Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 277 / Bezoekers Vandaag: 6870
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1039
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 spookmeldingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

André 68

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 13 okt 2013 :  17:16:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een rem en een stop melder. Mijn treinen zijn zo lang dat als de loc op de stop melder staat dat er nog wagons op de rem melder staan. Hier krijg ik regelmatig "spookmeldingen"van. De wagon staat misschien wel net iets te wiebelen op de remmelder.(aan /uit)
Ik heb bij eigenschappen blok bij bezet bij wel de juiste vinkjes aanstaan van zowel de rem als stopmelder.Wat doe ik fout??

Mvg André Sinke
ook MSVD

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 13 okt 2013 :  17:51:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo André,

Het probleem dat je beschrijft herken ik. Ik heb daar ook last van gehad. Nu schijnen bij IB/TC zonder loconet sowieso spookmeldingen voor te komen. Als je op Loconet overstapt ben je daarvan af.
Zelf ben ik (nog niet) overgestapt, maar het de "rusttijd" voor de bezetmelders verhoogd. Dat is "Minimale vrije tijd bezetmelder/spooktrein" in [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>[Remmen/Spooktrein/Massa]. Ik heb de waarde nu op 16 staan. Ik heb daarvoor wat testen gedaan. Ik ben begonnen op 20 sec en ben steeds wat lager gegaan tot de spookmeldingen terugkwamen. Ik heb de tijd toen 1 sec hoger gesteld. Sindsdien zijn er nauwelijks spontane spookmeldingen, in ieder geval zo weinig dat het geen problemen oplevert.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 13 okt 2013 :  20:00:49  Toon profiel  Reageer met citaat
André en Dirk,

Ik heb ergens op mijn baan ook zoiets, daar staat wel eens de laatste as van een lange trein op een bezetmelder. Die trilt blijkbaar als het op het spoor ernaast en trein voorbijkomt.
Ik heb op de tab algemeen-2 de "vertraging bezetmelder vrijgeven " iets hoger gezet... helpt precies ook.

Maar wat nu het beste is...iemand ??

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 13 okt 2013 :  22:16:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Schone wielen en schone rails dat is het beste.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 okt 2013 :  10:22:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Dirk trekt zijn plan en ik ook. Maar kun jij, iets meer kennende van de achtergrond en geschiedenis van koploper, samenvatten wat de voor- en nadelen zijn van beide oplossingen ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 okt 2013 :  11:50:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo, jouw methode heeft invloed op de algehele werking van de bezetmeldingen, met name de vertraging in het vrijgeven van de melding.

De instelling van Dirk heeft alleen invloed op de spookmeldingen en is de juiste manier van benaderen, de help van koploper is daar helder over.


Mvg
Wim.


Download Attachment: spooktrein.jpg
131,14 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 okt 2013 :  14:26:52  Toon profiel  Reageer met citaat
OK dan gaan we dat veranderen.

Ik weet niet of het mag, maar toch nog een vraagje, er is ook nog een instelbare vertraging bij het vrijgeven wisselstraten:

Werkt die op alle manieren van vrijgeven ?

1) op stopmelder volgend blok (standaard)
2) na bezet worden en vrijkomen reeks bezetmelders, rechterkant tabblad vrijgeven
en
3) op onafhankelijke bezetmelders, die je links kan kiezen in het tabblad vrijgeven ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 14 okt 2013 23:28:42
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 15 okt 2013 :  16:10:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Ik weet ook niet of het mag, maar volgens mij werkt de vertraging vrijgeven wisselstraten in zijn algemeenheid, dus onafhankelijk van de wijze waarop de wisselstraat wordt vrijgegeven. Er wordt gewoon de opgegeven tijd gewacht voordat de wisselstraat wordt vrijgegeven. Dat kan behulpzaam zijn als de wisselstraat soms te snel wordt vrijgegeven en de afrijdende trein nog op de wisselstraat staat en de aankomende trein er al aan komt met alle gevolgen van dien. Het vervelende is dat het dan voor alle wisselstraten geldt en daardoor de treinenloop weer wordt vertraagd.

Overigens zijn mijn rails en wielen over het algemeen netjes schoon. Er rijden altijd poetswagentjes mee en treinen lopen mooi door, ook bij lage snelheden. Mogelijk dat er als de problemen zich voordoen net een stroomvoerende as op de overgang van de bezetmelder staat.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 15 okt 2013 16:13:54
Ga naar bovenaan de pagina

André 68

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 21 okt 2013 :  22:41:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de waarde [Minimale vrije tijd bezetmelder/spooktrein]van 3 naar 15 gezet en heb nu duidelijk geen problemen meer. Ik lees dat andere mensen dit soort problemen hebben.

Heren bedankt voor de info
Mvg André
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina