Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 101 / Bezoekers Vandaag: 3172
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Onverklaarbare verschijnselen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 01 nov 2013 :  14:37:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Ik heb af en toe last van wat ik onverklaarbare verschijnselen noem. Deze doen zich voor bij vaste routes. Zo gebeurt het bijvoorbeeld, dat een keeropdracht in een blok 2 maal wordt uitgevoerd ipv 1 maal. Het gevolg is, dat een trein niet keert. In dezelfde vaste route wordt de afstand doorrijden, die in een blok voor de 1e bezetmelder is vastgelegd ver over- of onderschreden. Omdat dit blok de draaischijf is, zijn de gevolgen hinderlijk. Omdat ik geen foute instellingen kan vinden, start ik zowel de computer (Vista) als de centrale (CS1R)opnieuw op. Het vreemde is, dat als ik dat onmiddellijk na het constateren van de fouten doe, de verschijnselen zich herhalen. Doe ik het de volgende dag, dan gaat alles goed. Dan kan het een aantal weken goed gaan, waarna dezelfde fouten weer kunnen optreden.

Als de fouten zich voordoen, dan gebeurt het altijd in dezelfde blokken en bij alle treinen, die deze route rijden. IK heb deze al eens vervangen, maar het resultaat blijft hetzelfde.
In bijgaande database doen deze verschijnselen zich in meerdere vaste routes voor, maar omdat het uitzoeken nogal wat tijd kost, heb ik me op 2 routes geconcentreerd: "Demo NS3737 nr locloods + verzorging" en "Demo2 BR58 nr locloods + verzorging". In principe zijn het dezelfde routes, maar aangepast aan de individuele verschillen van de locs. Als de fouten optreden, is dat in blok 17, waar dan 2 maal een keeropdracht wordt uitgevoerd ipv 1 maal (dit is aan de lichten te zien) en in blok 25, de draaischijf, waar wordt afgeweken van de in het blok van de route opgegeven afstand.

Bij het opnieuw opstarten maak ik gebruik van een aparte backup, waarin naar mijn mening de juiste gegevens staan. Tussentijdse wijzigingen worden daarin niet opgenomen,tenzij ik zeker weet, dat deze wijzgingen goed functioneren, dan wordt deze backup vervangen, als de juiste, waarbij ik tevens controleer of er geen wijzigingen in de vaste routes of daarmee verband houdende instellingen zijn opgetreden.

Ik heb geen idee, wat de oorzaak kan zijn, of in welke richting ik het zoeken moet. Heeft iemand een suggestie?

mvrgr en bij voorbaat dank voor het meekijken en -denken.
Carel


Download Attachment: Zwiep6.bck
604,42 KB

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  15:41:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Als het niet structureel verkeerd gaat. lijkt het me onwaarschijnlijk dat het een koploper-probleem is. Maar voor zeker kun je de communicatielogging eens mee laten lopen voor een loc waar het probleem zich voordoet. Dan kun je zien wat voor opdracht wordt verstuurd en of dat overeenkomt met wat je op de baan ziet.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  17:35:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Je schrijft dat je bij het opnieuw opstarten gebruikt maakt van een aparte backup. Start je dan bij het normaal gebruik ook op vanuit een backup? Dan zou er iets mis kunnen gaan bij het wegschrijven van de backup, waarbij een corrupt file ontstaat.
Heb je al eens een andere PC gebprobeerd, want het lijkt er zo uit de verte op dat de verwerking binnen je PC niet altijd jofel gaat.
Bij mijn eerste Koploper laptop had ik ook wel eens rare verschijnselen. Uiteindelijk bleek de laptop hardwarematig corrupt te zijn, waardoor er steeds stukken programma's verdwenen en op den duur zelfs Windows niet meer te installeren was. Toen ik een andere PC had, waren de problemen over.
Ook de andere problemen die je beschrijft in de andere draadjes wijzen in deze richting

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 01 nov 2013 17:40:42
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  18:48:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub en Dirk,
Bij communicatielogging zie natuurlijk nu niets bijzonders aan, want op dit moment werkt alles prima.

Nomaliter werk ik niet vanaf een backup, maar vanaf de laatst weggeschreven file. Speciaal met het oog op het beschreven probleem maak ik nu twee backups: een normale backup, die ik zekerheidshalve aanmaak en een backup, die ik alleen gebruik om zeker te weten, dat er geen fouten in de database zitten. Deze wordt dus ook alleen vervangen als ik zeker weet, dat alle aangebrachte wijzigingen t.o.v. de laatste stand van deze backup goed functioneren.

Wat de corruptheid van de computer betreft: ik sluit dat niet uit, maar deze computer is de beste van de slechten. Ik heb nog 2 andere computers: een veel jongere waarvan het beeldscherm regelmatig uitvalt wat de reparateur niet goed krijgt en een oudere, een XP, waarvan Windows zelf aangeeft, dat hij corrupt is.

Bovendien heb ik nog een iPad, die het wel goed doet, maar er met iOS7 ook niet op vooruit is gegaan (je maakt er veel sneller fouten mee!). Nog een computer erbij? Mijn vrouw ziet me aankomen. Ik zal het hiermee moeten doen en als het een computerprobleem is maar accepteren, dat het af en toe fout gaat.

Maar bedankt voor het meedenken,
mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  19:08:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters


Bij communicatielogging zie natuurlijk nu niets bijzonders aan, want op dit moment werkt alles prima.


Dat snap ik. En om die reden heeft het ook weinig zin om naar je database te kijken, op zoek naar iets dat zeer waarschijnlijkheid toch niet te vinden is.
Maar je kunt de logging toch standaard mee laten lopen. En wanneer het dan misgaat, kun je kijken of er iets vreemds in de logging is te zien.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  19:57:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ben,
Dat oplichten van die andere bezetmelders is gen fout, maar een gemeenschappelijke binnenkomstmelder. Dit is een heel gebruikelijk manier van doen. Het bespaart melders en dus S88 modules.

Huub,
Ik hoop eraan te denken de communicatiellogging regelmatig aan te zetten.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  20:15:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel, alleen moet je die gezamelijke melders dan niet opnemen bij bezet bij.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 01 nov 2013 22:42:57
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  22:33:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Carel, alleen moet je die gezamelijke melders dan net opnemen bij bezet bij.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Wer een raadsel? Net = niet toch?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 nov 2013 :  22:43:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul

En wer = weer?

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 02 nov 2013 :  08:45:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters


Ik hoop eraan te denken de communicatiellogging regelmatig aan te zetten.


Dat denken kun je aan koploper overlaten.
Open de logging een keer en klik dan in het loggingvenster op het koplopersymbooltje. Bij positie venster heb je de optie "toon na laden database". Als je dat aanvinkt wordt de communicatielogging gestart zodra je deze database opent.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 02 nov 2013 :  12:11:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul, Wim en Huub,
Wim, maakt het wat uit als ik die niet opneem in bezet bij? Er bevindt zich maar een trein tegelijk in een blok, als die door de binnenkomstmelder de blokken, die hij in kan gaan bezet meldt, blokkeert hij daarmee niets, hij gaat een van de blokken binnen, geeft op de stopmelder het achter liggende blok vrij en bij een volgende trein herhaalt zich het spelletje Ik heb er nog nooit last mee gehad. Misschien kan jij me uitleggen, welk probleem ik tegen kan komen. Al schrijvend bedenk ik me ineens, dat een binnenkomende trein zich zelf zou kunnen blokkeren, op het moment, dat hij op een stopmelder staat en en naar een van de blokken wordt gesleept om een rit te beginnen. Dan is het dus inderdaad verstandig om bij gemeenschappelijke binnenkomstmelders de vinkjes weg te halen in bezet bij. Daar heb ik wel eens last van gehad, maar nooit bij stil gestaan, dat dat de reden was. Een mens is nooit te oud om wat te leren.

Paul en Wim, wat moet ik met jullie opmerkingen over wer en net? Heeft dat op het onderwerp betrekking?

Huub, bedankt voor de tip. Ik zal er gebruik van maken.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 nov 2013 :  12:51:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

Met die opmerking hoef jij helemaal niets, dat was een schrijf foutje van mij, waarop Paul in zijn bericht daarover een soortgelijk schrijffoutje maakte. Doet verder niets terzake.

Verder is de help/handleiding van koploper er duidelijk over.
quote:
Bezet bij...
In principe worden door Koploper de blokken gereserveerd en bezetgemeld als de treinen automatisch rijden. In het grote voorbeeld is er ook een voorziening dat het spoor niet wordt vrijgegeven als er een wagen achterblijft. De bezetmelders in een blok kunnen hier ook voor zorgen als de wagens zijn voorzien van verlichting of weerstandslak. Blijft een wagen achter op een bezetmelder dan zal het blok niet worden vrijgegeven. Hier mag echter niet een gemeenschappelijke bezetmelder worden opgegeven die bijvoorbeeld bij opstelsporen als gemeenschappelijk binnenkomstpunt wordt gebruikt. De bezetmeldingen die hier gekozen kunnen worden, zijn vastgelegd in onderhouden digitale onderdelen..

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 02 nov 2013 :  16:28:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Je verhaal over de backup en de datafile snap ik nog niet helemaal. Normaalgesproken schrijft Koploper alles weg in een databasemap, met daarin weer files voor de baan, de locs etc. Bij het starten van Koploper leest het programma die bestanden uit. Het backupfile wordt alleen gebruikt als backup van het geheel en wordt dus niet standaard ingelezen.
Nu is Lochem niet naast de deur vanuit Dordrecht, maar als je een andere laptop wilt proberen heb ik nog wel een oud beestje voor je liggen, waarop de actuele versie van Koploper staat.
Overigens kan de melding over Windows XP ook te maken hebben met het feit dat Windows wat gegevens mist en daarom denkt dat er een illegale kopie van Windows opstaat. Dat kan verder voor het werken geen kwaad.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 03 nov 2013 :  00:14:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Ik heb gewoon een extra backup aangemaakt buiten de directory , waar ik de dagelijkse backup opsla. Deze backup wordt alleen overschreven, als ik zeker weet, dat de wijzigingen, waarmee ik bezig ben geweest, goed functioneren. Ik heb te vaak meegemaakt, dat ik tussentijds wijzigingen wegschreef naar een backup, maar niet meer precies wist of alle en/of de juiste wijzigingen daarin waren opgenomen. Om dat probleem te vermijden heb ik een extra backup aangemaakt, die alleen wordt overschreven als ik zeker weet, dat alles goed functioneert. De backup, die ik dagelijks gebruiken kan dus nog fouten bevatten. In principe mogen in die andere backup geen fouten meer zitten, tenzij ik me er niet van bewust ben natuurlijk.
Door zo te werken weet ik nu zeker, dat de problemen, die ik ondervind, niet aan KL liggen, maar aan de computer.

Wat betreft je aanbod, ik vind het heel erg aardig van je, maar zoals gezegd, ik woon in
Lochem en jij in Dordrecht. Ik ben daar niet regelmatig in de buurt en jij niet hier waarschijnlijk. Ik ga nog even door met mijn huidige computer. Gaan deze problemen nu heel vaak optreden, zodat er niet meer mee te werken valt, dan doe ik wellicht een beroep op je. Vooralsnog treedt het probleem niet dagelijks op. Ik weet nu, dat, als het optreedt, ik het dan de volgende dag met grote kans op succes weer kan proberen. Dan werk ik intussen maar verder aan de scenery. Er valt nog genoeg te doen.

In ieder geval bedankt voor het aanbod.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 03 nov 2013 :  15:25:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Ik gebruik zelf ook twee backups, één die elke keer wordt weggeschreven als Koploper wordt afgesloten en een aparte backup, die ik met bepaalde tussenpozen maak. Die maak ik zelfs weer in twee versies, één voor gebruik met twee schermen en één voor het werken op één laptop (al maak ik deze versie maar heel zelden). Ik gebruik de backup eigenlijk nooit, behalve voor het maken van een backup bij de overgang naar een nieuwe versie van Koploper, zodat ik ook altijd een versie terugkan. Het inlezen van de database gaat nooit fout en dan heb ik de backups ook niet nodig.

Ik kom inderdaad bijna nooit meer in de buurt van Lochem. De laptop ligt pakklaar, dus mocht je ooit een verder onderzoek willen doen, dan hoor ik het wel. Dan zoeken we wel een oplossing.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 03 nov 2013 :  16:05:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Ik houd je aanbod in gedachten. Ik wacht eerst nog even af met welke frequentie de huidige problemen in de toekomst gaan optreden. Wordt dat nu erg veel, dan wil ik graag van je aanbod gebruikmaken. Ik heb een dochter in Etten-Leur wonen, dat ligt redelijk dicht in de buurt van Dordrecht. Mochten de problemen de spuigaten uitlopen en ik kan het combineren met een bezoek aan Etten-Leur, dan kom ik erop terug. Stoot je die computer eerder af, laat het mij dan weten.

Bv. dank en met hartelijke groeten,
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  20:33:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Als de laptop niet bezwijkt, blijft hij gewoon liggen als standby. Een van mijn kennissen moet wekelijks van Dordrecht naar Almelo, dus daar kunnen we mogelijk ook nog iets mee regelen.
Stuur me maar een berichtje als je de test eens wilt doen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  23:03:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Vandaag kreeg ik weer problemen. Ik was een testroute aan het maken, waarbij steeds alles fout ging. Vervolgens heb ik de backup opgezet, waarvan ik zeker weet, dat er geen fouten in zitten. Vervolgens heb ik daarin dezelfde testroute gemaakt en alles ging goed. Dan vraag ik mij toch af: is dat eerste bestand corrupt of zitten daar toch foute instellingen van Kl in en waarom is die "goede" backup niet corrupt. Per slot van rekening zijn beide bestanden door dezelfde computer aangemaakt.

Daarom zou ik toch wel graag eens een proef willen nemen met een computer, waarvan ik zeker weet, dat hij geen fouten maakt.

Om het vervoersprobleem op te lossen stel ik het volgende voor. Toevallig ga ik dit weekend naar Etten-Leur. Alleen is het hele weekend vol gepland. Misschien kan ik het zo oplossen, dat ik er vrijdag ipv zaterdag naar toe ga en naar Dordrecht rijd.
Als het te regelen valt, dan zou ik vrijdag bij je langs kunnen komen, als dat jou schikt natuurlijk. Het maakt mij dan niet uit om 's avonds of 's middags langs te komen. De afstand tussen Etten-Leur is niet zo groot, dat ik niet even heen en weer kan rijden. Dus zeg jij maar welke tijd jou het beste schikt onder het voorbehoud natuurlijk, dat ik vrijdag al in Etten-Leur terecht kan. Ik laat je dat morgen weten, dan heb ik mijn dochter wel aan de telefoon gehad.

Ik hoor nog van jou en jij van mij.
In ieder geval al hartelijk dank voor de medewerking.

Mvrgr
Carel

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  23:45:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

Waarschijnljk omdat die beide files op andere delen of sectoren van je harddrive staan. Advies is gebruik een andere computer of een andere schijf. Dit gaat binnenkort volkomen fout, je kunt er bijna opwachten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 05 nov 2013 :  10:36:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Halo Dirk en Wim,
Ik ben er nu ook wel van overtuigd, dat het aan de computer ligt. Wim, jij zegt eigenlijk, dat het niet aan de computer zelf ligt, maar aan de harde schijf. Ik heb nog wel een paar harde schijven liggen, waarmee ik het proberen kan. Als het daar wel goed mee gaat, dan heb ik geen andere computer nodig. Dirk, dat zou betekenen, dat ik vooralsnog geen gebruik van jouw computer hoef te maken. Ik ga dat uitproberen, maar vandaag heb ik daarvoor niet veel tijd. Morgen heb ik meer tijd. Gaat het morgen goed met die schijven, dan heb ik jouw computer natuurlijk niet nodig. Ik laat het je dan onmiddellijk weten.

Ik dank jullie beiden voor jullie medewerking en laat jullie het resultaat weten.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 05 nov 2013 :  11:52:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Ik sluit me aan bij Wim, waarschijnlijk zitten er corrupte stukken op je hard-disk, waardoor wegschrijven en teruglezen misgaat, omdat de bestanden die in die sectoren worden weggeschreven ook corrupt worden. Je zou nog eens een chkdsk (controle van je disk) op je schijf kunnen draaien om te zien hoe de schijf eruit ziet. Dat kun je opstarten door rechts te klikken op de schijf, dan bij "eigenschappen" naar "extra" te gaan en dan kiezen voor controleren.
De testlaptop blijft gewoon voor je klaar liggen, dus als je hem wilt gebruiken hoor ik het wel.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 06 nov 2013 :  23:50:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo dirk en ook Wim,
Ik heb de chkdsk uitgevoerd op de schijf, waarop de bestanden stonden. Er werden geen slechte sectoren gevonden. Wel werd opgemerkt, dat mogelijk de schijf te snel werd afgesloten, voordat alle bestanden volledig waren afgesloten en daarom niet meer volledig waren Ik ben me er niet van bewust, maar mogelijk is zoiets ooit gebeurd. Het verwondert me dan alleen, dat die bestanden wel geopend konden worden.

Ik had nog een backup, waarvan ik wist, dat die goed was. Deze heb ik op een nieuwe schijf gezet en daarmee ben ik verder gegaan. Op zich ging het daar goed mee. Alleen kwam ik toch vreemde dingen tegen, waarvan ik in eerste instantie dacht, dat die goede backup toch corrupt was. Uiteindelijk bleek, dat niet het geval te zijn. Het bleek een specifieke eigenaardigheid van KL te zijn, die je maar net moet weten. Als je een blok hebt, dat in twee richtingen bereden kan worden en je hebt daarin twee bezetmelders als binnenkomst en stopmelder benoemd, maar er ligt nog een melder tussenin, die alleen een rol in de andere richting spelt, dan zou ik denken, dat de melder, die als stopmelder is benoemd voor een vaste route de 2e melder is. Dat blijkt niet waar te zijn de tussenliggende voor die richting niet benoemde melder telt voor het blok van de vaste route wel degelijk mee. Als je dus een loc een aantal cm na de stopmelder wilt laten doorrijden, dan is de stopmelder de 3e melder en niet de 2e. Je moet het maar weten.

Voorlopig lijkt het erop, dat er met de computer op zich niets aan de hand is, maar wel met de oorspronkelijke schijf, waarop de bestanden stonden. Dus Dirk, ik ga er vanuit, dat ik jouw computer voorlopig nog niet nodig heb. Dirk bedankt voor je aanbod en Wim bedankt voor de aanwijzing, waardoor ik uiteindelijk het probleem heb kunnen oplossen.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 07 nov 2013 :  17:03:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Goed te horen dat zo te zien het probleem is opgelost.
Het verhaal over de bezetmelders bij een vaste route klinkt mij overigens niet onbekend. Volgens mij telt een vaste route gewoon bezetmelders en gaat dan bepalen waar er gestopt moet worden. Volgens mij kun je dat omzeilen door de betreffende bezetmelder niet op te nemen bij de te verwachten bezetmelders, maar dan zijn mogelijk andere zaken die je wel wilt regelen niet mogelijk.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 08 nov 2013 :  00:11:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Hallo Dirk,
Het blijkt zo te zijn, als je zegt, alleen ik verwachtte dat niet en weet ook niet, óf dat ergens wordt vermeld. Zo ja dan had ik daar in eerste instantie toch niet bij stil gestaan, omdat het mij logisch lijkt, dat alleen de bezetmelders, die je voor die richting benoemt, meetellen. Maar ja alles wat logisch lijkt is nog niet waar. Overigens vind ik dat het moeilijke aan KL. In mijn ogen is de logica vaak ver te zoeken Vrijwel overal is een oplossing of mogelijkheid voor, maar die oplossing is ad hoc gecreeerd en de samenhang ontbreekt. Daarom klagen ook zoveel mensen, dat KL zo moeilijk is. Ik begrijp best,dat het programma is gegroeid uit de vragen/behoeften, die in de loop van de tijd op de maker zijn afgekomen, zodat er steeds wat is aangebreid, maar het is wel uitgegroeid tot een brei spaghetti, waarin het moeilijk is de juiste weg te vinden, een enkeling uitgezonderd. Ik zit er te diep in om nog te veranderen, maar alles bij elkaar vind ik, dat ik veel te veel tijd aan KL moet besteden. Tijd die verloren gaat voor ander zaken bijvoorbeeld scenerybouw. Het interessante is, dat je vrijwel alles kunt realiseren, wat je wilt, maar het kost te veel tijd.

Ik weet niet, of jij verstand hebt van administratieve software, maar Raet had vroeger een veel gebruikt salarisprogramma, dat ook in alle mogelijkheden moest voorzien. Ook dat werd een brei spaghetti, waar maar een enkeling goed de weg in wist te vinden.
Raet zag uiteindelijk, dat het zo niet langer ging en koos voor een opzet, die veel logischer was, maar toch voorzag in alle benodigde behoeften. Iets dergelijks zou ook met Kl moeten gebeuren, maar dat zit er niet in.

Dit was een verzuchting van iemand, die de mogelijkheden van Kl zeer waardeert, maar het betreurt, dat hij daar zoveel tijd aan moet besteden.

Mvrgr
Carel



Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 08 nov 2013 :  21:22:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Ik begrijp je verzuchting en ik ken ook veel programma's die continu zijn aangebouwd. Mijn vrouw kent er nog meer, want die is gespecialiseerd in modellen voor informatievoorziening. Er zijn inderdaad vreselijke gedrochten van software in omloop.

Toch wil ik hier graag een lans breken voor Koploper. Allereerst is "logica" geen absoluut begrip. Ik heb met mijn natuurwetenschappelijke achtergrond veel te maken gehad met politici en beleidismakers en onze logica was totaal verschillend, waarbij je niet kunt zeggen dat het één goed en het ander fout is.

Koploper is inderdaad een programma dat van klein met weinig mogelijkheden is uitgegroeid naar een groot programma met vrijwel onbeperkte mogelijkheden. Daardoor heeft Koploper de opbouw zoals het nu heeft. Het hele programma zou inderdaad eens opnieuw opgezet moeten worden, maar dat is zo'n omvangrijke klus dat je dat van de maker van Koploper niet mag vragen.

Ondanks de genoemde karakteristieken van Koploper kun je er, zoals gezegd vrijwel alles mee. Je doelen kun je zelfs op zeer verschillende manieren bereiken, zodat ze het meeste aansluiten bij je eigen logica.
Ik heb zo mijn eigen oplossingen en zie dan bij andere Koploperisten met een andere logica andere oplossingen, waarvan ik dan denk: "Hé dat is ook handig, dat moet ik onthouden". Dat vind ik zelf nu juist het leuke van Koploper dat je er je eigen dingen uit kunt halen en oplossingen kunt bedenken voor de dingen die je wilt verwezenlijken voor jezelf of voor een ander.

Ik hoop dat dit epistel je weer motiveert met Koploper aan de slag te gaan en te genieten van de dingen die je ermee kunt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 08 nov 2013 21:29:11
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 13 nov 2013 :  16:34:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Omdat ik enkele dagen weg geweest ben, zie ik jouw antwoord op mijn verzuchting nu pas. Bedankt voor het feit, dat je me een riem onder het hart hebt willen steken (of is het een hart onder de riem steken, dat onthoud ik nooit, omdat ik de logica van de uitdrukking niet begrijp - daar heb je het weer - maar dat is voor een beta man niet zo vreemd, denk ik). Je hebt natuurlijk volkomen gelijk: KL kan alles, wat je wilt realiseren. Dat onderken ik ten volle. Maar voor mij neemt dat de nodige tijd in beslag, vaak meer dan me lief is. Ook begrijp ik, dat het voor de maker ondoenlijk is om de opzet van het programma te wijzigen, zodat het beter "behapbaar" wordt. Daar gaat voor een persoon alleen veel en veel te veel tijd in zitten. Maar dat is tevens de zwakte van KL. Het is, hoe jammer ik dat zelf ook zou vinden, gedoemd uit te sterven. Velen zullen er niet meer aan beginnen, omdat ze het te moeilijk vinden. In wezenlijk nieuwe ontwikkelingen wordt niet meer voorzien. Daarmee bedoel ik de ontwikkelingen op het gebied van de electronica en niet de aanpassingen, die nu nog steeds worden gedaan.

Ik wilde schrijven, dat ik het betreur, dat de maker de source niet uit handen wil geven, zodat anderen er mee kunnen door ontwikkelen. Aan de andere kant besef ik, dat dat in het geheel geen zin heeft. De opzet van het programma moet geheel worden herzien. Daarvoor heb je de source niet nodig. Er zouden hobbyisten moeten opstaan, die net als Paul indertijd bereid zijn veel tijd te besteden aan de ontwikkeling van een nieuwe opzet, maar dan wel gezamenlijk en in de vorm van een open source, zoiets als Open Office, waarin zowel technische ontwikkelingen als nieuwe ideeën een plaats krijgen.

Paul zou dan bereid moeten zijn de naam Koploper hieraan te verbinden, om hiermee aan te geven, dat het doel van het nieuwe programma gelijk blijft aan dat van het huidige Koploper: zoveel mogelijk invulling geven aan de realisering van je eigen treinenloop.met zo weinig mogelijk beperkingen, terwijl aan de andere kant een programma ontstaat, dat gemakkelijker hanteerbaar is en meegaat in de technische ontwikkelingen. Ik hecht aan de naam Koploper, opdat iedereen weet, dat de mogelijkheden van het programma overeenkomen met het huidige KL, maar dan in een nieuwe jas, zodat het een duidelijk tegenwicht blijft vormen tegenover de andere programma's op dit gebied.

Ik zit wat te dagdromen en verwacht niet, dat zoiets gerealiseerd zal worden, maar je weet het nooit. In ieder geval ga ik voorlopig gewoon door met KL, soms met meer en soms met minder plezier. Wie weet, wordt het idee ooit nog eens opgepakt.

Mvrgr
Carel

Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina