Auteur |
Onderwerp |
|
peterha
Netherlands
40 berichten |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 10:46:55
|
In een stationsblok (totaallengte: 355 cm) wil ik een perron aanleggen en dit blok opdelen in drie secties, waar treinen van verschillende lengte moeten stoppen.
Links aan het begin van dit perron ligt een voetgangersoversteekplaats (vop) en de treinen rijden van links naar rechts en de personentreinen moeten na de vop stoppen en wel zodanig dat de achterkant van de trein net na de vop ligt.
Er wordt gereden met o.a. Plan V (60 cm), Plan T (120 cm), diverse personentreinen (van 150 cm tot 208 cm) en goederentreinen.
Aangezien Koploper niet het fenomeen kent dat gestopt wordt op basis van de staart van de trein, heb ik al het nodige gelezen over 'kort/lang indicatie' activeren, 'alternatieve stopplaatsen', 'doorrijden in cm's' maar ik kom er toch niet goed uit.
De lengte van het totale blok is 355 cm, op 31 cm vanaf het begin van het blok begint het perron, op plm. 47 cm vanaf het begin van het blok (net na de vop) dient de achterkant van de trein te staan nadat deze gestopt is. Het perron zelf is 290 cm lang. De resterende 34 cm (na het einde van het perron en het einde van het blok) kan ik gebruiken om de loc van goederentrein te laten stoppen als dit nodig is.
Ik ben me bewust dat er een gemiddelde genomen zal moeten worden en dat voor sommige treinen 'gespeeld' zal moet moeten worden met een aantal centimeters doorrijden om de juiste stopplaats te krijgen.
Maar voordat ik begin te zagen in de rails, wil ik graag advies op welke afstanden ik het best de sectiescheidingen kan aanbrengen zodat alle treinen (met uitzondering van de goederentreinen) met hun staart net na de vop stilstaan.
Dus welke lengte kan ik het best aanhouden voor sectie 1 en voor sectie 2? Sectie 3 is uiteraard de rest.
Met vriendelijke groet, Peter |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 10:53:43
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door peterha [
Aangezien Koploper niet het fenomeen kent dat gestopt wordt op basis van de staart van de trein,
Is zelfs heel makkelijk. Neem als alternatieve stopplaats een van de vorige bezetmelders (vrijkomen) en geef doorrijlengte. Wel alleen bij volledige detectie, anders heb je geen staartdetectie.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 11:44:29
|
@Theo, waar heb je dan een staart detectie voor nodig, blok bezet is toch gewoon blok bezet.
@Peter, kort/lang indicatie moet je niet meer gebruiken daarvoor in de plaats zijn de alternatieve stopplaatsen in koploper gekomen.
Op basis van treinlengte kun je de trein ongeveer op de juiste plaats langs het perron laten stoppen, wat die plaats is bepaal je met de lengtes van de melders in het blok, die je vervolgens als alternatieve stopplaats opgeeft. Als je dat op de juiste manier doet heb je doorrijden en cm/sec helemaal niet nodig. Je hebt dus meerdere melders in je blok langs het perron nodig, hoeveel bepaal je zelf, met meerdere melders bepaal je de variatie in stop mogelijkheden.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
peterha
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 12:14:41
|
Theo, ik heb nog maar een melder in dat blok en dat moeten er dus drie worden. Maar bedoel je dan met de vorige bezetmelder: de melder van het voorliggende blok?
Wim, je schrijft dat "Op basis van treinlengte kun je de trein ongeveer op de juiste plaats langs het perron laten stoppen, wat die plaats is bepaal je met de lengtes van de melders in het blok, die je vervolgens als alternatieve stopplaats opgeeft. Als je dat op de juiste manier doet heb je doorrijden en cm/sec helemaal niet nodig."
Maar wat ik graag zou willen weten is, of het mogelijk is om op basis van eerder genoemde lengtes (globaal) aan te geven wat dan die lengtes van die 3 secties het beste kunnen zijn om als resultaat te krijgen dat de achterkant op de gewenste plek komt?
Anders kan ik ook gaan experimenteren met virtuele bezetmelders om hiermee drie verschillende sectie lengtes te simuleren en zo kijken waar ik de fysieke scheidingen het best kan aanbrengen?
Peter |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 12:25:49
|
Peter,
Met virtuele melders kun je geen alternatieve stopplaatsen maken. Zo lang je de juiste werkwijze niet begrijpt zal het niet gaan werken. De stopplaats wordt bepaald door de voorkant van de trein, de staart (lengte) moet dan dus op de rest langs het perron passen. In de helpfile staat bij de uitleg van de alternatieve stopplaatsen uitgelegd hoe het werkt. Het kost je gewoon meerdere melders.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
peterha
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 12:42:58
|
Wim,
Dat het meerdere melders kost, weet ik; ik heb ook aangegeven dat sowieso twee extra bijkomen. Bij 'Alternatieve stopplaatsen' staat ook dat je bij die stopplaatsen maximale treinlengtes moet ingeven.
Vandaar mijn vraag of er op voorhand al te bepalen is hoelang die secties zouden kunnen/moeten zijn. Ik ga op basis van de tekst van de helpfile wel kijken hoelang ze moeten worden.
Bedankt voor je uitleg.
M.vr.gr. Peter |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 12:52:47
|
Peter,
Zijn alle treinen over de gehele lengte gedetecteerd? Zo ja dan kan dan toch de stopmelder zijn: vrijkomen op basis van een bezetmeldpunt. Je hebt dan toch precies wat je wilt hebben of kijk ik nu scheel?
Mvg, Paul. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 12:53:40
|
Peter,
Je weet toch hoelang je totale blok is dat bepaald toch de lengte van de langste trein, de huidige stopmelder bepaald waar de trein stopt. De extra melders bepalen waar een kortere trein zal stoppen. De lengte van die treinen bepaald hoelang die secties zouden moeten zijn, en het aantal variaties bepaald hoeveel aternatieve stopplaatsen je nodig hebt. Volgens mij niet zo moeilijk te bepalen. Kwestie van een simpel optel en aftrek sommetje.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
peterha
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 13:15:30
|
Paul, Mijn treinen worden over de gehele lengte gedetecteerd. Bedoel je met: ...de stopmelder zijn: vrijkomen op basis van een bezetmeldpunt... dat ik bij Blokeigenschappen > Bezetmeldingen > Vrijkomen bezetmelder bij het 1e punt de bezetmelder van het voorliggende blok moet opgeven? Wim, Ik had zelf al een berekeningetje gemaakt op basis van de lengtes en ik kom uit op sectiescheiding 1 op een afstand van 110 cm en sectiescheiding 2 op een afstand van 260 cm.
Gr. Peter |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 13:55:23
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door peterha
Theo, ik heb nog maar een melder in dat blok en dat moeten er dus drie worden. Maar bedoel je dan met de vorige bezetmelder: de melder van het voorliggende blok?
Dat kan, maar het kan ook een korte inrijmelder zijn. Alle kortere treinen moeten dan stoppen op vrijgave van die melder. Dat kun je netjes ingeven bij alternatieve stopmelders. De lange treinen blijven doorrijden tot stopsectie van het blok. Dan stoppen ze allemaal "achteraan" op dezelfde plaats. Bij mij staan ze allemaal met de achterkant aan de trap naar de tunnel, want die ligt niet in het midden.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 23 mrt 2014 13:57:46 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 13:56:27
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
@Theo, waar heb je dan een staart detectie voor nodig, blok bezet is toch gewoon blok bezet.
Omdat hij ze "achteraan" allemaal gelijk wil laten stoppen, dus NIET in het midden van het perron.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 23 mrt 2014 13:58:49 |
|
|
peterha
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 14:17:11
|
Hallo Theo,
Ik heb al gezien dat je bij 'Vrijkomen bezetmelder' alleen "-" of "Ja" kan ingeven. Ik heb als eerste melder van dat stationsblok de voorliggende bezetmelder opgegeven en "Ja" aangegeven bij 'vrijkomen'. Alleen op deze manier werkt 't niet; de trein blijft tot bijna einde blok doorrijden.
quote: Dat kan, maar het kan ook een korte inrijmelder zijn.
Zoals ik al schreef, begint op 31 cm na begin van het blok mijn perron. Geef je hiermee aan dat ik het beste een korte sectie kan maken van 30 cm en de rest als tweede sectie? Als ik dan bij de bezetmeldpunten van dat stationsblok bij 1e punt de (nieuwe) korte bezetmelder definieer en bij 'Vrijkomen bezetmelder' aangeef "Ja" en 'Start afrem minimum' ook op "Ja" zet, dat dan als de loc die sectie van 30 cm voorbij is, hij meteen begint af te remmen naar de minimale snelheid? Dan is natuurlijk nog maar de vraag waar de trein stopt omdat er altijd nog een geleidelijk afremmen plaatsvindt.
Is dit wat je bedoelt?
Gr. Peter |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 15:30:13
|
Hoho,
Ik heb de indruk dat jij "alternatieve" stops niet hebt opgezocht.... Bij onderhoud blokken rechts naast rij van bezetmelders. onder hoofding "alternatieve", dan krijg je een apart tabblad.
Die stop is dan alleen geldig voor treinen die korter zijn dan x cm. en in de lijst van de bezetmelder kan je kiezen welke bezetmelder en bij bezet worden of vrij komen.
Is hetzelfde tabblad dat je ook zou moeten gebruiken bij bijkomende bezetmelders IN het blok.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
peterha
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2014 : 16:06:34
|
Theo, ik heb in de handleiding een paar keer 'Alternatieve stopplaatsen' doorgelezen en daardoor nog een aantal treinen opnieuw opgemeten en -stom van mij- nu bij het vragen en het kijken in Koploper daar totaal aan voorbij gegaan. Bedankt voor de opmerking.
Ik ga eerst maar eens twee extra secties met bezetmelders aanleggen en kijken wat dat oplevert.
Je hebt in ieder geval m'n neus de goeie kant op gedrukt. Bedankt zover en met vriendelijke groet, Peter |
|
|
peterha
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2014 : 15:22:37
|
Hallo,
Het lukt mij nog steeds niet om de staart van de trein op de gewenste plek te laten stoppen.
Ik heb nu op twee stationssporen (blok21 en blok 22) in elk blok twee extra, alternatieve stopplaatsen gemaakt, maar ik ben alleen nog maar bezig geweest met het testen op blok 21 om de trein daar op het goede punt te laten stoppen.
Maar het lukt me niet ! Ik word er moedeloos van en het frustreert me vreselijk! En dat kan toch niet de bedoeling van deze hobby zijn, dus wie kan mij helpen om het wel voor elkaar te krijgen?
Het gaat vooralsnog om blok 21: de eerste bezetmelder is 110 cm lang, want de trein moet na plm 45 cm afstand van het begin van het blok/bezetmelder stoppen, omdat net daarvoor de oversteekplaats ligt, de tweede is 60 cm lang. De derde melder is de rest van het blok.
Als alternatieve stopplaatsen heb ik de eerste melder 62.07 (<= 60 cm) en de tweede melder 62.08 (<= 120 cm) aangemaakt.
De trein is 60 cm lang en wanneer ik de trein laat rijden, stopt deze heel abrupt (met de voorste wielen) op plm 45 cm afstand na het begin van het blok c.q. eerste sectie. De trein rijdt dus niet ver genoeg door en bezet daarmee ook nog het vorige blok. Ik heb geprobeerd met doorrijden in cm's, maar ik las dat met alternatieve stopplaatsen deze optie niet werkt. Want inderdaad, de loc blijft (wat ik ook instel) op 45 cm stoppen. Overigens geeft de logging dan hele rare getallen te zien; ik heb bv ingevoerd dat de trein 60 cm moet doorrijden (om te kijken of 't effect heeft) en de logging zegt: - (o) loc is reeds 0,48 cm doorgereden - (o) loc doorgereden: 0,48 + 240,26 = 240,74 (???) - (t) loc blok 21: op stopmelder > minimum Ook nu stopt de loc abrupt op + 45 cm.
Ik heb ook geprobeerd om zowel voor als na de eerste bezetmelder een virtuele bezetmelder te maken (= Rijden 50 cm) maar ook dat werkt niet. Ook heb ik als eerste melder in blok 21 de bezetmelder van blok 20 (62.04) ingevoerd en dan op de tweede melder dat gereageerd moet worden op het vrijkomen van de voorliggende melder 62.04. Ook dat werkt niet en op sommige momenten reed de trein zelfs door het blok zonder dat Koploper 'm doorgaf naar 't volgende blok: dus een spooktrein.
Een heel verhaal, ik heb al veel dingen geprobeerd maar ik kom er niet uit; dit is niet leuk meer.
Ik heb het baanplan bijgevoegd en als er iemand naar zou willen kijken en zou kunnen aangeven wat ik niet goed doe en hoe het dan wel moet, zou ik diegene heel erkentelijk zijn.
Alvast erg bedankt. Met vriendelijke groet, Peter
Download Attachment: Baanplan.bck 116,72 KB |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2014 : 17:33:55
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door peterha
Overigens geeft de logging dan hele rare getallen te zien; ik heb bv ingevoerd dat de trein 60 cm moet doorrijden (om te kijken of 't effect heeft) en de logging zegt: - (o) loc is reeds 0,48 cm doorgereden - (o) loc doorgereden: 0,48 + 240,26 = 240,74 (???) - (t) loc blok 21: op stopmelder > minimum Ook nu stopt de loc abrupt op + 45 cm.
Dit duidt erop dat koploper nog leert remmen. Laat de trein maar wat rondrijden en stoppen en hou dan deze gegevens in de gaten.
De trein gaat vroeger en vroeger remmen en de berekende doorrijafstand zal afnemen tot het alarm op stopmelder > minimum verdwijnt. Dan pas zal hij gaan doorrijden. Nu maakt hij telkens een noodstop.
Wel geduld hebben, kan wel tien stops duren voor het begint te kloppen. Je moet dat stopgedrag vroeger ook gemerkt hebben bij gewone blokken.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 29 mrt 2014 17:37:47 |
|
|
peterha
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2014 : 18:50:13
|
Theo, ik heb al een aantal malen de trein laten rijden, maar weinig verschil in stopplaats gezien. Zal de trein nu dan maar eerst een een flink aantal rondjes laten lopen.
Maar wat zijn die grote getallen van 240,74? Zijn dat centimeters? Met 240 cm zit de trein (van 60 cm) al bijna aan het einde van het blok terwijl die trein al uiterlijk 50 + 60 = 110 cm na het begin van het blok moet stilstaan.
Met wat ik wil (staart stoppen op een vaste plaats) en de instellingen in mijn baanplan, denk je dat wat ik wil, uiteindelijk wel mogelijk? Dus de staart op plm 50 cm na het begin van het blok of moet er dan toch nog een extra melder tussen of kan ik het bewerkstelligen met doorrijden in cm's?
Met vriendelijke groet, Peter |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2014 : 19:42:47
|
1)Die 270 cm is de afstand die de trein nodig heeft om vanaf de snelheid die hij dan rijdt "netjes" te stoppen...best veel...daarom moet de trein vroeger gaan remmen.....
2) Voor treinen die achteraan "gelijk" moeten stoppen gebruik ik "vrijgave" van een voorliggende bezetmelder, zie mijn vorige reacties. Dat kan je zo proberen met de stopmelder van het vorige blok en doorrijden. Maar ook dat zal de trein moeten "leren" in koploper. Voordeel: de trein is tijdens het leren steeds volledig in het blok. Hoe ver moet de achterkant van de trein in het blok staan, bij mij (N) lukt 30 cm betrekkelijk goed.
Het "doorrijden" kan je ook programmeren voor één bepaalde lok of treintype, dan doet hij het ook op alternatieve stopplaatsen. Dus niet voor "alle" treinen(!), want dan krijg je gekke effecten met treinen die op de normale stopmelder moeten stoppen.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 29 mrt 2014 19:47:25 |
|
|
peterha
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2014 : 20:40:33
|
Ik heb het -zoals je in eerdere reacties ook al aangaf- ook geprobeerd met de bezetmelder van het voorliggende blok 20 (62.04). De bezetmelder van de 1e (alternatieve) stopplaats is 62.07. Ik heb nu gedefinieerd (komende uit blok 20): te verwachten bezetmelders 62.04, 62.07, 62.08 en 62.09 (07, 08 en 09 zijn de (alternatieve) stopplaatsen in blok 21. Ik heb bij het eerste punt 62.04 'vrijkomen bezetmelder' op "Ja" gezet (zie afbeelding).
Download Attachment: BezetmeldpuntenBlok21.jpg 81,68 KB
Toen ik het probeerde, reed de trein door tot na de tweede (alternatieve) stopplaats en dus dacht dat dat niet werkte. Maar, is dit zoals je bedoelt?
Gr. Peter |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2014 : 22:48:34
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door peterha
Ik heb nu gedefinieerd (komende uit blok 20): te verwachten bezetmelders 62.04, 62.07, 62.08 en 62.09 (07, 08 en 09 zijn de (alternatieve) stopplaatsen in blok 21.
62.04 hoort NIET bij blok 21, dus hoort niet bij te verwachten bezetmelders, wel in blok20.
62,04 moet je kiezen als alternatieve stopplaats in blok 21. En daar "vrijgeven" aanvinken en lengte trein waarvoor de stopplaats moet gelden.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
|
Onderwerp |
|