Auteur |
Onderwerp |
|
PaulvB
4 berichten |
Geplaatst - 02 aug 2014 : 10:08:08
|
Beste Forumleden,
Al vele jaren gebruik koploper met veel plezier, dingen waar ik tegenaan liep heb ik allemaal kunnen oplossen door te puzzelen, maar nu zit ik met het volgende probleem;
Ik heb een nieuwe wissel gemaakt, die precies doet wat die moet doen, maar daar doet hij 14 seconden over. Al de andere wissels doen dat in korte tijd en daar is de bekrachtiging (en vertrekvertraging etc) op afgesteld. Omdat deze wissel zolang nodig heeft om gezet te worden vertrekt de trein te vroeg. Ik kan de vertrekvertraging natuurlijk verhogen maar dan geldt dat voor alles en dat wil ik niet. Je kan in KL een extra vertrekvertraging instellen bij trein/blok maar dat is een random getal tussen de vaste en de daar ingestelde tijd. Je kan per wissel de bekrachtigingstijd instellen, maar die gaat tot 5 sec. Ik heb het gevoel dat het toch makkelijk zou moeten kunnen maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie, vandaar mijn vraag; zou iemand hier een oplossing voor weten?
alvast bedankt voor het meedenken,
mvgr,
Paul. |
Bewerkt door PaulvB op 02 aug 2014 10:08:40 |
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 02 aug 2014 : 11:06:15
|
Misschien moet je meer in de wissel zoeken want waarom doet die er 14 seconden over? Is die mechanisch wel in orde.
Gr. Eric |
|
|
PaulvB
4 Posts |
Geplaatst - 02 aug 2014 : 11:44:43
|
Beste Eric,
Bedankt voor je reactie. Ik weet het dat het een erg lange tijd is voor een wissel, maar daar valt niets aan te veranderen het is een speciale wissel die na lang puzzelen doet wat hij moet doen. De wissel sneller maken is geen optie, vandaar dat ik het in KL moet zien op te lossen. Ik hoop dat iemand een goed idee heeft hoe dat op te lossen......
mvgr,
Paul. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 02 aug 2014 : 11:44:58
|
Paul,
Begrijp ik het goed dat het wissel zelf er 14 seconden over doet om van stand te wijzigen? Als dat zo is zou je je kunnen afvragen of dat realistisch is.
Ook je centrale stopt met bekrachtigen van het wissel na 5 seconden, van een IB/TC weet ik dat zeker dat dit zo is.
Meerdere opties dan dat je nu gebruikt of aangeeft heb je niet binnen koploper. Of je moet na het wissel een aantal dummy wissels schakelen, met dezelfde 5 seconden vertraging.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
PaulvB
4 Posts |
Geplaatst - 02 aug 2014 : 11:55:43
|
Beste Wim,
Bedankt voor jouw reactie. Je opmerking om met dummy wissels te werken is er zeker 1 die kan werken (ik heb dat ook gebruikt om de wissel in de baan te testen, hoewel ik er wat langere tijd voor nodig had om deze oplossing te bedenken dan jij ) Maar het is niet echt een elegante methode vind ik, ook niet in het baanbeeld. Ik hoopte dat er een "schonere" manier zou kunnen zijn om dit op te lossen.
Eigenlijk zou het het beste zijn dat het niet op tijd gebaseerd zou zijn, maar op een vast moment. Dus als de wissel echt in de goede stand staat dat deze pas mag worden bereden.
mvgr,
Paul.
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 02 aug 2014 : 12:54:46
|
Paul,
Dummy wissel symbolen plaats je dan toch gewoon op een ander tabblad. Gewoon buiten beeld voor je sporenplan.
Andere oplossingen zijn er wel te bedenken, maar ik denk dat dit de meest betrouwbare goedkoopste en simpelste is.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
PaulvB
4 Posts |
Geplaatst - 02 aug 2014 : 13:04:44
|
Wim,
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan het nog wel zo maken dat als de wissel gezet wordt dat er ook een bezetmelding wordt gegenereerd voor het blok er achter bijv. maar in de praktijk zal dat toch lastiger worden. Bedankt voor je antwoorden. Ik weet nu iig zeker dat ik niet iets over het hoofd heb gezien in KL en dat er geen "elegante" oplossing is en dat scheelt weer in het piekeren hierover. Bedankt.
mvgr,
Paul.
|
|
|
|
Onderwerp |
|