Auteur |
Onderwerp |
|
jean-paul
Namibia
27 berichten |
Geplaatst - 08 mrt 2014 : 17:16:15
|
Beste mede-koplopers,
een paar maanden niet hier geweest en inmiddels mijn experimenten met koploper weer hervat met een ingewikkelder baan. Ik heb een vraag over het keren van treinen. Ik heb een aantal opstel/rangeersporen 18,19,20 en 21. Voorzien van detectiesectie aan het begin en het einde. De toegang tot dit opstel terrein is blok 12. Ik wil hier graag linksom en rechtsom rijdende getrokken treinen parkeren. Soms staat de lok dan bij het stootblok (rechtsom) en soms zou de trein er van 12 al achteruit in moeten rijden (linksomgaande getrokken treinen).
Het probleem waar ik tegen aanloop is dat als een getrokken trein achteruit van zeg 18 naar 12 gaat hij pas stopt bij sectie 2.09 en de rijtuigen dus al blok 8 induwt. Ik zit hier op het forum te zoeken maar kan geen antwoord vinden. Een trein die achteruit uit blok 18 komt zou moeten stoppen op de eerste bezetmelder van 12 (2.11) maar een trein die voorruit uit blok 18 komt moet weer gewoon bij 2.09 stoppen. Waar moet ik dit instellen? De oplossing die ik zelf kan verzinnen is een vaste route (18, 12, 14 etc) of om al die treinen een sluitlicht of spul er op smeren zodat de laatste as gedetecteerd wordt maar het liefst zou ik het via koploper software matig oplossen - als de trein achteruit rijdt stopt hij op 2.11 in sectie 12. Kan dat en zoja waar moet ik dat in stellen?
alvast bedankt
Jean-Paul
Download Attachment: wdh-klaar-2014_20140308_171716.bck 68,4 KB
met vriendelijke groet, jean-paul --- IB II - loconet -h0 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 08 mrt 2014 : 17:28:49
|
Jean Paul,
Bij aanvullende blokeigenschappen voor dat betreffende blok aanvinken dat ALLE treinen Mogen keren, dan is deze situatie ook weer opgelost.
Voor het doorduwen van de wagons, zorgen dat de laatste stroomdetectie heeft, dan stop de wagon net zoals de loc op de melder.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 08 mrt 2014 17:31:03 |
|
|
jean-paul
Namibia
27 Posts |
Geplaatst - 08 mrt 2014 : 18:56:10
|
Bedankt Wim, de aanvullende blokeigenschappen had ik al gevonden dus het keren op zich gaat wel. Ik hoopte eigenlijk dat er iets mogelijk zou zijn met de logische acties (als achteruit en trein is getrokken dan de bezetmelders in omgekeerde volgorde).
JP
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 08 mrt 2014 : 19:28:02
|
Een loc die achteruit rijdt, kan nog steeds vooraan de trein staan. De rijrichting wordt vanuit de loc bekeken, niet vanuit de trein. Daar zou ik de oplossing dus niet zoeken. Het wordt denk ik lastig in koploper een 100% betrouwbare oplossing te vinden. Ik heb iets vergelijkbaars op mijn baan en op de delen waar niet gedetecteerde wagens vooraan kunnen rijden, werk ik met lichtsluizen. Dat werkt altijd.
Huub |
|
|
jean-paul
Namibia
27 Posts |
Geplaatst - 08 mrt 2014 : 20:03:04
|
bedankt voor de reacties ik zal toch de laatste wagon van stroomafname moeten gaan voorzien. Morgen misschien toch eerst nog een beetje met de condities stoeien.
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
|
Onderwerp |
|