Auteur |
Onderwerp |
|
mattie
13 berichten |
Geplaatst - 18 jun 2014 : 17:08:22
|
Hallo Bij deze wil ik mij even voorstellen, Ik ben Mart, 43 Sinds mijn 10e jaar een analoge baan (M-rail) Na een stop van 10 jaar heb ik 2 jaar geleden de boel weer opgepakt en langzaam de baan omgebouwd naar digitaal. De baan word aangestuurd door koploper en DDW via PC Tot nu toe alles zonder directe hulp aan de praat gekregen.
Ik heb enkel 1 mfx loc die standaard staat ingesteld op adres 23+24.
Nu komt de vraag.....waarschijnlijk had ik dit ook op kunnen zoeken, maar omdat ik de laatste twee jaar al alles alleen heb uitgezocht vraag ik het maar even hier
Kan ik een Roco loc met sounddecoder ook de extra functies F5 t/m f8 via koploper aansturen? Als ik de loc het adres 21 geef, word dan automatisch het tweede adres eraan gekoppeld of werkt dit alleen bij mfx locs?
vast bedankt |
|
Freak
68 Posts |
Geplaatst - 18 jun 2014 : 18:22:33
|
Hallo Mart,
Dat werkt alleen bij een MFX-decoders, helaas niet bij decoders die Roco in zijn locomotieven gebruikt of in zijn programma heeft.
Mvg, Peter |
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 18 jun 2014 : 22:32:24
|
Peter, bedankt voor de reactie. Komt het er nu op neer dat ik de overige functies van de loc niet kan gebruiken? bijvoorbeeld de sluitlichten op F8. zou jammer zijn....
Of bestaat er een andere manier dat ik de sluitlichten aan het branden krijg?
mvg Mart
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 19 jun 2014 : 12:08:38
|
Beste Mart,
Daar je gebruik maakt van DDW en de Roco Sounddecoder een DCC decoder is kun je daar rechtstreeks de eerste 12 functies mee bedienen, zonder gebruik te maken van het extra adres. Voordeel van het DCC format.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Freak
68 Posts |
Geplaatst - 19 jun 2014 : 16:22:41
|
Hallo Mart,
Hier de protocollen met adresbereik, aantal stappen en functies die door DDW ondersteund worden.
DDWProtocollen.jpg 61,7 KB
Mvg, Peter
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 19 jun 2014 : 18:31:54
|
18.März 2013 Es ist wieder mal Zeit für ein DDW Update. Dank der Mithilfe einiger User konnte fehlerhafte Funktionen behoben werden und ganz neue Funktionen realisiert werden: Die wichtigste Änderung ist wohl die Implementation von 28 !! Funktionen für NMRA/DCC Dekoder. Diese wurde von Michael Meschke geschrieben. In diesem Zusammenhang wurde dann auch der "NmraPacketPool" neu geschrieben. Daneben wurde "GET 0 SESSION" implementiert. Weiterhin wurden Fehler bei der Termination der Devices während eines Client-Disconnects, bei der Anzeige der aktuellen Programmversion und beim Auftreten eines Kurzschlusses (vielen Dank Ralf Greinert und Jens Müller!) behoben.
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 19 jun 2014 : 19:57:06
|
bedankt voor de info allen
hier gaan we even mee aan de slag
groeten, Mart |
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 19 jun 2014 : 22:23:09
|
Hallo,
Toch nog even een vraag voor ik verder ga.
In de handleiding van de Roco loc staat bij "More Functions" So that more functions can be addressed with the Marklin 6021, you have Adress (CV1) = 3 (default) 2nd address = 4 Nu heb ik wel geen 6021 maar bij de MFX loc die ik heb geld hetzelfde In koploper heb ik dit ingesteld. De marklin MFX loc werkt.
Bij de Roco loc heb ik hetzelfde gedaan, maar de extra functies werken niet.
Moet ik nu in de decoder iets instellen? zie er niks over in de handleiding. Of doe ik in koploper iets niet goed.
Gaat hier trouwens om een Roco 68355 met Zimo decoder. misschien dat dat van belang is.
mvg Mart |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2014 : 00:10:24
|
Mart,
Heb je dan in DDW wel het juiste format gekozen voor zowel het basis adres als het extra adres. In DDW bepaal je hoe de decoder wordt aangestuurd, dat doe je niet in koploper. Probeer voor het extra adres ook eens adres 255. Ook wel eerst het juiste format in DDW selecteren.
Mvg Wim.
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2014 : 10:24:22
|
hallo
Volgens mij staat DDW goed. En toch nog even wat anders geprobeerd. Ik zag in de handleiding van Locsound dat bij CV 49 het second Motorola adres kan worden ingesteld (8)
Nu heb ik wat met de cv's gerommeld...... Nu werkt bij de loc nog functie 1 tm 4...... Maar hij rijd niet meer Ook niet na een fabriek reset CV8-8
misschien iets doms gedaan?
mvg, Mart |
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2014 : 12:02:16
|
Hallo
Na lang klungelen met de instellingen van de loc ben ik weer bij het begin. maar, Daarna ben ik begonnen met DDW V0.85 te installeren (ik had 0.83 en dit werkte goed) Hierbij kreeg ik geen communicatie met de PC. Helaas was het al weer een tijdje geleden dat ik alles werkend gekregen had met een Delta 6604 en zelf gemaakt kabeltje. Heb toen geprobeerd om een systeemherstel te doen om alles weer terug te krijgen.
Nu heeft koploper weer verbinding, de locs doen het, Alleen wissels en seinen vertonen kuren. De een doet het wel, de ander niet. 1 wisseldecoder (ESU) heb ik gereset, maar dit helpt niet. Van de vier uitgangen kan ik er maar 1 aansturen.
De loc waarbij ik de cv heb veranderd, heeft op een programmeerspoor gestaan. Ik weet bijna 100% zeker dat er niks is fout gegaan bij het programmeren want alle locs stonden op het normale spoor.
Zou er iets mis zijn gegaan met koploper na de systeemherstel??
Wie kan mij op de goede weg helpen? ben ff spoor bijster |
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2014 : 12:40:09
|
Hallo Heb nu 1 decoder aangesloten. getest met MRdirect, alle uitgangen doen het. Maar via koploper niet |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2014 : 13:29:58
|
Mart,
Dan zul je even je een backup van je database moeten plaatsen, dan kijken we even wat je niet juist hebt ingevuld, of opgegeven. Als het via MRDirect werkt, zal het via Koploper ook werken.
Mvg Wim.
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2014 : 13:45:11
|
mooi
hierbij de backup
Download Attachment: MU9022013.bck 93,08 KB |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2014 : 15:12:41
|
Hallo De instelling SRCP heeft altijd zo gestaan in koploper. Ik kon altijd switchen tussen koploper en MRDirect om zo de decoder adressen te programmeren. Adres 23 en 24 is niet van de betreffende loc maar van een MFX decoder. De Roco loc had ik ingesteld met adres 39, maar deze staat er nu niet tussen omdat dit een eerdere backup is. De Roco loc had ik net toegevoegd.
Eigenlijk heb ik niet anders in koploper veranderd dan de extra functies bij locomotief onderhoud.
gr. Mart |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2014 : 16:26:38
|
Mart,
Het zou helemaal geen kwaad kunnen als je ons de juiste informatie geeft, en zolang je dat niet doet dan ben je wat mij betreft niet verder te helpen.
SRCP protocol is een totaal ander protocol dan dat er voor MRDirect wordt gebruikt. Dus zal zeker niet werken.
Mvg Wim.
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2014 : 17:19:04
|
Zal het nog een keer proberen.
Ik maak gebruik van 1 PC met koploper en een Marklin Delta 6604. Deze is aangesloten via een speciaal kabeltje op de com poort (zie diverse handleidingen op het net) De verbinding word gemaakt via DDW V0.83 (als ik het zo goed omschrijf)
Koploper staat ingesteld op SRCP. Zoals de instellingen staan in de backupfile, heeft het altijd gewerkt
Om locs te programmeren heb ik destijds MRDirect geïnstalleerd. Ik start DDW op, daarna MRDirect via MS-DOS. Dit alles zonder koploper.
Toen een hoop gerommel met cv instellingen om functies in de loc aan de praat te krijgen, Dit gedaan via MRDirect.
Geprobeerd om DDW V0.85 te installeren, waarbij ik geen communicatie meer had met koploper
Toen heb ik geprobeerd om een systeemherstel van XP te doen. Daarna kreeg ik het probleem om de wisseldecoders via koploper aan te sturen.
Misschien dat het probleem met DDW te maken heeft. Maar als ik DDW opnieuw installeer, krijg ik de melding "kan bestand C:\Program Files|DDWServer\Parms.dat niet vinden"
zal de pc wel een keer formatteren.
mvg. Mart
|
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2014 : 21:44:41
|
Hallo
Koploper en DDW verwijderd en een kleine schoonmaak actie uitgevoerd. DDW V0.85 geïnstalleerd. De decoders kunnen via DDW en MRDirect aangestuurd worden.
Koploper geïnstalleerd, maar nog geen communicatie. Instellingen staan volgens mij goed.
Nu weet ik even niet meer zeker of er nog een driver geïnstalleerd moet worden voor DDW. Giveio, deze hoeft volgens de site van DDW bij <V0.8 niet meer geïnstalleerd te worden.
Of zijn er nog andere drivers?
Ik zoek in tussentijd ff verder
gr. Mart
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2014 : 09:44:49
|
Mart,
Ik zie allerlei zaken voorbij komen die aangeven dat je totaal geen idee hebt hoe het werkt. Zou het niet een betere oplossing voor je zijn om een eenvoudige centrale te gebruiken en het DDW en MRDirect verhaal te vergeten. Want zaken als opnieuw formatteren is helemaal niet aan de orde. Op dit niveau is het voor mij ondoenlijk je verder te ondersteunen. Daarvoor zul je eerst de basiskennis moeten vergaren en ervaring moeten opdoen. DDW of MRDirect is leuk als je voldoende kennis hebt, van zowel de PC zijde als van de diverse digitale formaten en verschillende decoders.
Mvg Wim.
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2014 : 12:48:12
|
Hallo Laat maar, ik zoek het zelf wel uit
Trouwens.....het heeft hier ruim een jaar gedraaid zonder problemen en zonder jou hulp Tot ik begon te experimenteren met een sounddecoder Maar goed, als je niet wilt helpen Of snap je niet wat ik bedoel?
Ik geef wel een keer een seintje als het weer werkt Tot ziens |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2014 : 18:35:11
|
Mart,
Als je volledig begrijp waar je mee bezig bent, dan vergeet je het MFX verhaal en concentreer je je op het 2de Motorola New Adres. Hoe staat uitgelegd in de decoder handleiding onder het hoofdstukje Marklin Centrale 6021.
Suc6 ermee.
Wim.
|
|
mattie
13 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2014 : 22:15:22
|
t werkt weer
gr. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2014 : 22:24:50
|
Mart,
Heel fijn voor je, en ook leuk dat je even de beleefdheid hebt om aan te geven waarom het weer werkt. Geeft anderen de motivatie je in de toekomst nog eens te helpen.
Groetjes Wim.
|
|
|
Onderwerp |
|