Auteur |
Onderwerp |
|
paulH
Netherlands
12 berichten |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 12:28:00
|
Ik heb een vraag,
Voor het omlopen van een loc heb ik een een vaste route gemaakt en deze werkt goed. Echter op basis van de claim van het tweede blok wil ik de wissel tussen de 1e en 2e blok al goed zetten. Maar via een logische aktie krijg ik dit niet voor elkaar. De actie als blok vrij is werkt niet, blijkbaar is een claim geen voor van bezet zijn. De actie gereserveerd werkt ook niet.
Wat zijn de opties?
Paul |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 12:30:02
|
Ik begrijp niet waarom het nodig is koploper zal het wissel wel juist zetten...
Maar anders...je kan het wissel ook claimen..
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
paulH
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 12:37:35
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
Ik begrijp niet waarom het nodig is koploper zal het wissel wel juist zetten...
Maar anders...je kan het wissel ook claimen..
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd
Bij het ontkoppelen kan de loc net op op de wissel staan. Het zetten op de normale manier van de wissel komt dan te laat.
Bij het claimen van de wissel wordt de wissel pas gezet op het moment dat het nodig is.
Paul |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 13:15:49
|
Hoe kan dat nu te laat zijn? Koploper zet altijd eerst de wissels dan gaat er een instelbare vertrekvertraging zijn werk doen. Verder snap ik het doel van de gehele actie niet. Maar misschien is het handiger om de baan of de lengte van de trein zo aan te passen dat het wel allemaal past.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 13:33:51
|
Kun je het wissel misschien opnemen in de wisselstraat als je naar het eerste blok rijdt? Een beetje afhankelijk van je specifieke situatie of dit werkt.
Huub |
|
|
paulH
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 14:25:47
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Hoe kan dat nu te laat zijn? Koploper zet altijd eerst de wissels dan gaat er een instelbare vertrekvertraging zijn werk doen. Verder snap ik het doel van de gehele actie niet. Maar misschien is het handiger om de baan of de lengte van de trein zo aan te passen dat het wel allemaal past.
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Hallo wim, De baan aanpassen is een optie, Het probleem is dat de LOC al op de wissel staat. De loc ontkoppeld. Hierna wordt de claim op wissel en blok door Koploper omgezet in een reservering waarmee de wissel gezet wordt en naar het blok wordt gereden. Doordat de lok al op de wissel staat gaat het fout als de wissel in de andere stand stond.
Daarom is mijn vraag : Is het op een of andere manier mogelijk om met een logische actie te detecteren of een blok is geclaimd. Zo ja, dan kan ik hiermee de wissel zetten.
Hubertus, bedank voor het meedenken. Helaas is dit geen optie omdat de de wissel in andere situaties niet meer goed reageert.
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 14:54:32
|
Paul,
Ik rij nog niet zolang met treintjes, maar als een lok op een wissel staat en die staat in een bepaalde stand, dan heeft het omzetten van dat wissel toch helemaal geen effect, in het ergste geval zal een deel van de lok de andere kant op gaan, of de gehele loc, want als de loc op de wisseltongen staat zal deze niet omgaan. De wielen zullen echt niet ineens naar de andere kant van de wisseltongen springen. Als ze dat wel doen dan moet je met die loc in het circus gaan staan. Ik denk niet dat ik me hier nog verder mee ga vermoeien.
Mvg Wim.
Bewerkt door Wim Ros op 23 feb 2014 14:56:18 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 15:38:11
|
Paul,
Je kan in een vaste route bij de diverse opties ook wissels zetten. Die kun je dan schakelen bij binnenkomst blok etc.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 15:52:31
|
En bij het claimen van een wissel kan je ook kiezen voor schakelen...
|
|
paulH
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 16:05:21
|
Paul,
Ik rij nog niet zolang met treintjes, maar als een lok op een wissel staat en die staat in een bepaalde stand, dan heeft het omzetten van dat wissel toch helemaal geen effect, in het ergste geval zal een deel van de lok de andere kant op gaan, of de gehele loc, want als de loc op de wisseltongen staat zal deze niet omgaan. De wielen zullen echt niet ineens naar de andere kant van de wisseltongen springen. Als ze dat wel doen dan moet je met die loc in het circus gaan staan. Ik denk niet dat ik me hier nog verder mee ga vermoeien.
Mvg Wim.
Wim, je heb helemaal gelijk, daarom moet de wissel gezet worden VOORDAT de lok op de wissel staat. En dit kan omdat ruim voor dit moment nl bij het starten van de vaste route de lok nog 2 blokken verwijderd is van de wissel. Op dit moment wordt al wel de ingestelde blokken en de wissel (dus niet gezet) geclaimd. Vandaar mijn vraag, Is er een mogelijkheid om op het claimen op een of andere manier ook de wissel te kunnen zetten.
m.v.g. Paul
|
|
|
paulH
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 16:17:23
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Paul,
Je kan in een vaste route bij de diverse opties ook wissels zetten. Die kun je dan schakelen bij binnenkomst blok etc.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet
Hallo wim, Bedankt voor het meedenken.
Ik heb hier wel naar zitten kijken maar ik zie deze optie niet. De uitgang die ik kan schakelen is de ontkoppelrail. Deze kon ik in het venster slepen, helaas lukt mij dit niet met een wissel.
Ik heb ondertussen wel een andere oplossing gevonden. De bewuste wissel moet rechtdoor staan om de vaste route goed te laten verlopen. Via de optie terug naar defaultstand heb ik het probleem nu omzeild.
Maar de beginvraag: Of op een geclaimd blok via een logische actie is te detecteren is, is blijkbaar nee.
m.v.g. paul
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 16:19:04
|
Wat ik dus al zei ik rij nog niet zolang met treintjes. Maar wissels zetten of de loc de andere richting op laten rijden als die op een wissel staat is in mijn beleving onmogelijk. Maar suc6 er mee, is verder zonde van mijn kostbare tijd.
Mvg Wim.
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 16:25:01
|
Hallo Paul,
Ik zou proberen om met een combinatie (AND of OR) van logische acties te bepalen of de loc van het ene naar het andere blok rijdt en daadwerkelijk in een bepaald blok is. Op basis van die logische actie kun je dan de wissel via een speciale actie in de gewenste stand laten schakelen. Ik weet overigens niet of er nog ruimte is om de trein iets verder het blok in te laten rijden, bv met doorrijden in cm, zodat de loc niet op de wissel terecht kan komen bij het ontkoppelen. Zoals ik je berichtje lees, gebeurt het namelijk niet elke keer. Zet anders je database eens op de site, dan kunnen we meekijken.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
paulH
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 20:40:13
|
. Maar wissels zetten of de loc de andere richting op laten rijden als die op een wissel staat is in mijn beleving onmogelijk. .
Mvg Wim.
Wim, 1:je begrijpt het probleem niet en het is zeker niet zoals jij het beschrijft. 2: Op de vraag "op basis van een claim uit een vaste route een logische actie maken". is geen antwoordt gegeven, blijkbaar is het dus niet mogelijk. 3: Ik heb een oplossing gevonden door de wissel een default stand mee te geven.
Paul
|
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 22:30:46
|
Paul,
Je kan de wissel in de vaste route zetten door het volgende te doen: Zet de wissel in de stand die je wil hebben. Druk de SHIFT toets in en klik de wissel aan en houdt de muis ingedrukt. Sleep deze naar de vaste route in het vak van de opties. Hierna krijg je een keuze wanneer te schakelen, ik zou kiezen voor binnenkomst.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
Bewerkt door Wim Romijn op 23 feb 2014 22:32:42 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2014 : 22:30:53
|
Wanneer je de wissel naar het claimvenster sleept in de juiste stand en shift drukken, kun je toch aangeven dat hij moet schakelen, niet slechts claimen ?
|
|
paulH
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2014 : 21:06:01
|
Theo en Wim,
bedankt voor de antwoorden. Ik kon de ontkoppelrail zo in het venster slepen, de wissel niet. Maar zoals jullie beide aangeven met de Shiftknop lukt dit wel. Zojuist geprobeerd en het werkt,
probleem opgelost.
m.v.g. Paul
|
|
|
|
Onderwerp |
|