Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 233 / Bezoekers Vandaag: 347
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 233
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Locomotieven ijken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 01 dec 2013 :  15:37:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zit met de volgende tegenstrijdigheid: op pag 74 van de handleiding van 8.0 staat "Zie hiervoor snelheid ijken. Deze optie moet je zeker niet gebruiken als de locdecoder geen cruisecontrol heeft". Op blz 76 staat vervolgens "Om volledig gebruik te maken van alle functies van Koploper verdient het aanbeveling om alle locomotieven te ijken". Ik weet niet of mijn locomotieven cruisecontrol hebben want er zijn een paar oude bij. Hoe kom ik daar achter? Stel dat ze geen cruisecontrol hebben, kan ik dan toch ijken om alle functies later te kunnen gebruiken?

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 01 dec 2013 :  16:12:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Het klopt dat voor een aantal functies in Koploper het nodig is om met geijkte locs te rijden, zoals bijvoorbeeld het in tractie rijden en het gebruik van snelheidsbeperkingen. Voor andere zaken is het handig, zoals doorrijden in cm.
Heel oude decoders (ouder dan een jaar of 7) hebben waarschijnlijk geen cruisecontrol. Ik denk dat op zich die nog wel te ijken zijn, maar de snelheid zal dan niet constant gehouden worden tijdens het rijden. Ik denk dat het het handigste is om te proberen de manuals van de decoders op te sporen en te kijken wat daarin staat aangegeven over lastregeling.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 dec 2013 :  16:30:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan, welk merk type decoders heb je in gebruik, als je dat even laat weten dan geef ik je even opheldering.

In koploper staat op blz 74 en blz 76 geen tegenstrijdigheid, daar staat dat om volledig van de mogelijkheden gebruik te maken van koploper dat je de locs/decoders moet ijken, maar dat houd dan ook gelijk in dat je gebruik moet maken van decoders met lastregeling/cruise control.

Zonder Cruise-control mogelijkheid in de decoder heeft het geen nut om de snelheid te ijken zoals op blz 74 wordt aangegeven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 01 dec 2013 :  17:04:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Wim: betekent zou vorige bericht dat Marklin loc's met een oude decoder geen cruise controle hebben?

Gr.

Erik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 dec 2013 :  20:33:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik,

Marklin decoder met artikel nummer 6080 /6081 of de Delta decoders hebben geen Cruise-Control.
6090 decoders hebben Cruise-Control dat zijn de decoder waarbij je de motor heb moeten ombouwen m.b.v. een permanent magneet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 01 dec 2013 20:33:53
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 02 dec 2013 :  08:46:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Okeeeeeeeeeeeee,

vandaar dat de loc's met deze docoders slecht te ijken zijn, en regelmatig doorschieten;

zal de oudere decoders vervangen voor Esu 'tjes en dat is dat probleem ook opgelost

Bedankt maar weer

MvG

Erik
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 02 dec 2013 :  21:47:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim. Ik heb locs met een scala aan decoders: via cv 8 heb ik het volgende kunnen achterhalen:
Lenz 76 - Kuehn 34 - Lenz 96 - Fleischmann 62 - TRAN 78 - ESU ? - Fleischmann 91 - Fleischmann 42 - Uehlenbrock 73410

Ik weet niet of je hier iets aan hebt?

Nog andere vraag: vandaag toch maar eens geprobeerd de snelhied van een loc te ijken maar kom niet verder want hoewel de ECOS en koploper wel verbonden zijn, "ziet" koploper de 4 S88 terugmelders niet, terwijl de ECOS alle bezetmelders correct weergeeft. Wat doe ik fout?

Bedankt voor je antwoord. Vr groet Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 02 dec 2013 :  23:01:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Overigens ook Dirk en anderen alvast bedankt voor jullie reacties!!

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  09:22:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Lijkt me stug dat je de opgegeven waardes uitgelezen hebt uit CV8.
In CV8 staan nl. de codes die de fabrikant identificeren. En die zijn uniek per fabrikant en wijzigen niet.
Lenz = 99, Kuehn = 157, Fleischmann = 155, Tran = 117, ESU = 151 en Uhlenbrock = 85.
De waardes die jij geeft komen uit CV7. Daar staat het decoder type in, meestal aangegeven als de SW versie van de decoder.
Voor veel decoders is daar wel het specifieke model mee te achterhalen maar lang niet altijd (meer). Zo lees je bij de ESU LoPi 4 de waarde 255 die gebruikt wordt voor meerdere modellen.
Bij ESU kan je wel weer op een andere manier achterhalen welk specifieke model het is maar dan moet je wat dieper in de instellingen duiken (met de Lokprogrammer).

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  10:39:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

In de documentatie die je bij de diverse decoders hebt gekregen, staat of deze een lastregeling/cruise control regeling hebben.

De getallen die jij opgeeft bij de diverse merken komen niet overeen met de CV8.
Maar ga er maar van uit dat deze decoders een lastregeling hebben.
De gegevens die je zo van het web kunt plukken vanaf de site van Uhlenbrock over de 73410
73410 Multi-protocol decoder with load regulation, DC, Faulhaber 121 KB 05.06.2011



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 03 dec 2013 10:42:29
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  13:13:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel voor alle info. Klopt, infor komt uit CV 7 en 8.

Maar nog steeds niet duidelijk waarom bezetmelders niet worden weergegeven. Straks nog maar eens proberen. Doe vast iets fout, maar wat .............?

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  15:37:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Tja, gevonden. Weet ik veel dat je de communicatie moet uitschakelen voordat je digitale onderdelem kunt invoeren ............

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  16:00:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap nog steeds niet goed hoe ik dat ijken van locomotieven moet aanpakken. Ik heb bv vastgesteld van een bepaalde loc dat deze bij decoderstap 17 voor mij zo'n beetje de maximumsnelheid is bereikt. Wil dat dan zeggen dat ik bij het ijken bij decoderstap 17 invul dat dit moet overeenkomen met bv. 100 km/u en dan bv. tot 5 km/u metingen laat doen? Ik hoor t graag van jullie. Vr gr Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  16:12:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Misschien moet je dan even kijken naar de antwoorden die je hierover in Februari gekregen hebt. Toen had je ook het probleem dat je niets kon invoeren omdat de communicatie nog aan stond.

En toen schreef je ook dat het ijken goed ging. En nu snap je niet hoe het moet Ook daar heb je toen een duidelijk antwoord op gekregen.
TIP: lees ook de handleiding hierover eens.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  16:21:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Als ik een lok ijk gebruik ik altijd de volgende methode, ervan uitgaande dat de decoder op 28 stappen staat.
Eerst laat ik Koploper de snelheid bepalen op stap 28. Vervolgens ga ik die snelheid aanpassen aan de snelheid van het grootmodel met CV5. Bijvoorbeeld bij de meting rijdt de loc 200km/uur en de echte maximumsnelheid is 100km/uur. Ik lees dan de waarde van CV5 uit, die is bijvoorbeeld 64. Die zet ik dan op 32, ongeveer de helft om ook de helft van de maximum snelheid te krijgen. Vervolgens ijk ik stap 28 weer en kijk of de snelheid ongeveer klopt. Eventueel kan de waarde nog wat worden aangepast. Als de waarde van CV5 bekend is, zet ik CV6 op ongeveer eenderde van die waarde, in het hier beschreven geval op 10. Ook zet ik CV3 en CV4 op 2, zodat de trein nog wel een beetje vertraging heeft, maar niet te veel. Zo kan Koploper de loc mooi regelen, maar zit er bij een noodstop toch nog een beetje uitloop in.
Dan laat ik Koploper alle 28 stappen ijken, tot 0. Er zijn ook Koploperisten die laten ijken tot bv 10 km/uur, maar ik vind het hele traject netter. Dat duurt wel een paar uur, want vooral bij de lage snelheden duurt één ijking lang. Ik zelf gebruik het gemiddelde van heen en terug, omdat je dan én voor verschillende snelheden voor- en achteruit corrigeert en voor eventuele ongelijke lengtes van de gebruikte bezetmeldstukken.
Succes met het verder ijken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  16:26:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric. Ja, klopt dat ik daar in het begin van het jaar ook mee bezig ben geweest, maar door de zomerstop is alle "kennis" verdwenen en ook alle oude mails door een computercrash. Dus ik moet inderdaad vooraan beginnen. In ieder geval bedankt voor je opmerkzaamheid.

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  16:29:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk. Dat lijkt een duidelijk verhaal waarmee ik meteen eens aan de slag ga. Ik laat je nog weten hoe het me is vergaan. Bedankt!

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  16:34:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric, ik heb zowaar mijn eerdere bericht op dit forum gevonden en inderdaad, het was me al eerder verteld ....... Leeftijd???

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  17:14:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk. Ik heb zojuist met één loc jouw procedure gevolgd en ik heb nu in ieder geval een "acceptabele" maximum snelheid bij 28 decoderstappen. Toen laten ijken en dan gebeurt er iets geks: de schaalsnelheid komt steeds nauwelijks 1 of 2 km hoger bij iedere stap. De stukken met bezetmelders zijn aan beide kanten gelijk van lengte, de afstand A1-B1 en A2-B2 is precies 90 cm........ Dus aan het eind zegt Koploper dat de snelheden niet voldoende opeenvolgend zijn en dat er geen ruimte is om snelheden tussen te voegen. Ook zegt Koploper dat de maximum gevraagde snelheid (100 km/u) niet kan worden bereikt. Kennelijk heb ik ergens een instelling niet goed ingevuld of over het hoofd gezien. Heb jij een idee? Vr groet Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  19:36:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je de juiste modelschaal ingevuld, 160 dus.
Heb je de juiste bezetmelders opgegeven?
Heb je de juiste ijkafstand opgegeven, dus de lengte tussen de bezetmelders + de lengete van 1 melder?

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  19:58:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan, de eerste stap is dat je de loc zo inregelt dat hij bij 28 100km/uur rijdt. Als je dat voor elkaar hebt dan ga je ijken van max naar min. Dus van stap 28 naar stap 1. Dan kan hij altijd en 100 km/uur bereiken is het niet?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  21:51:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric, het antwoord op alle drie de vragen is JA. Ik ga nu nog even aan de slag met wat Wim Ros schreef. Je hoort het.

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  22:07:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik snap er echt helemaal niks van: zoals je zegt, Wim, vul ik bij digitaal in 28 (decoderstap) en vervolgens als snelheid 100. Dan klik op "start meting", dwz eerst bepaal richting, en vervolgens "doe één meting". Dat gebeurt allemaal wel, maar de "uitkomst" is vervolgens dat de loc 18 km/u zou rijden ............

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  22:28:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Eureka! Sorry, had lengte ijkafstand in cm opgegeven ...........

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

Theo51

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  22:44:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door janspoor

zoals je zegt, Wim, vul ik bij digitaal in 28 (decoderstap) en vervolgens als snelheid 100.


Jan,

dit zeggen Wim en Dirk NIET.
Je vult niets in, bij het ijken.
Je klikt aan 28 (decoderstap) en daarna bepaal je de richting en ga je ijken.
Koploper vult voor jou de gemeten snelheid in, die je daarna kunt aanpassen met de Cv-waardes.
Hierna ijk je weer op decoderstap 28.
Pas als deze snelheid naar je zin is, ga je verder met ijken.
Overigens zal het invullen van snelheden, voor het ijken niet veel uitmaken, want koploper corrigeert dit wel.

Het gaat er om, dat je precies doet, wat de heren je proberen duidelijk te maken.
Als je dit niet doet, wordt het voor iedereen verwarrend.

Succes



Theo
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 03 dec 2013 :  22:54:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel, Theo. Heb het nu zo gedaan en werkt goed. Inderdaad niks invullen bij decoderstap 28 en kijken wat daar uit komt. Vervolgens zoals Erik zei CV 5 aanpassen en nog eens ijken enz. Het was gewoon stom van me om de ijkafstand verkeerd in te voeren. Hopelijk gaat dit onderdeel nu verder goed. Ongetwijfeld komen er nog veel andere problemen maar gelukkig is daar het forum !!

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina