Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 93 / Bezoekers Vandaag: 2528
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 584
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 keerlus met 1 blok mogelijk ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ffxpvc

Belgium
67 berichten

Geplaatst - 09 dec 2013 :  16:18:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste modelspoorders.

Ik wou mijn baan uitbreiden met een keerlus. Met 3-rail is dat geen probleem. Maar aangezien mijn keerlus slechts 1 blok is zie ik niet hoe ik dat in koploper moet instellen.

Zij bijlage van het probleemstukje.

ik kan van blok 3 naar blok 5 op 2 manieren en dat kan ik niet instellen. Ik zou dit kunnen oplossen door een extra blok te maken van die wisselstraat, maar dat is een nutteloos blok en 2 bezetmelders, want het is veel te klein.

Heeft iemand een idee hoe dit anders kan opgelost worden ?

alvast bedankt
Danny

Download Attachment: Knipsel.jpg
146,02 KB

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  16:37:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je van blok 3 naar blok 5 gaat, waarbij je blok 5 met de klok mee berijdt, heb je tussen het driewegwissel en het gewone wissel nog twee railstukken liggen. Maak daar een blok van met een stopverbod. Eén melder is dan ook genoeg. Is de meest eenvoudige oplossing.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  18:43:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Danny,

Dit kun je op lossen met 2 blokken in de Y sporen van het driewegwissel. Deze blokken voorzie je van een virtuele melder en je geeft de blokken een algemeen stopverbod, zo heb je 2 richting blokken waardoor je linksom en rechtsom door de lus kunt rijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ffxpvc

Belgium
67 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  23:08:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Huub,

Dat ga ik even proberen. alvast bedankt voor de snelle feedback.

mvg
Danny
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 dec 2013 :  11:12:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit kun je ook zo oplossen, zonder problemen, beetje afhankelijk van de lengte van je trein.
Zet er een schakel decoder bij tussen.

Via deze schakel decoder schakel je een relais dat de rails aansluitingen van je blok 5 regelt.
Als je van blok3 naar blok 5 rijd moet je minimaal 2 wissels schakelen. Daarbij laat je nu een extra wisselcommando geven die je schakeldecoder schakelt. Afhankelijk van hoe je dus blok 5 binnenrijd of de ene kant op of de andere kant op. Laten we voor het gemak even aannemen dat als via onder rijd de schakel decoder de stand krom moet hebben.
Als je via de bovenkant rijd moet de decoder in de stand recht.

trein rijd via onderkant, schakel decoder in stand krom, en daardoor is de rails goed gepoold om daar de keerlus in te rijden. Als end van het blok de bezetmelder wordt geactiveerd laat je via speciale actie in koploper je schakel decoder ompolen naar recht. Nu kon de trein zonder problemen de keerlus weer verlaten.
Anders om, trein verlaat 3 via de bovenkant. schakel decoder in stand recht. Trein komt in die eerste melder. Special commando voor die melder was om de decoder in de stand recht te zetten, geen probleem, stond die al in. Trein komt bij eind melder, hierdoor laat je via een speciale actie de decoder in de stand krom gezet worden. Trein kan nu zonder problemen de keerlus weer verlaten.

Je zult alleen even moet kijken waar de melders komen zodat ze geactiveerd worden op het moment dat de trein vol in dat blok staat. Maar bij juiste indeling zal dit probleemloos moeten werken.

Andere optie is via reed contacten en magneetjes onder de trein die de relais van de keerlus schakelen. Hierdoor kun je het volledig buiten koploper oplossen, maar moet je dus wel een magneetje onder alle treinen hebben. Dit is wel de manier waar ik het opgelost heb. Maar had vanuit de analoge tijd toch al overal een magneetje onder.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 dec 2013 :  11:27:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roelco, mij lijkt het niet de juiste oplossing, op deze manier heb je geen richting blok en kun je geen rijwegen maken die voor het keerlus blok richting afhankelijk zijn. Met 1 of 2 virtuele blokken is het gewoon opgelost.
Het gaat er hier niet om om de railspanniing om te polen, dat is namelijk helemaal niet nodig er wordt met marklin 3-rails gereden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 10 dec 2013 11:29:10
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 dec 2013 :  11:54:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

je hebt gelijk dat het met 1 of 2 virtuele blokken opgelost is, en misschien ook wel de mooiste oplossing is, die je de meeste vrijheid geeft. Maar dat geld voor zowel 2 rail als 3 rail in deze situatie.
Maar het kan wel anders.

Als je uit blok 3 komt kun je op 2 manier naar blok 5, en vervolgens weer naar blok 3, en afhankelijk van hoe je rond rijd naar blok 2 of 4.
Geef je 3 wegwissel vrij bij eerst melder in blok 5.
Maak de max lengte van blok 5 kleiner de de treinen die er komen, en geef aan dat wisselstraat dan bezet blijft.

Als je dan dus bovenlangs rijd zal wissel naar blok 2 bezet blijven. Koploper kan dan dus nooit blok 2 kiezen, maar ook niet blok 3 via die weg.
Als de trein onderlangs komt blijft wissel naar blok 4 bezet. In dit geval kan koploper dus nooit blok 4 kiezen, en ook niet blok 3 vanuit die kant.
Vanuit blok 3 naar blok 5 kun je twee wisselstraten opgeven. Is alleen volgens mij wel zo dat koploper hier altijd voor 1 zal gaan als die mogelijk is waardoor de trein dus eigenlijk standaard dezelfde kant zal rond rijden.

Dit probleem is er natuurlijk niet als je voor 2 virtuele blokjes kiest. Maar dit probleem heeft dan weer niet te maken met 2 rail of 3 rail. Daar heb je dan hetzelfde probleem als je er maar 1 blok van maakt.

Nog een andere optie, misschien wel mooier dan mijn vorige, of het mooier is dan de oplossing met virtuele blokken laat ik over aan een ieder.
Maak van blok 5 twee blokken, blok 51 en 52. Die fysiek dezelfde zijn, met dezelfde melders, en beperking dat je de ene alleen mag kiezen als de andere vrij is.
51 kies je dan als je bovenlangs rijd. 52 als je onderlangs rijd.
Vanuit 51 kun je dan naar blok 3 en blok 4. vanuit 52 kun je naar blok 2 en blok 3.

En voor de keerlus oplossing kun je zelfde gebruiken als boven waarbij je de de schakel decoder in de ene stand laat zetten als je naar blok 51 rijd. En naar blok 52 zet hij hem in de andere stand.
En via de melders en speciale acties laat je ze terug schakelen. En deze melders zijn gelijk voor beide blokken.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 dec 2013 :  13:40:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roelco,

Voor wat betreft je keerlusschakeling, daar denk je teveel analoog. Meer zeg ik daar niet over, want dat is bij deze situatie niet aan de orde.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 dec 2013 :  14:50:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dacht dat het hier wel om een keerlus probleem ging:
quote:
Beste modelspoorders.

Ik wou mijn baan uitbreiden met een keerlus. Met 3-rail is dat geen probleem. Maar aangezien mijn keerlus slechts 1 blok is zie ik niet hoe ik dat in koploper moet instellen.



En kan wezen dat jij dit analoog denken vindt. Het werkt in elk geval ook voor digitaal.
Zijn meer oplossingen, weet ik, je kunt ook blok 3 laten schakelen afhankelijk van hoe je trein het blok inkomt of uitrijd. Heeft niets met analoog denken of digitaal denken te maken. (al vind ik de oplossing om blok 3 te laten ompolen meer een analoge denk oplossing) Al praat ik niet mee in analoog denken of digitaal denken, maar in oplossingsrichting denken. En er zijn nu eenmaal vele wegen die naar rome leiden.

De oplossingsrichting die jij geeft lost niets op voor het keerlus probleem wat je hier in geval van 2 rail hebt. Maar lost het keuze probleem binnen koploper op, maar dat heb je zowel in 2 rail als in 3 rail verband. Nu kan dat komen omdat de vraagsteller daar niet helemaal duidelijk in is. En jij blijkbaar op een ander deel van de vraag de nadruk legt als ik.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 dec 2013 :  15:06:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roelco,

Het is een 3-rail baan die de vraagsteller heeft, 2-rail is toch helemaal niet aan de orde, dus ja ik antwoord alleen op de 3-rail situatie, en haal er geen andere dingen of situaties bij die hier helemaal niet toedoen. Gewoon een zuiver antwoord op de vraag, zonder off-topic te gaan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 dec 2013 :  15:33:31  Toon profiel  Reageer met citaat
ok, mijn fout, haal mijn bijdragen dan maar snel weg. Het is nooit mijn bedoeling om ergens offtopic te gaan.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina