te ontvangen heb je nog niet beantwoord, en daar zit toch echt de oplossingen van je situatie.
Dus kijken naar Blok 4 melder 1.07 en melder 1.08. De inrijder van blok 4 is de trigger om blok 37 vrij te geven.

Dit is iets wat alleen jij kunt testen en constateren op de baan zelf, wij kunnen er in testmode niets mee.

Mvg
Wim.

Bewerkt door Wim Ros op 03 sep 2014 10:56:31

Ron Wouters

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 03 sep 2014 :  15:08:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim hij doet het

Het probleem zat inderdaad in blok 4 de inkomende bezetmelder was onjuist het moest niet 1.07 zijn maar 1.03 na een uurtje testrijden met lok handgestuurd en het testprogramma aan kwam ik er achter. Er heeft in het verleden blok 3 tussen gezeten met bezetmelder 1.03 en 1.06 hier zat dus het probleem. Ik zit er aan te denken om de gehele baan op nieuw te tekenen zodat de oude "vuiligheid" te verwijderen. Bedankt Ron

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 sep 2014 :  15:51:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ron,

Dat laatste zou ik zeker niet doen, dan is de kans groot dat je je nog meer ellende op je hals haalt, gewoon per situatie oplossen, en eigenlijk beter reageren op vragen die we je stellen, dan is het eerder opgelost, maar dat terzijde.
Koploper geeft heel erg veel informatie aan de gebruiker, alleen de kunst is deze op de juiste manier te lezen en te gebruiken.

Mvg
Wim.

Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina