Auteur |
Onderwerp |
|
frmbuers
33 berichten |
Geplaatst - 29 apr 2014 : 10:45:18
|
Beste Koplopers. Ben mogelijk van plan om mijn baan te voorzien van een Spoor 1 uitbreiding. Rijdt nu : KL. marklin K-rails - IB en marklin boosters , en loconet ( wim)
Kan ik met de bestaande IB zowel tegelijkertijd rijden met HO alsmede spoor ! , of moet ik alles apart maken ( dus extra IB etc.) ? Hoe maak ik de terugmeld contacten met spoor 1 naar de IB , ook met S88 of ?
Wat is de sterkste Trafo die men mag toepassen met een IB en Marklin boosters , voordat alles kapot gaat ?
Hoor graag jullie ideeën en mogelijke ervaringen.
Groeten Erik Buers
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 29 apr 2014 : 15:19:27
|
Hallo Erik,
Volgens mij kun je zowel je HO- als Spoor1-baan in één database zetten, als twee losstaande banen. Koploper zal dan via de IB beide netjes aansturen. Voor zover ik weet is Spoor1 twee-rail en zal je met stroomdetectie (S88) moeten werken. Die bezetmelders komen dan gewoon in je database erbij. Ik zou de Spoor1-baan op een aparte booster zetten en op die booster ook een stevige trafo, iets van 5A oid.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
frmbuers
33 Posts |
Geplaatst - 29 apr 2014 : 20:02:47
|
Beste Dik, bedankt voor je reactie , maar voor de duidelijkheid; Bij HO sluit ik de massa van een spoorstaaf aan de S 88,
Hoe doe ik dat bij Spoor I ? ook een kant van de rails isoleren en de "min " aansluiten ? Vraag het voor de zekerheid voordat de boel ploft !
Dank voor je uitleg.
groetjes Erik |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 30 apr 2014 : 15:08:33
|
Hallo Erik,
Bij het tweerailsysteem is inderdaad één van de rails (meestal links in de rijrichting) de gemeenschappelijke leiding. Die hoeft ook niet onderbroken te worden, behalve als je verschillende boosters gaat gebruiken en als je, bijvoorbeeld in een keerlus, de spanning moet ompolen. De andere rail wordt onderbroken voor het aansluiten van de bezetmelders en eventueel niet gedetecteerde stukken. De voeding van de spoor1-baan moet je natuurlijk wel apart houden van de HO-baan. De s88-meldingen gaan via de reeds aangesloten modules naar de IB.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 30 apr 2014 : 16:08:55
|
Beste Erik,
Voor de 2 railsystemen heb je bezet/terugmelders nodig op basis van stroomdetectie, voor een booster gebruik je b.v. de Power 7 van Uhlenbrock met de daarbij behoorde trafo.
Melders sluit je verder gewoon aan via het LocoNet en voor de rest blijft alles hetzelfde.
Heel veel moeilijker dan dit is het niet.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
|
Onderwerp |
|