Auteur |
Onderwerp |
|
hans60
Netherlands
9 berichten |
Geplaatst - 15 feb 2014 : 19:17:34
|
ben nog lekker aan het rommelen met mijn baanontwerp en aan het nadenken / inlezen vwb besturing.
heb enkele tientallen meters M-rail, met een dertigtal elektrische wissels, een dertiental analoge locs waarvan 2 met telexkoppeling. digitaliseren zou dus een (te) aanzienlijke investering vragen.
zijn er mogelijkheden om bijv koploper te gebruiken om toch een PC baanbesturing te realiseren? de mogelijkheden zowel als de uitdaging om een dergelijk logisch plan te ontwikkelen trekken me wel aan
graag tips zo las ik artikel over Dinamo, maar deze is niet geschikt voor m-rail, ook niet als locs omgebouwd worden voor gelijkstroom (vanwege metalen bed); zijn hier oplossingen of alternatieven voor.
natuurlijk blijft volledig digitaliseren uiteindelijke wens, maar lijkt voorlopig voor mij niet realiseerbaar.
Groet, Hans Elbrink Emmeloord |
|
hans60
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 15 feb 2014 : 19:27:26
|
had dit onderwerp waarschijnlijk beter bij "beginners" kunnen zetten, maar als beginner ben je wel eens onhandig.
misschien kan een beheerder hem verplaatsen.
Groet, Hans Elbrink Emmeloord |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 15 feb 2014 : 20:24:20
|
Beste Hans,
Zal wel aan mij liggen maar bestaat er dan ook digitale Marklin m-rails?
En waarom zou dat niet geschikt zijn, kort door de bocht is het toch ook gewoon een 2 -rail systeem. 1 metalen bed met 2 spoorstaven en een 2de geleider met pukkels. Jouw Marklin loc zal op gelijkspanning net zo goed of net zo slecht rijden als dat hij nu doet. Met een hele kleine aanpassing kan hij zelfs vooruit en achteruit rijden, maar goed wie ben ik?
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
hans60
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 16 feb 2014 : 11:24:16
|
Hallo Wim
dank voor reactie.
idee dat het zou moeten kunnen, had ik ook. echter bij Dinamo stond dat het niet geschikt was voor de (oude)MÄRKLIN H0 rails. Het systeem lijkt mij interessant door de benadering om middels een blokgeörienteerd systeem zowel analoge als digitale treinen in gemengd bedrijf aan te kunnen sturen. Dit zou in combinatie met koploper of soortgelijke baanbesturing een geleidelijke overgang naar digitaal bedrijf mogelijk kunnen maken.
inmiddels ook contact gehad met de heer van Perlo van Dinamo, en daarbij volgende info gekregen (waarvoor dank)
Betekent dus dat dit slechts kan werken als ook railbed gescheiden wordt (puko staaf 1en bed staaf 2). Zie ik nog andere zaken over het hoofd? Klopt. Je moet tussen 2 blokken beide spoorstaven isoleren. Bij 3-rail dus alle 3. Reden: Zoals in de handleidingen beschreven staat is er bij Dinamo geen "nul". Beide spoorstaven worden actief aangestuurd. En je locs moeten gelijkstroom zijn. Aandachtspunt is dat bij 3rail gelijkstroom de rijrichting treingeorienteerd is en bij 2-rail blok-georienteerd, maar dat is een kwestie van juist configureren in de software.
Groet, Hans Elbrink Emmeloord |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 16 feb 2014 : 11:34:54
|
Hans,
Dan koop je toch gewoon een goedkope digitale centrale, wat terug/bezetmelders op basis van stroomdetectie, en je kunt altijd rijden met of zonder computer en met of zonder koploper. Goedkope decoder in je loc, en gaan met de baan.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
hans60
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 16 feb 2014 : 11:55:57
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Met een hele kleine aanpassing kan hij zelfs vooruit en achteruit rijden, maar goed wie ben ik?
Hallo Wim,
betreft dit omschakelrelais; heb je voor mij draadje of ombouwschema? heb ook nog wel oude gelijkstroomtrafo van Fleischmann dan doe ik een proefje op één van de eenvoudigste locjes.
bij voorbaat dank.
Groet, Hans Elbrink Emmeloord |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
hans60
Netherlands
9 Posts |
|
|
Onderwerp |
|