Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 61 / Bezoekers Vandaag: 12563
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 381
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 programeer foutje?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Alfons

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 27 mrt 2014 :  19:33:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Na lange tijd ben ik weer eens begonnen met het in orde maken van mijn modelbaan. Omdat de treinen maar 1 richting op rijden vond ik dat niet realistisch en heb een poging ondernomen om dit te veranderen. Helaas zit er ergens een fout in mijn "programmering" en ik ben al 2 dagen aan het puzzelen waar de fout zit. het bovenste stuk vanaf blok 11 heb ik al in koploper los gekoppeld om eerst te zorgen dat de treinen in het onderste deel 2 richtingen kunnen rijden.

Mijn vraag is of iemand eens een korte blik wil werpen op het gene wat ik nu heb geprobeerd te maken.
Is het trouwens in koploper toegestaan om dezelfde bezet melder te gebruiken maar dan in omgekeerde volgorde van binnen rijden of moet ik nieuwe bezetmeldingen maken?

Mijn dank is oneindig voor alle hulp die ik kan krijgen.

gegroet

Alfons

Märklin digitaal, CS 1 Viesmann en Märklin decoders

Alfons

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2014 :  19:35:40  Toon profiel  Reageer met citaat

bijna vergeten ik moet er wel een file bij doen

201432719326_Maintrack.bck

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2014 :  21:41:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Twee snelle opmerkingen:

1)automatische wisselstraten moeten wel voor elke rijrichting geprogrammeerd

2) blokken die achter elkaar aansluiten 1+2 en 6+7 moetne samen rijrichting wisselen dat doe je daar ze samen in een 2 richtingsgroep te steken, via onderhoud blokken.

Bezetmelders geen probleem.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Alfons

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2014 :  08:06:24  Toon profiel  Reageer met citaat
@Dentheo

dank voor de snelle reactie.
De wisselstraten ben ik helemaal vergeten Ik was te simpel aan het denken door alleen de bezetmelders in de andere rijrichting op te nemen.
Ik zal deze aan gaan passen.Een extra bezet melder is dus niet nodig in de stations blokken neem ik aan?

De 2 richtingsgroep was nieuw voor mij en zal dit ook invoeren.

Zodra ik dit het gedaan zal ik dit terug koppelen ( zal even duren door gebrek aan vrije tijd)

gegroet

Alfons

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2014 :  15:39:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfons

Een extra bezet melder is dus niet nodig in de stations blokken neem ik aan?

Wanneer je de treinen "netjes" wil laten stoppen zijn extra bezetmelders wel eens nodig.

Ik weet niet of jij met volledige detectie rijdt. Dan kun je bij een rijrichting netjes het blok verdelen in 80% eerste bezetmelder, 20% stopmelder. Rij je dan andersom dan krijg je een zeer lange stopmelder en moet je ver gaan doorrijden, wat altijd minder exact is. Dan heb je beter 20-60-20, dus een korte stopmelder voor elke rijrichting.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Alfons

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2014 :  13:27:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo

ik heb de wisselstraten geprogrammeerd en de blokken die je vermeld in een 2 richtings- grp geplaatst. Ik doe in mijn beperkte kennis van koploper toch ergens iets niet goed want het magische blauwe teken om automatisch te mogen/kunnen rijden verschijnt nog steeds niet.

ik heb de handleiding al doorgespit maar kan het niet vinden.
indien mogelijk zou je nogmaals naar de file willen kijken? ik heb nog geen extra bezetmelders gemaakt omdat ik eerst de 2 richting wil in orde hebben

bij voorbaat dank

alfons

Download Attachment: Maintrack.bck
51,27 KB

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2014 :  14:37:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Alfons

Het blauwe teken wordt alleen zichtbaar als er maar 1 vervolgblok is, dus als er geen keuze is in de rijwegen.
Bij jou kan er vanuit alle blokken steeds uit meerdere rijwegen of richtingen gekozen worden, dus zal je zelf de loc naar het volgende blok moeten slepen.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.3 )
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina