Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 188 / Bezoekers Vandaag: 2956
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 te vroeg vrijgeven wisselstraat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Populier

Netherlands
83 berichten

Geplaatst - 06 aug 2014 :  11:22:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Vannacht dacht ik dat mijn probleem met het te vroeg schakelen van wissels was opgelost na een zoek actie op het forum. In de blokken lengtes aan gegeven en bij langere treinen doorrijden alsmede wisselstraat bezet houden aan gezet. Helaas lost dit het "ontsporen probleem" door te vroeg vrijgeven van een wisselstraat niet op. Gehele trein detectie aan gezet,maximale treinlengte (180 cm) op de baan aangezet. Niets helpt.Ergens doe ik iets fout maar waar??? Bovendien kreeg ik plotseling in een blok waar trein 17 met 3 wagons terecht naar binnen reed waarvan de lok gedetecteerd werd, daarna een wagon niet en twee wagons wel een spookmelding! De inzittenden van trein 17 zouden dankbaar zijn als hun wagon niet telkens naast de baan lag.

Alvast bedankt voor de moeite,
Hennie


Download Attachment: Populier.bck
106,45 KB

m.vr.gr. Hennie

Märklin m-rail IB II en basic met loconet en stroom detectie

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 aug 2014 :  12:48:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Graag een bijkomend woordje uitleg.

Hoe lang zijn jou bezetmelder stukken ?

Als de lengte "krap" is, dan moet je van de bloklengte wel de lengte van de laatste bezetmelder aftrekken om te kijken wanneer de wissels vrijgegeven worden.

Voorbeeld:
Je rijdt in twee richtingen, een blok is 140 cm lang. vb. Blok 9
Wanneer beide bezetmelders even lang zijn is dat 70 cm.
De wisselstraat wordt vrijgeven bij het bereiken van de laatste bezetmelder is dus na 70cm. Maar de trein is langer dan 70cm..... bingo.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 aug 2014 :  13:03:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie, er zitten ook wel een paar vreemde instellingen in jouw database, bijvoorbeeld de rijweg van blok 3 naar blok 2 waarom worden daar in vredesnaam de wissel 1 en 2 gezet?

En waarom is er een virtuele melder in blok 2 als je uit blok 10,11,12 komt, waarom is dat niet gewoon de laatste melder (1.04).

Het vrijgeven gebeurd op de laatste melder, dus de afstand tussen het wissel en het begin van de laatste melder is bepalend voor je treinlengte die in dat blok past. Als je de juiste lengtes opgeeft zal het wissel nooit te vroeg schakelen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 06 aug 2014 14:17:51
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 06 aug 2014 :  19:57:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Vindt het knap als je met deze database uberhaupt kunt rijden.
Zoals Wim al aangeeft zitten er diverse vreemde instellingen in.
Naast de al aangeven rijweg zitten er nog een stuk of zes van dat soort constructies in. Dat treinen dan een verkeerde kant uit gaan is dan niet zo vreemd als er tijdens het rijden plotseling een wissel omgaat op de route van een andere trein waardoor deze verkeerd rijdt en/of ontspoort.
Loop om te beginnen eens al je rijwegen na en verwijder de wissels die daar niet in nodig zijn. Dat zal al een hoop schelen.
Verder komt je getekende sporenplan niet overeen met hoe je het in je blokken hebt opgegeven.
Zo geef je aan dat je van blok 2 naar blok 10 en 12 kan. Dat klopt niet. Je kunt alleen naar blok 11 en daarvandan weer naar 10 of 12.
En zo zullen er ongetwijfeld nog wel meer foutjes inzitten.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 06 aug 2014 :  21:56:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,
Alle begin is moeilijk. Maar alles went op den duur, zelfs hangen! De bezetmelders zijn in principe 1 raillengte =18 cm. Dit is voldoende voor loks die de sleper aan de voorzijde hebben.Daarnaast probeer ik in het midden van kleinere blokken een virtuele melder te zetten waarop de snelheid naar minimum terug gaat om redelijk netjes te kunnen stoppen. Lukt dit niet dan hoeft er niet netjes te worden geremd.Dit is een test baan. Alle blokken kunnen in principe naar beide kanten bereden worden. Blokken 10/11/12 zijn kopsporen die via 2 en 5 naar binnen kunnen en alleen via 2 via keren naar 1 er uit gereden kan worden.
Wim,
Ik heb begrepen dat je via van/naar blok aan geeft hoe er gereden kan worden en welke wissels er tussen de beide blokken zitten. Van 3 naar 2 heb ik vergeten te veranderen. Dat gedeelte had ik eerst aan blok 1 toegevoegd. vandaar: is inmiddels recht gezet. Waarom een virtuele melder in 2: blok is 180 cm. 10/11 en zijn 55 cm. dus waarom zover terugrijden als 55 genoeg is.Ik geef het blok op deze virtuele melder vrij. Begrijp ik het nu goed dat als je van een blok naar het volgende gaat en er maar 1 wissel tussen zit dat je deze niet hoeft te selecteren? Ik heb zoiets van laat maar lekker mee schakelen dan staat die altijd goed.Dan zijn dat wel de wissels die ik niet hoor schakelen maar alleen hoor tikken omdat ze al in de goede stand staan. Toch beter om maar niet te schakelen als het niet hoeft
Eric
Ik vind het zelf ook knap dat er iets beweegt op de baan maar dat terzijde.Natuurlijk vraag ik niet voor niets om uitleg. Je kunt nou eenmaal niet in een paar weken/maanden de zelfde ervaring opdoen zoals zovelen op het forum al hebben. Als je vreemde constructies ziet dan hou ik mij aanbevolen om dat te veranderen. Daar leer je van nietwaar.
Dan blok 2(en 5) naar 10/11/12 Blok 2 en 5 zijn de toegangs blokken en 2 is het blok waar achteruit de blokken weer verlaten kunnen worden waarna via keren de lok weer vooruit richting blok 1 kan vertrekken.Ik zal de baantekening nog even bekijken of die niet consistent is.
Theo,
Uit de help file had ik begrepen dat ik kon aangeven dat mijn langst mogelijke trein (180 cm.)gelijk is aan het langste blok. De wisselstraten zouden dan pas na 180 cm. vrijgegeven worden (plus de extra marge van 10 cm.) Als dat niet zo is dan heb ik dus inderdaad een probleem: per trein per wisselstraat precies uitrekenen wanneer die vrijgegeven moet worden..
De lengte van de bezetmelders is flexibel een stukje papier tussen de rails is geduldig; alleen de meeste blokken zijn zo kort dat je dan niet meer van blok kan spreken.

Bedankt voor de inbreng en graag tot wederdienst bereid

Hennie

m.vr.gr. Hennie

ps had mij vergeten in te schrijven voor dit onderwerp dus vandaar mijn late reactie. excuses daarvoor.

Märklin m-rail IB II en basic met loconet en stroom detectie

Bewerkt door Populier op 06 aug 2014 22:00:48
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 aug 2014 :  22:58:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Populier


Theo,
Uit de help file had ik begrepen dat ik kon aangeven dat mijn langst mogelijke trein (180 cm.)gelijk is aan het langste blok. De wisselstraten zouden dan pas na 180 cm. vrijgegeven worden (plus de extra marge van 10 cm.) Als dat niet zo is dan heb ik dus inderdaad een probleem: per trein per wisselstraat precies uitrekenen wanneer die vrijgegeven moet worden..



Ik zal slechts op dit stukje reageren.
Eigenlijk is het net omgekeerd, je meet de echte lengte van het blok en trekt daar de lengte van de stopmelder vanaf, dat is de maximum treinlengte die je moet opgeven in aanvullende blokgegevens.

Ik zou al die virtuele punten (minimumsnelheid) eruit gooien, koploper leert wel hoe hij moet remmen. Probeer het maar ens op enkele blokken.

Ik denk ook dat de driewegwissel bij blok 10-11-12 verkeerd om getekend is op baanontwerp.

Stap voor stap komen we er wel.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 06 aug 2014 :  23:33:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,
Volgens mij is dat min of meer de lengte die ik in aanvullende blokgegevens opgeef. Alleen had ik eerst voor langere treinen opgegeven dat ze door moesten rijden, later er bij gezet dat de wisselstraat bezet moest blijven.Vrijgave na laatste melder plus 180 cm plus 10 cm reserve. En daar gaat het fout bij het uitrijden van blokken 10/11/12 Wissel 2 schakelt al om terwijl de doorgaande trein nog in het blok rijdt. Ergens maak ik dus een denkfout maar waar?
Ik ben bang dat ik toch naar 36 cm bezetmelder zal moeten. 18 blijkt toch te kort te zijn om te kunnen stoppen. Een paar cm naar de sleper is zo wie zo weg. Als er ook nog stomers met tender moeten rijden dan lukt het toch ook niet. Maar voorlopig mogen er alleen loks met de sleper vooraan rijden. De virtuele melders zal ik er maar weer uit gooien. Die drieweg wissel heeft mij al compleet gestoord gemaakt. Ik had hem andersom getekend. IB gaf ook de juiste standen aan maar koploper schakelde precies andersom. Dus wissel fout aangesloten?? Ook niet goed. Nieuwe wissel erin zelfde probleem Andere wissel erin zelfde probleem totdat ik de wissel heb getekend zoals die nu staat: geen schoonheidsprijs maar de treinen komen wel waar ze (ook volgens mijn IB) moeten zijn.

groet Hennie

m.vr.gr. Hennie

Märklin m-rail IB II en basic met loconet en stroom detectie
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 aug 2014 :  23:41:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie,

Je bedoeld als de trein nog in blok 1 rijd? Bijvoorbeeld van blok 2 naar blok 1?

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 06 aug 2014 :  23:52:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim
Wissel 1 en 2 zitten aan elkaar vast aan het begin van blok 1 en aan het einde van blok 2 en 5. Of nog beter wissel 2/1 en bochtwissel 5141 zitten aan elkaar vast. Op de tekening zitten er lijnen tussen.
als de lok uit bv 10 wil vertrekken gooit die de wissel om als de lok ca, 50 cm voorbij de wissel is waardoor de laatste coupe een eigen leven gaat "lijden"


m.vr.gr. Hennie

Märklin m-rail IB II en basic met loconet en stroom detectie

Bewerkt door Populier op 06 aug 2014 23:54:28
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  00:09:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Hennie, het spijt me wel maar ik krijg het plaatje niet goed voor ogen.

Maar als de trein uit blok 10 vertrekt of wil vertrekken b.v. blok 2 dat staat die toch in blok 10 en toch niet over de wissels 2 en 1, of heb ik het nu verkeerd in gedachte?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  00:30:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Sorry verkeerde voorlichting: bochtenwissel 1 zit aan wissel 2 vast. Ik had er stiekem 3 wissels van gemaakt.
Praktijkgeval: er komt een trein aan uit blok 3 naar blok 2 en door naar 1 en verder naar 4. Gewoon een rondje dus. In blok 10 staat een lok die heeft bedacht dat die mee wil rijden. Die wil dus achteruit naar blok 2 om te "keren" om weer vooruit naar blok 1 te vertrekken. Onderwijl rijdt er een trein van blok 5 naar blok 1. Die passeert dus wissel 1 en 2 en daar gaat het fout. Wissel 2 schakelt richting blok 10 waardoor de laatste wagon van de drie helaas ook naar 10 gaat en niet naar 1. Heb net nog even gekeken of van 5 naar 1 in het baanontwerp goed staat: wissels staan geselecteerd en in de goede stand. Vrijgave wisselstraat op melder 1.01 aan het einde van blok 1 (plus 180 cm.?)


m.vr.gr. Hennie

Märklin m-rail IB II en basic met loconet en stroom detectie

Bewerkt door Populier op 07 aug 2014 00:34:08
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  10:19:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie,

Volgens mij is daar dan wel de voorwaarde bij dat er sprake is van volledige detectie. Als ik het goed begrijp werk je met M-Rails en stroomdetectie, denk zo maar dat je niet alle rijtuigen van een sleper heb voorzien met daarin een stroomverbruiker. Denk dan dat er helemaal geen sprake is van volledige detectie op je baan en dat alleen de lok stroomverbruikt en het meldpunt bezet maakt.

Verder maak je gebruik van alternatieve wisselstraten, (wisselstraatvolgnummer) is in sommige wisselstraten (blauw) ten teke dat er meerdere wisselstraten zijn aangemaakt, dat is op deze baan helemaal niet mogelijk je hebt maar e mogelijkheid om van A naar B te rijden. Deze wisselstraatvolgnummers en de wissels daarin verwijderen, maakt de kans op het verkeerd zetten en reserveren van wisselstraten ook onmogelijk.

Verder denk ik dat je probleem eenvoudig is op te lossen.
Vul voor blok 1 bij aanvullende blokeigenschappen in dat de trein lengte 10 cm mag zijn, en dat bij een te lange trein de wisselstraat langer bezet blijft, dan is het denk ik gewoon opgelost.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  11:08:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Populier

Wim,
Vrijgave wisselstraat op melder 1.01 aan het einde van blok 1 (plus 180 cm.?)



Hoe dit werkt staat in de help.
////////////////////////////////////////////////////////
Vrijgave na aantal centimeters gereden
Het is ook mogelijk om een wisselstraat vrij te geven op basis van de treinlengte. Deze optie moet aangezet worden bij instellingen per database: Seinen/Wissels en dan de optie vrijgave obv treinlengte; extra .. cm van een waarde voorzien die groter is dan 0 cm.

Als er bij het vrij te geven item een aantal centimeters (cm) is opgegeven en de locomotief rijdt met geijkte snelheid dan werkt het op de volgende manier: bij het bereiken van het bezetmeldpunt die het vorige blok vrijgeeft, gaat een 'teller' lopen. De totaal af te leggen afstand wordt bepaald uit: de treinlengte + het hier opgegeven aantal centimeters + de opgegeven veiligheidsmarge uit instellingen per database. Als de teller deze afstand heeft bereikt zal de wissel (of andere items uit een wisselstraat) vrijgeven.

Deze vrijgave werkt niet bij te lange treinen in een blok. Het is juist bedoeld om de korte treinen eerder een wisselstraat vrij te laten geven.

Als er in de tussentijd een noodstop heeft plaatsgevonden (voor de locomotief of een algemene noodstop), wordt deze optie uitgezet voor de al gekozen wisselstraten. Voor nieuw te zetten wisselstraten, geldt deze optie natuurlijk wel weer.

Wanneer "vrijgave op basis geheel gedetecteerde trein" en "vrijgave na aantal centimeters gereden" beide mogelijk zijn voor een trein, zal de eerste mogelijkheid worden gekozen. Deze mogelijkheid is het meest betrouwbaar.
`\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Nu denk ik niet dat dit op de laatste melder van het blok ook zo werkt, eerder zou dit werken op de melders die ervoor zitten. Het gaat immers om een instelling welke wissels en items eerder vrijgeven bij kortere treinen. Deze optie doet precies het tegenovergestelde in mijn ogen dan dat je wil bereiken.

Bovendien werkt het sowieso niet voor te lange treinen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 aug 2014 11:11:45
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  12:52:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Populier


Ik vind het zelf ook knap dat er iets beweegt op de baan maar dat terzijde.Natuurlijk vraag ik niet voor niets om uitleg. Je kunt nou eenmaal niet in een paar weken/maanden de zelfde ervaring opdoen zoals zovelen op het forum al hebben. Als je vreemde constructies ziet dan hou ik mij aanbevolen om dat te veranderen. Daar leer je van nietwaar.
Dan blok 2(en 5) naar 10/11/12 Blok 2 en 5 zijn de toegangs blokken en 2 is het blok waar achteruit de blokken weer verlaten kunnen worden waarna via keren de lok weer vooruit richting blok 1 kan vertrekken.Ik zal de baantekening nog even bekijken of die niet consistent is.


Ik weet wel zeker dat er een vreemde constructie in zit.
Kijk maar eens hoe je het drieweg wissel aan de blokken 10-12 getekend hebt.
Zoals het er nu staat kan je uit blok 2 en 5 alleen maar naar blok 11 en dan daarvandaan naar blok 10 of 12.
Blok 10 en 12 zijn niet rechtstreeks vanuit blok 2 en 5 te bereiken.

quote:

Ik heb begrepen dat je via van/naar blok aan geeft hoe er gereden kan worden en welke wissels er tussen de beide blokken zitten. Van 3 naar 2 heb ik vergeten te veranderen. Dat gedeelte had ik eerst aan blok 1 toegevoegd. vandaar: is inmiddels recht gezet.

Check je database nog even goed. Er zitten meer van die fouten in.

quote:

Begrijp ik het nu goed dat als je van een blok naar het volgende gaat en er maar 1 wissel tussen zit dat je deze niet hoeft te selecteren? Ik heb zoiets van laat maar lekker mee schakelen dan staat die altijd goed.Dan zijn dat wel de wissels die ik niet hoor schakelen maar alleen hoor tikken omdat ze al in de goede stand staan. Toch beter om maar niet te schakelen als het niet hoeft

Als er een wissel tussen zit als je van het ene naar het andere blok rijdt moet je die wissel wel schakelen. Anders weet je toch niet welke kant de trein op gaat
Stel dat de wissel verkeerd staat dan gaat je trein een verkeerde kant uit zonder dat koploper dat weet. Gevolg -> chaos.


Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  13:41:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim
Bedankt maar weer. Dat blauw verkleuren van de wisselstraat had ik wel opgemerkt alleen wist ik niet hoe ik dat weer kwijt kon raken. Het komt door de muis een klein beetje verkeerd te plaatsen waardoor je het verkeerde pijltje raakt ben ik nu achter gekomen.....Inmiddels zijn alle verkleuringen weer opgeheven.(een beetje Dreft doet wonderen).
Het probleem van het doorrijden 180 cm. heb ik dus inderdaad ook verkeerd begrepen. Dacht dat het een slimme oplossing was om allerlei beperkingen te omzeilen. Als er tussen de lok (stroomverbruiker) en het laatste rijtuig (stroomverbruiker) stukken niet gedetecteerd voorkomen is dan de hele trein gedetecteerd in het blok? Zo niet dan ga ik er in de toekomst alleen van uit dat de lok "alleen"verbruiker is en de treinlengte voor de rest totaal ongedetecteerd is. Of levert dat problemen op?
Inmiddels op suggestie van Theo alle virtuele bezetmelders (m.u.v. blok 2) verwijderd en laat ik koploper maar z'n werk doen met het remmen. Verder had ik een aantal wissels net verkeerd om getekend; is ook hersteld. Alleen die driewegwissel is een vreemd gezicht (precies verkeerd om) maar hij doet wat die moet doen dus laat maar.
Jouw suggestie om in blok 1 een treinlengte van 10 cm. aan te geven met bezethouden van wisslestraat hou ik even vast. Er is inmiddels zoveel veranderd dat ik even wil bekijken of het probleem er nog wel is. Bij te lange treinen laat ik nu standaard het vorige blok en de wisselstraat bezet. (i.p.v. stopverbod) Eens kijken of dat goed werkt. Anders komt jouw oplossing er subiet in. Is het verstandig om bij alle loks weer de remgegevens te laten verwijderen of past koploper dit simpel aan?
Ik schaam mij een beetje dat ik je (jullie) zoveel werk heb bezorgd maar alvast bedankt.
Voor de zekerheid een backup gemaakt van de laatste stand die ik hierbij doe. Hopelijk zijn nu alle stommiteiten eruit en kan ik rustig verder borduren.

ps. Theo
Jouw voorbeeld van het blok van 180 cm. begrijp ik niet. De lengte van de trein kan toch ruwweg gewoon max bloklengte minus lengte bezetmelder zijn, ook als het blok van beide zijden in te rijden is en de bezetmelders aan beide kanten even lang zijn?

ps2 Eric
zie net pas jouw bijdrage
Ik zou zeggen kom even langs: ik zie een lok gewoon doen wat ik zeg namelijk van 2 en 5 naar 10, 11 of 12 rijden daar koffie drinken en vervolgens achteruit naar 2 rijden om z'n weg naar 1 te vervolgen.
Ik hoop dat, zie ook hierboven, nu alle miskleunen uit het ontwerp recht gezet zijn.Al ben ik daar nog niet zo zeker van.


Download Attachment: Populier.bck
63,89 KB

m.vr.gr. Hennie

Märklin m-rail IB II en basic met loconet en stroom detectie

Bewerkt door Populier op 07 aug 2014 13:52:03
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  14:00:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie blok 1 en de treinlengte op 10 cm is de enigste juiste oplossing voor je huidige probleem, als je dat nu in de ijskast zet, blijft het probleem en lost de rest van de veranderingen je probleem niet op, dat doen ze nu ook niet. Ook al dacht je van wel.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  14:07:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie,

Als je van blok 2 naar blok 1 gaat hoeveel wissels kom je dan tegen?

Volgens mij kom je er 2 tegen, waarom zet je dan maar 1 wissel? Zo heb je er nog meer in gebakken in je laatste verandering.

Doe nu gewoon wat moet en vind het wiel niet iedere keer opnieuiw uit. Sorry hoor maar het schoot even verkeerd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  16:11:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim
Nu breekt mijn klomp. Ik nam juist alle wissels mee in de van naar. Vervolgens krijg ik commentaar waarom ik die wissels mee neem. Dus laat ik ze maar open rijden en schakel alleen als de trein de wissel nadert bij het keuze moment links of rechts. En nu krijg ik te horen dat ik ze weer wel mee moet nemen. Geeft niet zal het wel weer veranderen. Ik zal ook maar gelijk de wijziging in blok 1 met treinlengte 10 ipv 60 invoeren als jij denkt dat daarmee het probleem is opgelost. En dan maar testen en rijden en kijken of alles loopt zoals het moet...en dan moeten er ook nog de nodige decoders ingebouwd worden en reparaties en... en het is hier aan de kust toch echt een mooi Puch weertje!

Groet

m.vr.gr. Hennie

Märklin m-rail IB II en basic met loconet en stroom detectie
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  21:26:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Populier



ps. Theo
Jouw voorbeeld van het blok van 180 cm. begrijp ik niet. De lengte van de trein kan toch ruwweg gewoon max bloklengte minus lengte bezetmelder zijn, ook als het blok van beide zijden in te rijden is en de bezetmelders aan beide kanten even lang zijn?




Korrekt.
Maar ik rij met volledige detectie, ik heb bezetmelder-secties van 1m lang...

Maar deze uitspraak klopt NIET:

quote:
Vrijgave na laatste melder plus 180 cm plus 10 cm reserve.


Vrijgave gebeurt volgens mij altijd bij het bereiken van laatste bezetmelder, indien niet al vroeger gebeurd...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 07 aug 2014 21:34:09
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 aug 2014 :  22:03:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie,

Je kreeg commentaar op het feit dat je de verkeerde wissels opnam in je wisselstraat, het is toch een kwestie van goed lezen wat we je schrijven.

Even voor de duidelijkheid een wisselstraat zijn alle wissels die je passeert om van punt a naar punt b te kunnen rijden, duidelijker kan het niet zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 08 aug 2014 :  14:33:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Ik kan je alleen maar gelijk geven. zo had ik het ook gelezen en ingevuld in eerste instantie (en nu dus weer). Een misverstand is snel geboren maar ook weer snel uit de weg geruimd nietwaar.
Theo,
We zijn het gewoon eens, ik heb alleen de lengte van 180 + 10 reserve verkeerd geïnterpreteerd. Daar waar mogelijk nu 36 cm als melder aangehouden, dat werkt vooralsnog uitstekend. Alleen blok 3 gebruik ik als ijkblok en daar wil ik 54 cm meetbereik houden dus daar moet de machinist maar vol op het ho ijzer gaan. Tot nu toe zonder problemen.

Bedankt voor de moeite. Inmiddels rijden er 3 treinen continu rond met 10,11,12 in gebruik.
Wim,
Ik heb blok 1 op 10 cm gezet en de wisselstraat bezet houden maar ik durf het nog even niet aan om een trein van 55 cm. plus mee te laten rijden. Eerst moeten deze drie overal goed geremd hebben om ongelukken te voorkomen.


groet

m.vr.gr. Hennie

Märklin m-rail IB II en basic met loconet en stroom detectie
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 08 aug 2014 :  19:22:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie,

Uit jouw reactie kan ik alleen maar opmaken dat je de werking van het geheel nog niet geheel door hebt. Je hebt de maximale treinlengte op 10 cm gezet bij aanvullende blokeigenschappen voorts heb je aangegeven als de trein langer is dus de lengtes die je invult bij loc en in het rijwindow te samen meer is dan die 10 cm de wisselstraat langer bezet gehouden moet worden en wel zolang dat de loc in het volgende blok op de stopmelder aankomt.
Lijkt mij de instelling die jij nodig had om het wissel langer bezet te houden en te voorkomen dat hij te vroeg omgezet wordt.

Mvg
Wim

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina