Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 126 / Bezoekers Vandaag: 10827
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 381
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Marklin HO & Spoor 1
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

frmbuers

33 berichten

Geplaatst - 29 apr 2014 :  10:45:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers.
Ben mogelijk van plan om mijn baan te voorzien van een Spoor 1 uitbreiding.
Rijdt nu : KL. marklin K-rails - IB en marklin boosters , en loconet ( wim)

Kan ik met de bestaande IB zowel tegelijkertijd rijden met HO alsmede spoor ! , of moet ik alles apart maken ( dus extra IB etc.) ?
Hoe maak ik de terugmeld contacten met spoor 1 naar de IB , ook met S88 of ?

Wat is de sterkste Trafo die men mag toepassen met een IB en Marklin boosters , voordat alles kapot gaat ?

Hoor graag jullie ideeën en mogelijke ervaringen.

Groeten
Erik Buers


phdirk

Netherlands
2568 Posts

Geplaatst - 29 apr 2014 :  15:19:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erik,

Volgens mij kun je zowel je HO- als Spoor1-baan in één database zetten, als twee losstaande banen. Koploper zal dan via de IB beide netjes aansturen.
Voor zover ik weet is Spoor1 twee-rail en zal je met stroomdetectie (S88) moeten werken. Die bezetmelders komen dan gewoon in je database erbij.
Ik zou de Spoor1-baan op een aparte booster zetten en op die booster ook een stevige trafo, iets van 5A oid.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

frmbuers

33 Posts

Geplaatst - 29 apr 2014 :  20:02:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dik,
bedankt voor je reactie , maar voor de duidelijkheid;
Bij HO sluit ik de massa van een spoorstaaf aan de S 88,

Hoe doe ik dat bij Spoor I ? ook een kant van de rails isoleren en de "min " aansluiten ?
Vraag het voor de zekerheid voordat de boel ploft !

Dank voor je uitleg.

groetjes
Erik
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2568 Posts

Geplaatst - 30 apr 2014 :  15:08:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erik,

Bij het tweerailsysteem is inderdaad één van de rails (meestal links in de rijrichting) de gemeenschappelijke leiding. Die hoeft ook niet onderbroken te worden, behalve als je verschillende boosters gaat gebruiken en als je, bijvoorbeeld in een keerlus, de spanning moet ompolen.
De andere rail wordt onderbroken voor het aansluiten van de bezetmelders en eventueel niet gedetecteerde stukken. De voeding van de spoor1-baan moet je natuurlijk wel apart houden van de HO-baan. De s88-meldingen gaan via de reeds aangesloten modules naar de IB.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 apr 2014 :  16:08:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Erik,

Voor de 2 railsystemen heb je bezet/terugmelders nodig op basis van stroomdetectie, voor een booster gebruik je b.v. de Power 7 van Uhlenbrock met de daarbij behoorde trafo.

Melders sluit je verder gewoon aan via het LocoNet en voor de rest blijft alles hetzelfde.

Heel veel moeilijker dan dit is het niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina