Auteur |
Onderwerp |
|
Schuif
Netherlands
75 berichten |
Geplaatst - 08 sep 2013 : 19:05:45
|
Heren,
het automatisch rijden met KL gaat redelijk goed en is prachtig om naar te kijken met zo'n loc of 4 á 5 rijdend;
TOTDAT;
er weer eens een wissel weigert , en spookmelding als gevolg;
dan probeer ik of ik de wissel via KL kan bedienen; lukt dit niet;
dan maar weer voor de zoveelste keer een 74491 uit- inbouwen;
dus weer een nieuwe á € .....
dan gaat het enige tijd goed, tot SPOOKMELDING
en blijkt weer een wissel in een wisselstraat niet omgegaan te zijn; enz enz dus nu frustrerend;
Dit bovenstaande probleem is eigenlijk de enige oorzaak waardoor KL niet goed draait;
even wat gegevens;
- baan met zo'n 100 wissels 74490 maar de meeste 74491 als aandrijving - Viesmann decoders (en een enkel Märklin) - Ecos 2 - KL ingesteld op 200mS schakeltijd - baanspanning 17V (voeding staat in Ecos op 19V) - ringleiding met verschillende aftappunten - spanning aan rails gemeten op diverse punten 15 á 16V - storing is random, dus niet telkens op hetzelfde punt/wissel
Wat kan ik eraan doen om dit weigerende wissel probleem op te lossen?
Bij voorbaat dank voor reacties en suggesties.
MvG
Erik |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 08 sep 2013 : 21:03:49
|
Geen aandrijvingen van het merk Marklin gebruiken. Al een jarenlang bekend probleem met de slechte kwaliteit van de aandrijvingen. Sommige gebruikers overbruggen de eindafschakeling, maar ook dat is niet echt een goede oplossing. Servo's of aandrijvingen op basis van een echte motor en dan niet de Conrad wisselaandrijving is de oplossing.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 08 sep 2013 : 22:13:53
|
Hallo Erik, Wim,
Inderdaad staan de aandrijvingen op hun onbetrouwbaarheid bekend.
het overbruggen van de eindafschakelingen van de wisselaandrijvingen heeft wel zeker een positief effect, maar soms gaat het mechanisme van zowel de wissel als de aandrijving wat stroef, waardoor de wissel nog steeds niet 100% betrouwbaar is. De aandrijving bevat soms wat braampjes, ook de wissel wil vaak haperen op de handwisselstellers. Uiteindelijk met veel geduld zijn ze allemaal 100% betrouwbaar te krijgen.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Schuif
Netherlands
75 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2013 : 09:20:43
|
Hallo Walter en Wim,
bedankt voor jullie reacties, ik heb inderdaad al bij de meeste wissels de handbediening verwijderd om deze zo soepel mogelijk te laten lopen, soms is dit een oplossing maar soms ook niet;
Walter,
heb jij een afbeelding of beschrijving hoe ik de eindafschakeling het beste kan overbruggen?
en
kan een booster een positieve invloed hebben op het wel/niet omleggen van de wissels?
Groeten uit Ommen,
Erik |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2013 : 09:51:49
|
Erik,
Dat wordt nu al meer dan 20 jaar beschreven op diverse site, dus Google is je vriend. Hoe het moet is afhankelijk van welk type aandrijving je gebruikt, er zijn inmiddels meerdere varianten in omloop en hebben allemaal hetzelfde probleem. KLIK Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 09 sep 2013 10:44:38 |
|
|
Schuif
Netherlands
75 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2013 : 13:57:13
|
Wim,
bedankt voor de KLIK; nis duidelijk.
MvG
Erik |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 09 sep 2013 : 21:01:52
|
Hallo Erik,
Ik heb vergelijkbare problemen gehad met mijn Fleischmann Profi wissels, ondanks het feit dat ik daar de eindafschakeling standaard uithaal en de wissels ook mechanisch netjes gangbaar maak. Ik heb ook nog een paar oude Roco wissels in de baan en die doen het altijd. Sinds ik met een stevige booster (10 A) rijdt werken de wissels zonder problemen, als ik zonder booster rijdt, blijft er wel weer eens één hangen. Voldoende power op de wissels helpt dus zeker evenals het verlengen van de schakelpuls en de pauzetijd tussen het schakelen van de wissels (zodat het systeem min of meer weer op spanning is als de volgende wissel moet worden omgelegd).
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Schuif
Netherlands
75 Posts |
Geplaatst - 26 sep 2013 : 14:19:41
|
Heren,
toch even een laatste reactie op de weigerende wissels;
ik modificeer de aandrijving van de betreffende wissel, dus het verwijderen van de contactjes enz. en spuit de aandrijving binnenin met brake-clean schoon, en daarna met lucht;
weer in elkaar zetten; testen; en PERFECT;
tot op heden heeft geen enkele gemodificeerde wissel geweigerd.
MvG
Erik
|
|
|
|
Onderwerp |
|