Auteur |
Onderwerp |
|
wimbongertman
Netherlands
23 berichten |
Geplaatst - 10 aug 2014 : 10:19:11
|
Beste mensen,
Hierbij mijn eerste vraag. Ik heb al een poos een testbaan rijden met roco multimaus. Er is nu een 2e test baan met koploper en multimaus. Alle locomotieven zijn aan het rijden, maar met een lukt het niet op de koloper baan. Het decoder adres (12)is correct ingevoerd. Alle andere instellingen zijn precies gelijk aan de andere locs. Maar hij doet helemaal niets. Het betreft een Lenz decoder. Op de handleiding staat - digital plus / le1025E art.nr. 10133 Kan iemand met deze gegevens mij een beetje op weg (rails) helpen? |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 10 aug 2014 : 11:20:38
|
Wim,
Als alle andere treinen wel rijden op de baan en deze ene trein niet, dan zal het niet aan de baan liggen, maar aan de trein zelf.
Kun je wel de verlichting bedienen, of werkt dat ook niet? Weet je 100% zeker dat het adres 12 is?
Anders even alle locs van de baan en deze even resetten, waarde 33 in CV8 schrijven, dan zal de loc op adres 3 moeten reageren. Meer kan ik hier niet mee.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
wimbongertman
Netherlands
23 Posts |
Geplaatst - 10 aug 2014 : 21:18:23
|
Beste Wim,
Dank voor het antwoord. Op de roco multimouse baan rijd hij prima op adres 12 ook de verlichting werkt. Op de koploper baan doet hij niets. Als ik via de test de locomotieven zoek vindt koploper wel de andere drie op de adressen 2 / 7 en 15. Deze heb ik ingesteld op adres 12 en op adres 12 gebeurt er helemaal niets. Ik heb al eens het test programma laten scannen tot adres 1000, maar geen enkele reactie. Ik ga natuurlijk wel je tip opvolgen en kijken wat er dan gebeurt.
Groeten Wim |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 10 aug 2014 : 21:57:25
|
Wim,
Dan zal ik heel kort en simpel zijn dan doet hij het op de andere baan ook, heeft verder niets met koploper te maken, de Multi-Maus is en blijft de baas en degene die hem aanstuurt/ cq bediend.
Wat jij beschrijft als zoek functies e.d. dat is voor een doorgewinterde koploper gebruiker helemaal nieuw. Waarom zou je moeten zoeken, je weet het adres toch, dat is 12. Dus adres 12 op de juiste stappen selecteren en gaan met die trein.
Mvg Wim.
|
|
wimbongertman
Netherlands
23 Posts |
Geplaatst - 11 aug 2014 : 11:19:47
|
Ik beschrijf wat ik heb gedaan
via de multimaus: op cv8 de waarde 8 ingegeven - alle waarden naar fabrieksinstelling de decoder staat volgens multimaus handleiding nu op waarde 3 - zo heb ik dus de loc opnieuw aangemaakt in Multimaus Hij rijd en de lampen zijn te schakelen.
Vervolgens de loc op de koploper baan gezet:
op het testprogramma adresnummer 3 ingegeven hij doet niets. |
|
|
Master E
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 11 aug 2014 : 12:06:28
|
CV waarde voor Lenz moet 33 zijn om te resetten.
Gr, Marco |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 11 aug 2014 : 14:41:06
|
Beste Wim,
En op de koploperbaan kun je hem ook niet met de Multi-Maus bedienen zonder koploper?
Ik neem aan dat je voor koploper gebruik maakt van de s88XPressNetLI aangesloten op de slave aansluiting van de booster/versterker. Maar is dan ook de Multi-Maus op de Master aansluiting aangesloten, dat zou de enigste oorzaak kunnen zijn waarom het op de koploperbaan niet werkt. Deze moet wel zijn aangesloten namelijk de digitale centrale zit in het rode kasje niet in het zwarte kastje.
Vind het overigens knap als je een Lenz decoder met waarde 8 in CV8 heb kunnen resetten, zoals in mijn eerste bericht moet dat een waarde van 33 zijn.
Mvg Wim.
Bewerkt door Wim Ros op 11 aug 2014 14:42:52 |
|
|
wimbongertman
Netherlands
23 Posts |
Geplaatst - 11 aug 2014 : 15:09:21
|
Beste Wim, Marco.
Het probleem is denk mijn onervarenheid.
Ik heb een Multimaus testbaan En een Koploper testbaan met een 2e multimaus set.
Uiteraard lees je alle gebruiksaanwijzingen steeds maar door en alle punten die betrekking hebben op het probleem probeer je uit. In de gebruiksaanwijzing van de multimaus stond volgens mij dat een decoder reset gedaan moest worden via cv8 - waarde 8.
Toen ik dat deed werkte de loc op waarde 3 alleen op de multimaus. Maar uiteraard kan ik best in de war raken van alle experimenten en is hij op een andere wijze op waarde 3 beland. Op de koploperbaan doet hij in ieder geval nog steeds niets.
Ik ga nu natuurlijk nog eens een reset uitvoeren met waarde 33 - tip Marco
En Wim: op de koploper baan zit geen multimaus handregelaar. Dat heb ik dus ook nog niet getest. Ik werk uiteraard met de s88XPressNetLI alles aangesloten via je eigen handleiding. Getuige het feit de de andere locs rijden, zit hier niet het probleem.
Maar voor dat ik iedereen nu voor niets aan het werk zet. Eerst alles stap voor stap nalopen en kijken wat het eind resultaat is.
Wordt vervolgd. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 11 aug 2014 : 15:22:12
|
Beste Wim,
Als de Multi-Maus niet is aangesloten bij de Koploperbaan lijkt het mij sterk dat de andere locs wel rijden. Wat ik al eerder schreef de centrale zit in de Multi-Maus (handregelaar), deze moet op de master aansluiting van de versterker zijn aangesloten anders zal het zeker niet werken.
Mvg Wim.
|
|
wimbongertman
Netherlands
23 Posts |
Geplaatst - 17 aug 2014 : 11:31:57
|
beste Wim
allereerst moet ik een beetje beschaamd mededelen dat de multimaus wel was aangesloten maar op een onzichtbare plek was terecht gekomen. Jouw opmerking dat hij zonder de multimaus niet zou werken omdat dit feitelijk de digitale centrale is, was voor mij een verrassing. in mijn onschuld dacht ik dat die in het zwarte kastje zat en samen met koploper en de s88xpress de baan bestuurde. ik ging er van uit de handregelaar niet meer nodig was.
Nu de oplossing van het probleem: in de handregelaar stonden nog een paar test locs die o.a. decoder adres 3 en 12 gebruikten. Ik had de nieuwe loc toegevoegd via koploper en had kennelijk een conflict met de 'oude' test instellingen.
Maar goed, hand regelaar en koploper hebben ik nu precies gelijk ingesteld en alles lijkt nu goed te werken.
Iedereen bedankt voor de hulp. |
|
|
|
Onderwerp |
|